چندش آور ترین غذاهای دنیا برای کدام کشورها هستند؟ + عکس

4.4
از 684 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چندش‌آورترین غذاهای دنیا چه غذاهایی هستند؟ + عکس
14 تیر 1403 08:00
72

چندش ترین غذاهای دنیا، شما را با مفهوم دیگری از غذا مواجه می‌کنند. اگر از غذاهای چینی که اکثرشان غیرمعمول و ترسناک به نظر می‌رسند، صرف‌نظر کنیم، در سراسر دنیا غذاهایی وجود دارد که از نظر ما چندش ترین غذاهای دنیا محسوب می‌شوند؛ اما طرف‌داران زیادی دارند. در این مطلب از بلاگ لست‌سکند برخی از چندش ترین غذاهای دنیا را به شما معرفی می‌کنیم.

چندش آورترین غذاهای دنیا کدام‌اند؟

  • مدفوع پتارمیگان
  • پنیر کرم‌زده
  • بوداگ
  • جنین اردک نیم‌پز
  • هشت‌پا
  • سر ماهی سالمون گندیده
  • فوگو
  • بینی ژله‌ای گوزن شمالی
  • سوپ خفاش
  • رتیل سرخ‌شده
  • پودینگ سیاه
  • کوسه گندیده ایسلندی
  • قلب مار کبرا

14.jpg

مدفوع پتارمیگان، گرینلند

پتارمیگان، یک پرنده زیبای سفید است که از گیاه بید و توس تغذیه می‌کند. زمانی که منابع غذایی در گرینلند بسیار محدود بودند، این گیاهان ازپیش‌هضم‌شده، منبع غذایی مهمی در برخی از مناطق به شمار می‌آمدند. اکنون این غذا، یک غذای لذیذ برای مردمان این ناحیه محسوب می‌شود؛ هرچند از نظر ما و بسیاری از انسان‌های دیگر از چندش ترین غذاهای دنیا به شمار می‌آید.

یک پتارمیگان حدود 50 بار در یک روز مدفوع می‌کند؛ بنابراین جمع‌آوری این غذا بسیار آسان است. این مدفوع‌ها، در زمستان و زمانی که بافت آن‌ها خشک است جمع‌آوری می‌شوند. پس از جمع‌آوری، پخت‌و‌پز با روغن و تکه‌های گوشت فوک آغاز می‌شود و در نهایت، غذایی با طعمی نزدیک به پنیر گورگونزولا سرو می‌شود. این غذا، می‌تواند بدمزه ترین غذای دنیا محسوب شود.

lastsecond.ir- disgusting foods 2.jpg
مدفوع پتارمیگان، بدمزه ترین غذای دنیا

پنیر کرم‌زده؛ ایتالیا

پنیر کرم‌زده casu Marzu یا همان پنیر ایتالیایی که از شیر گوسفند است، در ساردینای ایتالیا تهیه می‌شود و عنوان‌دار چندش‌ ترین غذاهای دنیاست. در اصل به این پنیر، پنیر فاسد می‌گویند و جایگاه آن درست در مقابل بهترین پنیرهای دنیا قرار دارد. این پنیر با هدف تبدیل‌ شدن به زمینه‌ای برای پرورش لانه‌های کرم تهیه می‌شود. این کار ریشه در آشپزی‌های بومی مردم آن منطقه دارد.

پنیر Cazu Marzu با نام مستعار پنیر کرم‌زده به روش تخمیر هم درست می‌شود. اگرچه به‌تازگی در مصرف پنیر کرم‌زده به روش‌های نوین، به بهداشت توجه می‌کنند؛ اما تغییر ایجاد کردن در پنیر به‌‌طور رسمی غیرقانونی است. گزارش‌هایی مبنی بر مزه‌ این پنیر وجود دارد که حتی تصورشان چندش‌آور است: بدن کرم‌های گره‌خورده‌ گوشتالو که هنگام خوردن پنیر، دائم تکان می‌خورند! هنگام سفر با تور ایتالیا، ممکن است پنیر کرم‌زده را ببینید.

چندش آورترین پنیر دنیا
پنیر کرم‌زده ایتالیایی، از بدترین غذاهای دنیا

1بوداگ؛ مغولستان

در مغولستان، عشایری که وسایل استیل برای آشپزی نداشتند، سال‌ها پیش روشی مبتکرانه برای پختن بز ابداع کردند. آن‌ها گاهی موش خرمایی کوهی را هم با این روش می‌پختند؛ اما به‌دلیل اینکه باعث بیماری طاعون می‌شد، بز را انتخاب کردند. روش پختن این غذا به این صورت است که آن‌ها ابتدا بز را می‌کشند و پاهایش را می‌شکنند. آن‌گاه سنگ‌هایی صاف و بسیار داغ را در حفره‌ ایجادشده در بدن جانور قرار می‌دهند و جانور را از پاهایش می‌گیرند و تکان می‌دهند تا کامل بپزد. گاهی هم برای پختن بهتر، از بیرون به آن حرارت می‌دهند. این روش طبخ در مغولستان بسیار رایج است و غذای حاصل از آن، یکی از چندش ترین غذاهای دنیاست.

