جزئیات داوری مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند ۱۴۰۱

4.3
از 14 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
از داوری مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند چه خبر؟
27 اسفند 1401 11:00
17

لست سکند سال‌هاست مسابقه سفرنامه برگزار می‌کند، زیرا سفرنامه‌ها اررشمندند و لازم است روزبه‌روز قوت بیشتری از قبل بگیرند. امّا از آنجا که هرسال سفرنامه‌ها بیشتر و باکیفیت‌تر می‌شوند، لازم است روند داوری ما هم حرفه‌ای‌تر و موشکافانه‌تر شود تا روزبه‌روز کیفیت سفرنامه‌های برنده، بهتر شود. 

در این متن از بلاگ لست سکند، اطلاعات بیشتری از روند داروی مسابقه سفرنامه نویسی در اختیارتان می‌گذاریم که در جریان قرار بگیرید با چه جزئیاتی سفرنامه هایی که در مسابقه شرکت می‌کنند، بررسی می‌شوند و داوران همه سفرنامه‌ها را با دقت می‌خوانند. توجه کنید که هر چه به تاریخ اعلام نتایج نزدیک می‌شویم، این متن هم به‌روز می‌شود تا شما در جریان جدیدترین اخبار داوری مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند، قرار بگیرید.

روال داوری مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

 قرار است در این دوره از مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند، داوری‌ها در دو مرحله انجام شود. داوری دو مرحله‌ای سبب می‌شود آثاری که استانداردتر هستند شانس این را داشته باشند که وارد مرحله داوری تخصصی شوند. بنابراین در مسابقه سفرنامه نویسی امسال لست سکند، داوری در دو سطح زیر انجام می‌شود:

  • داوری مرحله اول: در این مرحله، 5 داور همه آثار را با دقت مطالعه می‌کنند و بر اساس معیارهای مشخص شده به آنها امتیاز می‌دهند. از بین همه سفرنامه‌ها، 60 سفرنامه (از هر بخش 15 اثر) را برای ورود به مرحله داوری تخصصی مشخص می‌کنند.
  • داوری تخصصی: داورهای تخصصی که از افراد شاخص در حوزه گردشگری و سفر هستند، همگی 60 سفرنامه را بررسی می‌کنند و بر اساس معیارها و نظر تخصصی‌شان، به هر کدام از آثار امتیاز می‌دهند. در نهایت طی یک جلسه همفکری، برنده‌های نهایی هر بخش مشخص می‌شوند.

چگونگی شرکت در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

معیارهای داوری مسابقه سفرنامه‌ نویسی لست سکند

 برای بررسی عادلانه سفرنامه ها، لازم است داوران به معیارهای یکسان و مشخصی توجه کنند و بر آن اساس سفرنامه‌ها را بررسی کنند. البته که هر کدام از داوران به صورت کلی نظرش را درباره سفرنامه‌ها هم خواهد گفت امّا مسئله این است که بر اساس معیارهایی، هر سفرنامه امتیازهایی دریافت کند.

بدون شک سفرنامه‌های حرفه‌ای و مبتدی، جداگانه بررسی می‌شوند و همینطور سفرنامه‌های داخلی و خارجی. در واقع علت اینکه بخش‌های مختلف سفرنامه از هم تفکیک شدند همین مسئله بود که هر بخش با سفرنامه‌هایی از جنس خودش مقایسه شود تا شانس کسانی که سفرنامه‌های استاندارد و خوب می‌نویسند، فارغ از اینکه در کدام بخش هستند، بیشتر شود.

با توجه به اینکه تعداد سفرنامه‌های مسابقه زیاد است، معیارهایی مشخص کرده‌ایم که عیار سفرنامه‌ها را بسنجد و کار را برای داورها آسان‌تر کند. معیارها هم شامل محتوای نوشتاری و هم بصری می‌شود؛ در واقع یک سفرنامه خوب سفرنامه‌ای است که هم از نظر نوشتاری غنی و کامل باشد و هم به فراخور متن، از عکس، فیلم یا حتّی صوت استفاده کند. البته وزن هر معیار فرق می‌کند و بیش از هر چیز مهم است سفرنامه‌ای که می‌نویسید برای مخاطبان مفید و باارزش باشد و از تجربیاتتان در سفر گفته باشید که دیگران با خواندن آن بتوانند برای سفرشان برنامه بهتری تدارک ببینند. امّا معیارهای داوری مرحله اول عبارتند از:

  1. ارائه اطلاعات مفید و ارزش محتوایی
  2. مدیای متنوع، با کیفیت و توزیع مناسب در متن (عکس، فیلم و صوت)
  3. نوشتار ساده و روان
  4. شروع و پایان مناسب و جذاب
  5. انتقال تجربه‌های نو و مبتکرانه
iStock-891573112.jpg
نوشتن سفرنامه

معرفی داورهای مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

 برای این دوره مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند، سراغ داورهایی رفته‌ایم که هم با جنس سفر آشنا هستند و هم خودشان دستی به قلم دارند و سفرنامه را می‌شناسند. در این قسمت داوران هر بخش را معرفی می‌کنیم که با آنها آشنا شوید.

