بدروم کجاست؟ راهنمای کامل سفر به بدروم ترکیه

3.8
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
راهنمای قدم به قدم سفر به بدروم ترکیه
15 خرداد 1402 08:00
3

بدروم از آن شهرهای ترکیه است که حرفه‌ای‌ترها سراغش را می‌گیرند چرا که شهرتش به اندازه بعضی شهرها نیست اما دلایل بسیاری برای دیدنش وجود دارد. کافیست همین راهنمای سفر به بدروم را بخوانید تا متوجه جذابیت‌های این شهر زیبا شوید. بنابراین تصمیم گرفتیم این مطلب از لست‌سکند را به راهنمای سفر به بدروم اختصاص دهیم و در آن، ضمن معرفی شهر بدروم، از صفرتاصد سفری که در پیش‌ دارید، بگوییم.

بدروم کجاست؟

اول از همه ببینیم بدروم کجاست. برای پیداکردن بدروم در نقشه ترکیه ابتدا باید سراغ نواحی جنوب غربی ترکیه برویم و بین شهرهای  آنتالیا و ازمیر به دنبال جایی نزدیک به مارماریس باشیم. به عبارت دیگر، بدروم در استان موغله ترکیه واقع شده است و سواحلش میزبان آب‌های دریای اژه هستند؛ از این رو با سواحل کشور یونان فاصله چندانی ندارند. این شهر نسبتاً کوچک، مساحتش حدود 700 کیلومتر مربع است.

Where-is-Bodrum-on-map-of-Turkey.jpg
شهر بدروم در نقشه ترکیه

چرا از بدروم دیدن کنیم؟

اگر دلیل خرید تور بدروم را از گردشگران مختلف بپرسیم، بی‌شک جوابشان در دو کلمه خلاصه می‌شود: «دریا» و «آفتاب». اما سوال اینجاست در کشوری که ساحل و دریا کم ندارد، چرا بدروم تا این حد محبوب شده است؟ برای پاسخ به این سوال باید کمی به گذشته بدروم نگاه کنیم. بدروم تا دهه هشتاد قرن بیستم میلادی فقط یک بندرگاه برای ماهیگیران بود، اما به دلیل آن که مناظر خاصی داشت که در کمتر نقطه‌ای از ترکیه تکرار می‌شدند، هنرمندان عکاس و مرفهان ترکیه را به سوی خود کشاند و تاریخ این شهر در مسیر پیشرفت به عنوان یک قطب گردشگری افتاد. از دلایل اصلی سفر گردشگران به بدروم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آب و هوای دلپذیر بدروم

درست مثل تمام مقاصد مدیترانه‌ای، آب و هوای بدروم همه‌جوره مناسب یک سفر تابستانی است. اما از آن جایی که تعادل دمایی بر این شهر حاکم است، در سایر فصول هم می‌توان یک بازدید ایده‌آل در سفر به بدروم داشت. خصوصاً اگر کندوکاو تاریخی فرهنگی را به طبیعت‌گردی ترجیح دهید. با این اوصاف انتخاب بهترین زمان سفر به بدروم کار سختی نیست و در عنوان بعدی جزء به جزء آن را شرح خواهیم داد.

طبیعت.jpg
طبیعت بدروم

نزدیکی بدروم به شهرهای توریستی

موقعیت شهر بدروم در نقشه ترکیه به گونه‌ایست که با پیمایش 150 کیلومتر می‌توانید به جاهای دیدنی مارماریس دسترسی داشته باشید؛ از طرف دیگر، این شهر با ازمیر هم حدود 200 کیلومتر فاصله دارد. اگر وقت و حوصله مسافرت‌های طولانی‌تر را داشته باشید آنتالیا بهترین گزینه است و اگرچه این شهر 400 کیلومتر از بدروم دورتر است اما مسیر دلنشین آن این مسافت چند ساعته را جبران می‌کند. علاوه بر این‌ها، همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، بدروم از مسیرهای آبی، به جزایر یونان و نقاط دیگر ترکیه هم دسترسی دارد.

BJV-AYT.jpg
فاصله بدروم تا آنتالیا

مناظر دیدنی بدروم

آب‌های کریستالی، شن‌ و صخره‌های بدروم بهترین ترکیب را دارند. زمانی که پس‌زمینه سواحل ترکیه ارتفاعات سرسبز یا ساختمان‌های پلکانی می‌شود، بهترین مناظر عکاسی رقم می‌خورد. خصوصاً اگر زمان عکاسی‌تان غروب آفتاب باشد و با قایق کمی از ساحل فاصله بگیرید. نکته درخور توجه دیگری که باید بدانید این است که بدروم کمی خلوت‌تر از آنتالیاست و به همین دلیل، شکار مناظر دیدنی در آن، بسیار آسان خواهد بود.

