گردشگر، سردرگم میان خدمات مشابه، قیمت‌های متفاوت

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
16 آبان 1389 00:00
0

تفاوت قیمت یک تور مشابه در دفاتر مسافرتی گاه چنان فاحش است که مسافر را شگفت‌زده و حیران می‌سازد. برخی مدیران دفاتر مسافرتی معتقدند که برای جلوگیری از سردرگمی مسافر، سازمان متولی باید نظارت درستی روی این موضوع داشته باشد.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ قصد سفر دارید و با دفتر مسافرتی تماس می‌گیرید، از آن طرف تلفن خیلی سریع و مهربان اطلاعاتی درباره محل اقامت اعم از نوع هتل و خدمات آن و موقعیت شهری و سایر خدمات و امکانات در طول سفر و در نهایت قیمت، به شما داده می‌شود. حال اگر وسوسه شده و با دفتر دیگری تماس بگیرید جدای از خدمات متفاوت ممکن است برای خدمات و امکانات مشابه، بهایی کمتر و یا بیشتری به شما داده شود. تا اینجای کار و تا زمانی که در خانه هستید، حیطه تصمیم‌گیری و اختیار خودتان است.

پس از تماس‌های گوناگون و بالا و پایین کردن شرایط، تصمیم گرفته و سفر آغاز شده اما...؛ نوع هواپیما با آنچه گفته شده، یکی نیست؛ هتل قرار بود چهار ستاره باشد ولی نیست. از منوی باز غذا که وعده آن را داد بودند، خبری نیست؛ و سایر موارد بیش و کم. در مقصد آنچنان دست‌تان باز نیست و مجبور به انطباق با شرایط پیش آمده هستید ولی این پرسش را پیش می‌آورد که تفاوت قیمت برای تورهایی با مقاصد و خدمات یکسان تا چه حد طبیعی است و پس از آن چگونه می‌توان از نوع خدمات گفته شده اطمینان یافت؟ چه نوع نظارتی لازم است؟

«مجتبی تهرانی»، مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی به CHN گفت: «در رابطه با بالا و پایین بودن قیمت تور باید در نظر داشت که بازار آشفته در خدمات تور متشکل از پرواز، هتل و ترانسفر ناشی از چارتر است. در نظر بگیرید که دفتر مسافرتی هتل و یا پرواز را اجاره می‌کند؛ یک ماه مانده به موعد سفر شاید قیمت 200هزار تومان باشد؛ اما اگر نزدیک زمان سفر هنوز ظرفیت پرواز و یا هتل تکمیل نشده باشد آژانس قیمت را کاهش داده و 150 هزار می‌دهد یعنی یا از سود بلیت و یا سود هتل کم می‌کند.»

تهرانی ادامه داد: «هتلی که اجاره شده اگر خالی بماند ضرر است و چیزی نیست که قابل نگهداری باشد؛ شبی که هتل خالی بماند دیگر گذشته و ضررش را زده است بنابراین دفاتر تلاش می‌کنند که این اتفاق نیافتد و حداقل مانع ضرر شوند. به همین منظور نزدیک به موعد سفر از مقداری سود گذشته و قیمت بسته سفر را کاهش می‌دهند.»

این مدیر دفتر مسافرتی متذکر شد: «باید توجه داشت که این تفاوت قیمت نمی‌تواند بسیار فاحش باشد زیرا سود در نظر گرفته شده مقداری متعارف است و بیش از حد معین نیست. تفاوت معمول می‌تواند بین 20 تا 30هزار تومان باشد نه در حد 50 تا 100 هزار.»

تهرانی گفت: «برای آن که از یک طرف نرخ تورهای مشابه دفاتر با هم هماهنگ باشد و از سوی دیگر مسافران از نوع خدمات ارائه شده مطمئن باشند لازم است سازمان متولی نظارت لازم را داشته باشد و یکسان‌سازی منطبق با شرایط این کار صورت بگیرد.»

وی خاطرنشان ساخت: «درست است که اگر آژانس به تعهدات خود عمل نکند مشتری را از دست می‌دهد ولی نظارت سازمان نیز لازم است.»

لازم به یادآوری است که منظور از نظارت و یکسان‌سازی تورها، ایجاد بسته‌های مشابه سفری و ارائه از سوی دفاتر مسافرتی نیست که تنوع و تفاوت جزو لاینفک تورها است تا مسافران مطابق با سلیقه خود حق انتخاب داشته باشند اما این تفاوت قیمت در حد معینی منطقی خواهد بود.

+منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.