پاراسل چیست؟ قیمت، خطرات و نکات پاراسیلینگ

4.5
از 4 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
پاراسل چیست؟ معرفی یک تفریح هیجانی
20 آبان 1402 08:00
5

پاراسل از آن دسته تفریحاتی است که شما بارها و بارها آن را در شبکه‌های مختلف مجازی دیده‌اید. بیشتر کسانی که به کیش رفته‌اند، حتماً عکسی در میان آسمان و دریا دارند و خیلی از مردم اصلاً هدفشان از سفر، لذت بردن از پاراسل و سایر تفریحات هیجان‌انگیز به این سبک و سیاق است. اما پاراسل چیست و چرا تا این اندازه توجه افراد را به خود جلب کرده است، موضوعی است که در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند قرار است به آن بپردازیم. پس اگر مشتاق هستید از این تفریح بیشتر بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

lastsecond.ir-all-about-parasailing.jpg

پاراسل چیست؟

پاراسل یکی از شناخته‌شده‌ترین تفریحاتی است که شما می‌توانید در میان تفریحات ساحلی پیدا کنید. این وسیله به شما حس خوب پرواز و صدالبته امنیت در هنگام پرواز را خواهد داد. در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر این تفریح هیجان‌انگیز را توصیف کنیم، شاید بد نباشد بگوییم که پاراسل مانند یک بادبادک عظیم است که شما می‌توانید سوارش شوید. حالا چه کسی نمی‌خواهد در توری مانند تور کیش آذر که هوای جزیره از همیشه بهتر است، پاراسل را امتحان کند؟

ازآنجایی‌که معادل فارسی شناخته‌شده‌ای برای پاراسل وجود ندارد، بهتر است دست‌کم با خود لغت آن آشنایی پیدا کنید. اگر به لغت پاراسل یا به‌طور دقیق‌تر پاراسیل (Parasail) نگاهی بیندازید، می‌بینید که این کلمه از ترکیب دو واژه para و Sail درست شده است که واژه پارا مشتق‌شده از کلمات «پاراشوت» به‌معنی «چتر نجات» و «سِیل» به‌معنی «سفر دریایی» است که این دو کنار هم، معنی «چتربازی روی آب» می‌دهد.

روش کار پاراسل چطور است؟ 

در پاراسل، یک تا سه نفر به‌وسیله جلیقه ایمنی به صندلی و دو قلاب چتر متصل می‌شوند و توسط یک قایق موتوری یا هر وسیله دریایی پرسرعت دیگر، برای دقایقی به پرواز درمی‌آیند. ارتفاع و مدت‌زمان پاراسیلینگ در جاهای مختلف متغیر است؛ اما به‌طور معمول حداقل زمان پاراسیلینگ 5 دقیقه و کمترین ارتفاع نسبت به آب 50 متر است. به همین دلیل هم پاراسل در جایی مانند کیش با وجود آب‌های شفاف خلیج‌فارس میان مردم محبوب است و حتی اگر شما تور ارزان کیش ۳ شب و ۴ روز را خریده باشید، احتمالاً دوست دارید برای یک‌ بار هم که شده از این ارتفاع، برای دقایقی خلیج‌فارس را ببینید.

پاراسیلینگ
 پاراسیلینگ در دریا

پاراسل را کجا پیدا کنیم؟

حالا که بیشتر با روش کار پاراسل آشنا شده‌اید، می‌دانید که برای لذت بردن از این تفریح، پیش از هرچیز به پهنه وسیعی از آب نیاز داریم. بر همین اساس شما برای تجربه کردن پاراسل می‌توانید به سراغ دریا و دریاچه‌ها بروید؛ یعنی جایی که قایق‌ران فرصت کافی برای حرکت و به هوا فرستادن چتر را داشته باشد. در کشور ما محبوب‌ترین نقاط برای استفاده از تفریح پاراسل، سواحل خلیج‌فارس و دریای خزر است. به‌طور مشخص می‌توان گفت که کیش، قشم و رامسر بهترین مناطق برای استفاده از پاراسل است. البته این روزها پاراسل در جزایر جنوبی و به‌خصوص جزیره کیش یک تفریح هزینه‌بر محسوب می‌شود و پیشنهاد ما به شما این است که با استفاده از تورهایی مانند تور اقساطی کیش هزینه‌های سفرتان را مدیریت کنید تا بتوانید نه‌فقط از پاراسل، بلکه از سایر تفریحات کیش هم استفاده کنید.

پاراسل مناسب چه کسانی است؟ 

شاید بتوان گفت که علت محبوبیت فراوان پاراسل در میان تفریحات آبی این است که برای انجام آن تشریفات خاصی وجود ندارد و تقریباً هرکسی که ترس از ارتفاع نداشته باشد، می‌تواند پاراسل را انتخاب کند. پاراسیلینگ محدودیت سنی خاصی ندارد؛ اما اگر همراهی کوچک‌تر از 16 سال دارید، بهتر است مطمئن شوید که صندلی، مناسب جثه‌اش باشد و کمربندها فاصله خالی با او نداشته باشند. البته این مسئله را در نظر داشته باشید که درهرصورت پاراسل جزو آن دسته از تفریحات آبی کیش و سایر شهرهای ساحلی است که هیجان زیادی دارد و شما باید برای انجامش از سلامت عمومی برخوردار باشید و همچنین از نظر وزنی نباید کمتر از 40 و بیشتر از 180 کیلو وزن داشته باشید.

