کارهای ممنوع در عمان کدام‌اند؟ مجموعه قوانین عمان

4.5
از 17 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کارهایی که به نفعتان است در سرزمین شمشیربه‌دست‌ها انجام ندهید!
19 آبان 1402 08:00
8

کارهای ممنوع در عمان عنوان مطلبی است که هر گردشگری قصد سفر به این کشور زیبا و تاریخی را داشته باشد، باید آن را مطالعه کند تا هنگام سفر به مشکلی برنخورد. با وجود اینکه مردم عمان بسیار محترم و مهربان هستند و گردشگری برای آن‌ها اهمیت دارد، اما شدیداً نسبت به فرهنگ خود حساس‌اند و به ارزش‌ها و سنت‌هایشان احترام می‌گذارند و انتظار دارند که گردشگران هم به آن‌ها احترام بگذارند. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند به برخی از کارهایی که نباید در عمان انجام دهید، اشاره کرده‌ایم. اگر قصد دارید به این نگین بی‌بدیل شبه‌جزیره عربستان سفر کنید، با ما همراه باشید.

کارهای ممنوع در عمان کدام‌اند؟

پوشیدن لباس خیلی کوتاه، با صدای بلند در خیابان حرف زدن، مصرف الکل و موادمخدر، استفاده از داروهای ممنوعه، بی‌احترامی به اماکن مذهبی، انکار سنت‌ها، رد کردن مهمان‌نوازی، عدم رعایت حریم بانوان، عکاسی از مردم، عدم رعایت حجاب، حمل اسلحه و آسیب به اماکن گردشگری، از کارهای ممنوع در عمان است که همه گردشگران باید آن‌ها را رعایت کنند.

قوانین و عرف‌های عمان که باید بدانید

هر کشوری قوانین خاص خود را نسبت به شرایط اجتماع، دین، عقاید و فرهنگش دارد و کشور عمان هم از این قاعده مستثنا نیست. دولت عمان تلاش می‌کند تا سلامت مردم خود و گردشگران را حفظ کند. به همین علت هم انتظار دارد همه مردم، حتی گردشگران، از قوانینی که در کشور وجود دارد، پیروی کنند.

از طرف دیگر عموماً در کشورها، قانون و عرف دو چیز جدا از هم هستند و معمولاً عرف بر قوانین یک کشور برتری دارد؛ به‌عنوان مثال ممکن است در یک کشور قانون حجاب اجباری نباشد؛ اما اگر عرف جامعه رعایت حجاب باشد، گردشگران هم خود را ملزم به رعایت می‌دانند. در این بخش از مطلب هم به کارهای ممنوعه در عمان پرداخته‌ایم تا اگر قصد سفر به این کشور را دارید، از آن‌ها باخبر باشید.

راهنمای کامل سفر به عمان

حجاب در عمان

به‌دلیل مسلمان بودن و باورهای مذهبی در کشور عمان، حجاب همواره در فرهنگ آنان نهادینه شده و زنان با پوشش کامل در این کشور حضور دارند. البته این قانون شامل کسانی می‌شود که قصد زندگی، اقامت، کار یا تحصیل در این کشور را داشته باشند و به‌نوعی شهروند ساکن عمان تلقی شوند. خوب است بدانید حجاب در کشور عمان برای مردان هم محدودیت‌هایی دارد. مثلاً آقایان نباید با پوشش‌های نامتعارف در اماکن عمومی حضور داشته باشند. این شرایط به معنای سخت بودن قوانین عمان نیست و صرفاً رعایت‌کردن و محترم شمردن عرف کشور میزبان، نشان از احترام متقابل دارد؛ بنابراین گردشگران می‌توانند آزادانه (به‌جز اماکن خاصی مثل مساجد) در این کشور حضور داشته باشند.

لباس خیلی کوتاه نپوشید

در ادامه مبحث حجاب در کشور عمان، می‌توان گفت که مردم این کشور محافظه‌کار هستند، بیشتر آن‌ها مسلمان‌اند و به ارزش‌ها و فرهنگ خود پایبندند. عمانی‌ها در داخل و خارج از خانه، لباس‌های سنتی می‌پوشند. مردان عمانی معمولاً لباسی سنتی به نام دشداشه به تن می‌کنند که شامل یک پیراهن بلند روشن، به‌همراه صندل و کلاه سنتی به نام کومه است. زنان عمانی نیز لباس‌های رنگارنگ به‌همراه روسری مناسب با رنگ لباسشان می‌پوشند.

