سودمندی مهاجران ترک برای ترکیه

5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
15 بهمن 1393 00:00
0

سال 2014 درآمد گردشگری ترکیه با 6.2 درصد رشد سالانه به 34.3 میلیارد دلار رسید.بیشتر این درآمد از محل سفر ترک‌های مقیم خارج تامین شده است.

به گزارش" ترک ستات" با وجود کاهش 1.3 درصدی درمیزان پول خرج شده در ترکیه طی چهارماه پایانی سال 2014 افزایش بیش از 6 درصدی در درآمد کل گردشگری این کشوردرسال گذشته ، تاحد زیادی این نقصان را جبران کرده است.

درسال گذشته بیش از.41.4 میلیون گردشگر درترکیه سفر کردند که حدود 5.6 درصد بیشتر از سال پیش از آن بوده است. ازاین تعداد گردشگر بیش از 35.8 میلیون نفر گردشگر خارجی بودند و مابقی گردشگران ترکی بودند که درکشورهای خارج از ترکیه زندگی واقامت دارند. با این حال گردشگران ترک مقیم خارج بیشتر از گردشگران دیگر کشورها درسرزمین مادری خودپول خرج می‌کنند.

ازمجموع 34.1 میلیارد دلار درآمد بدست آمده درهرحال 81.5 درصد از محل دیدار گردشگران خارجی عاید اقتصاد ملی ترکیه شده است که 18.5 درصد مابقی نیز حاصل سفر شهروندان ترکیه مقیم خارج از کشور است.

همچنین طبق همین ارزیابی‌ها روشن شده است که بیشترگردشگران خارجی ترکیه ترجیح می دهند که تورهای مسافرتی شخصی خود را سازمان دهند و یا درگروه های کوچک برای تعطیلات 2014 به ترکیه سفر کرده‌اند.

ازمجموع 26.3 میلیارد دلار درآمدی که از محل گردشگران خارجی بدست آمده توسط گردشگران به صورت انفرادی خرج شده است درحالی که تنها 8.3 میلیارد دلار توسط گروه ها و بسته های مسافرتی آژانس های تورگردانی خرج شده است.

طبق همین گزارش میانگین پولی که هرگردشگر خارجی در ترکیه طی سال گذشته خرج کرده، 775 دلار بوده است درحالی که ترک های مقیم کشورهای خارج به طور متوسط 130 1دلار درهرسفر خرج کرده اند. این ارقام نیز نشان می دهد که گردشگران خارجی وغیر ترک سفرهای نسبتا ارزان قیمت و بسته های مسافرتی ارزان تر را ترجیح داده‌اند.میانگین سرانه پول خرج شده نیز درسال 2014 828 دلار برآورد شده است.

درهمین حال میزان پول خارج شده توسط گردشگران ترک درخارج از ترکیه با 4.1 درصد رشد سالانه به حدود 5.47 میلیارد دلار رسیده است.

درآمد گردشگری به عنوان یک کالای مهم که سهم زیادی در ایجاد تعادل مالی واقتصادی ترکیه ، اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین با توجه به وابستگی نسبتا زیاد این کشور به واردات سوخت، شکاف بسیار زیاد مابین درآمدها و میزان پول خرج شده را نمی‌توان نادیده گرفت.

گزارش ترک ستات همچنین با اشاره به بحران‌های جاری در برخی کشورهای بازار گردشگری ترکیه همانند اکراین و روسیه و مشکلات سیاسی و اقتصادی جاری دراین کشورها که تقریبا اثر مستقیمی بربرخی از مراکز خاص گردشگری ترکیه داشته‌اند، یادآور شده است که آثار چنین بحران هایی احتمالا فشار بزرگتری بر این صنعت خواهند داشت اما عوارض آن در چهارماهه سوم سال 2015 آشکار خواهد شد. یعنی هنگام تابستان که فصل اوج سفر به ترکیه است.

منبع :خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.