معرفی لوکیشن فیلم و سریال های معروف ایرانی + عکس و آدرس

4.2
از 102 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
معرفی لوکیشن محبوب‌ترین سریال‌های ایرانی + تصاویر
07 دی 1402 08:00
18

اگر اهل فیلم و سریال باشید، برایتان جالب است که بدانید لوکیشن سریال محبوبتان کجا بوده و فیلم‌برداری آن در کدام منطقه انجام شده است. بسیاری از علاقه‌مندان به سینما، در جست‌وجوی لوکیشن آثار مطرح سینمایی هستند. ازاین‌رو، در این مطلب از لست‌سکند لوکیشن فیلم های معروف ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر شرایط برای بازدید از آن‌ها فراهم بود، یک روز را به گشت‌وگذار در آن منطقه بگذرانید و سری به لوکیشن سریال یا فیلم محبوبتان بزنید.

01-2.jpg

لوکیشن سریال شهرزاد

سریال شهرزاد، از سریال‌هایی است که به‌صورت نمایش خانگی عرضه شد. پخش آن از سال 1394 شروع شد و در سال 1397 به پایان رسید. قطعاً لوکیشن سریال شهرزاد در لیست لوکیشن سریال‌های معروف ایرانی قرار می‌گیرد. یکی از این لوکیشن‌ها، «خانه بزرگ‌آقا دیوان‌سالار» است که در باغ وثوق‌الدوله فیلم‌برداری شده است. این باغ 25 هکتاری، حدود 150 سال پیش بنا شده و قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد. کوشک وثوق‌الدوله در منطقه 14 شهرداری تهران، خیابان نبرد شمالی قرار دارد.

به‌غیر از خانه بزرگ‌آقا، لوکیشن‌های دیگری هم در این سریال استفاده شده که هرکدام به‌تنهایی بسیار جذاب هستند و به‌عنوان یک جاذبه می‌توان آن‌ها را بررسی کرد. خانه مؤتمن‌الاطبا طبق مستندات موجود، در سال 1261 هجری شمسی ساخته شده و سال‌ها خانه خاندان مؤتمن بوده است. مؤتمن‌الاطبا، پزشک مخصوص ناصرالدین‌شاه بوده است. مساحت این خانه حدود 800 متر مربع است و در محله عودلاجان و خیابان پامنار قرار دارد. گفتنی است که این خانه، لوکیشن فیلم های معروف ایرانی دیگری هم بوده که فیلم سینمایی «خانه پدری» یکی از همان فیلم‌هاست.

خوب است بدانید که برداشت‌‌هایی از سریال شهرزاد، در شهرک سینمایی غزالی انجام شده است. شهرک سینمایی غزالی، جایی است که فیلم‌ها و سریال‌هایی مثل «در چشم باد»، «کلاه پهلوی»، «سرزمین کهن»، «جهان‌پهلوان تختی»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «کیف انگلیسی» و... در آن فیلم‌برداری شده‌اند و که احتمالاً همه آن‌ها را دیده‌اید.

  • لوکیشن سریال شهرزاد: خیابان نبرد شمالی، کوچه طاهری، جنب کلانتری 121 سلیمانیه، باغ سلیمانیه یا کوشک وثوق‌الدوله
  • لوکیشن خانه شهرزاد: میدان بهارستان، خیابان ابن‌سینا، خیابان امیرکبیر غربی، خیابان پامنار، روبه‌روی مسجد کاشانی، بن‌بست مؤتمن‌الاطبا
باغ وثوق_الدوله.jpg
باغ وثوق‌الدوله، خانه بزرگ‌آقا در سریال شهرزاد
خانه وثوق‌الدوله سریال شهرزاد

صحنه‌هایی از سریال شهرزاد در نمای داخلی خانه وثوق‌الدوله

خانه موتمن‌الاطبا
خانه مؤتمن‌الاطبا، عکس از آرشیو لست‌سکند، Ehsantrips
خانه موتمن الاطبا
بخش‌هایی از سریال شهرزاد در خانه مؤتمن‌الاطبا

لوکیشن سریال شب‌های برره

اگر می‌خواهید بدانید که شب های برره در کجا ساخته شد، باید بگوییم که باغ معروفی که در منطقه سعادت‌آباد و بلوار کوهستان واقع شده، یکی از لوکیشن‌های سریال شب‌های برره بوده است. این باغ 22 هزار متری، به‌دلیل ساخت این سریال در این منطقه، به باغ برره معروف شده است. اگر با تور داخلی به تهران سفر کردید، می‌توانید در میان دیدنی‌های دیگر شهر تهران، از لوکیشن این سریال دیدن کنید. البته درحال‌حاضر در این باغ، چیزی به‌عنوان لوکیشن سریال شب‌های برره باقی‌ نمانده است؛ اما باز هم افرادی که می‌خواهند بدانند شب های برره در کجا ساخته شد، به این منطقه سر می‌زنند.

