قشم کجاست؟ راهنمای سفر به قشم

4.3
از 15 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
نکات مهمی که در سفر به قشم باید بدانید
02 آذر 1402 08:00
1

راهنمای سفر به قشم، مانند یک نقشه راه برای کسانی است که قصد سفر به این جزیره را دارند. حتی کسانی هم که قبلاً به این جزیره سفر کرده‌اند، با این راهنمای سفر به قشم می‌توانند اطلاعات بیشتری را درباره جزیره به دست آورند و از تک‌تک لحظه‌هایشان استفاده کنند. اینکه چه فصلی به قشم سفر کنید، از چه قسمت‌هایی دیدن کنید و برای هر روز چه مقدار بودجه کنار بگذارید، سؤال‌هایی هستند که سعی کرده‌ایم در این مطلب از لست‌سکند به آن‌ها پاسخ دهیم و ابهامات را تا جای ممکن برطرف کنیم.

17-Blog-Photo Cover (ED 02)(00-09-10).jpg

سفر به قشم

برای سفر به قشم، ابتدا باید کمی بیشتر با این جزیره آشنا شوید و بدانید که قشم کجاست. جزیره قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج فارس است که در تنگه هرمز قرار گرفته است. این جزیره به‌شکل یک ماهی بزرگ است که یک سمتش را بازار و شهر قشم و سمت دیگرش را روستاها و گنبد نمکی تشکیل داده‌اند. قشم، جزیره‌ای است که باید برای دیدنش حداقل 2 روز یا بیشتر وقت گذاشت. لذت بردن از آرامش دریا، قایق‌سواری بین درختان حرا، تماشای دلفین‌ها، ماجراجویی در دره ستارگان و تنگه چاهکوه، از کارهایی هستند که می‌توانید در این جزیره انجام دهید و خاطرات زیبایی را برای خودتان بسازید.

بسیاری از شما می‌دانید که قشم کجاست؛ اما شاید خیلی با فرهنگ و آداب‌ورسوم این جزیره، آشنا نباشید. برای این کار هم راه‌های زیادی پیش روی شماست؛ مثلاً می‌توانید غذاهای محلی و سنتی قشم را امتحان کنید و درصورت امکان، در مراسم و آیین‌های مردم این جزیره شرکت کنید. البته برگزاری مراسم محلی در زمان‌های خاص و مشخصی انجام می‌شود و ممکن است مردم بومی، اجازه شرکت در هر مراسمی را به شما ندهند. با همه این‌ها، بهترین کار این است که پیش از سفر، از زمان حدودی برگزاری این مراسم مطلع شوید. در این مطلب راهنمای سفر به قشم، قدم‌به‌قدم راه و چاه گشت‌وگذار بهتر در جزیره قشم را با هم مرور می‌کنیم و نکات کاربردی برای سفر به این جزیره و گشتن در آن را به شما می‌گوییم تا اگر با تور جنوب عازم قشم شدید، سفری لذت‌بخش را تجربه کنید.

قشم
سفر به قشم؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، احسان تریپ

بهترین زمان سفر به قشم

جزیره قشم، به‌دلیل موقعیت مکانی‌اش، اکثر مواقع سال آب‌وهوای گرم و مرطوبی دارد که شاید برای خیلی از گردشگران خوشایند نباشد. پس خوب است بهترین فصل برای قشم و سفر به آن را بشناسید. برای کسانی که از گرمای هوا فراری‌اند، پاییز و زمستان بهترین فصل سفر به قشم است. در پاییز، دمای هوا به‌مراتب کم می‌شود و در فصل زمستان هم معمولاً هوا خنک است. البته در فصول سرد، تقریباً نمی‌توانید بیشتر تفریحات آبی را انجام دهید. کمترین و بیشترین دمای ثبت‌شده در پاییز، به‌ترتیب 15 و 42 درجه و در زمستان، 8 و 33 درجه سانتی‌گراد است.

موضوع دما و گردش در این جزیره، در فصول گرم متفاوت است. گرمای قشم در تابستان، تقریباً تحمل‌ناپذیر است. در این فصل، به‌سختی می‌توانید از دیدنی‌های قشم که فضای باز دارند، دیدن کنید؛ اما مزیتی که این فصل دارد، خلوتی فضاها و جاذبه‌های گردشگری است. همچنین در فصل تابستان، قیمت‌ها هم به‌نسبت کم می‌شوند؛ چراکه مسافر کمتر است و مردمان این جزیره هم می‌خواهند از فرصتشان، بیشترین استفاده را داشته باشند؛ چه درخصوص قیمت‌های اجناس، چه درباره هزینه اقامت و چه در مورد هزینه‌های رفت‌وآمد. قشم در فصل بهار هم هوای خوبی دارد؛ اما رفته‌رفته گرم‌تر می‌شود. ضمن اینکه شلوغی عید و تعطیلات بهار را هم باید در نظر بگیرید.