امکانات گردشگری بدروم

اگر به نقشه بدروم ترکیه نگاه کنید، در نقاط مختلفی از این شهر هتل، رستوران و مراکز تفریحی می‌یابید و دستتان برای انتخاب محل خواب و غذا کاملاً باز است. اگر قصد تجربه یک سفر لوکس را داشته باشید، در این شهر هتل‌های لوکسی پیداست که در هیچ‌جای دیگر از ترکیه تکرار نمی‌شوند. یکی از برجسته‌ترین امکانات گردشگری بدروم ترکیه، ساعت‌کاری منعطف مراکز رفاهی و زندگی شبانه در آن است؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که در چه ساعتی از شبانه روز، از هتل پا به شهر می‌گذارید، در هر صورت شهر بدروم ترکیه را امن و فعال می‌بینید.

تاریخ بدروم

همانطور که اشاره کردیم، بخش مهمی از تاریخ معاصر بدروم ترکیه در توسعه گردشگری خلاصه شده است؛ ولی اگر بخواهیم از تاریخ باستان این شهر سخن بگوییم، سرنخ‌هایی در گفته‌های هرودوت خواهیم یافت. طبق نوشته‌های او، تاریخ بدروم به حدود 1000 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این شهر تا قرن ششم قبل از میلاد، تحت فرمانروایی لیدیایی‌ها بود تا اینکه توسط مردمان ایران باستان فتح شد. رفت‌وآمد امپراطوری‌ها و قدرت‌های بزرگ تاریخ در بدروم، آثار زیادی در این شهر به جا گذاشته که مهم‌ترین جاهای دیدنی بدروم را شامل می‌شوند.

e5.jpg
جاذبه‌های تاریخی بدروم 

بهترین زمان سفر به بدروم

طبق آمار، تابستان پرطرفدارترین فصل سفر به بدروم است؛ چراکه سواحل در این فصل بهترین شرایط را دارند اما همانطور که قبل‌تر گفتیم، آب‌وهوای بدروم در طول سال تعادل خوبی دارد و در هر فصلی می‌توان سفر به بدروم ترکیه را تجربه کرد. از این رو تصمیم گرفتیم، تصویری از آب‌وهوای هر فصل از بدروم را ترسیم کنیم تا با سبک‌سنگین کردن آن‌ها بهترین زمان برای سفر به این شهر جنوبی در ترکیه را پیدا کنید.

سفر به بدروم در بهار

در فصل بهار، هنوز هم در نسیم‌های بدروم خنکایی از زمستان باقی می‌ماند و تازگی هوا، به گل‌های شهر طراوت می‌بخشد. هوای بهاری بدروم طوریست که شرایط انواع فعالیت‌های توریستی را مهیا می‌کند و دمای آن بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد متغیر است. در مجموع، بهار دومین فصل پربازدید در بدروم است. اگر اهل شرکت در مراسم و اجتماعات مردمی را دارید، سفر به بدروم را به فصل بهار موکول کنید. فستیوال هیدیرلز که یکی از مهم‌ترین جشنواره های استانبول است، در بهار بدروم هم غوغا می‌کند؛ ضمن اینکه حوالی اردیبهشت یک فستیوال دوچرخه‌سواری پرآوازه در بدروم برپا می‌شود.

بهار بدروم.jpg
بهار بدروم

سفر به بدروم ترکیه در تابستان

تابستان پرطرفدارترین فصل در بدروم است زیرا همانطور که اشاره کردیم، دلیل اصلی بیشتر گردشگران برای سفر به بدروم در تابستان لذت بردن از سواحل این شهر است. هوای تابستان بدروم آفتابی است؛ اما بعضی روزها هم ابری می‌شود. هوای این شهر هم کاملاً خشک است و رطوبتش به حداقل می‌رسد؛ بنابراین اگر در این فصل به بدروم می‌روید، خطر آتشسوزی جنگل‌ها را جدی بگیرید. همچنین سعی کنید همیشه آب کافی و لوازمی مثل کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی همراهتان باشد.  