a486d425a83942d3af2892ebd2bd8094.jpg
چتر پاراسل پیش از ارتفاع گرفتن

خطرات پاراسل چیست؟

ممکن است افرادی که تابه‌حال تجربه استفاده از پاراسیلینگ را نداشته‌اند، درباره مسائل ایمنی این تفریح هیجان‌انگیز، تردید کنند. مسائل مختلفی که شامل سالم بودن چتر، استحکام کمربندها، سالم بودن قایق موتوری و... می‌شود. مطمئناً بررسی کردن این موارد برای گردشگران کار خوشایند و آسانی نیست؛ بنابراین اولین توصیه ما این است که در جایی به پاراسیلینگ بروید که باسابقه و معتبر باشد. در کل احتمال بروز هرگونه حادثه‌ای بسیار پایین است؛ اما موارد زیر را برای کاهش خطرات پاراسیلینگ در نظر داشته باشید:

  • هرچه وضعیت آب‌وهوا آرام‌تر باشد، بهتر است: باوجوداینکه در آب‌وهوای بارانی و طوفانی پاراسیلینگ اجرا نمی‌شود، بدانید که ایدئال‌ترین سرعت وزش باید برای پاراسیلینگ از 19 تا نهایتاً 43 کیلومتر بر ساعت است. از اواسط فصل بهار تا اوایل فصل پاییز معمولاً وضعیت جوی برای پاراسیلینگ بسیار مناسب است.

  • راه‌های ارتباطی را فراموش نکنید: اگر به هر دلیلی خواهان توقف اجباری قایق باشید یا اینکه بخواهید ارتفاع شما با سطح آب کمتر شود، نیاز دارید که با راننده قایق خود ارتباط برقرار کنید. استفاده از بی‌سیم یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط است؛ چرا که در ارتفاعات بالاتر از 200 متر علائم دستی هم برای شما کارساز نخواهد بود.

  • پاراسیلینگ یک تفریح است؛ نه یک ورزش: برای پاراسل‌سواری شما به تمرین و مهارت خاصی نیاز ندارید؛ زیرا پاراسیلینگ هیچ مهارت و استعدادی لازم ندارد! پس بدون هیچ ترس و استرسی از پاراسل‌سواری خود لذت ببرید.
پاراسل
پاراسیلینگ سه‌نفره
پاراسل چیست
پاراسل در ارتفاع زیاد

قیمت پاراسل چقدر است؟

قیمت پاراسیلینگ در ایران نسبت به مدت‌زمان و ارتفاعی که درخواست می‌کنید، متغیر است. هرچه مدت‌زمان و ارتفاع بیشتری را مد نظر داشته باشید، قیمت پاراسل نیز افزایش پیدا می‌کند. البته در بسیاری از محل‌های برگزاری پاراسیلینگ امکان افزایش زمان وجود ندارد و اگر تمایل به پاراسل‌سواری بیشتری داشته باشید، باید یک نوبت دیگر تهیه کنید.

حداکثر ارتفاع برای پاراسیلینگ 300 متر است که برای ایجاد این موقعیت از طناب‌های بلند‌تری استفاده می‌شود؛ بنابراین قیمت پاراسل در ایران به عوامل متعددی وابسته است، اما برای مثال بد نیست بدانید که در پاییز 1402 قیمت پاراسل کیش برای هر نفر و بدون تخفیف 650 هزار تومان است. قیمت گفته شده شامل 6 دقیقه پاراسیلینگ در ماکسیمم ارتفاع 70 متری و 45 دقیقه قایق‌سواری می‌شود. 

پاراسیل
تفریح پاراسل در جزیره کیش

خرید تور کیش 

پاراسیلینگ تنها یکی از تفریحاتی است که شما با سفر به مقصدی مانند کیش می‌توانید داشته باشید. پیشنهاد ما به شما این است که حتماً پیش از سفر، لیستی از فعالیت‌هایی را که می‌خواهید در کیش یا قشم داشته باشید، تهیه کنید و بخش‌های دیگر یعنی تهیه بلیط و رزرو اقامتگاه را به آژانس‌های گردشگری بسپارید. برای پیدا کردن یک آژانس خوب می‌توانید به صفحه تور کیش لست‌سکند بروید و با جست‌وجو در میان پکیج‌های مختلف آژانس‌ها، بهترین را برای خودتان پیدا کنید.

وجود هتل‌های متنوع در کیش باعث می‌شود قیمت و کیفیت تور شما تغییر کند. یکی از پرطرفدارترین تورهای کیش برای کسانی که دنبال اقامتی رویایی هستند، تور کیش هتل ترنج است که با استفاده از فیلترهای موجود در صفحه می‌توانید ترتیب تورها را براساس اولویت‌های سفرتان، مرتب کنید.

سخن آخر

با وجود اینکه پاراسیلینگ تفریح تازه‌ای نیست و از قرن 20 میلادی رواج دارد، چند سالی است که در ایران طرف‌داران خود را پیدا کرده و می‌توان آن را یکی از تفریحات آبی لوکس و جدید حساب کرد. در این مطلب درباره قیمت پاراسل، خطرات پاراسل و اینکه پاراسل چیست، اطلاعاتی را در اختیارتان گذاشتیم. چنانچه شما هم تجربه این تفریح هیجان‌انگیز را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید. 

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.