10 رفتار که هنگام گردش با تور برای راهنماها غیر قابل‌ تحمل است!

4.4
از 14 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راهنمایان تور از این رفتارهای مسافران متنفر هستند! +تصاویر
15 شهریور 1398 08:00
10

آیا سفر کردن برای شما لذت‌بخش است؟ اگر مایل هستید در شهرهایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید بگردید و اماکن تاریخی، دیدنی‌ها و... آن‌ها را ببینید، ثبت‌نام در یک تور راهنما دار، راه‌ حل مناسبی است. چراکه هنگامی‌که وارد منطقه جدیدی می‌شوید، برنامه‌ریزی برای رفتن به مکان‌هایی که قصد بازدید از آن‌ها را دارید به تنهایی دشوار است.

تورهای راهنمادار به شما کمک می‌کنند تا از بسیاری از بخش‌های شهر، در مدت‌زمان کوتاهی بازدید کنید. راهنماها بهترین مسیر و سریع‌ترین وسیله برای رسیدن از یک نقطه شهر به نقطه دیگر آن را می‌شناسند. همچنین به شما می‌گویند که چه مکان‌هایی ارزش بازدید را دارند و رفتن به چه مکان‌هایی خیلی هم ضروری نیست. اما هنگامی‌که با یک تور همراه می‌شوید، بهتر است چند نکته اساسی را به خاطر داشته باشید تا موجب رنجش خاطر راهنمای تورتان نشوید. در ادامه درباره 10 رفتار خواهید خواند که برای راهنماهای تور غیر قابل‌ تحمل است.

 

10- اگر دیر برسید.

دیر رسیدن به موعد مقرر تورها مسئله بسیاری مهمی است. شاید از نظر شما از دست دادن چند دقیقه از گردشتان خیلی مهم نباشد، اما این امر می‌تواند برنامه تمام روز راهنماهای تور را به هم بریزد. هنگامی‌که افراد دیر می‌کنند، به‌ ناچار حرکت تور هم دیرتر آغاز می‌شود.

عموماً راهنماهای تور در طول روز چند تور مجزا را هدایت می‌کنند. اگر یکی از تورهای آن‌ها دیر حرکت کند، زمان حرکت سایر تورها هم به تعویق خواهد افتاد. پس با این کار نه‌ تنها راهنمای تور خود را به‌زحمت می‌اندازید، بلکه باعث می‌شوید دیگر گردشگران و اعضای توری که به‌ موقع می‌آیند نیز با تأخیر روبرو شوند.

10 رفتار که هنگام گردش با تور از افراد سر می‌زند و برای راهنماهای تور غیرقابل‌تحمل است

 

9- اگر سعی کنید که از تور جلوتر باشید

فرض کنید تور حرکتش را آغاز کرده است و ناگهان متوجه می‌شوید برنامه‌های دیگری دارید که اگر بخواهید با زمان‌بندی تور همراه شوید، به تأخیر می‌افتند. به همین دلیل پیش از سایر اعضای تور از تمام نقاط دیدن می‌کنید.

دائماً به راهنمای تورتان غر می‌زنید که «چقدر طول می‌کشد؟»، «واقعاً دو ساعت تمام زمان می‌برد؟» و «کی به مکان بعدی می‌رویم؟». این کار بی‌احترامی بزرگی است، هم نسبت به راهنمای تور، هم نسبت به کسانی که شرایط تور را فراهم ساخته‌اند و هم نسبت به سایر اعضای تور. اگر هماهنگ شدن با برنامه فرد دیگری واقعاً برایتان این‌قدر آزاردهنده است، خودتان به‌تنهایی در شهر بگردید.