اصولاً گردشگران از لباس سنتی عمانی خوششان می‌آید، اما آن‌ها مجبور به پوشیدن این لباس‌ها نیستند. بااین‌حال، باید با پوشیدن البسه بلند، مثل شلوار و دامن به ماهیت محافظه‌کارانه کشور عمان احترام گذاشت و لباس‌هایی را که خیلی باز و خارج از عرف هستند، نپوشید؛ زیرا یکی از کارهای ممنوعه در عمان پوشیدن این‌گونه لباس‌های کوتاه و باز است. در کل می‌توان گفت که حجاب در عمان برای خودشان مسئله مهمی است و برای گردشگران هم فقط در اماکن مذهبی اهمیت دارد.

کارهای که گردشگران در عمان نباید انجام دهند.
البسه زنان عمانی و حجاب در عمان

به زنان نزدیک نشوید

رفتار با زنان همواره از نشانه‌های فرهنگ و ادب یک جامعه محسوب می‌شود. اگر آن جامعه اسلامی هم باشد، دیگر برای زنان و مردان حریم‌های خاصی مطرح می‌شود که باید آن‌‌ها را رعایت کرد. کشور عمان نیز به زنان، به‌عنوان یک موجود گران‌بها نگاه می‌کند و برخورد محترمانه با زنان این کشور اهمیت دارد. بی‌احترامی به زنان برای عمانی‌ها تحمل‌ناپذیر است و یکی از کارهای ممنوع در عمان محسوب می‌شود؛ بنابراین از گردشگران انتظار می‌رود تا به بانوان این کشور نزدیک نشوند و همواره با احترام با آنان برخورد کنند.

کارهای که گردشگران در عمان نباید انجام دهند.
حجاب و پوشش زنان در کشور عمان

با صدای بلند در خیابان حرف نزنید و نخندید

یکی از کارهای ممنوعه در عمان صحبت‌کردن و خندیدن با صدای بلند است. پس دقت کنید به‌هیچ‌وجه در سفر به این کشور و هنگام خرید از بازارهای عمان با صدای بلند صحبت نکنید و بلند نخندید. البته این کار در هیچ جای دنیا پسندیده نیست و نوعی مزاحمت برای سایر مردم به‌خصوص افراد مسن و بیمار محسوب می‌شود. عمانی‌ها حتی در عروسی‌هایشان هم هنگامی که عروس و داماد را به سمت خانه جدیدشان هدایت می‌کنند، بدون هیچ سروصدا و بوق‌زدنی این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها این کارها را برای ایجاد صلح و آرامش در کشور خود انجام می‌دهند و انتظار دارند که مسافران نیز از آن‌ها تبعیت کنند. به همین دلیل هم مکان‌های خاصی به نام مجیلیس (Majilis) یا سبلا (Sabla) دارند که در آنجا دور هم جمع می‌شوند و با هم معاشرت می‌کنند.

Tourists in Oman.jpg

تجمع و با صدای بلند حرف زدن، از کارهای ممنوعه در عمان 

کارهای که گردشگران در عمان نباید انجام دهند.
معاشرت عمانی‌ها

مشروبات الکلی و مواد مخدر مصرف نکنید

در عمان، اماکنی مثل هتل‌ها و رستوران‌ها وجود دارند که با مجوز رسمی، خریدوفروش نوشیدنی‌های الکلی در آن‌ها مجاز است؛ اما ازآنجایی‌که عمان یک کشور مسلمان است، مصرف الکل یا مست بودن در اماکن عمومی این کشور جرم تلقی می‌شود و مجازات به‌همراه دارد. مصرف موادمخدر یا داروی بدون نسخه پزشک نیز به‌صورت رسمی غیرقانونی است. مصرف موادمخدر یک عمل طردشده چه به‌لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ قانونی، نه‌تنها در عمان، بلکه در بیشتر کشورهاست؛ بنابراین انجام این رفتار در عمان بی‌احترامی به ارزش‌ها و اخلاقیات مردم عمان محسوب می‌شود.