عجیب ترین غذاهای جهان
بوداگ مغولستان، از بدمزه ترین غذاهای دنیا

جنین اردک نیم‌پز، جنوب‌شرق آسیا

یکی از بدترین غذاهای دنیا، جنین اردک نیم‌پز است. این غذا، یک غذای بسیار ساده‌ خیابانی و قابل‌ دسترس در فیلیپین و ویتنام است و شهرت بسیاری در میان غذاهای محلی دارد. بیشترِ تخم پرندگانی که دیگران با آن‌ها آشنا هستند، تخم پرندگان بدون نطفه است؛ اما بالوت‌ها (Balut) تخم‌های اردک نطفه‌داری هستند که روی آن‌ها می‌خوابند یا اجازه دارند که به‌‌طور مصنوعی در یک‌ زمان مشخص رشد کنند.

برای خوردن این غذا باید آن را پوست بکَنید. بااینکه این غذا، نیم‌پز است، همه اجزای یک اردک کامل اعم از استخوان، پر، منقار و... را دارد که بعضی از آن‌ها بیشتر یا کمتر رشد کرده‌اند. اغلب پیشنهاد می‌کنند آن را با پوست و مقداری نمک بخورید؛ زیرا این، بهترین روش برای لذت بردن از بالوت است.

غذاهای چندش آور
جنین اردک نیم‌پز، از چندش آورترین غذاهای دنیا

کله گوسفند کامل، آسیا و اروپا

کله گوسفند یک غذای سنتی است که در بسیاری از مناطق دنیا ازجمله اطراف مدیترانه و شمال اروپا سرو می‌شود؛ ولی در بسیاری از نقاط جهان به‌عنوان یکی از چندش ترین غذاهای دنیا شناخته می‌شود. کله‌پاچه معمولاً به‌صورت دست‌نخورده و گاهی با مغز سرو می‌شود. البته این غذا یکی از پرطرف‌دارترین غذاها و صبحانه‌ها در میان ما ایرانی‌هاست و در کوچه و بازار پیدا می‌شود.

بدمزه ترین غذای ایرانی
کله‌پاچه، از چندش آورترین غذاهای دنیا

هشت‌پا، آسیا

هر چیزی که زنده باشد و تکان بخورد، یقیناً از غذاهای چندش‌آور به شمار می‌رود. غذاهای دریایی، وعده‌ای قدیمی برای آسیایی‌ها محسوب می‌شوند. سوشی ژاپنی یک غذا در دسته‌ غذاهای خام است و هشت‌پای خام زنده هم غذایی بسیار رایج است که اغلب بچه آن‌ را سرو می‌کنند. تکه‌های در حال تکان خوردن اجزای بدن هشت‌پا و پاهای مکنده و بادکش‌مانند آن، بدترین چیزی است که می‌توانید تصور کنید. اجزای بدن این جانور نرم، جویدنی و بی‌مزه است و بسیاری از ماجراجویان غذایی، گزارش داده‌اند که پاهای مکنده‌اش در گلو گیر می‌کند. این غذا، قسمتی از غذاهای باارزش کره‌ای‌ها در قرون مختلف بوده است و یک ماده‌ انرژی‌زا و مفید هم به شمار می‌رود.

هشت‌پا
هشت‌پاهای آسیایی، از بدترین غذاهای دنیا

سر ماهی سالمون گندیده، آلاسکا

سالمون یک وعده‌ غذایی اساسی برای آلاسکایی‌هاست و بومیان آنجا به‌طور سنتی اجزای این ماهی را استفاده می‌کنند. یکی از غذاهای سنتی این منطقه سر ماهی سالمون گندیده است. آن‌ها سر ماهی سالمون را داخل بشکه‌‌ای چوبی یا پلاستیکی می‌گذارند و در گودال‌های ترشی برای چند هفته در زیرزمین دفن می‌کنند. بعد اجازه می‌دهند که طبیعت کار خودش را انجام دهد و سپس آن را برداشت و استفاده می‌کنند. برای خود بومیان آلاسکایی این غذا تنفرآور نیست و خوردن همه‌ اجزای بدن ماهی، عادی و غذای بسیاری از افراد روستایی و کلبه‌نشین است.