تابستان.jpg
تابستان بدروم

سفر به بدروم ترکیه در پاییز

پاییز بدروم از ماه‌های سپتامبر تا ماه نوامبر ادامه می‌یابد که بی‌شک این فصل را می‌توانیم یکی از بهترین فرصت‌ها برای کمپ کردن و کوهنوردی در بدروم بدانیم. البته اگر سفر به شهر بدروم ترکیه را در ماه سپتامبر برنامه‌ریزی کنید، تجربه تفریحات آبی را هم می‌توانید داشته باشید.

بیشتر گردشگران در این فصل کم‌کم از بدروم خارج می‌شوند و این موضوع بهترین فرصت را برای کاهش هزینه سفر به بدروم فراهم می‌کند. چراکه قیمت هتل‌ها و مراکز تفریحی در پاییز به مقدار قابل توجهی کم می‌شود. لازم به ذکر است که بعد از تمام شدن ماه سپتامبر رفته‌رفته بر روزهای بارانی بدروم اضافه می‌شود.

سفر به بدروم ترکیه در زمستان

گرچه هر فصل از بدروم مزایای خودش را دارد اما در کل، زمستان فصل مناسبی برای سفر به شهر بدروم ترکیه نیست؛ زیرا این فصل پر است از بادهای شدید و باران های گاه‌وبی‌گاه و دمایش ممکن است حتی به منفی 10 درجه سانتی‌گراد هم برسد. بنابراین نمی‌توانید به شنا کردن فکر کنید و توجه داشته باشید که به دلیل گِلی شدن مسیرها، کوه‌نوردی هم در زمستان بدروم ترکیه دشوار است. برای رزرو هتل هم باید توجه کرد که بسیاری از هتل‌های شهر در زمستان تعطیل هستند. از نظر برگزاری فستیوال‌، زمستان شهر بدروم ترکیه حرف زیادی برای گفتن ندارد، خصوصاً اگر توجه داشته باشید که کریسمس ترکیه آنقدرها هم پر جنب‌وجوش نیست.

اقامت در بدروم

گرچه بدروم به سفر لاکچری شهرت بیشتری دارد؛ اما نباید فراموش کنیم که هر نوع اقامتگاهی که بخواهید در این شهر موجود است و توصیه می‌کنیم توجهتان را بیشتر جلب موقعیت اقامتگاه مدنظرتان کنید. در این بخش از راهنمای سفر به بدروم اول، شما را با نقاط مختلف شهر آشنا می‌کنیم و سپس چندتا از بهترین هتل‌های این مناطق را نام می‌بریم تا بدانید در کدام منطقه باید دنبال چه هتل‌هایی باشید.

مرکز شهر.jpg
مرکز شهر بدروم

اقامت در مرکز شهر بدروم ترکیه

همانطور که گفتیم بدروم به زندگی شبانه‌اش معروف است. کافه‌ها، رستوران‌ها، نوازندگان خیابانی و فروشگاه‌های مرکز شهر بدروم در ساعات شب فعال هستند و از مرکز شهر تا نزدیک‌ترین ساحل، فقط چند دقیقه فاصله دارید. جاذبه‌های تاریخی و تفریحی بسیاری هم به مرکز شهر بدروم ترکیه نزدیک هستند که از میانشان می‌توانیم به سایت باستان‌شناسی زیر آب بدروم و موزه این شهر اشاره کنیم. برخی از بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های مرکز شهر بدروم به عبارتند از:

  • Mia Butique Hotel (هتل ارزان)
  • Kilavuz Hotel (هتل ارزان)
  • Bodrum Boutique Rooms(هتل نسبتاً ارزان)
  • Seckin Konaklar Hotel (هتل نسبتاً ارزان)
  • Bella Mila Suit Otel (هتل مناسب برای خانواده‌ها)
  • Regnum Escana Villas & Boutique Hotel (هتل لوکس)

اقامت در محله گامبت بدروم

به جز بدروم مرکزی، محله گامبت هم یکی از سرزنده‌ترین بخش‌های شهر است که بیشتر به ریزورت‌های ساحلی‌اش مشهور است. این بخش کمتر از 3 کیلومتر از مرکز شهر بدروم فاصله دارد به همین دلیل دسترسی به آن آسان است. اقامت در محله گامبت چشم‌اندازهایی را در اختیارتان قرار می‌دهد که در هیچ‌جای ترکیه نمونه ندارند. ناگفته نماند که محله گامبت فاصله کمی به پارک‌های آبی بدروم دارد. برخی از بهترین هتل‌هایی که می‌‍توانید در منطقه گامبت رزرو کنید عبارتند از:

  • Toloman Hotel (هتل ارزان)
  • Hotel Centro Bodrum (هتل ارزان)
  • Bodrium Hotel & You SPA (هتل نسبتاً ارزان)
  • Ayaz Aqua Hotel (هتل نسبتاً ارزان)
  • Hotel Karia Princess (هتل لوکس)
  • Ha La Bodrum (هتل لوکس)
گامبت.jpg
محله گامبت بدروم

اقامت در محله اورتاکنت

گرچه منطقه اورتاکنت حدود 20 دقیقه از مرکز شهر بدروم فاصله دارد، اما نباید فراموش کنیم که به هزار و یک دلیل بسیاری از مسافران بدروم اورتاکنت را برای اقامت انتخاب می‌کنند. جالب اینجاست که این منطقه در بخش شمالی بدروم واقع شده است و اصلاً ساحل ندارد و جالب‌تر آنکه همین موقعیتش باعث محبوبیت حداکثری اورتاکنت شده است؛ چراکه موقعیت اورتاکنت به گردشگران این امکان را می‌دهد که فاصله یکسانی از بهترین سواحل بدروم داشته باشند و در هر روز از اقامتشان بتوانند یک ساحل را امتحان کنند. از بهترین جاذبه‌های بدروم در نزدیکی اورتاکنت، می‌توانیم به آکواپارک بدروم اشاره کنیم. حتی اگر در منطقه اورتاکنت اقامت نمی‌کنید و افراد کم سن‌وسال همراهتان است، سعی کنید حتماً از این پارک دیدن کنید. برخی از هتل‌های باکیفیت منطقه اورتاکنت به شرح زیر است:

  • Huzur bahçe (هتل ارزان)
  • Acropol Of Bodrum Beach Hotel (هتل نسبتاً ارزان)
  • Luxurious House with Shared Pool and Sauna in Bodrum (هتل لوکس)

روش سفر به بدروم

بعد از اینکه تکلیف محل اقامت و زمان سفر به بدروم ترکیه مشخص شد، سوال اینجاست که چگونه می‌توانیم به این شهر سفر کنیم؟ نیم‌نگاهی که به موقعیت بدروم در نقشه ترکیه بیندازیم، به این نتیجه‌ می‌رسیم که سفر به بدروم از طریق مسیر زمینی بسیار طولانی است و احتمالاً بسیاری از گردشگران مسیر هوایی را انتخاب می‌کنند؛ چراکه هر کسی توانایی 2700 کیلومتر رانندگی را ندارد.

پرواز به بدروم هم معمولاً مستقیم نیست و ابتدا باید به فرودگاه بین المللی عدنان مندرس در ازمیر بروید و باقی مسیر را یا از راه زمینی یا از راه هوایی طی کنید. چنین پروازی حدود 3:30 ساعت طول می‌کشد. شاید بهترین راه برای فارغ‌شدن از برنامه‌ریزی سفر، خرید تور ترکیه باشد. لست سکند این امکان را برای شما فراهم کرده است که قیمت تورهای مختلف را مقایسه کنید و با توجه به تاریخ دلخواهتان، تور مدنظرتان را خریداری کنید و در تمام مراحل از خدمات پشتیبانان بهره‌مند شوید.

Turkish_Airlines,_TC-JOE,_Airbus_A330-303_(39244511204)_(cropped).jpg
سفر به بدروم با هواپیما

روش رفت و آمد در بدروم

ایستگاه‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی در بدروم فاصله کمی تا مراکز گردشگری و جاذبه‌ها دارند بنابراین در سفر به بدروم ترکیه لازم نیست نگران به موقع رسیدن به سواحل یا جاهای دیدنی باشید. برای گشت‌وگذار در بدروم روش‌های مختلفی پیش روی شماست که هر یک نسبت به دیگری مزایا و معایبی دارند. اما در کل هر شرایط و سلیقه‌ای که داشته باشید، بالاخره یکی از روش‌های گردش در بدروم ترکیه به کارتان خواهد آمد.

پیاده‌روی در بدروم

اول از همه باید بدانید که اگر جوان هستید و پرانرژی، بدروم ترکیه برایتان به اندازه‌ای کوچک است که نیازی به پرداخت حتی یک لیر بابت تاکسی و اتوبوس نخواهید داشت. این کار ضمن اینکه یک تفریح حساب می‌شود، به شما فرصت آشنایی  بیشتر با محله‌ها و سواحل را می‌دهد. اگر هم کمی عجله داشته باشید، می‌توانید یک دوچرخه کرایه کنید و با سرعت بیشتری خود را به جاذبه‌های مدنظرتان برسانید.