  • ویژگی‌های سفر به قشم در بهار: هوای مطلوب، شلوغی جزیره، تفریحات متنوع

  • ویژگی‌های سفر به قشم در تابستان: هوای بسیار گرم، خلوتی جزیره، پایین بودن قیمت‌ها، تفریحات آبی متنوع

  • ویژگی‌های سفر به قشم در پاییز: هوای مطلوب، خلوتی نسبی جزیره

  • ویژگی‌های سفر به قشم در زمستان: هوای خنک، تفریحات محدودتر، خلوتی نسبی جزیره

lastsecond.ir-qeshm-island-guide-weather.jpg
آب‌وهوای جذاب جزیره قشم

چطور به جزیره قشم سفر کنیم؟

حمل‌ونقل، یکی از اساسی‌ترین بخش‌های سفر است. اینکه چطور خودتان را به قشم برسانید و چگونه در آنجا گشت‌وگذار کنید، به مؤلفه‌های گوناگونی بستگی دارد. برای سفر به قشم، می‌توانید از راه‌های زمینی و هوایی استفاده کنید که در حالت زمینی، نهایتاً تا بندرعباس می‌روید و بقیه مسیر را به‌صورت دریایی و با کشتی یا قایق مسافربری ادامه می‌دهید.

راه‌های زیادی برای سفر به قشم وجود دارد. بسته به زمان، هزینه، علاقه و شرایطی که مد نظر دارید، می‌توانید با خودروی شخصی، اتوبوس، قطار یا هواپیما و حتی ترکیبی از این‌ها به قشم سفر کنید. اگر راحتی و کوتاهی زمان برای شما در اولویت است، بهترین نحوه سفر به قشم، استفاده از هواپیماست. سفر به جزیره قشم با هواپیما از مبدأ تهران، حدود 2 ساعت طول می‌کشد. این زمان بستگی به شرایط آب‌وهوایی و شرکت هواپیمایی هم دارد و ممکن است که کمتر یا بیشتر شود.

اگر قصد دارید با خودروی شخصی از پایتخت به جزیره قشم سفر کنید، حدود 17 تا 18 ساعت باید رانندگی کنید و فاصله قشم تا تهران را طی کنید. البته ابتدا باید به بندرعباس بروید و پس از آن، یا باید وسیله نقلیه‌تان را در پارکینگ پارک کنید و با وسایل نقلیه عمومی، خودتان را به قشم برسانید یا باید توسط لندیگراف‌ها، همراه با خودروی شخصی‌تان به جزیره قشم بروید.

درصورتی‌که تمایل دارید با قطار به قشم سفر کنید، ابتدا باید به بندرعباس بروید که از تهران تا آنجا حدود 18 تا 20 ساعت در راه هستید. سپس باید از بندرعباس با استفاده از قایق‌ها و کشتی‌های مسافربری، خودتان را به قشم برسانید. سفر با قطار، به آن‌هایی توصیه می‌شود که زمان کافی دارند و مسیر طولانی اذیتشان نمی‌کند. بسته به نوع قطاری که می‌گیرید، امکانات مختلفی مثل تلویزیون، تخت‌خواب و پریز برای شارژ گوشی هم دریافت می‌کنید. این نحوه سفر به قشم، بیشتر به کسانی توصیه می‌شود که آرامش و حریم شخصی برایشان مهم‌ترین نکته است.

اتوبوس هم یکی دیگر از گزینه‌های سفر به قشم است که به‌وسیله آن مسافران ابتدا باید به مقصد بندرعباس بلیط تهیه کنند و سپس از آنجا با کشتی‌های دریایی به قشم بروند. سفر به قشم با اتوبوس، شبیه سفر به این جزیره با قطار است. با این تفاوت که راحتی شما در طول مسیر، نسبت به یک کوپه قطار کمتر است و فضای اختصاصی کمتری هم دارید.