تنها چیزی که این غذا را از سایر غذاها متمایز کرده، این است که سر ماهی فاسد و تجزیه‌شده است. این غذا با استانداردهای آشپزی مدرن تطابق دارد و غذایی نسبتاً گران به شمار می‌رود. تصور کنید که یک سطل پر از سرهای سالمون در هوای گرم تابستان برای چند هفته در بیرون قرار بگیرد! سر ماهی سالمون گندیده علاوه‌بر اینکه یکی از بدمزه ترین غذاهای دنیاست، از غذاهای چندش آور هم به شمار می‌آید و حتی دیدن تصاویرش، برای برخی از افراد چندش‌آور است.

غذاهای چندش‌آور
سر گندیده ماهی سالمون، از غذاهای چندش‌آور در آلاسکا

فوگو، ژاپن

یکی از پرطرف‌دارترین غذاهای ژاپنی، از بدترین غذاهای دنیاست. این غذا، ماهی فوگو (fugu) است که یک ماهی پف‌کننده‌ بامزه‌ کوچک است که به‌ندرت می‌توان به آن چندش‌آور گفت؛ اما بسیار کشنده است. در سراسر بدن این ماهی، سمی کشنده به‌نام تترودوتوکسین وجود دارد که یک سیستم دفاعی طبیعی است که شکارچیان را فلج می‌کند. خوردن مقداری از سم این ماهی، باعث مواجه‌شدن با مرگ تدریجی و از دست دادن هوشیاری و خواب‌رفتگی و سپس خفگی می‌شود. متأسفانه پادزهری هم برای سم آن وجود ندارد. این ماهی را در لوکس‌ترین رستوران‌های ژاپن پرورش می‌دهند و از خطرناک‌ترین غذاهای لوکس دنیا محسوب می‌شود؛ در نتیجه، آشپزهای این ماهی باید آن را با احتیاط آماده کنند.

آشپزها باید به پخت دقیق، رعایت بهداشت و ذخیره‌سازی ماهی، توجه بسیاری داشته باشند. همچنین دستور صحیح پخت فوگو را در اختیار دیگران بگذارند تا خطرات و آسیب‌های ناشی از پخت آن در بین مردم به حداقل برسد. قطعاً درست کردن فوگو از خوردن آن‌ هم سخت‌تر است. آیا ماهی فوگو کسی را کشته است؟ باید بگوییم که نتیجه مرگ‌‌ومیر سالانه از مصرف فوگو، امروزه بسیار کم و به‌طور کلی تصادفی است. اگر با تور ژاپن سفر می‌کنید، می‌توانید از نزدیک این غذای چندش‌آور را ببینید.

چندش آورترین غذاهای دریایی
فوگوی ژاپنی، از چندش آور ترین غذاهای دنیا

بینی ژله‌ای گوزن شمالی، آلاسکا

ژله به‌نظر خوش‌مزه می‌آید؛ مثل ژله‌ای که به‌عنوان دسر سرو می‌شود؛ ولی این ژله که یکی از چندش ترین غذاهای دنیاست، از بینی گوزن شمالی تهیه می‌شود. این بینی ژله‌ای، یک غذای سنتی آلاسکایی و البته وقت‌گیر است که از تکه‌های بینی گوزن شمالی به دست می‌آید. 

بینی ژله‌ای گوزن، یک غذای لذیذ سنتی است که منشأ آن، شمال کانادا و آلاسکاست. این غذا شامل گوشت بینی گوزن پخته و برش‌داده‌شده، سیر، پیاز، نمک، فلفل، سرکه و ادویه می‌شود. گوشت گوش و لب گوزن را هم گاهی به مخلوط پخته‌شده اضافه می‌کنند. بافت آن، جویدنی و لطیف یا ژلاتینی است. این غذا معمولاً در خانه یا در ضیافت‌های محلی جوامع بومی آن منطقه سرو می‌شود؛ اما از نظر بسیاری از مردم جهان یکی از چندش آور ترین غذاهای دنیا محسوب می‌شود. 

بدترین غذاهای دنیا
دماغ گوزن، دسری مخصوص در آلاسکا
بدمزه ترین غذای دنیا
دماغ ژله‌ای گوزن، از چندش ترین غذاهای دنیا

سوپ خفاش، آسیای شرقی

کافی است تعدادی خفاش پرنده، خفاش میوه‌خوار و خفاش روباهی را در یک روستای دورافتاده به دام بیندازید و آن‌ها را زنده‌زنده داخل یک دیگ آب جوش یا شیر بریزید یا آن‌ها را کباب کنید. سپس آن‌ها را تکه‌تکه کرده و همراه با گیاهان و ادویه‌های تایلندی، سوپ درست کنید. خفاش‌ها قسمتی از غذاهای بومی در تایلند، چین و گوآم هستند؛ اما به خاطر اینکه عامل بیماری هستند، بدنام شمرده می‌شوند. احتمالاً شما حاضر نخواهید شد این غذا را که از بدترین غذاهای دنیاست، امتحان کنید؛ اما اگر با تور تایلند سفر کنید، شاید این غذا را از نزدیک ببینید.