داروهای ممنوعه در سفر به عمان

می‌دانیم که برای ورود به هر کشوری، مقرراتی برای حمل دارو وجود دارد. به همین علت هم ممنوعیت‌های دارویی خاصی در کشورها برقرار است که اگر آنان را رعایت نکنید، ممکن است در فرودگاه با مشکلاتی مواجه شوید. کشور عمان هم از این قاعده مستثنا نیست و ممنوعیت‌هایی را طبق قوانین بین‌الملل وضع کرده است. به‌طور خلاصه و طبق دستورات وزارت بهداشت این کشور، داروهای ممنوعه در سفر به عمان، علاوه‌بر مخدرها شامل تمامی روان‌گردان‌هایی می‌شود که سیستم عصبی مرکزی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

البته داروهای کدئین‌دار و مورفین‌ها هم در این فهرست قرار می‌گیرند؛ اما اگر حجم داروها به‌اندازه استفاده شخصی باشد و از همه مهم‌تر اینکه نسخه پزشک همراه خودتان داشته باشید، ممنوعیت خاصی را برای سفر به این کشور پیش رو نخواهید داشت. ازآنجاکه بعضی داروهای کنترل اختلالات روانی و افسردگی، از مشتقات روانگردان‌ها هستند، با همراه داشتن نسخه و حجم مناسب از دارو، برایتان مشکلی پیش نخواهد آمد.

medicines in Oman.jpg
داروخانه‌ای در عمان

به مساجد بی‌احترامی نکنید

مسجد خانه خداست و با توجه به معتقد بودن مردم عمان به مباحث دینی، بهتر است که با اماکن مذهبی مانند مساجد، محترمانه برخورد شود؛ زیرا این اماکن، محل انجام فرایض دینی و عقیدتی مانند نماز، قرآن خواندن و مباحثه‌های دینی است. به همین علت هم گردشگران غیرمسلمان، باید در ساعات خاصی برای دیدن برخی مساجد عمان اقدام کنند. قوانینی که تا به اینجا مطرح شده؛ مانند بلند صحبت نکردن و پوشیدن لباس مناسب، پوشاندن مو، درآوردن کفش‌ها، پاک وارد مساجد شدن، ندویدن کودکان و ایجاد نکردن سروصدا و... همه در مساجد و اماکن مذهبی باید بهتر و بیشتر رعایت شود.

mosques oman.jpg
بی‌احترامی به مساجد، از کارهای ممنوع در عمان

سنت‌های عمان را انکار نکنید

کشورهای تاریخی و قدیمی، آداب‌ورسوم خاصی را نسل به نسل به فرزندان خود منتقل می‌کنند که ادای احترام به این سنت‌ها واجب است. ازآنجایی‌که عمان هم کشوری تاریخی و قدیمی است، پس آداب و سنت‌هایی را هم در کشورشان اجرا می‌کنند و طبیعتاً نباید این رسوم را انکار کرد. کشور عمان به تاریخ غنی خود افتخار می‌کند و مبارزات خود را همواره محترم می‌شمارد. مردم عمان، رهبرانشان به‌ویژه سلطان قابوس را دوست دارند و به فرهنگ غنی خود می‌بالند. به همین علت هم اغلب با لباس‌های سنتی و محلی‌شان رفت‌وآمد دارند. خلاصه که یکی از کارهای ممنوع در عمان، انکار آداب و سنن آن‌هاست و انتظار می‌رود بازدیدکنندگان هم به آن‌ها احترام بگذارند.

کارهای که گردشگران در عمان نباید انجام دهند.
نمایی از یک خانواده عمانی

مهمان‌نوازی عمانی‌ها را رد نکنید

فرهنگ‌های غنی با خود دوستی می‌آورند و همواره به‌دنبال اشاعه صمیمیت و مهمان‌نوازی هستند. به همین دلیل، عمانی‌ها مردمان بسیار مهمان‌دوستی هستند که با روی گشاده از شما استقبال می‌کنند. معمولاً هم با یک فنجان قهوه مخصوص عمانی یا چند دانه خرما و دعوت برای صرف غذا این مهمان‌نوازی را نشان می‌دهند. پس اگر به عمان رفتید و از شما دعوت شد، دعوتشان را رد نکنید و شما هم با روی گشاده درخواستشان را قبول کنید؛ زیرا این کار باعث می‌شود تا عمانی‌ها مطمئن شوند از اقامتتان در آن کشور لذت می‌برید.