10 رفتار که هنگام گردش با تور از افراد سر می‌زند و برای راهنماهای تور غیرقابل‌تحمل است

 

8- اگر مجهز نیایید

این‌که بدانید کجا می‌روید و شرایط سفر به مکان‌هایی که در تور برنامه‌ریزی‌شده است برای شما معلوم باشد، بسیار اهمیت دارد. اکثر اوقات راهنمای تور چیزهایی مانند کرم ضد آفتاب، چتر، بطری آب یا غیره را برای شما آماده نمی‌کند. او برای خود وسایلی خواهد آورد و شما هم بهتر است همین کار را بکنید.

اگر به توری می‌روید که به پیاده‌روی بسیاری نیاز دارد، کفش‌های راحت به پا کنید. اگر می‌دانید که هوا آفتابی خواهد بود، با خود ضد آفتاب بیاورید و لباس‌های راحت به تن کنید. راهنماهای تور نمی‌توانند آب‌وهوا را کنترل کنند، اما شما می‌توانید از پیش، از وضعیت آب‌وهوا اطلاع پیدا کنید و لباس‌هایی بپوشید که برای تور مناسب باشند.

10 رفتار که هنگام گردش با تور از افراد سر می‌زند و برای راهنماهای تور غیرقابل‌تحمل است

 

7- اگر دخالت کنید

همه می‌دانند که دخالت کردن در کار راهنمای تور کار درستی نیست، بااین‌حال بسیاری از گردشگران باز هم رعایت نمی‌کنند. هنگامی‌که راهنمای تور صحبت می‌کند، ادب حکم می‌کند که میان صحبت او نپرید. آن‌ها می‌دانند که کارشان را چگونه به‌خوبی انجام دهند و زمانی را نیز در نظر می‌گیرند که اگر سؤالی داشته باشید بپرسید. ضرورتی ندارد که حتماً پاسخ پرسش‌هایتان را میان صحبت‌های او بگیرید.

از این بدتر آن است که بخواهید با دخالت در صحبت‌های او حرف‌هایش را تصحیح کنید. راهنماهای تور هم انسان هستند و البته ممکن است در مواردی اشتباه کنند. اما بدترین زمانی که می‌توانید اشتباهشان را به آن‌ها گوشزد کنید میان صحبت‌هایشان است. این کار هم آن‌ها را خجالت‌زده می‌کند و هم باعث شرمندگی شما می‌شود. با این کار باعث می‌شوید سایر اعضای تور که می‌خواهند گوش بدهند و یاد بگیرند نیز از شما برنجند و فاصله بگیرند

10 رفتار که هنگام گردش با تور از افراد سر می‌زند و برای راهنماهای تور غیرقابل‌تحمل است

.

6- اگر تجربه لذت‌بخش گردش را برای دیگر مهمانان خراب کنید

تقریباً تمام مواردی که در این فهرست به آن‌ها اشاره کردیم، افزون بر راهنمای تور برای گردشگران و اعضای تور نیز آزار دهنده است. به یاد داشته باشید که هر کاری که در تور انجام می‌دهید، بر افرادی که همراه شما هستند اثر می‌گذارد.

گردشگرانی که از گروه جدا می‌شوند، رفتارهای ناشایست انجام می‌دهند، پشت سر هم می‌پرسند که چه زمانی تور به پایان خواهد رسید، مقصد بعدی کجاست، آیا از مکان‌های الف/ب/پ دیدن خواهند کرد و پرسش‌هایی از این دسته، تمام افراد نزدیک خودشان را می‌آزارند و عصبانی می‌کنند. همچنین اگر خودتان را در منطقه به دردسر بیندازید، ممکن است باعث تأخیر در حرکت تور شوید و وقت همه را بگیرید.

10 رفتار که هنگام گردش با تور از افراد سر می‌زند و برای راهنماهای تور غیرقابل‌تحمل است

 

5- اگر بخواهید همه‌چیزدان باشید

هیچ‌کس یک فرد همه‌چیزدان را دوست ندارد. در بیشتر موقعیت‌ها، کسانی که فکر می‌کنند بهتر از دیگران هستند و بیشتر می‌فهمند، آزاردهنده هستند. به‌ویژه در تورها کسی که فکر می‌کند بیشتر و بهتر از راهنمای تور می‌داند، بسیار مشکل‌ساز می‌شود. راهنماهای تور برای انجام دادن کارشان تعلیم‌ دیده‌اند و معمولاً هم درآمد چندانی ندارند.