بهترین جاهای دیدنی تهران را بشناسید

  • لوکیشن سریال شب های برره: محدوده سعادت‌آباد، باغ برره
سریال شب‌های برره
لوکیشن سریال شب‌های برره
سریال شبهای برره
تصویری از بخش‌های مختلف باغ برره
باغ شبهای برره
روند تغییرات باغ برره در سالیان مختلف
سریال شب‌های برره
صحنه‌هایی از سریال شب‌های برره

لوکیشن سریال بانوی عمارت

سریال بانوی عمارت هم از آن دست سریال‌هایی است که لوکیشن‌های متعددی در آن استفاده شده؛ اما یکی از مهم‌ترین لوکیشن‌های این سریال، خانه طباطبایی‌ها واقع در محله سلطان امیراحمد در کاشان است. خانه طباطبایی‌ها یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاهای دیدنی کاشان است که قدمت آن به زمان حکومت قاجار برمی‌گردد. اگر روزی تصمیم گرفتید با تور کاشان از این شهر بازدید کنید، می‌توانید در بین دیگر جاذبه‌های کاشان، از لوکیشن سریال بانوی عمارت نیز دیدن کنید.

  • لوکیشن سریال بانوی عمارت: کاشان، میدان کمال‌الملک، خیابان فاضل نراقی، خانه طباطبایی‌ها
لوکیشن سریال بانوی عمارت
خانه طباطبایی‌ها، لوکیشن سریال بانوی عمارت
سریال‌های بانوی عمارت
بخش‌هایی از سریال بانوی عمارت
خانه طباطبایی‌ها
نمای داخلی خانه طباطبایی‌ها

لوکیشن سریال جیران

از دیگر لوکیشن‌هایی که در این مطلب به بررسی آن پرداخته‌ایم، لوکیشن سریال جیران است. سریال جیران، ژانر تاریخی دارد و مربوط به دوره ناصرالدین شاه است. این سریال در مرداد سال 1400 در شهر خوانسار و گلپایگان به پایان رسید؛ اما شاید بتوان گفت که مهم‌ترین لوکیشنی که این سریال در آن فیلم‌برداری شده، کاخ گلستان است. تخت مرمر، شمس‌العماره و برخی قسمت‌های دیگر، ازجمله بخش‌هایی بودند که به‌عنوان لوکیشن سریال جیران انتخاب شده‌اند و فیلم‌برداری در آن‌ها انجام شده است. البته لوکیشن سریال جیران فقط به جاهای گفته‌شده محدود نمی‌شود. بخش‌هایی از این پروژه عظیم در شهرک غزالی، باغ گیاه‌شناسی، بازار سعدالسلطنه قزوین و برخی از مناطق و جاذبه‌های دیگر نیز ضبط شده است.

  • لوکیشن سریال جیران: خیابان 15 خرداد، میدان ارگ، کاخ گلستان
مجموعه گلستان
نمایی از کاخ اصلی مجموعه گلستان، عکس از پویا دهقان
کاخ گلستان
نمایی از تخت مرمر مجموعه کاخ گلستان، عکس از پویا دهقان
لوکیشن سریال جیران
تصویری از سریال جیران

لوکیشن سریال قهوه تلخ

اگر بخواهیم فهرست لوکیشن سریال را کامل‌تر کنیم، باید لوکیشن سریال قهوه تلخ را هم به جمع سریال‌ها اضافه کنیم. قهوه تلخ، تقریباً اولین سریالی بود که برای نمایش خانگی به کارگردانی مهران مدیری، عرضه شد. قهوه تلخ از سال 1389 تا سال 1391 مراحل ساخت، ضبط و پخش خود را پشت‌سر گذاشت. سریال در قسمت‌های مختلفی، فیلم‌برداری شده است که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمدشاهی یا درمجموع، بهتر است بگوییم مجموعه کاخ نیاوران، مهم‌ترین لوکیشن سریال قهوه تلخ بوده و آن را در نماهای مختلفی می‌دیدیم. یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کرد، این است که کاخ صاحبقرانیه از سال 1394 به بعد، دیگر قابلیت بازدید ندارد. این قانون، برای جلوگیری از تخریب آن است؛ زیرا در این کاخ، یک قنات وجود دارد و ساختمان عمارت روی یک گسل ساخته شده است. البته به‌صورت مجازی می‌توانید از آن بازدید کنید.