راهنمای سفر به قشم
کشتی مسافربری قشم 

رفت‌وآمد در جزیره قشم

اگر قصد عبورومرور درون جزیره را دارید، می‌توانید از تاکسی‌های خطی و اینترنتی استفاده کنید که به‌راحتی در دسترستان هستند. برای گشت‌وگذار در اطراف جزیره و دیدن جاذبه‌های دور از مرکز شهر هم می‌توانید از خودروهای دربست یا تورهای قشم‌گردی استفاده کنید. نکته‌ای که باید بدانید، این است که در قشم، حمل‌‌ونقل عمومی ویژه‌ای برای تردد بین جاذبه‌های طبیعی که از همدیگر دور هستند، وجود ندارد. به همین دلیل است که باید از خودروهای دربستی یا تورها و روش‌های دیگر استفاده کنید.

یکی از پرطرف‌دارترین راه‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی در قشم، استفاده از خودروهای اجاره‌ای است. ازآنجایی‌که جزیره قشم جزو مناطق آزاد ایران است، بسیاری از خودروهایی که نمی‌توانند در سایر شهرها تردد کنند، در قشم امکان عبورومرور دارند و حتی شما می‌توانید آن‌ها را برای مدت مشخصی اجاره کنید. این کار برای خیلی از افراد، پرریسک است و آن‌ها حاضر نیستند چنین کاری را انجام دهند.

اجاره خودرو در قشم.jpg
اجاره خودرو در قشم

در قشم، کجا اقامت کنیم؟

هیچ سفری بدون یک اقامتگاه مناسب تکمیل نمی‌شود. در قشم، هتل و اقامتگاه‌های متنوعی وجود دارد که بسته به علاقه و سبک سفرتان می‌‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید پس از قشم‌گردی، جایی برای استراحت پیدا کنید که آراسته و مرتب باشد و از سرویس‌ها و خدماتش نهایت استفاده را ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که در هتل اقامت کنید. البته این به‌معنای بد بودن یا غیراستاندارد بودن انواع دیگر اقامتگاه‌ها نیست.

اگر ترجیح می‌دهید به‌جای هتل، در اقامتگاه بوم گردی اقامت کنید، باز هم گزینه‌های متعددی برای شما وجود دارد. در قشم و روستاهایش، اقامتگاه‌های بوم‌گردی جذابی ایجاد شده و شما با توجه به سلیقه‌ای که دارید، می‌توانید در هریک از آن‌ها اقامت کنید. در سال‌های اخیر، این اقامتگاه‌ها در مقایسه با هتل‌های سه ستاره جزیره، برای گردشگران بسیار جذاب‌تر بوده‌اند. نمونه‌هایی از این اقامتگاه‌ها را می‌توانید در روستاهای باسعیدو، گوران و سلخ مشاهده کنید.

اقامتگاه بوم گردی قشم
نمونه‌ای از اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم

جاهای تفریحی و دیدنی قشم

یکی از مهم‌ترین بخش‌های راهنمای سفر به قشم، مربوط به معرفی جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم است. ازلحاظ گردشگری، می‌توانیم قشم را یکی از چندمنظوره‌ترین مقاصد گردشگری در ایران بنامیم؛ چراکه قشم به‌دلیل تنوع جاذبه‌هایش برای هر گردشگری با هر سلیقه‌ای می‌تواند مقصدی ایدئال باشد. همین‌طور کسانی که به قصد تفریح به قشم سفر می‌کنند، می‌توانند گزینه‌های فراوانی را برای تفریح پیش روی خود ببینند و با توجه به سلیقه‌شان تفریح کنند. با توضیحات این قسمت و برنامه‌ریزی برای چندین بازدید، می‌توانید به این پرسش که در قشم کجا بریم، پاسخ دهید.

پاراسیلینگ در قشم
پاراسل در قشم

جاهای تفریحی در جزیره قشم

شما می‌توانید در اسکله‌ها و کلوپ‌های تفریحی این جزیره از تفریحات آبی متنوعی مثل غواصی، پاراسیلینگ و جت‌اسکی لذت ببرید. تقریباً همه تفریحات آبی کیش با قیمت مناسب‌تر در جزیره قشم هم وجود دارند. نکته اینجاست که چه زمانی به این جزیره سفر می‌کنید تا بتوانید از تفریحات آبی استفاده کنید؛ چراکه پیش‌تر گفتیم در فصول سرد، امکان استفاده از تفریحات آبی تقریباً وجود ندارد.

