نهمین دوره مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند با ۳۰۰ میلیون جایزه + پایان مهلت ارسال

4.2
از 113 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
۳۰۰ میلیون تومان جایزه و تورهای ۱۰۰٪ رایگان در انتظار شماست
30 آبان 1401 12:00
66

بالاخره سال‌های دوری از سفر و بسته بودن مسیرها سپری شد و با چاشنی احتیاط به سفر برگشته‌ایم. آن‌هایی که مدام پیگیر برگزاری دوباره مسابقه سفرنامه لست سکند بودند، این خبر برای شماست که نوید برگزاری نهمین دوره مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند را بدهیم. البته اگر هم اولین بار است نام مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند به گوشتان می‌خورد، امیدواریم این مسابقه شما را دست به قلم کند. همچنین می‌توانید نگاهی به سفرنامه‌های سال‌های گذشته بیندازید و با روال برگزاری سفرنامه‌های لست سکند آشنا شوید.

05-2.jpg

شروع مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

با افزایش واکسیناسیون و کاهش شمار مبتلایان کرونا، رفته رفته سفرها هم برقرار شدند. به همین جهت از اسفندماه سال گذشته، دوباره برنامه‌ریزی‌های نهمین دوره سفرنامه نویسی آغاز شدند تا همراه با تولد لست سکند، برگزاری مسابقه را هم اعلام کنیم.

بدون شک، مسابقه امسال از جهاتی متفاوت با سال‌های گذشته است. طبق برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات تیم برگزاری سفرنامه، سعی شد تا جای ممکن کیفیت مسابقه ارتقاء پیدا کند و نقاط ضعف دوره‌های گذشته به قوت تبدیل شود؛ از محتوای مسابقه گرفته تا داوری و جوایز. بنابراین تیم لست سکند بعد از دو سال، دست پر آمده.

از همان ابتدا که موضوع سفرنامه نویسی را مطرح کردیم، هدفمان افزایش به قلم درآمدن سفرها و توسعه فرهنگ سفرنامه نویسی بود از همین رو، شعار مسابقه امسالمان «از سفر به قلم» شد. نوشتن سفرنامه نه تنها به ماندگار شدن سفرها کمک می‌کند، بلکه تجربیات مسافران را با دیگران تقسیم می‌کند، تجربیاتی که گاهی در هیچ صفحه اینترنتی و کتابی پیدا نمی‌شود و لازم است افراد در مواجهه مستقیم با آن قرار بگیرند. کافی است سری به بخش سفرنامه‌های لست سکند بزنید و بازخوردهای فوق العاده مخاطبان را از سفرنامه‌های مختلف ببینید.

 مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند از امروز، 4 خرداد 1401 شروع می‌شود و تا 30 مهر ۱۴۰۱ (تمدید تا 30 آبان) ادامه پیدا می‌کند. پس از پایان یافتن مهلت شرکت در مسابقه، داوری آثار شروع می‌شود و در نهایت 25 آبان (تمدید تا 25 آذر) نتایج نهایی مسابقه بزرگ سفرنامه نویسی اعلام می‌شود. این چند روز خبرهای لست سکند را پیگیری کنید تا کامل در جریان مسابقه قرار بگیرید.

 بعد از یک بار تمدید تاریخ مهلت ارسال سفرنامه‌ها برای مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند، امروز (30 آبان) مهلت ارسال سفرنامه به پایان می‌رسد و سفرنامه‌ها وارد جریان داوری می‌شوند. سفرنامه‌هایی که تا امروز ارسال می‌شوند، وارد مسابقه و داوری می‌شوند حتی اگر روی سایت لست‌سکند منتشر نشده باشند، چون تعداد سفرنامه‌هایی که به دست ما رسیده زیاد است و منتشر کردن آن‌ها کمی طول می‌کشد. پس اگر قصد دارید در مسابقه شرکت کنید، فقط تا امروز فرصت دارید.

سفرنامه چیست؟

شاید برای آنهایی که کمی با فضای سفرنامه نویسی بیگانه‌اند، این سوال پیش بیاید که سفرنامه چیست و اصلا برگزاری مسابقه‌ای به این وسعت چه اهمیتی دارد؟ اگر نگاهی به قفسه سفرنامه‌ها در کتابفروشی انداخته باشید، متوجه می‌شوید که قدیمی‌ها علاقه وافری به ثبت سفرهایشان داشته‌اند و همین باعث شده امروزه ما اطلاعات جالبی از دوران زندگی‌شان کشف کنیم.

