گران قیمت‌ترین غذاهای دریایی در دنیا

3.4
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
غذاهای دریایی که قیمت میلیون دلاری دارند! + تصویر
09 بهمن 1399 08:00
1

غذاهای گران لزوما وسوسه آور نیستند، اما به طور حتم علت گرانی بیش از اندازه آن‌ها جالب توجه است. به همین علت در این مطلب تلاش شده است 10 تا از گران‌ترین غذاهای دریایی را معرفی کنیم و همچنین گرانی غیر معمول آن‌ها را شرح دهیم.  هرچند در این مطلب اشاره‌ای به غذاهایی که در آن از طلا به کار رفته است نشده. زیرا بدیهی است که استفاده از ورقه‌های طلا حتی بر روی یک سالاد فصل هم می‌تواند قیمت آن را تا چند صد هزار برابر بیشتر کند. بنابراین غذاهای دریایی گردآوری شده در این لیست خود ماهیتی گران دارند.

9. حلزون آبالون

آبالون حلزون های دریایی بزرگی هستند که به خاطر گوشت طعمدار و صدف های رنگین کمانی خود شناخته می شوند. این حلزون ها که در جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین بسیار محبوب هستند به دلیل صید بی‌رویه و بیماری تعدادشان کم‌ شده است، از همین جهت نیز قیمت بالایی پیدا کرده اند.

 

غذاهای دریاییحلزون خوراکی

 

8. شاه صدف کافین بِی

صدف‌های که روزگاری از فقیرانه ترین غذاهای جهان به شمار می‌رفتند اکنون با قیمت‌های نجومی به فروش می‌روند. چرا که به ازای هر یک شاه صدف کافین بی (کافین بی: نام شهرک بندی در استرالیا) مشتریان باید مبلغی حدود 100 دلار را پرداخت کنند. این صدف‌های بزرگ تنها در خلیج کافینِ استرالیا یافت می‌شوند و گاهی می‌توانند تا 1 کیلوگرم هم وزن داشته باشند. شاه صدف کافین بی معمولا به صورت خام و با کمی آب لیموی تازه سرو می‌شود.

صدف خوراکیصدف کافین

 

7. بودا از دیوار پرید

بودا از دیوار پرید یا "the Buddah Jumps Over the Wall" نوعی سوپ دریایی چینی با اسمی عجیب است. این سوپ هنوز هم در چین به وفور توسط قشرهای مختلف تهیه می‌شود، اما نسخه گران و لاکچری این سوپ کار لندنی‌های انگلیس است که به معنای واقعی هر چیز گران قیمت دریایی را از قارچ گلی‌های ژاپنی و خیار دریایی گرفته تا آلابون و بال کوسه ماهی برای تهیه‌اش به‌ کار می‌برند. قیمت یک کاسه از این سوپ دست کم 170 دلار هزینه خواهد داشت.

سوپ دریایی

سوپ چینی

 

6. ماهی بادکنکی

فوگو یا ماهی بادکنکی یکی از سمی ترین حیوانات جهان است که سم آن می‌تواند 10 انسان را به کام مرگ بکشاند. به همین دلیل این غذای دریایی در بسیاری از رستوران‌ها سرو نشده و خوردن آن نیز در هر جایی توصیه نمی‌شود! این ماهی در ژاپن غذای بسیار محبوبی بوده و معمولا به عنوان یک تاپینگ سوشی سرو می‌شود.

ماهی بادکنکی

غذاهای دریایی

 

5. شاه میگو فریتاتا

فریتاتا نوعی املت ایتالیایی است که از مواد اولیه ساده‌ای تشکیل شده و بین ساکنین این کشور بسیار محبوب است. اما زمانی که صحبت از فریتاتای خرچنگ می‌شود داستان کمی متفاوت است. این غذای دریایی که نخستین بار در نیویورک سیتی تهیه شد متشکل از 6 عدد تخم مرغ، شاه میگو، خاویار سوروگا و ... می‌شود که قیمتی حدود 1000 دلار دارد و همانند نسخه اصلی خود به عنوان صبحانه سرو می‌شود.

شاه میگو فریتاتا
فریتاتای معمولی !
میگو فریتاتا
فریتاتای لاکچری !

