دنیای اعجاب انگیز گل های لاوندر + تصاویر

4.3
از 48 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
گیاه پرخاصیت، اعجاب انگیز و خوش منظره طبیعت + تصاویر
30 مهر 1400 08:00
0

در این مطلب شما را با گیاهی خاص آشنا می‌کنیم که قدمت استفاده از آن به 2500 سال پیش بازمی‌گردد، گیاهی که بدون کشت به صورت خودرو رشد می‌کند و خالق دشتی یک دست از زیبایی‌ها می‌شود. روی صحبت ما با گیاه لاوندر نماد آرامش، تعلق خاطر، رحمت و پاکیزگی است. گیاه خوش عطری که در فارسی اسطوخودوس نامیده می‌شود و در ادامه مطلب بیشتر از آن خواهیم گفت. همراه لست سکند باشید تا علاوه بر عکس دشت لاوندر، شما را با خواص و حقایقی جالب از آن‌‌ها آگاه کنیم.

07.jpg

آیا می‌دانستید که در دنیا 47 گونه ثبت شده گیاه لاوندر یا همان اسطوخودوس وجود دارد؟ و هزاران هزار نوع دیگر نیز از طریق گرده افشانی سایر گونه‌ها تولید می‌شوند؟ باور بر این است که گیاه لاوندر (با نام لاتین لاواندولا) بومی آسیا بوده باشد، اما در حال حاضر بیشترین تنوع این گیاه را می‌توان در بخش‌های غربی دنیا یافت!

گل لاوندر
تصویر گل لاوندر
گل لاوندر
تصویر گل لوندر یا لاوندر

 

ویژگی گل لاوندر

 گل لوندر یا لاوندر همانند ریحان و آویشن گیاهی از سرده نعناعیان است که مشهورترین گونه آن لاوندر انگلیسی نام دارد. به طور کلی لاوندر یکی از پرکاربردترین گیاهان دنیا است. چرا که برای طب سنتی، تهیه لوازم آرایشی، اسانس عطر و حتی مواد خوراکی استفاده می‌شود. 

پیکر کلی گل لاواندولا مانند حلقه‌ای واحد است اما در واقع متشکل از دو خوشه مقابل هم است که از یک شاخه بالا آماده‌اند. برگ‌های سبز کوچکی نیز هر کدام از این خوشه‌ها را در بر گرفته‌اند که بیشتر در گل‌های اسطوخودوس فرانسوی این برگ‌ها رویت می‌شوند. گیاهان مختلف اسطوخودوس، گل‌هایی با رنگ‌های متنوع می‌دهند که عمدتا در طیف آبی پررنگ و بنفش هستند. 

 

گل های لاوندر
منظره ای زیبا از دشت لاوندر
دشت لاوندر
تصویر دشت لاوندر

 

خواص سلامتی اسطوخودوس یا لاوندر

درست است که گل لاوندر ظاهر جذابی دارد، اما فراموش نکنید که از سال‌های دور از  روغن اسطوخودوس استفاده دارویی میشده است. برخی از ویژگی‌های لاوندر یا اسطوخودوس در طب پزشکی عبارتند از: 

  • تسکین دردهای عضلانی
  •  کاهش استرس و تنش‌های عصبی
  • رفع جای زخم
  • سرعت بخشیدن به نقاهت بیماری‌ها
  • پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن
  • خواص آرامش بخشی
  • کاهش تنش عصبی
  • کمک به درمان بی‌خوابی
  • استفاده به‌ عنوان ماده ضد ویروس و باکتریال  
خوشه لاوندر
خوشه لاوندر

 

 

خوشه های لاوندر
تصویری از خوشه های لاوندر

  

تاریخچه گل لاوندر

اسطوخودوس بیش از 2500 سال به عنوان یک گیاه استفاده میشده و مصری‌های باستان از آن در روند مومیایی کردن استفاده می‌کردند. باستان شناسان گلدان‌های تزئینی را از اهرام کشف کرده‌اند که همچنان بقایای اسطوخودوس در آن‌ها یافت می‌شد. مصری‌ها از اسطوخودوس به عنوان عطر نیز بهره می‌بردند. رومی‌ها از این گیاه در آشپزی و برای معطر شدن آب استحمام نیز استفاده می‌کردند. در دوران رنسانس نیز هنگامی که طاعون شیوع پیدا کرد، از آن برای محافظت در برابر عفونت بهره گرفتند.
خاندان سلطنتی انگلستان نیز به طور خاص در عصر ویکتوریا طرفدار اسطوخودوس بوده‌اند. این تاثیر تا این حد بوده که ملکه ویکتوریا، خانمی به نام سارا اسپرولز را به عنوان تامین کننده اسانس اسطوخودوس برای ملکه تعیین کرد. در کاخ ملکه همه چیز از کف و مبلمان و ملحفه‌ها با رایحه شیرین اسطوخودوس شستشو می‌دادند و معطر می‌کردند. 

 

لوندر
عکس دشت لوندر

 

گل لوندر
گل لوندر

 

 

گل های لوندر
تصویر دشت لاوندر

 

 

دشت لاوندر
عکس دشت لاوندر 

 

دشت لوندر
تصویر دشت لاوندر

 

حقایقی جالب از لاوندرها 

تا اینجای متن متوجه شدید که لاوندر نماد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، اما پیش از اینکه مطلب را به انتها برسانیم بد نیست اشاره‌ای به حقایقی جالب درباره آن‌ها داشته باشیم. 

1. واژه لاوندر از فعل لاتین به معنای larve گرفته شده است که در زبان فارسی «شستن» معنی می‌دهد. 

2. بیش از 2500 سال پیش در مصر باستان از لاوندر برای مراحل مومیایی کردن استفاده می‌شد. 

3. در قرن 16 و 17 انگلستان که به عصر الیزابت مشهور است، حمام کردن متداول نبود و در عوض از لاوندر برای خوش‌بو کردن لباس، تخت خواب و بالشت‌ها استفاده می‌کردند. 

4. عطر لاوندر این قابلیت را دارد تا موش، حشرات، پشه و سایر آفات را از محوطه دور بکند. 

5. از نکتار لاوندر در تهیه عسل‌های باکیفیت استفاده می‌شود. 

6. شاید فکر کنید که تمام گونه‌های لاوندر به رنگ آبی و بنفش هستند، اما برخی از آن‌ها در رنگ‌های زرد و صورتی دیده می‌شوند. 

 

دشت لاوندر
دشت لوندر
گل لوندر
گل لوندر

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب ضمن معرفی گل لوندر یا لاوندر و تصاویر آن، شما را با برخی از خواص و ویژگی‌های لاوندر آشنا کردیم. در آخر آیا شما می‌دانستید که این گیاه خودرو تا این اندازه در صنایع مختلف کاربرد دارد و بیش از 2500 سال است که از آن‌ها استفاده می‌شود. 


منبع : flowerweb و 1800flowers و growerdirect