داستان هایدی دختر کوهستان اینجا اتفاق افتاده، آیا واقعی است؟

4.5
از 37 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
هایدی، نوستالژی کودکی دهه شصتی‌ها به حقیقت پیوست!
24 اردیبهشت 1401 08:00
13

اگر کارتون دهکده هایدی، دختر آلپ را از دوران کودکی به یاد دارید پس حتما سن و سالی از شما گذشته است، کمتر کسی از دهه شصت وجود دارد که این کارتون محبوب و خاطره‌انگیز را ندیده باشد. امروزه نیز به لطف پیشرفت فناوری می‌توان به تمامی قسمت‌ها دسترسی داشت و از نو در لذت تماشای آن‌ها غرق شد. اگرچه کودکان امروزی با وجود انیمیشن‌های با کیفیت، تمایل کمتری به تماشای کارتون‌های نوستالژیک دارند، اما دهکده هایدی همچنان بسیار محبوب است و در صورت پخش، تمامی کودکان و حتی بزرگسالان را برای تجدید خاطرات پای تلویزیون می‌نشاند. حال تصور کنید در دنیای واقعی و سرزمین سرسبز آلپ، امکان قدم زنی در دشت‌های رویایی روستای هایدی را داشته باشید. لمس و تماشای زیبایی‌های بصری و داستانی این کارتون در دنیای واقعی، هدیه‌ای است که دهکده هایدی در سوئیس به شما خواهد داد. در ادامه همراه مجله لست سکند باشید تا نگاهی به این دهکده نوستالژیک و سرسبز داشته باشیم.

09.jpg

دهکده هایدی در سوئیس

رمان هایدی نوشته یوهانا اشپیری و یکی از پرفروش‌ترین و مشهورترین داستان‌های ادبی جهان است. پس از انتشار رمان و ساخت کارتون‌ها و سریال‌های داستانی از این اثر، دهکده زیبای نویسنده به قدری معروف شد که اسم این منطقه کوهستانی تغییر یافته و به نام دهکده هایدی یا هایدی لند شناخته شد.

جالب است بدانید که یوهانا اشپیری دوران کودکی خود را همچون شخصیت اصلی داستانش در این منطقه بهشتی گذرانده است. گرچه این شخصیت خیالی است، اما محل زندگی و حتی برخی مناطق نام برده شده در داستان واقعی و برگرفته از محل زندگی نویسنده است. یوهانا در میانسالی و هنگام گذران دوران نقاهت نیز دهکده هایدی را برای استراحت و نوشتن داستان بی‌نظیرش انتخاب کرد. خانه موجود در منطقه دهکده در سال 1998 توسط دولت محلی سارگانز از مالک خریداری شده و پس از ترمیم و ساخت کلبه پدربزرگ هایدی در بازدید عموم قرار گرفت.

دهکده هایدی
روستای هایدی 
دهکده هایدی در سوئیس
سرزمین هایدی

 

تجربه میهمانی در کلبه چوبی هایدی

زندگی در آلپ آنقدر لذت‌بخش و رویایی است که هایدی قصه را عاشق طبیعت و کلبه کرده بود. گردشگران هم با تماشا و حس این لذت، رویای داشتن زندگی همچون هایدی، همانند کودکیشان زنده می‌شود. پس از گذشت از میان کوهستان‌های سر به فلک کشیده با کلاه برفی و کشیدن دستانتان روی چمن‌های بلندی که هایدی از میان آن‌ها می‌دوید، به کلبه کوچک و دلنشین پدربزرگ می‌رسید. دکور وسایل چوبی و ظروف قدیمی درست مانند داستان چیده شده و شما را در اولین نگاه به سفری در زمان خواهد برد. حتی شاید حس کنید که هر آن هایدی قرار است با خنده از در وارد شود و پدربزرگش را صدا بزند. آغور گوسفندها و موزه اشپیری به نام دنیای هایدی از دیگر بخش‌های قابل بازدید است.

 

دهکده هایدی در سوئیس
کلبه هایدی 
دهکده هایدی
اجناس فروشی در کلبه هایدی

 

سفر به دهکده نوستالژیک هایدی

جاذبه‌ها و چشم‌اندازهای کشور سوئیس کم نیست و این موضوع را می‌توان با خواندن سفرنامه سوئیس هر گردشگری متوجه شد. بنابراین یافتن دهکده‌های کوچک و رویایی همچون دهکده هایدی در جای جای طبیعت آلپ سخت نیست. در سفر به هایدی لند مسیری یک ساعته با قطار از میان سفیدی‌های روح بخش برف کوهستانی آلپ خواهید داشت. علاوه بر کلبه و نمایشگاه، هتلی با اسم هتل هایدی نیز برای توریست‌ها ساخته شده است. پس از گردش و خوشگذرانی امکان خرید سوغاتی‌های هایدی از فروشگاه‌های سوغاتی فروشی را خواهید داشت که شامل وسایل چوبی چون لیوان‌ها، خوراکی‌های طبیعی و مجسمه‌های دست ساز می‌شود. همچنین غذای حیوانات به مبلغ 1 یورو وجود دارد که می‌توانید با خرید آن، تجربه غذا دادن به میش‌ها و گاوهای زنگوله دار و اردک‌های دوست داشتنی را تجربه کنید. البته هایدی‌ لند محدود به موزه و دهکده‌ هایدی نیست و چندین حمام سنتی سوئیسی، اسپا، باغ‌های باشکوه، پیست اسکی، کمپ‌های دوچرخه سواری و چندین رستوران در این منطقه میزبان گردشگران هستند.

 

دهکده هایدی
دهکده هایدی
دهکده هایدی در سوئیس

زندگی در آلپ در دهکده هایدی

دهکده هایدی
روستای هایدی

 

نوستالژی هایدی

نکته جالب دیگر این رمان سوئیسی، ساخته شدن کارتون معروف آن به دست کشور ژاپن است. بنابراین در میان گردشگران این مجموعه هیجان‌انگیز، تعداد بالایی از گردشگران شرقی و ژاپنی را خواهید دید که برای مرور خاطرات شیرین کودکی به آلپ سفر کرده‌اند.

از داستان هایدی بیش از 50 میلیون نسخه کتاب فروخته شد، 8 انیمیشن بر اساس آن ساخته شد که نسخه‌ ژاپنی از همه قدیمی‌تر ومحبوب‌تر است، همچنین تاکنون 12 فیلم سینمایی ساخته شده است که آخرین آن در سال 2015 بود، 8 سری کمیک و 5 سریال نیز با الهام گرفتن از همین داستان به تصویر کشیده شده است. بسیاری از افراد معتقدند که زندگی هایدی، نمادی از ارزش خانه، صداقت و کارهای خوب بود و به همین دلیل توانست در قلب انسان‌ها نفوذ کند.

 

دهکده هایدی در سوئیس
دهکده هایدی در سوئیس
دهکده هایدی در سوئیس
کلبه هایدی 

 

سخن آخر

امیدواریم توانسته باشیم علاوه بر معرفی این منطقه، شما را به دل روزهایی برده باشیم که پای کارتون هایدی می‌نشستیم و از ماجراهایش لذت می‌بردیم. اینکه بدانیم چنین جایی حقیقت داشته، لذت این یادآوری را دو چندان خواهد کرد. سفری خاطره‌انگیز و مفرح به دهکده هایدی در کشور بهشتی سوئیس را گاهی در تور سوئیس می‌توان تجربه کرد. آیا شما قبلا با لوکیشن کارتون هایدی آشنا بودید؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

 

تالیف: تیم نویسندگان لست سکند