قیمت غذا در عمان چقدر است؟

کارهای که گردشگران در عمان نباید انجام دهند.
نمونه‌ای از مهمان‌نوازی عمانی‌ها

عکس گرفتن از مردم

شاید این مورد را در کشور خودمان هم تجربه کرده باشید؛ اما در عمان این مسئله مهم‌تر است. عکاسی از خانواده‌های عمانی، باید با اجازه از آن‌ها صورت گیرد و عکس گرفتن از مردم عمان و همچنین وسایلشان به‌نوعی نقض حریم خصوصی آن‌ها محسوب خواهد شد. به همین علت، قبل از عکاسی سعی کنید تا از آنان اجازه بگیرید و سپس این کار را انجام دهید.

Photography of Omani people.jpg
عکاسی بدون اجازه از مردم، از کارهای ممنوع در عمان

با خود اسلحه حمل نکنید

تجربه ثابت کرده که حمل آزادانه اسلحه در کشورها، چیزی جز هرج‌ومرج و ناامنی به وجود نمی‌آورد. عمان یکی از امن‌ترین کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شود، زیرا حمل سلاح، یکی از کارهای ممنوعه در عمان است. حمل سلاح در خیابان‌های عمان به‌عنوان تهدیدی برای مردم محلی و همچنین افسران پلیس دیده می‌شود و ممنوعیت این کار باعث شده تا نرخ جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین باشد.

gun in Oman.jpg
حمل اسلحه، از کارهای ممنوعه در عمان

به سایت‌های گردشگری احترام بگذارید

از دیگر کارهای ممنوعه در عمان، آسیب رساندن به اموال عمومی و گردشگری است. البته که باید این مورد را در تمامی دنیا اجرا کرد؛ اما ازآنجایی‌که عمان کشوری قدیمی و تاریخی محسوب می‌شود، آثار باستانی زیادی هم در این کشور وجود دارد که از سال‌ها و نسل‌ها پیش به‌یادگار مانده است. پس باید از آن‌ها به‌خوبی نگه‌داری شود تا نسل‌های بعد هم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و به این تاریخ غنی ببالند. وزارت گردشگری عمان برای محافظت بیشتر از سایت‌های تاریخی خود، معمولاً نشانه‌هایی مثل آنچه در تصویر زیر می‌بینید را در جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی عمان قرار داده تا اهمیت جاذبه‌های گردشگری را به گردشگران گوشزد کند.

کارهای که گردشگران در عمان نباید انجام دهند.
تابلوی وزارت گردشگری عمان در اماکن تاریخی

سفر به عمان با تور

عمان کشور تاریخی و زیبایی است که جاذبه‌های آن، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. ضمناً عمان در فصول سرد، آب‌وهوایی بهشتی دارد و می‌تواند مقصد بعدی سفر شما باشد؛ بنابراین اگر قصد سفر به این کشور کهن را دارید، می‌توانید از منوی تورها در سایت لست‌سکند، انواع مختلف تور عمان را با قیمت‌ها و امکانات متنوع ببینید و با یکدیگر مقایسه کنید تا آن توری را که مد نظرتان است، بخرید.

سخن آخر

شناخت کارهای ممنوع در عمان و رعایت قوانین این کشور، قطعاً برای گردشگران مسئله سختی نیست و همه می‌دانند که اگر چنین مقرراتی وجود نداشته باشد، احتمال رخ دادن هرج‌ومرج در کشورها، به‌ویژه در مقاصد توریستی، وجود دارد. پس این قوانین نوعی نظم را ایجاد می‌کند تا همگان، از گردشگر گرفته تا مردمان آن کشور، بتوانند با خیال راحت‌تری از امکانات موجود استفاده کنند و لذت ببرند. نظر شما چیست؟ اگر تاکنون به عمان سفر کرده‌اید، مشتاقیم تجربه‌هایتان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.