به‌غیر از تفریحات آبی، شرکت در مراسم سنتی، گردش در شهر و روستاهای معروف قشم، جاهای تفریحی دیگری هم در این جزیره وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید. در جزیره قشم، بازار و مراکز خرید به‌وفور یافت می‌شوند و معمولاً کالاها در این جزیره خوش‌قیمت هستند. اگر دوست دارید که یک نیمروز را در مراکز خرید و فروشگاه‌های مختلف بگذرانید، پیشنهاد می‌کنیم که به درگهان بروید و گشت‌وگذارتان را در این قسمت از جزیره انجام دهید. تعدادی از بهترین مراکز خرید قشم، در درگهان قرار گرفته‌اند.

بازار بزرگ بین المللی ستاره قشم
مرکز خرید ستاره قشم

جاهای دیدنی در جزیره قشم

در قشم، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بسیاری وجود دارد که بخش فرهنگی و سنتی آن را جداگانه و در ادامه همین مطلب بررسی می‌کنیم. قشم را با عنوان جزیره عجایب هم می‌شناسند. دیدنی‌های منحصربه‌فرد و خارق‌العاده این جزیره، آن را برای طبیعت‌گردان و گردشگران بسیار جذاب کرده است.

ازجمله مهم‌ترین جاذبه‌های این جزیره، ژئوپارک است؛ جایی که گردشگران می‌توانند شاهد قدیمی‌ترین پدیده‌های زمین‌‌شناسی باشند. آثاری که در ژئوپارک قشم وجود دارد، به‌عنوان میراث زمین‌شناسی شناخته می‌شود. بخشی از جاهای دیدنی قشم، در زمینه ژئوتوریستی و در حوزه عوارض زمینی و طبیعی قرار می‌گیرند. تنگه چاهکوه یکی از همین جاذبه‌هاست که با عوارض اعجاب‌انگیز زمین‌شناسی‌اش، منظره‌هایی بسیار دیدنی را خلق کرده است. اگر ذوق عکاسی دارید، می‌توانید عکس‌های بسیار چشم‌نوازی از این تنگه ثبت کنید.

جنگل‌های حرا هم از عجایب دیگر خلیج فارس و جزیره قشم هستند. سازگاری درختان جنگل حرا با آب شور خلیج فارس، عجیب بودن این نقطه دیدنی از جزیره را به شما ثابت می‌کند. به‌دلیل موقعیت قرارگیری این جنگل‌ها در خلیج فارس، شما باید با استفاده از قایق از آن‌ها بازدید کنید.

جاذبه ژئوتوریستی دیگر قشم، به دره ستارگان مربوط می‌شود؛ جایی که به باور محلی‌ها، ستاره‌ای از آسمان به زمین افتاده و پخش شده و این قسمت از زمین بر اثر این برخورد، برش خورده و شکل‌های عجیبی به خودش گرفته است. برخی به آن دره ارواح می‌گویند؛ چون هنگام شب، باد لابه‌لای این دره‌ها می‌چرخد و صدای هولناکی می‌دهد. معمولاً مردم محلی به شما پیشنهاد می‌کنند که شب به این قسمت از جزیره نروید. دیدنی‌های جزیره تمامی ندارند؛ جزایر ناز، قلعه پرتغالی‌ها و دیگر قسمت‌های قشم، همگی سبب شده‌اند تا بتوانید در این جزیره به بهترین شکل ممکن خاطره‌سازی کنید. هر زمان هم که بخواهید، می‌توانید به سواحل دورتادور جزیره قشم بروید و با قدم‌زدن در کنار خلیج فارس، احساس آرامش کنید. حتی می‌توانید با همراه داشتن قلاب و وسایل ماهیگیری، این کار را به‌عنوان یک تفریح انجام دهید.

ژئوپارک قشم
تنگه چاهکوه در ژئوپارک قشم
جزایر ناز قشم
جزایر ناز قشم 

فرهنگ مردم قشم

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های جزیره قشم، مردم و فرهنگشان است. مردم قشم در این جزیره، مراسم و سنت‌های جالب و جذابی دارند که بعضی از آن‌ها را همچنان انجام می‌دهند. تعدادی از مراسم و سنت‌ها هم هستند که به‌صورت نمادین برای گردشگرانی برگزار می‌شوند که به‌صورت گروهی به جزیره می‌روند. برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم قشم، پیشنهاد می‌کنیم با افراد بومی و مطمئن این جزیره ارتباط بگیرید تا بتوانید در تعدادی از مراسمشان شرکت کنید.