 

4. بچه مار ماهی

یکی از عجیب ترین ‌غذاهایی که امروزه با قیمت 2000 دلار به ازای هر وعده سرو می‌شود بچه مار ماهی است. این غذا روزگاری به عنوان غذای کارگرها و حتی بعضی از دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت امروزه به عنوان یک غذای لوکس شناخته می‌شود. اما از آنجایی که مار ماهی‌ها امروزه در خطر انقراض قرار گرفته اند، شکار آن‌ها در بسیاری از موارد غیر قانونی محسوب می‌شود و این عامل سبب شده تا قیمتش بسیار بالا برود.

 

مار ماهیغذاهای دریایی

 

3. خاویار فیل ماهی

به طو کلی خاویارها خوراکی لوکس و گران قیمت محسوب می‌شوند که نام آن به عنوان مواد اولیه در گران ترین غذاهای جهان دیده می‌شود.  البته که خاویار خود نیز به عنوان یک وعده صبحانه، به همراه زرده تخم مرغ نیز  می‌تواند سرو ‌شود. 

اما در میان ماهی‌های خاویاری (سیبری، تاس ماهی، فیل ماهی و امپریال)، بلوگا یا فیل ماهی به عنوان گران‌ترین خاویار جهان شناخته می‌شود که محل زندگی آن‌ها دریای خزر است. خاویار فیل ماهی دارای تخم‌های درشت، سیاه و شفاف است و طعم و عطر آن نسبت به سایر خاویارها ارجحیت دارد. خاویار بلوگیا در کشورهای خارجی به قیمت 5000 دلار به ازای هر 450 گرم (حدودا 1 پوند) فروخته می‌شود.

خاویارخاویار بلوگا

 

2. خاویار الماس

کمی پیشتر گفته شد که خاویار بلوگیا یا فیل ماهی گران قیمت ترین نوع خاویار است که اشتباه هم نیست. اما در این میان خاویار الماس نوعی خاص از خاویار است که متعلق به گونه خاصی نیست. در واقع خاویار الماس، تخم ماهی‌های استورژنیِ (خاویاری) زالی است که بسیار کمیاب بوده و دارای رنگ شفاف طلایی هستند. جالب است بدانید در تمامی دنیا نام این خاویار با عنوان الماس (Almas) شناخته می‌شود که علت آن مشهور بودن خاویارهای زال ایرانی است. قیمت بهترین نوع خاویار الماس که از فیل ماهی به دست می‌آید می‌تواند تا 15.000 دلار به ازای هر 450 گرم قیمت داشته باشد.

 

گران ترین خاویارخاویار الماس

 

1. ماهی تُن باله آبی

اما گران ترین خوراک دریایی جهان تعلق پیدا می‌کند به نوعی ماهی تن به نام ماهی تن باله آبی. البته به هیچ عنوان از ماهی تن باله آبی اقیانوس آرام در کنسروهای ماهی استفاده نشده و به جای آن در سوشی‌های لوکس به کار می‌رود. در سال 2016 یک قطعه ماهی تن باله آبی 221 کیلوگرمی به قیمت 1.58 میلیون دلار فروخته شد و سه سال بعد، یعنی در سال 2019 یک ماهی بال آبی 277 کیلوگرمی به قیمت باور نکردنی 3.1 میلیون دلار به فروش گذاشته شد. اما چه چیز باعث شده قیمت این ماهی تا این مقدار بالا برود؟

نخستین دلیلی که در سایر غذاهای این فهرست نیز غالبا دیده‌ شد کمبود این ماهی در طبیعت است. در واقع طبق اعلامیه IUCN، ماهی تن باله آبی جزو گونه‌های در معرض انقراض قرار دارد و به همین علت در بسیاری از موارد شکار آن‌ها غیر قانونی به‌شمار می‌رود. دیگر عاملی که سبب می‌شود این ماهی تا این حد گران شود به قانون عرضه و تقاضا باز می‌گردد. زیرا گوشت این ماهی از طعم خوبی برخوردار بوده و چربی بالایی هم دارد، علاوه بر این دو گوشت این ماهی برای برش‌های سوشی بسیار مناسب بوده و در ژاپن از طرفداران بسیاری برخور دار است.

 

ماهی تنماهی تن

 

 

منبع: successstory

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.