اگر اطلاعات تاریخی و فرهنگی را کنار بگذاریم، سفرنامه‌هایی که حتّی در حال حاضر نوشته می‌شوند، اطلاعات بسیار مفید و دسته اولی به ما می‌دهند؛ از آن جنس اطلاعاتی که در هیچ صفحه اینترنتی یا کتابی یافت نمی‌شود، زیرا نویسنده شخصا آنها را تجربه کرده است و با دیگران تقسیمش می‌کند. البته که برای نوشتن سفرنامه باید با اصول سفرنامه نویسی هم آشنا باشید، امّا کار سختی نیست، کافی است وارد لینک زیر شوید و در قدم اول، خود سفرنامه را بشناسید:

 سفرنامه چیست؟

محورهای مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

 در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند با کمی بررسی، می‌توانید در بخشی شرکت کنید که سهم بیشتری برای برنده شدن دارید. البته اگر تجربه نوشتن سفرنامه را دارید، ممکن است بخواهید توانایی‌هایتان را بسنجید و در بخش حرفه‌ای و جدی سفرنامه نویسی شرکت کنید. ما در لست سکند سعی کردیم با جدا کردن بخش‌های مختلف، فرصت را برای توانایی‌های متفاوت، فراهم و شرایط عادلانه‌تری ایجاد کنیم. به همین منظور می‌توانید در یک یا چند بخش‌ مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند که در ادامه می‌گوییم، شرکت کنید:

  1. سفرنامه نویسی مبتدی در مقاصد داخلی و خارجی
  2. سفرنامه نویسی حرفه‌ای در مقاصد داخلی و خارجی
  3. سفرنامه صوتی

در نظر داشته باشید که فرقی نمی‌کند در ایران ساکن هستید یا خارج از کشور. به هر صورت می‌توانید برای لست سکند سفرنامه‌تان را بفرستید و در رقابت مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند شرکت کنید. اگر سفرتان در داخل ایران انجام شده باشد در ردیف سفرنامه‌های داخلی و اگر خارج از ایران باشد جزو سفرنامه‌های خارجی قرار می‌گیرد.

mehvar ha (ED 02)(01-03-04).jpg
محورهای مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

جوایز مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

خبر خوب این دوره از مسابقه این است که در نهمین دوره مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند، سعی کردیم جایزه‌های هیجان انگیزی در نظر بگیریم که خستگی از تنتان دربرود. به این صورت که به جز برندگان که در مجموع بیش از ۳۰۰ میلیون تومان جایزه برایشان در نظر گرفته‌ایم، تعدادی جایزه قرعه کشی هم داریم با جوایز حیرت‌انگیزی مثل تورهای لوکس استانبول و آنتالیا. همچنین به سایر شرکت کنندگانی که سفرنامه‌شان در لست سکند تایید می‌شود ولی جایزه برنده نشده‌اند، کد تخفیف 250 هزار تومانی اعتبار خرید از سایت لست سکند تعلق می‌گیرد. بنابراین، در انتهای مسابقه، کسی دست خالی نمی‌ماند. امّا جایزه برندگان عبارت است از:

سفرنامه نویسی حرفه‌ای

  • نفر اول سفرنامه حرفه‌ای (خارجی): 50 میلیون تومان
  • نفر اول سفرنامه حرفه‌ای (داخلی): 25 میلیون تومان
  • نفر دوم سفرنامه حرفه‌ای (خارجی): 35 میلیون تومان
  • نفر دوم سفرنامه حرفه‌ای (داخلی): 20 میلیون تومان
  • نفر سوم سفرنامه حرفه‌ای (خارجی): 25 میلیون تومان
  • نفر سوم سفرنامه حرفه‌ای (داخلی): 15 میلیون تومان

سفرنامه‌نویسی مبتدی

  • نفر اول سفرنامه مبتدی (خارجی): 10 میلیون تومان
  • نفر اول سفرنامه مبتدی (داخلی): 6 میلیون تومان
  • نفر دوم سفرنامه مبتدی (خارجی): 8 میلیون تومان
  • نفر دوم سفرنامه مبتدی (داخلی): 4.5 هزار تومان
  • نفر سوم سفرنامه مبتدی (خارجی): 6 میلیون تومان
  • نفر سوم سفرنامه مبتدی (داخلی): 3 میلیون تومان

سفرنامه نویسی صوتی

  • نفر اول: 5 میلیون تومان
  • نفر دوم: 4 میلیون تومان
  • نفر سوم: 3 میلیون تومان

جوایز غیر برنده‌ها در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

برای تمامی کسانی که اثری در مسابقه ثبت می‌کنند نیز کد تخفیف ۲۵۰۰۰۰ تومانی استفاده از خدمات تورهای مسافرتی آنلاین لست سکند در نظر گرفته شده است که هر شخص تا ۳ ماه بعد از انتشار سفرنامه خود، مجاز به استفاده از این تخفیف خواهید بود. 