چه غذایی در قشم بخوریم؟

طبیعی است که در جزیره‌ای مثل قشم که توسط آب‌های نیلگون خلیج فارس احاطه شده است، هیچ‌چیز به‌اندازه غذاهای دریایی در فرهنگ و سفره ساکنان قشم ریشه ندارد؛ بنابراین اگر راهی قشم می‌شوید، حتماً غذاهای محلی قشم را که بیشتر شامل میگو و ماهی می‌شوند، در وعده‌های غذایی‌تان بگنجانید. پیشنهاد می‌کنیم این غذاها را در بهترین رستوران های قشم نوش جان کنید.

بیشتر این غذاهای محلی، ادویه‌های مخصوصی دارند که با آن‌ها، غذاهای دریایی قشمیها خوش‌مزه‌تر از غذاهای دریایی هر جای دیگری می‌شود؛ ادویه‌هایی که باعث لذیذتر شدن انواع غذاهایی می‌شود که با ماهی‌هایی مثل کپور، مرکب، حلوا، سرخو و سنگسر می‌پزند یا ادویه‌هایی که با آن‌ها، شکل و طعم میگو را تغییر می‌دهند. ازجمله غذاهای پیشنهادی ما، خورش ماهی و میگو (قلیه ماهی و میگو)، حلیم ماهی (کلمبا) و ماهی شکم‌پر کبابی است. همچنین به‌غیر از وعده ناهار و شام، روی صبحانه حسابی جدا باز کنید و از صبحانه‌های جنوبی غافل نشوید.

غذاهای قشم
 غذای محلی قشم؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، احسان تریپ

مراسم سنتی و جشن‌های قشم

مراسم سنتی مختلفی در جزیره قشم برگزار می‌شود که هرکدام از آن‌ها برای موضوعی ویژه هستند و آداب خاص خود را هم برای اجرا دارند. یکی از این مراسم که هنوز هم انجام می‌شود، مراسم زار است که به آن مراسم جن‌گیری یا نشاندن باد هم می‌گویند. مراسم زار با موسیقی و نواهای مخصوصی توسط پیرزنان و پیرمردانی برگزار می‌شود که به آن‌ها بابازار و مامازار می‌گویند. معمولاً افراد غریبه مثل گردشگران، امکان شرکت در این مراسم را ندارند؛ اما اگر به‌صورت گروهی به قشم سفر کنید، ممکن است به‌صورت نمادین، مراسم زار را برای شما انجام دهند.

جشن نوروز صیاد، از دیگر جشن‌هایی است که در این جزیره انجام می‌شود و معمولاً آن را در اواخر تیر یا اوایل مرداد و برای شکرگزاری برگزار می‌کنند. زنبیل‌گردانی، از دیگر مراسمی است که در قشم اجرا می‌کنند. این رسم مربوط به کودکانی می‌شود که به‌راه افتادنشان بیشتر از حد معمول زمان برده است. آن‌ها کودک را درون زنبیل می‌گذارند و سپس مراسم را اجرا می‌کنند. اینکه بتوانید اجرا شدن این رسم را ببینید، کاملاً به شانس شما بستگی دارد؛ مگر اینکه به‌صورت نمادین روند آن را برایتان نمایش دهند.

جشن نخل و خرما، برای زمانی است که مردمان قشم محصولاتشان را برداشت کرده‌اند. پس از برداشت، محصولات را می‌فروشند و معمولاً این جشن با موسیقی و بازی‌های محلی همراه است. مولودی‌خوانی هم مراسم دیگری است که 4 بار در سال اجرا می‌شود. عید قربان، عید فطر، 27 رجب و ولادت حضرت محمد(ص)، زمان‌های برگزاری این مراسم است که اکثراً بعد از نماز عشا اجرا می‌شود. مردم قشم در مولودی‌خوانی، شمع روشن می‌کنند، در مساجد گلاب می‌پاشند و کسانی که با هم قهر هستند، آشتی می‌کنند. این‌ها برخی از مراسم و آداب‌ورسومی بودند که مردم قشم به آن‌ها پایبندند و انجامشان می‌دهند.

lastsecond.ir-qeshm-island-guide-zar.jpg
مراسم زار، عکس از خبرگزاری ایرنا

نکات و وسایل لازم برای سفر

در قشم، سنگ، صدف و حتی خاک رنگی به‌وفور دیده می‌شود و متأسفانه هنوز مسافرانی هستند که سنگ، صدف یا مقداری از خاک را برای یادگاری یا به هر دلیل دیگری برمی‌دارند! این کار، به محیط‌زیست قشم آسیب می‌زند و رفته‌رفته آن را نابود می‌کند. ازطرفی، گردشگران زیادی هستند که حتی سوغاتی‌هایی را که با خاک‌های رنگی یا صدف‌ها ساخته شده، نمیخرند تا محیط‌زیست سواحل بکر قشم را تخریب نکنند. گذشته از این مسئله، برای رفتن به جزیره قشم، حتماً باید اقلامی را همراهتان ببرید که در این بخش از راهنمای سفر به قشم، آن‌ها را معرفی می‌کنیم. این لوازم عبارت‌اند از:

  • مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)

  • کفش ورزشی راحت

  • کیف کمری و کوله‌پشتی

  • عینک آفتابی

  • کرم ضدآفتاب

  • پماد و کرم ضدخارش

  • مرطوب‌کننده

  • وسایل شخصی (مسواک، حوله، خمیردندان)

  • داروهای ضروری

  • چند دست لباس

  • شارژر و پاوربانک

lastsecond.ir-qeshm-island-guide-gadgets.jpg
لوازم ضروی برای سفر به قشم

هزینه های سفر به قشم

فکر می‌کنید سفر به قشم یک سفر کم‌هزینه و به‌صرفه است؟ واقعیت این است که با توجه به شرایط تورم و قیمت بلیط برای مسافت‌های دوری مانند بندرعباس و جزایر خلیج فارس، سفر به جنوب ایران را نمی‌توانیم یک سفر ارزان‌قیمت بدانیم؛ اما با توجه به انتخاب‌های زیادی که برای اقامت، رفت‌وآمد و خوردوخوراک در جزیره قشم وجود دارد، کم یا زیاد بودن هزینه سفر، تا حدودی به شما بستگی دارد.

شما می‌توانید تااندازه‌ای هزینه‌ها را کاهش دهید؛ مثلاً برای حمل‌ونقل، به‌جای هواپیما به سراغ قطار یا اتوبوس و لنج بروید یا اینکه برای اقامت، به‌جای هتل‌ها از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده کنید که به‌راحتی هم در قشم پیدا می‌شوند. حتی می‌توانید به‌جای اینکه همه وعده‌های غذایی‌تان را در رستوران‌های قشم بخورید، بعضی از آن‌ها را خودتان در اقامتگاهتان تهیه کنید.

در حالت عادی، اگر بخواهید یک اقامتگاه بوم‌گردی یا یک هتل کم‌ستاره را برای یک شب رزرو کنید، باید حدود 500 هزار تومان پرداخت کنید. همچنین برای یک وعده غذا، باید تقریباً 100 هزار تومان کنار بگذارید. در نتیجه با احتساب دو وعده غذا در روز و رزرو یک شب اقامتگاه، شما باید روزی حداقل 700 هزار تومان هزینه کنید. این مبلغ، جدا از هزینه بلیط سفر به قشم و جابه‌جایی درون شهر است. با احتساب آن‌ها، هزینه های سفر به قشم بیشتر هم می‌شود.

تفریحات قشم
قایق‌سواری در حرا؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، احسان تریپ
سفر به قشم
 تنگه چاهکوه قشم؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، مریم رجایی

سفر به قشم با تور

اگر می‌خواهید دردسرهای رزرو اقامتگاه و رفت‌وآمد به جاذبه‌ها و نقاط مختلف قشم را نداشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که با تور قشم سفر کنید. البته مزیت‌های تور، فقط به همین دو مورد محدود نمی‌شود. حضور راهنما، گشت‌وگذار در جاهای مهم و معروف و خیلی از خدمات دیگر، از دیگر مزایای تور هستند. در وبگاه لست‌سکند، شما می‌توانید تورهای قشم را با قیمت‌های بسیار مناسب ببینید و با توجه به زمان و خدماتی که انتظار دارید، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سخن آخر

در راهنمای قشم گردی، مطالبی را برای باکیفیت‌تر شدن مسافرت شما به جزیره قشم بیان کردیم. همچنین در این راهنمای سفر به قشم، اطلاعاتی درباره اقامت، گردش در جاهای مختلف جزیره و مواردی ازاین‌دست ارائه کردیم تا سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید. شما می‌توانید برای اینکه جزئیات بیشتری را درباره سفر به قشم بدانید، سفرنامه‌های قشم را بخوانید تا با تجربه کسانی که به این جزیره سفر کرده‌اند، آشنا شوید. چنانچه تاکنون به قشم سفر کرده‌اید، مشتاقیم تا تجربه‌های خود را از سفر به این جزیره با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!