سوپ خفاش
سوپ خفاش، یک غذای خطرناک

رتیل سرخ‌شده، کامبوج

اگر به شما بگوییم که این میان‌وعده خاص سرشار از روی، اسید فولیک و پروتئین است؛ ولی یکی از چندش آورترین غذاهای دنیا محسوب می‌شود، آن را امتحان می‌کنید؟ رتیل سرخ‌شده میان‌وعده‌ای ارزان و خوش‌مزه است که در بازار مواد غذایی کامبوج، به ویژه در Skuon، به فروش می‌رسد.

اگرچه عنکبوت‌های خوراکی در زمان زنده بودن سمی هستند؛ اما می‌توان با جسد آن‌ها یک غذای خوش‌مزه و چندش‌آور تهیه کرد. عنکبوت‌ها در بدترین دوران سیاسی تاریخ خورده شدند و مردم کامبوج را هم در این برهه از زمان، از گرسنگی نجات دادند. گفته می‌شود مزه رتیل ترد، طعمی میان مرغ و ماهی کاد است. بااین‌حال، برخی آن را غذایی چندش‌آور توصیف می‌کنند. 

lastsecond.ir- disgusting foods.webp
رتیل سرخ‌شده، از چندش آور ترین غذاهای دنیا

پودینگ سیاه، آفریقا، آمریکا، آسیا و اروپا

یکی از چندش ترین غذاهای دنیا، البته برای برخی از انسان‌های جهان، پودینگ سیاه است. منشأ پودینگ سیاه، انگلستان و ایرلند است و از خون خوک با چربی خوک یا گوشت گاو مخلوط با جو تهیه می‌شود. چاشنی آن هم آویشن، نعناع، ​​مرزنجوش و ادویه‌های مختلف است. غذاهایی با خون انسان و حیوان در سراسر دنیا به مصرف می‌رسند: ولی چندان متداول نیستند. با‌این‌حال، این پودینگ خونی که از چندش آورترین غذاهای دنیا محسوب می‌شود، در مناطق زیادی از جهان محبوب است.

در تهیه این پودینگ، ابتدا از خون گوسفند و گاو هم استفاده می‌شد و ثروتمندان فقط از بلک‌پودینگ تهیه‌شده از خون خوک‌ماهی، یک پستاندار دریایی آبزی، می‌خوردند. در برخی از مناطق انگلستان، پودینگ سیاه پخته‌شده به‌عنوان یک وعده غذایی کامل با نان یا سیب‌زمینی مصرف می‌شود؛ اما در برخی مناطق دیگر، ازجمله ایرلند، یک صبحانه کامل سنتی است.

lastsecond.ir-Black_Pudding_Blood_Sausage.jpg
پودینگ سیاه، از بدترین غذاهای دنیا

قلب مار کبرا، ویتنام

قلب مار کبرا یکی دیگر از غذاهای چندش‌‌آور جهان است که بیشتر در ویتنام تهیه و سرو می‌شود. اگر می‌خواهید این غذا را امتحان کنید، باید بدانید که بدن مار را زنده‌زنده جلوی شما پاره می‌کنند و قلبی را که هنوز در حال پمپاژ و تپیدن است، درون یک لیوان از خون خود مار می‌اندازند که تروتازه بماند و برای سرو آماده شود! تهیه این غذا، مهارت خاصی می‌خواهد و به‌طبع قیمت زیادی دارد.

0-91.jpg
مار کبرا

کوسه گندیده، ایسلند

انتخاب غذاهای چندش تا حد زیادی به سلیقه و ذائقه غذایی افراد برمی‌گردد؛ اما اگر قرار باشد فقط یک غذا را نام ببریم که به‌تنهایی لقب چندش آور ترین غذای دنیا را از آنِ خود کند، کوسه تخمیرشده و گندیده ایسلندی است. این غذا همان‌طور از نامش مشخص است، از گوشت نوعی کوسه به‌نام «کوسه گرینلند» تهیه می‌شود. هنگام شکار کوسه گرینلند، گوشت آن به‌صورت تازه سرو نمی‎‌شود و ابتدا آن را با قرار دادن در مواد مخمر فاسد می‌کنند و سپس سرو می‌کنند.

بدترین غذای دنیا
کوسه ایسلندی گندیده، چند‌ش آور ترین غذای جهان

سخن آخر

در این مطلب، چندش ترین غذاهای دنیا و منشأ هریک از این غذاها را به شما معرفی کردیم. با شناخت این‌گونه غذاها، آیا شما حاضرید چندش آور ترین غذاهای دنیا را امتحان کنید؟ یا ترجیح می‌دهید حتی در سفرهای خارجی هم غذاهای شناخته‌شده را میل کنید؟ به‌نظر شما، بدمزه ترین غذای دنیا چه غذایی است؟

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.