علاوه بر هدایای برندگان، از بین سایر شرکت کنندگان قرعه کشی انجام می‌شود و اسپانسرهای مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند، آویسا، مقتدر سیر تابان، سلام پرواز، آریو پرواز، پرنده مهاجر، مانیا پرواز و سپهران سیر، 4 تور آنتالیا لوکس، 2 تور استانبول لوکس، 1 تور تفلیس و 1 تور هند لوکس، برای 8 زوج در نظر گرفته‌اند. در صورتی که در قرعه کشی تورها برنده شوید، انتخاب تاریخ سفر و هتل با آژانس مسافرتی اسپانسر و لست سکند خواهد بود. 

javayez (ED 06)(01-03-04).jpg
جوایز برندگان داوری مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند
javayez PUBLIC (01-03-07).jpg
جوایز برندگان قرعه کشی مسابقه سفرنامه نویسی

 جوایز در نظر گرفته شده برای بخش سفرنامه نویسی به صورت استفاده از خدمات لست سکند شامل تورهای مسافرتی بلیت هواپیما و رزرو هتل است. اما در بر خلاف سال‌های قبل، جوایز قابل انتقال به غیر هستند و می‌توانید استفاده از جوایز این بخش را به هر کسی که دوست دارید منتقل کنید. همچنین جوایز تا ۹ ماه بعد از اعلام نتایج، قابل استفاده هستند.

 نحوه ثبت و ارسال سفرنامه

ویژگی‌ها و مزایای شرکت در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

 در این بخش از ویژگی‌های مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند می‌گوییم که اگر در حال تصمیم گیری هستید، راحت‌تر به نتیجه برسید. همانطور که پیشتر گفتیم، در نهمین دور مسابقه بزرگ سفرنامه نویسی لست سکند قرار است مسابقه با کیفیت‌تری داشته باشیم. ویژگی‌های دور نهم مسابقه سفرنامه نویسی سفرنامه عبارتند از:

  • حرفه‌ای‌ها و تازه‌کارها برابر نیستند: در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند، حرفه‌ای‌ها از تازه کارها جدا می‌شود و همین باعث می‌شود از آنهایی که اولین بار است می‌خواهند دست به قلم شوند و از سفرشان بگویند، تا آنهایی که همه سفرهایشان را به رشته تحریر درآورده‌اند، شانس برنده شدن داشته باشند و بدون نگرانی سفرنامه‌شان را ارسال کنند.

  • حرف مهم است نه داخل و خارج: تفکیک سفرنامه‌های داخلی از خارجی در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند رقابت را واقعی‌تر می‌کند، زیرا از آنجایی که جاذبه‌ها و فرهنگ‌های خارجی به دلیل متفاوت بودن، جذابتر به نظر می‌رسند، ممکن است سفرنامه‌های داخلی را کمرنگ کند. همچنین ممکن است آنهایی که تجربه سفر خارجی را نداشته‌اند، احساس کنند سفرهای داخلی جذابیتی ندارد و از شرکت در مسابقه پرهیز کنند. در صورتی که اصل در سفرنامه‌ها، ارائه تجربه‌های بکر و پیروی از اصول سفرنامه نویسی است. 

  • همه جایزه می‌گیرند: می‌دانستید همه در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند جایزه می‌گیرند؟ با توجه به اینکه هدف لست سکند توسعه سفرنامه نویسی است، تصمیم گرفتیم در کنار برندگان مسابقه، آنهایی که برای نوشتن سفرنامه وقت گذاشته‌اند و سفرنامه‌شان تأیید شده هم، جایزه بگیرند.

  • تنوع و فراوانی جایزه هست: در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند سعی کرده‌ایم جایزه‌ها را متنوع و نفیس در نظر بگیریم که هم از تعداد بیشتری بتوانیم قدردانی کنیم و هم نشان دهیم سفرنامه نوشتن کاری ارزشمند و ستودنی است.

  • عرصه‌ای برای رقابت قلم‌ورزان: گر چه بخش مبتدی‌ها سختگیری چندانی در نظر نگرفته‌ایم امّا شرایطی فراهم کرده‌ایم که برای آن دسته از سفرنامه نویسان حرفه‌ای که دوست دارند عیار کارشان را بسنجند و مسیر پیشرفت را پی بگیرند، همه چیز مهیا باشد. 

