کشف قدیمی‌ترین جنین دایناسور

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
22 آبان 1389 00:00
0

دیرینه‌شناسان موفق به کشف یکی از قدیمی‌ترین جنین‌های شناخته شده از دایناسور شدند که در حدود 190 میلیون سال قدمت دارد.

به گزارش میراث آریا(Chtn)،‌ این جنین‌ها متعلق به گونه‌ای دایناسور به نما ماسوس پوندیلوس از خانوداه پروسوروپودس‌ها بوده که جد یکی از غول آسا‌ترین دایناسورهای گیاه خوار به نام سوروپود، که به دلیل گردن و دم دراز خود از شهرت خاصی برخوردار شده اند، به شمار می‌رفته است.

محققان در صددند بااستفاده از این یافته و بررسی‌ آن ساختار ژنتیکی دایناسورهایی را که اول بار بر کره زمین قدم نهاده بودند را به دست آورند.

باستان‌شناسان با اشاره به اینکه، این جنین‌ها، در نوع خود از قدیمی‌ترین آثار کشف شده در میان تمامی مهره‌داران به شمار می‌روند، آنها را پنجره‌ای به سوی شناخت تاریخ جدیدی از نوع تکامل دایناسورها قلمداد کرده اند.

گفتنی است سر جنین‌ها در مقایسه با سر ماسوس پوندیلوس‌ها ی بالغ که در حدود پنج متر طول داشته و از سرهایی کوچک و گردنی دراز برخوردار بودند، بزرگتر به نظر می‌رسید که نشان می‌داد این گونه حیوانات در مدت زمان تکامل خود تغییرات مختلفی داشته اند.

دیرینه‌شناسان معتقدند، بدن نحیف جنین‌ها نشان می‌داد که آنها نیز همچون نوزدان انسان، در زمان تولد نیازمند مراقبت مادری بودند و به عقیده دانشمندان، اسکلت‌های به دست آمده به نوعی نشان از اولین مراقبت‌های مادرانه در میان جانداران ما قبل تاریخ می‌دهد.

+منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.