روندا، شهری برای زندگی در لبه پرتگاه

4.5
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شهری عجیب که در لبه پرتگاه بنا شده + تصویر
15 آذر 1399 10:19
0

اگر تا کنون فکر می‌کردید که ونیز نامعمول ترین شهر ساخته شده در جهان است باید بگوییم اشتباه می‌کردید. اگر ونیز روی آب ساخته شده است، شهری به نام روندا در اسپانیا وجود دارد که بنای آن در آسمان‌ها شکل گرفته.

در  استان مالاگا، شهری به نام روندا وجود دارد که در قله کوهستان و ارتفاع 750 متری از سطح دریا واقع شده است. عملا ساکنین این شهر در یک پرتگاه مرتفع زندگی ‌می‌کنند اما این شهر حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. با ما همراه باشید تا شما رو با عجیب ترین شهر جهان آشنا کنیم.

این شهر نخستین بار در قرن 1 میلادی توسط ژولیوس سزار به نام «آسینیپو» نامگذاری شد. اما در قرن هشتم، زمانی که ارتش مورها ( مسلمانان کنونی ساکن شمال آفریقا که ریشه عرب و بربر دارند) تحت فرمان تاریک ابن زیاد به این ناحیه یورش بردند نام آن را به ازن رند اوندا یا همان روندا تغییر دادند. نامی که تاکنون نیز برای روی آن باقی مانده است. در حال حاضر، تنها چیزی که از آسینیپو باقی مانده، خرابه هایی است که در 20 کیلومتری شهر روندا وجود دارد.

 روندا

روندا اسپانیا

اسپانیا

اسپانیا روندا

 

روندا تلفیقی از فرهنگ مورهای آفریقایی و رومیان اروپایی

همانطور که اشاره شد یکی از جالب ترین نکات این شهر، ارتفاع بسیار زیادی است که نسبت به سطح دریا دارد. اما شهر روندا دارای ویژگی‌های حیرت انگیز دیگری هم هست که یکی از آن‌ها تلفیق فرهنگ رومی است. اگر روزی از این شهر توریستی دیدن کنید می‌توانید شاهد حمام‌های عمومی باشید که در قرن 13 میلادی به سبک عربی ساخته شده اند و از سوی دیگر رینگ های گاوبازی که قدمت ساخت آن به 1779 باز می‌گردد. در همین راستا بهتر است بدانید که نخستین و قدیمی ترین رینگ گاوبازی در جهان نیز در شهر روندا واقع شده است.

این رینگ Plaza de Toros  نام دارد و طول قطر آن به حدود 66 متر می‌رسد. این بنای تاریخی شباهت بسیاری با کولوسئوم در رم نیز دارد و از نظر ظاهری و معماری خارجی می‌توان این دو را با یک مقایسه کرد.

 

کولوسئوم
نمای بیرونی کولوسئوم
پلازا تورس
نمای بیرونی پلازا تورس

میدان گاوبازی

پلازا تورس

حمام عربی روندا
نمایی از حمام عربی در روندا

حمام عربی

 

غیر از حمام  بانیوس،  مورهای مسلمان بنا و آثار ماندگاری دیگری نیز در روندا خلق کردند که در دیوار و دروازه این شهر نمایان است. در طول تاریخ به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، روندا یکی از تسخیر ناپذیرترین شهرهای تاریخ بوده اما قلعه و دیوارهای ساخته شده به دست اعراب نیز یکی دیگر از دلایل مهم استقامت این شهر عنوان می‌شود.

 

حمام بانیوس 

مهم ترین بنای شهر آسمانی روندا؛ پوئنتو نئوو

پوئنتو نوئوو پلی به قدمت 227 سال است که ساختن آن 42 سال زمان برده است. پس از فتح روندا به دست مورها، آن‌ها خواهان مسیری بودند که شهر قدیمی خود را به ال مرسادیو، بخشی از شهر روندا وصل کنند که در نهایت به ساخت این پل زیبا و دیدنی ختم شد.

علت نام گذاری این پل به پوئنتو نوئوو (به معنی پل جدید) به این دلیل است که این پل جایگزین یک پل دیگر در همین مسیر شده بود که تنها 8 ماه دوام آورد و با ریزش خود منجر به مرگ 50 نفر شد. بنابراین مورها اقدام به ساخت پل جدیدی کردند که ایمن و مستحکم تر از پل قبلی باشد.

 

پل روندا

 

دیگر مناطق باستانی و مشهور روندا

Palacio de Mondragón: در 1314 توسط پادشاه مورها، ابوملک ساخته شد و بعدها به عنوان مقر اصلی سکونت پادشاه فردیناند و ملکه ایزابل تبدیل شد.

 Palacio de Mondragón - Mondragon Palace.jpg

 

میدان Duquesa de Parcent: مهم ترین بنای این میدان کلیسای سانتا ماریا است که ساخت آن 200 سال طول کشید. این کلیسا به سبک گوتیک و رنسانس ساخته شده است.

میدان Duquesa de Parcent

 

باغ Cuenca: باغی که در طی معاهده ای در 1975 به شهر کوئنکا اخصاص داده شد و به همین نام نیز شناخته می‌شود.

باغ Cuenca

 

تراس Aldehuela: این تراس به افتخار خوزه مارتین الدهوئلا، آرشیتکت رینگ گاو بازی Plaza de Toros، پل پوئنتو نوئوو و ...  نامگذاری شده است.

تراس Aldehuela

 

خرابه های آسینیپو: هر چند پس از جنگ با مورها آسینیپو به یک خرابه تبدیل شد، اما کاماکان روح و اثر باستانی خود را بر بازدیدکنندگان می‌گذارد.

 آسینیپو

 

منبع: spain-holiday

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.