سوغات اسپانیا چیست و از اسپانیا چه بخریم؟

5
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
از اسپانیا چه سوغاتی بخریم؟
22 اردیبهشت 1402 07:00
1

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها در سرزمین ماتادورها، غرق شدن در دل بازار و جست‌وجو برای یک یادگاری یا سوغاتی اسپانیا است. برای اینکه این لذت تبدیل به یک دغدغه نشود و به راحتی بتوانید یک هدیه به یادماندنی و خاص از اسپانیا بیاورید، بد نیست قبل از سفر چند دقیقه را به آشنایی با سوغات در اسپانیا اختصاص دهید. با این کار کمتر سردرگم می‌شوید و در زمان سفرتان صرفه‌جویی می‌کنید تا بیشتر وقتتان در تور اسپانیا، صرف تماشای زیبایی‌های این کشور کنید.

بهترین سوغات اسپانیا چیست؟

به طور کلی، لباس فلامنکو، بادبزن دستی، روغن زیتون، ظروف سفالی، گیتار، جواهرات، پنیر اسپانیایی، زعفران و محصولات چرمی از بهترین و معروفترین سوغات در اسپانیا هستند. با توجه به این گوناگونی که از سوغات اسپانیا دیده می‌شود، تقریباً هر گردشگری می‌تواند سوغاتی باب میلش را پیدا کند. معروفترین سوغات اسپانیا به شرح زیر است.

spanish-magnets.jpg
سوغات اسپانیا 

1. بادبزن دستی (Spanish hand fan)

شاید اولین تصویری که بعد از شنیدن نام بادبزن دستی به ذهن خطور می‌کند، مربوط به مردم کشورهای شرق جهان مثل چین و ژاپن باشد. اما حقیقت این است که این وسیله ساده یکی از اشیاء دم‌دست اسپانیایی‌ها هم بوده است و گفته می‌شود تاریخ بادبزن دستی در اروپا به اواسط قرن هفدهم باز می‌گردد؛ بنابراین این سوغات اسپانیا با تاریخ و فرهنگ کشور به‌خوبی درآمیخته است.

بادبزن دستی در اسپانیا، به جز اولین کاربردش که خنک‌کردن بود، در رقص و نمایش‌ها هم کاربرد داشت. همچنین به دلیل طرح‌ها و نقش‌های هنرمندانه‌ای که بر رویش دیده می‌شد، در دسته اشیاء زینتی هم قرار می‌گرفت. جالب است بدانید که اسپانیایی‌ها از بادبزن دستی برای انتقال مفاهیم زبان بدن هم استفاده می‌کردند.

Spanish-Handheld-Fan-Spanish-Abanico-3.jpg
بادبزن دستی در اسپانیا

2. ظروف سفالی (Pottery)

از زمان شروع تمدن و کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان، ظروف سفالی اهمیت خاصی در نگهداری موادغذایی، وسایل و محصولات داشته‌اند. اما امروز این ظروف تبدیل به یکی از مهم‌ترین سوغات اسپانیا و سایر کشورهای جهان شده‌اند. تاریخ سفالگری و کاشی‌کاری در اسپانیا فرازونشیب‌های گوناگونی داشته و از هنر اسلامی هم تأثیر پذیرفته‌است، به همین دلیل شباهت زیادی به آثار هنری سرامیک و سفالگری ایرانی دارد. اگر قصد خرید سوغات بارسلون اسپانیا را دارید، ظروف سفالی را در لیستتان یادداشت کنید.

barcelona-souvenirs2.jpg
ظروف سفالی در اسپانیا

3. قاشقک‌های اسپانیایی (Castanets)

یکی از جالب‌ترین سوغات در اسپانیا، قاشقک‌های این کشور هستند که یک ابزار موسیقی و همچنین یک اسباب‌بازی دوست‌داشتنی برای کوچک‌ترها به شمار می‌روند. این قاشقک‌ها معمولاً از چوب بلوط ساخته می‌شوند. قاشقک یک وسیله موسیقی کلاسیک در اسپانیا است که ریشه‌های عمیقی در فرهنگ و مراسم قدیمی اسپانیا دارد، مثلاً این وسیله، در مراسم رقص فلامنکو استفاده می‌شود.