داوران مرحله اول از میان افرادی انتخاب شده‌اند که طی سال‌های مختلف، سفرنامه‌هایشان در مسابقه‌های سفرنامه نویسی لست سکند جایزه گرفته و الان دیگر از حرفه‌ای‌های حوزه سفرنامه نویسی محسوب می‌شوند. 

juries-Cover (01-06-02).jpg
داوران مرحله اول مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

معرفی داوران تخصصی مسابقه سفرنامه لست‌سکند

مرحله اول داوری اوایل بهمن به پایان رسید و آثار راه‌یافته به مرحله دوم مشخص شدند. رقابت بین بعضی آثار بسیار زیاد بود و بعضی از آن‌ها با اختلاف خیلی کمی، از ورود به مرحله دوم بازماندند. اما از همان زمانی که مرحله اول داوری به پایان رسید، مرحله دوم آثار میان داوران تخصصی آغاز شد که در این خبر، مفصل‌تر برایتان می‌گوییم که این مرحله از داوری به چه صورت برگزار می‌شود و اصلا چه افرادی قرار است آثار را داوری کنند؟

داوران تخصصی از میان افرادی انتخاب شدند که هم سال‌هاست در حوزه گردشگری و سفر به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند، هم اهل سفرهای حرفه‌ای و متنوعند و البته به اصول نوشتن سفرنامه و استاندارهای آن کاملا آشنا هستند و حتی خودشان دستی بر آتش دارند. از این رو، تصمیم گرفتیم انتخاب نهایی آثار را به دست این افراد بسپاریم که با نگاه موشکافانه‌تری بررسی شوند.

شادی گنجی

خانم شادی گنجی، جهانگرد، پژوهشگر و مدرس باستان‌شناسی و گردشگری هستند و مدرک دکترای باستان‌شناسی دارند. خانم گنجی خودشان دست به قلم هستند و تا کنون ده‌ها سفرنامه در رسانه‌ها و نشریات مختلف منتشر کرده‌اند، همچنین در جشنواره‌های مختلف داور مسابقه سفرنامه بوده‌اند و برگزاری تورهای تخصصی فرهنگی و باستان شناسی در ایران و خارج از کشور را به عهده داشته‌اند. ایشان به عنوان کارشناس گردشگری، جهانگرد و باستان‌شناس، در برنامه‌های تلوزیونی، رادیویی و پادکستی هم حضور داشته‌اند.

شهاب چراغی

آقای شهاب چراغی، راهنمای گردشگری، مدرس دوره‌های گردشگری و فعال در حوزه پروژه‌های محیط زیستی و فارغ‌التحصیل رشته محیطزیست هستند. آقای چراغی سال‌هاست هم سفرهای تخصصی به نقاط بکر دنیا دارد و هم سفرهایش را در غالب سفرنامه و پادکست روایت می‌کند. اگر از دنبال کننده‌های پادکست باشید، احتمالا روایتشان را از سفر به گالاپاگوس در رادیو ماجرا شنیده‌اید.

پویان تطهیری مقدم

آقای پویان تطهیری مقدم، طراح و مجری تورهای راه ابریشم در داخل و خارج ایران هستند. همچنین طراح و مجری بازی و سفرهای مجازی هم هستند و در زمینه تولید پادکست هم فعالیت می‌کنند. آقای پویان مقدم هم علاوه بر فعالیت‌های گردشگری با حوزه نشر هم در ارتباط هستند و در تولید کتاب‌های «اهل کاشانم» و «اهل اردکانم» همکاری داشته‌اند.

مهدی گوهری

آقای مهدی گوهری روزنامه‌نگار حوزه محیط‌زیست و گردشگری است و به عنوان راهنمای گردشگری و طراح بازی هم فعالیت می‌کند. آقای گوهری در کنار فعالیت‌های تخصصی گردشگری خود، با دوچرخه سفر می‌کند. همچنین به دلیل علاقه‌اش به حوزه سفرنامه، دوره‌هایی با محور سفرنامه‌خوانی و سفرنامه‌نویسی برگزار می‌کند.

داوران مسابقه سفرنامه نویسی.jpg
داوران تخصصی مسابقه سفرنامه‌نویسی 

تاریخ‌های مهم مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

امّا به جز معرفی داورها و معیارهای داوری مسابقه سفرنامه نویسی، بد نیست دوباره تاریخ‌های مهم را اعلام کنیم که در جریان قرار بگیرید. با توجه به اینکه تاریخ‌های داوری تغییر کرد و با تعطیلات نوروز مصادف شد، ناچار شدیم باز هم مدت زمان داوری را افزایش دهیم. همانطور که در بخش معرفی داورها گفتیم، داورهای مسابقه از اهالی سفر هستند و در ایام نوروز برنامه‌های خاص خودشان را دارند؛ بنابراین، ناچار شدیم بازه داوری را بیشتر در نظر بگیریم که فرصت کافی برای بررسی دقیق آثار داشته باشند. با این توضیح، تاریخ‌های مهم مسابقه به صورت زیر است:

  • شروع داوری مرحله اول: همزمان با برگزاری مسابقه
  • پایان مهلت ارسال سفرنامه: 30 آبان‌ماه
  • پایان داوری مرحله اول: هفته اول بهمن
  • شروع داوری تخصصی: هفته دوم بهمن
  • پایان داوری تخصصی: آخر اردیبهشت
  • اعلام نتایج: نیمه اول خرداد
traveling-for-work-tips-2.jpg
مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

سخن آخر

 در این متن سعی کردیم روال داوری مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند را به صورت شفاف برای شما توضیح دهیم. بدون شک پس از سال‌ها تجربه در برگزاری مسابقه سفرنامه نویسی، سعی کردیم الگوی داوری را تا جای ممکن اصلاح کنیم که سفرنامه‌های قوی و ارزشمند بیشتر خودشان را نشان دهند. تردید نکنید که اگر سفرنامه را با استاندارهای سفرنامه نویسی جلو ببرید، جایزه مسابقه از آنِ شما خواهد شد.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند 

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.