  • داوری تخصصی و چند جانبه: بدون شک سفرنامه نویسی ترکیبی از چند هنر مختلف است و نظر افراد مختلف صاحب نظر در آن عرصه‌ها، ارزش نتیجه نهایی را مشخص می‌کند. ضمن اینکه شرکت کننده دقیق‌تر متوجه نقاط ضعف کارش می‌شود و بعدا می‌تواند آنها را بهبود دهد.

  • انتشار سفرنامه و تقسیم آن با هزاران نفر:لست سکند از وب سایت‌های مرجع گردشگری است و بخش سفرنامه آن از محبوبترین بخش‌های سایت. همه آثاری که تأیید می‌شوند در بخش سفرنامه قرار می‌گیرند و سفرنامه شما با افراد بسیاری به اشتراک گذاشته می‌شود.

  • محدود نبودن ارسال آثار: در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند فرصت این را دارید که آثار مختلی در یک بخش‌ بفرستید و محدودیت ارسال آثار وجود ندارد. 

  • حفظ حق شرکت در مسابقه سفرنامه های قبلی: برای اینکه حق کسانی که در این مدت برای ما سفرنامه فرستاده‌اند از بین نرود، از مسابقه سفرنامه 98 تا الان اگر سفرنامه ارسال کرده‌اید، به صورت اتوماتیک در این مسابقه شرکت داده میشوید.

 

مهمترین قوانین مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

سال‌ها برگزاری مسابقه سفرنامه نویسی به تجربیات ما اضافه کرده و باعث شده تدابیری بیندیشیم تا فضای مسابقه عادلانه‌تر و در عین حال مفیدتر برگزار شود تا قدمی در مسیر توسعه سفرنامه‌نویسی برداشته شود. لذا در این بخش، قسمتی از قوانین مهم مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند را با شما در میان می‌گذاریم:

  • سفرنامه حتما باید متعلق به فردی باشد که آن را منتشر کرده.

  • سفرنامه‌ها حداقل باید 2000 کلمه باشند.

  • سفرنامه‌هایی که جدید ارسال می‌شوند، باید از فروردین 1400 به بعد رفته باشید نه سفری قبل از 1400. امّا اگر پیشتر برای لست سکند سفرنامه ارسال کرده‌اید (از مسابقه سفرنامه نویسی 98 تاکنون) تاریخ سفرنامه مهم نیست و سفرنامه شما در مسابقه شرکت داده می‌شود.

  • با توجه به اینکه عکس‌ها در سفرنامه، تکمیل کننده متن هستند، لازم است در سفرنامه‌تان از عکس استفاده کنید.

  • سفرنامه‌هایی که از آخرین مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند تا الان در سایت منتشر شده‌اند، این شانس را دارند که در مسابقه سفرنامه نویسی شرکت کنند. برای انتخاب بخش مسابقه به travelogue@lastsecond.ir ایمیل بزنید و بخش مورد نظرتان را اعلام کنید.(در صورتی که خودتان بخش را انتخاب نکنید این کار توسط تیم تحریریه لست سکند انجام می‌شود و در این صورت، بخش شرکت داده شده در مسابقه را نمی‌توانید عوض کنید).

قوانین کامل مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

داوری مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

 داوی مسابقه سفرنامه نویسی بخش مهم این مسابقه است و بدون شک داوری بخش مبتدی از حرفه‌ای متفاوت است. در بحث داوری از تجربه بسیار موفق سال ۱۳۹۸ الگو خواهیم گرفت و با ترکیبی از داوران حرفه‌ای که از سفرنامه نویسان و برندگان قدیمی سایت هستند، استفاده می‌شود. جزئیات این بخش در آینده به صورت جداگانه اطلاع رسانی خواهد شد.

 

سخن آخر

 در این متن خبر آغاز مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند را به گوشتان رساندیم که اگر می‌خواهید از سفرتان برایمان بگویید، فرصت را از دست ندهید و سفرتان را به قلم درآورید. اگر قصد شرکت در مسابقه سفرنامه نویسی دارید و در این حوزه تازه کار هستید، خوب است اول با اصول کلی آن آشنا شوید. همچنین طی این مدت اگر همراه بلاگ لست سکند باشید، می‌توانید مطالبی که به بهتر شدن سفرنامه‌هایتان کمک می‌کند را بخوانید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.