دوچرخه سواری.jpg
دوچرخه سواری در بدروم

رفت و آمد با تاکسی در بدروم

به محض رسیدن به بدروم تاکسی‌های زیادی را در فرودگاه و قسمت‌های مختلف شهر خواهید دید. گرچه تاکسی گرفتن شما را زودتر و راحت‌تر به مقصد می‌رساند، اما این روش قیمت بالاتری دارد و در انتخاب تاکسی باید دقت زیادی به خرج دهید؛ مثلاً حتماً قبل از شروع مسیر از صحیح بودن تاکسی‌متر رانندگان اطمینان حاصل کنید یا از کمی قبل‌تر قیمت مسافت مد نظرتان را تخمین بزنید. برای انجام این کار کافیست نگاهی به لیست اپلیکیشن‌های کاربردی ترکیه بیندازید و اپ‌های تاکسی آن‌ها را دانلود کنید. کسانی که می‌خواهند هزینه سفر به بدروم ترکیه را حساب کنند، باید توجه داشته باشند که قیمت تاکسی در بدروم به شرح زیر است.

  • قیمت ورود به تاکسی: 7 لیر (در شرایط عادی ترافیک)
  • قیمت پیمایش هر کیلومتر: 13 لیر (در شرایط عادی ترافیک)
  • قیمت هر ساعت انتظار راننده تاکسی: 200 لیر
133872.jpg
تاکسی بدروم 

رفت‌ و آمد با اتوبوس در بدروم

بدروم یک سیستم اتوبوس‌رانی سریع و کارآمد محلی دارد که در تمام روزهای سال فعالیت دارد. اما این اتوبوس‌های محلی در بعضی از روزهای هفته شلوغ می‌شوند خصوصاً اگر سفر به بدروم ترکیه را در فصل تابستان انجام دهید. بنابراین اگر تعداد همسفرانتان زیاد است استفاده از اتوبوس را از اولویت‌هایتان خارج کنید. اما اتوبوس های بدروم ارزان هستند و بلیطشان را هم از راننده  اتوبوس و هم از کیوسک‌های محلی می‌توانید خریداری کنید. قیمت بلیط اتوبوس در بدروم 10 لیر است.

رفت و آمد با دلموش در بدروم

اگر به جز بدروم ترکیه به سایر شهرهای این کشور سفر کرده باشید، قطعاً با دلموش آشنا هستید. دلموش، ون‌هایی هستند که حدود 12 نفر ظرفیت دارند و برای سفرهای خانوادگی می‌توانید آن‌ها را کرایه کنید و حتی به شهرهای اطراف بدروم هم سر بزنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از ساعات عصر که ترافیک در آن‌ها غوغا می‌کند، برای کرایه دلموش یا سوار شدن در آن اقدام کنید تا با این کار از هدر رفتن وقت و زیاد شدن هزینه سفر به بدروم جلوگیری کنید.

دلموش.jpg
رفت و آمد در بدروم با دلموش

در بدروم چه بخوریم؟

سلیقه غذای مردم بدروم به سمت منابع محلی تازه مثل سبزیجات، غذای دریایی و محصولات ارگانیک متمایل است. از نظر سبک آشپزی هم غذاهای بدروم متنوع است و از هنر آشپزی عثمانی مدیترانه‌ای و خاورمیانه‌ای می‌توانید ترکیباتی در آن ببینید. اما در این بین ردپایی از غذاهای یونانی و رومی هم در غذای بدروم ترکیه دیده می‌شود. پیشنهاد ما در این راهنمای سفر به بدروم این است که در سفرتان سعی کنید به سراغ غذاهای دریایی شهر بروید.

غذا.jpg
غذای بدروم

سخن آخر

در این مطلب سفر به بدروم را از جهات مختلفی بررسی کردیم. فراموش نکنید که هر یک از شرایط سفر به هر مقصدی ممکن است پس از مدتی تغییر کند، بنابراین بهتر است قبل از سفر درباره برخی از جزئیات کمی تحقیق کنید. اگر سابقه سفر به بدروم را داشته‌اید و می‌خواهید برای بار دوم به این شهر دیدنی سفر کنید، می‌توانید تجربیاتتان را با سایر کاربران لست سکند به اشتراک بگذارید.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.