1336.jpg
قاشقک‌های اسپانیایی

4. لباس فلامنکو (Flamenco skirt)

اگر درباره فرهنگ یا فستیوال های اسپانیا مطالعه کنید، قطعاً یک نام مهم را بارها و بارها خواهید شنید و آن چیزی نیست جز «فلامنکو». اگر در بین سوغات اسپانیا به دنبال موردی می‌گردید که مخصوص خانم‌ها باشد، به شما لباس فلامنکو را معرفی می‌کنیم. این لباس رنگارنگ و سنتی جلوه زیبایی به مراسم شادی اسپانیایی‌ها می‌بخشد. زیرا رنگ‌های مختلفی دارد و کاملاً درخشان است. گفته می‌شود پوشیدن این لباس از اواسط قرن هجدهم میلادی در اسپانیا باب شد.

guide-flamenco-in-spain.jpg
لباس فلامنکو

5. زیتون و زوغن زیتون

هر جهانگردی با شنیدن نام زیتون، بی‌درنگ کشورهای ایتالیا و یونان را به یاد می‌آورد؛ اما باید به خاطر داشته باشید که اسپانیا یکی از کشورهای مهم در زمینه تولید و صادرات زیتون و محصولات آن است. امکان ندارد محتویات بهترین غذاهای اسپانیا را مرور کنید و جای زیتون در آن‌ها خالی باشد. پس اگر زیتون اسپانیا را با خود نیاورید، سرتان کلاه رفته است. جالب توجه است که در اسپانیا بیش از 200 نوع زیتون خواهید یافت و نسبت به بسیاری از نقاط جهان، قیمت زیتون در اسپانیا کمتر است.

Skinnymixers-Warm-Spanish-Olives-Thermomix.jpg
انواع زیتون در اسپانیا

6. زعفران اسپانیایی

شاید این سوغات در اسپانیا نظر ما ایرانی‌ها را آن طور که باید و شاید جلب نکند، زیرا کشور ما یکی از صادرکنندگان مهم زعفران در جهان است. با این حال زعفران یکی از مهم‌ترین سوغات در اسپانیا، یونان و هند هم حساب می‌شود. گردشگران خارجی اسپانیا، زعفران را یکی از سوغاتی‌های ارزان این کشور می‌دانند و از آن برای مصارف دارویی و آشپزی استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که زعفران اسپانیا کمی سرخ‌تر از زعفران ایرانی است.

saffron-cultivation.jpg
مزرعه زعفران در اسپانیا

7. مروارید (Mallorcan pearls)

مرواریدهای طبیعی را هم می‌توانیم در لیست معروف‌ترین سوغات اسپانیا پیدا کنیم. این مروارید‌ها به دست جواهرسازان ماهر بر انواع گردنبند، دستبند و انگشتر سوار می‌شوند. یکی از ویژگی‌های برجسته مرواریدهای اسپانیا، ماندگاری و شفافیت آن‌هاست که هر گردشگر و جواهردوستی را مجذوب خود می‌کند. معمولا کسانی که با تور اروپا سفر می‌کنند، مروارید را به عنوان سوغات برای دوستان نزدیکشان انتخاب می‌کنند.

Pearl_H38KyPd.jpg
مروارید، سوغاتی ارزشمند اسپانیا

8. شال مانیلا (Manila shawl)

گرچه تاروپود شال مانیلا برای اولین بار در کشورهایی مثل چین و فیلیپین به هم گره‌خورده است. اما امروز به عنوان سوغات بارسلون اسپانیا هم شناخته می‌شود. این شال‌های نمادین اسپانیا، معمولاً، نقش‌ونگارهایی از گل‌ها و پرندگان دارد. جنس شال مانیلا از ابریشم است و قدمتش در اسپانیا، به قرن هجدهم میلادی باز می‌گردد.

black-manila-shawl.jpg
نقش و نگارهای شال مانیلای اسپانیایی

9. پتوی ازکارای (Ezcaray blankets)

گرچه حدود یک دهه است که پتوی معروف ازکارای در شهرهای مختلفی از جهان فروخته می‌شود، اما برای پیدا کردن اصیل‌ترین نوع این کالا، باید به شمال اسپانیا سفر کنیم. در این نواحی، پارچه موهر تولید می‌شود. این پارچه در دوخت لباس هم مصرف دارد اما پتویی که از جنس موهر است، کیفیتی مثال‌زدنی دارد؛ زیرا لطافت خاصی دارد و در فرآیند تولیدش، از فوت‌وفن سنتی بسیاری استفاده می‌شود.

METhrowRozo_600x.jpg
پتوی ازکارای

10. پنیر اسپانیایی

به جز زیتون و روغنی که از آن حاصل می‌شود، پنیر هم نقش مهمی در محتویات غذا و سوغات در اسپانیا دارد. اگر به نقاطی مثل جزایر قناری اسپانیا سفر می‌کنید، امتحان کردن و خرید پنیر اسپانیا را فراموش نکنید. یکی از پنیرهای گران و خاص که سوغات اسپانیا هم حساب می‌شود، پنیر مانچگو است که تهیه آن بین معمولاً چند ماه طول می‌کشد. از آنجایی که این پنیر از شیر گوسفند مانچگو تهیه می‌شود، این نام را به آن نسبت داده‌اند.