  • لوکیشن سریال قهوه تلخ: نیاوران، میدان باهنر، مجموعه نیاوران
لوکیشن سریال قهوه تلخ
نمایی از کوشک احمدشاهی، عکس از آرشیو لست‌سکند، ویدا مهین‌پور
کاخ صاحبقرانیه
کاخ صاحبقرانیه و نمای خارجی آن، عکس از پویا دهقان
سریال قهوه تلخ
سریال قهوه تلخ

لوکیشن سریال نون خ

سریال طنز «نون خ» که در سه فصل پخش شد، یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیونی بود که فصل اول آن در نوروز 1398، فصل دوم در نوروز 1399 و فصل سوم در نوروز 1400 به نمایش گذاشته شد. ازجمله لوکیشن‌های سریال نون خ در این فصل‌ها، روستای پالنگان، هجیج، ترقبان، روستای کندوله و پرنیان است که از روستاهای پلکانی در کرمانشاه هستند. این سریال پرطرف‌دار، تأثیر مثبتی بر صنعت گردشگری استان‌های کرمانشاه و کردستان داشته است.

از روستاهای پلکانی کرمانشاه چه می‌دانید؟

نکته‌ای که دراین‌بین وجود دارد، در رابطه با فصل سوم این سریال است. لوکیشن نون خ در فصل سوم، روستاهای اطراف تهران بودند و این سریال در آنجا فیلم‌برداری شده است. علت این موضوع، محدودیت‌هایی بود که براثر شیوع کرونا ایجاد شده بود. نام این روستاها، «کیگا» و «سنجریان» است.

  • لوکیشن سریال نون خ: استان‌های کردستان و کرمانشاه، روستاهای پالنگان، هجیج، ترقبان، کندوله و پرنیان
  • لوکیشن فصل سوم سریال نون خ: استان تهران، روستاهای کیگا و سنجریان
لوکیشن‌های سریال نون خ
لوکیشن سریال نون خ
لوکیشن‌ سریال نون خ
یکی از لوکیشن‌های سریال نون خ در شب
سریال نون خ
سریال نون خ

لوکیشن سریال علی‌البدل

سریال علی‌البدل در نوروز 96، از شبکه یک سیما پخش شد و بیشتر لوکیشن‌های آن در استان همدان قرار داشت. یکی از این لوکیشن‌ها، در یک روستا، بین همدان و تویسرکان با نام «چشمه قل‌قل» بود. روستای چشمه قل‌قل یا ورکانه جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و در فصل‌های بهار و تابستان، پذیرای گردشگران متعددی است. این روستا به‌خوبی توسط سریال علی‌البدل، معرفی و جاذبه‌های آن به نمایش گذاشته شده است. شاید اگر این روستا و مناطق به‌عنوان لوکیشن علی‌البدل انتخاب نمی‌شد، از لحاظ گردشگری هم جان نمی‌گرفت.

  • لوکیشن سریال علی‌البدل: استان همدان، روستای چشمه قل‌قل
سریال علی البدل
بخش‌هایی از لوکیشن سریال علی‌البدل
لوکیشن سریال علی‌البدل
روستای چشمه قل‌قل، لوکیشن سریال علی‌البدل
علی البدل
بخشی از لوکیشن سریال علی‌البدل
سریال علی‌البدل
سریال علی‌البدل

لوکیشن سریال پایتخت

سریال پایتخت، از آن دسته سریال‌هایی است که خیلی دیده شد و بیشتر مردم را در زمان پخش خود خانه‌نشین کرد. بسیاری از قسمت‌های این سریال، در خطه‌ شمال ایران ضبط شدند که بیشتر آن در شیرگاه مازندران بود؛ اما قسمت‌هایی هم در قائم‌شهر و ساری، فیلم‌برداری شدند.

با وجود همه این‌ها، یکی از قسمت‌های دیدنی پایتخت پنج که در نوروز 1397 از شبکه اول سیما پخش شد، در یکی از کارخانه‌های جنگ‌زده سوریه اتفاق افتاد؛ همان‌جایی که در آن، داعش به خانواده نقی معمولی حمله کرد. جالب است بگوییم که لوکیشن پایتخت در این قسمت، تهران بود؛ جایی در انتهای اتوبان امام علی و در شهرری که همچنان هم وجود دارد؛ اما بازدید از آن امکان‌پذیر نیست. سیلوی گندمی که در کنار کارخانه سیمان شهرری قرار گرفته، میزبان فیلم‌برداری این قسمت از سریال محبوب پایتخت بوده است.

  • لوکیشن سریال پایتخت: استان مازندران، شیرگاه
  • لوکیشن سریال پایتخت: تهران، کارخانه سیمان شهرری، انتهای اتوبان امام علی(ع)
 سریال پایتخت
صحنه‌هایی از سریال پایتخت که در کارخانه ضبط شده‌اند.
کارخانه سیمان شهرری
بخش‌هایی از کارخانه سیمان شهرری
کارخانه سیمان شهرری
نمای کارخانه از دور
لوکیشن سریال پایتخت
نمایی از شیرگاه، لوکیشن اصلی سریال پایتخت

لوکیشن سریال پدرسالار

سریال نوستالژیک پدرسالار در سال 1372 ساخته شد و شخصیت اصلی داستان آن، اسدالله خان بود. این سریال خاطره‌انگیز، از پرمخاطب‌ترین سریال‌ها در زمان خود بود و هنوز هم عده‌ای علاقه‌مندند آن را دوباره تماشا کنند. لوکیشن سریال پدرسالار در منطقه امامزاده یحیی تهران و در خانه‌ای تاریخی با قدمت 100 سال، انتخاب شده بود و قسمت‌های مختلف سریال در آنجا ضبط شده بود. لوکیشن پدرسالار متعلق به یکی از نوادگان قاجار به‌نام «مهرانگیز کامبیز» بود که اکنون به خانه فرهنگ امامزاده یحیی تبدیل شده است.

  • لوکیشن سریال پدرسالار: خیابان ری، خیابان آبشار غربی، کوچه هداوند، خانه فرهنگ امامزاده یحیی
سریال پدر سالار
خانه فرهنگ امامزاده یحیی
سریال پدرسالار
نمایی دیگر از لوکیشن معروف سریال پدرسالار
سریال پدرسالار
سریال پدرسالار، از پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیونی

لوکیشن فیلم سینمایی مهمان مامان

تنها سریال‌ها نیستند که در لوکیشن‌های زیبا و جذاب فیلم‌برداری می‌شوند. انتخاب لوکیشن برای فیلم‌های سینمایی هم بسیار اهمیت دارد و خیلی از آن‌ها، در لوکیشن‌هایی بسیار جذاب ضبط می‌شوند. ازاین‌رو، شناخت لوکیشن فیلم های معروف ایرانی هم برای علاقه‌مندان سینما جالب‌توجه است. فیلم سینمایی «مهمان مامان» ساخته داریوش مهرجویی در سال 1382، یکی از همین فیلم‌هاست که در یک لوکیشن زیبا ساخته شده است. خانه سرهنگ ایرج، لوکیشن فیلم مهمان مامان است.

اینکه مالک خانه در ابتدا چه کسی بوده، مشخص نیست؛ اما بهتر است بدانید که این خانه، حدود 60 سال منزل سرهنگ ایرج، از ارتشیان نام‌آور دوران پهلوی اول و دوم، بوده است. خانه سرهنگ ایرج پس از بازسازی‌هایی که داشت، به یکی از پژوهشگاه‌های میراث فرهنگی تبدیل شده که در آن کارهای استارت‌آپی و کارآفرینی و پژوهشی انجام می‌شود.

  • لوکیشن فیلم مهمان مامان: خیابان پامنار، بالاتر از مسجد پامنار، خیابان صوفیانی، خانه سرهنگ ایرج
لوکیشن فیلم میهمان مامان
فیلم میهمان مامان
عمارت خانه سرهنگ ایرج
نمایی از خانه سرهنگ ایرج
خانه سرهنگ ایرج
خانه سرهنگ ایرج، پس‌از بازسازی، عکس از خبرگزاری تسنیم: محمود حسینی

لوکیشن سریال یوسف پیامبر

لوکیشن فیلم‌برداری سریال یوسف پیامبر، در شهرک سینمایی دفاع مقدس است. جایی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع که همه کاخ‌های مصر، رود نیل، کلبه‌های کنعان و اپیزودهای در چاه افتادن یوسف در آن فیلم‌برداری شده است. سریال حضرت یوسف که در زمان پخش، ایرانیان را خانه‌نشین کرده بود، سال‌هاست که با دوبله‌های ترکی، عربی، انگلیسی و... در ۶۰ کشور جهان بازپخش می‌شود و طرف‌داران خاص خود را دارد. جالب است بدانید که دلیل این محبوبیت علاوه‌بر داستان جذاب و گیرای حضرت یوسف(ع)، واقعی بودن تمام لوازم و مواردی است که در این سریال استفاده می‌شد؛ به‌عنوان مثال کشتی، قایق‌ها، زندان و... همه در سایز‌های استاندارد ساخته شده بودند؛ تاجایی‌که یک کشتی به‌طور معمول ظرفیت ۱۰۰ نفر را داشته است.