Manchego+wheel+with+wedge+and+knife.jpg
پنیر مانچگو

11. جواهرات

یکی از بهترین سوغات مادرید اسپانیا، جواهراتش است. خرید اشیاء قیمتی نقره و طلا در اسپانیا چند مزیت دارد. اول از همه، هدایای این‌چنینی، بسیار به‌یادماندنی خواهند بود؛ دوم، از نظر حمل‌ونقل و گرفتن فضای چمدان مشکل‌ساز نیستند؛ سوم، اسپانیا کشوریست که جواهرات بسیار متنوعی دارد و قطعاً مدل باب میلتان را در آن پیدا می‌کنید.

جواهر اسپانیا.jpg
جواهرات اسپانیا

12. محصولات چرمی

اسپانیایی‌ها از قرون وسطی تاکنون، در صادرات چرم و تولید آن شهرت خوبی برهم زده‌اند. در سفر به اسپانیا، سرزدن به مغازه‌های محصولات چرمی را فراموش نکنید. به جز جواهرات، اجناس چرمی این کشور هم از کیف‌وکفش گرفته تا لباس، گوناگونی زیادی دارند. اما در این بین، کیف‌های چرمی اسپانیا محبوبیت بیشتری بین گردشگران دارند.

محصولات چرمی.jpg
کیف‌های چرمی اسپانیا

13. اشیاء تزیینی کوچک

هزینه خرید جواهرات برای همه مقدور نیست؛ اما سوغاتی‌های جمع‌وجور و نمادین بسیاری در سراسر اسپانیا دیده می‌شود که می‌توانید تعداد بالایی از آن‌ها را تهیه کرده و به دوستان و خانواده خود هدیه دهید. از این سوغاتی‌ها می‌توانیم به هدایای کوچکی مثل مگنت‌های یخچالی و جاسویچی اشاره کنیم. اگر قرار است در روزهای نزدیک به کریسمس به اسپانیا بروید، به خاطر داشته باشید که عروسک‌های کریسمسی کوچک، یکی از معروف‌ترین سوغات بارسلون اسپانیا هستند. همچنین اگر مقصدتان مادرید است، جاسویچی و اشیاء مختلفی با نمادهای تیم فوتبال می‌بینید که از بهترین سوغات مادرید اسپانیا حساب می‌شوند.

5369ECE6-7720-468B-BB20-E9FB25B74D38.jpg
جاسویچی، ارزان‌ترین سوغات بارسلون اسپانیا

14. گیتار

گرچه درباره اینکه گیتار برای اولین بار در کدام کشور جهان ساخته شد، اختلاف نظر بسیار است، اما حقیقت غیر قابل اینکار این است که گیتار در فرهنگ و هنر اسپانیا، قدمت بالایی دارد. فرقی نمی‌کند در حال رستوران‌گردی در اسپانیا هستید یا مشغول بازدید از جاهای دیدنی اسپانیا، در هر صورت در خیابان‌ها و نقاط مختلف این کشور صدای گیتار به گوشتان می‌رسد و فروشگاه‌های مختلفی این ساز را در انواع و قیمت‌های مختلف عرضه می‌کنند.

 شاید به همراه آوردن این سوغاتی تا ایران کمی دشوار باشد، اما تحمل این سختی ارزشش را دارد؛ چراکه این کشور یکی از مدعیان ساخت بهترین گیتارهای جهان است. شهر گراندا، را به عنوان پایتخت گیتار اسپانیا می‌شناسند، اما این ساز به عنوان سوغات مادرید اسپانیا هم شناخته می‌شود.

guitar-shop-e1468491742479-810x477.jpg
گیتار فروشی در اسپانیا

سخن آخر

با بررسی سوغات اسپانیا، حتماً متوجه شباهت‌های زیاد برخی از این اقلام، با سوغاتی‌های ایرانی و آسیایی شده‌اید. اگر به هنگام خرید سوغات در اسپانیا، در جست‌وجوی خاص‌ترین موارد هستید، قطعاً از این کشور دست‌خالی بازنخواهید گشت. اگر سابقه خرید هر یک از کالاهایی که در این مطلب معرفی کردیم را داشته‌اید می‌توانید تجربیاتتان را با سایر کاربران لست سکند به اشتراک بگذارید.

 برای خرید تور اسپانیا، کافیست به بخش تورها مراجعه کنید و تورها را با هم مقایسه کنید و هر کدام را بخواهید، بخرید‌. اگر هم بودجه کافی برای سفر به اسپانیا ندارید، تور اقساطی می‌تواند یک گزینه برای سفرتان به اسپانیا باشد.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.