درحال‌حاضر بازدید از این شهرک سینمایی که لوکیشن سریال‌ها و فیلم‌های معروفی ازجمله اخراجی‌ها، معراجی‌ها، تنگه ابوغریب، مختارنامه و... بوده است، برای عموم امکان‌پذیر نیست و برای دیدن آن باید مجوز داشته باشید.

  • لوکیشن سریال حضرت یوسف: شهرستان ری، جاده کمالیه به واوان، شهرک سینمایی دفاع مقدس
2018-07-07.jpg
اردوی دانش‌آموزان در شهرک سینمایی دفاع مقدس
515.jpg
نمایی از ورودی قصر پوتیفار

شهرک سینمایی غزالی

این شهرک سینمایی، یکی از محبوب‌ترین لوکیشن‌ها برای سینماگران است؛ چون می‌توانند با آسایش بیشتر و با استفاده از دکورهای مناسب، فیلم را ضبط کنند. ایده ساخت این شهرک را یکی از بزرگ‌ترین و پرآوازه‌ترین کارگردانان سینمای ایران، یعنی علی حاتمی، داده است. او در حال تدارک ساخت سریالی بود که باید در حال‌و‌هوای اوایل قرن 14 هجری شمسی ضبط می‌شد. به همین دلیل در سال 1358 ساخت شهرک سینمایی را آغاز کرد. طی طرح‌ها و ایده‌هایی که مطرح شد، محوطه‌ای که برای این شهرک در نظر گرفته شد، در غرب تهران و حوالی اتوبان تهران کرج بود. این محوطه را فردی به نام غزالی خریداری کرد که همین نام نیز بر شهرک گذاشته شد. درحال‌حاضر، این شهرک سینمایی را شهرک سینمایی ایران می‌نامند.

شهرک سینمایی غزالی شامل سه بخش کلی است که به‌صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • مجموعه بناها و دکورهای قبل از اسلام
  • دکورها و بناهای پس از اسلام
  • دکورها و بناهای دوره معاصر

تعداد فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این شهرک سینمایی ضبط شده‌اند، بسیار زیاد است. از مجموعه سریال‌ها و فیلم‌های مهمی که در این محل تصویربرداری شده، می‌توان به مجموعه هزاردستان، سربداران، امام‌علی(ع)، مریم مقدس، مردان آنجلس، روزگار قریب و اصحاب کهف اشاره کرد. ازجمله لوکیشن‌ها و قسمت‌های مختلفی که در این شهرک ساخته شده است، میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، خیابان لاله‌زار، گرند هتل و سه‌تار دلگشا هستند. شما می‌توانید در شهرک غزالی، در لوکیشن‌های مختلف فیلم‌ها و سریال‌ها عکس بگیرید و آن‌ها را برای خود بازسازی کنید.

  • آدرس شهرک سینمایی غزالی: تهران، بزرگ‌راه شهید لشگری، خیابان 55، کوچه یکم غزالی
لوکیشن بیمارستان سینا
لوکیشن بیمارستان سینا در شهرک غزالی
مجسمه رضاشاه پهلوی
مجسمه رضاشاه پهلوی
شهرک غزالی
بخشی از شهرک غزالی، عکس از تسنیم: ارشیده شاهنگی

سخن آخر

فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی زیادی در طول تاریخ ساخته شده که هرکدام جذابیت‌های خاص خود را داشته‌اند و لوکیشن‌هایی که برای فیلم‌برداری این سریال‌ها و فیلم‌ها استفاده می‌شده است، اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. در این مطلب، لوکیشن سریال و فیلم‌های مشهور را به شما معرفی کردیم. برخی از آن‌ها ازنظر تاریخی و بعضی دیگر از لحاظ گردشگری ارزشمند هستند. تابه‌حال به کدام‌یک از این لوکیشن‌ها رفته‌اید؟ به‌غیر از لوکیشن‌های معرفی‌شده در این مطلب، چه جاهای دیگری را به‌عنوان محل ضبط سریال‌ها و فیلم‌های معروف ایرانی می‌شناسید؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!