پس برایشان جالب نخواهد بود اگر یکی از افراد گروه پی‌درپی بخواهد حرف‌های او را اصلاح کند و پس از تک‌تک جمله‌هایش بگوید: «خب درستش این هست که...». لطفاً این کار را نکنید. حتی اگر بهتر از او می‌دانید، به رخ کشیدن هوشتان در این موقعیت فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.

10 رفتار که هنگام گردش با تور از افراد سر می‌زند و برای راهنماهای تور غیرقابل‌تحمل است

 

4- اگر مشارکت نداشته باشید

هیچ کاری نکردن هم می‌تواند به‌اندازه دخالت بیجا و بیش‌ از حد برای راهنماهای تور آزاردهنده باشد. راهنماهای تور با انرژی مخاطب‌هایشان انرژی می‌گیرند. بودن در یک تور با افراد بی‌انگیزه و کسانی که ترجیح می‌دهند جای دیگری باشند، خیلی مفرح و جذاب نیست. پیش از آن که در تور ثبت‌نام کنید، نخست مطمئن شوید که به شرکت کردن در آن تمایل دارید.

راهنماهای تور می‌خواهند که شما سؤال بپرسید! نترسید. آن‌ها ترجیح می‌دهند که شما پرسش‌های احمقانه اما مشتاقانه (البته در زمان مناسب) بپرسید تا این‌که تنها یکجا بایستید و به حرف‌هایشان اهمیت ندهید. فقط باید حواستان باشد و خوب گوش کنید و پرسشی که تازه پرسیده شده است را دوباره نپرسید.

10 رفتار که هنگام گردش با تور از افراد سر می‌زند و برای راهنماهای تور غیرقابل‌تحمل است

 

3- اگر بهداشت فردی را رعایت نکنید

برای حفظ احترام نسبت به کسانی که زمان نسبتاً طولانی‌ای را با آن‌ها می‌گذرانید و شاید در مکان‌های بسته و کوچک باهم باشید، اطمینان حاصل کنید که از نظر بهداشت در سطح مناسبی هستید. برخی از تورها به‌صورت پیاده‌روی انجام می‌شوند و ممکن است عرق کنید، پس برای آن آماده‌ باشید و یک دئودورانت (بوگیر) با خود بیاورید.

برخی از تورها نیز با اتوبوس یا قایق جابه‌جا می‌شوند، بنابراین با چند غریبه در فضای کوچکی قرار خواهید داشت و ادب حکم می‌کند که بدنتان بودی بدی ندهد. هیچ‌کس دوست ندارد در کنار کسی که بدنش را نمی‌شوید و مراقب آن نیست، بنشیند. عدم رعایت بهداشت، سفر را برای همه تلخ می‌کند.

10 رفتار که هنگام گردش با تور از افراد سر می‌زند و برای راهنماهای تور غیرقابل‌تحمل است

 

2- اگر گم شوید

اگر با تور حرکت می‌کنید باید به راهنمای تورتان توجه کنید. سرخود به مکان‌های مختلف نروید. تاکنون در موارد متعددی گردشگران گم‌ شده‌اند، زیرا حواسشان به راهنمای تور یا گروهشان نیست و حواسشان به دیدن این منظره و آن بنا پرت می‌شود و ناگهان از گروه جا می‌مانند.

راهنماهای تور مانند اولیای مراقب در اردوهای مدرسه نیستند. آن‌ها وقت ندارند که هنگام هر توقف همه افراد را بشمارند، به‌خصوص اگر گروه بزرگ و زمان تور طولانی باشد. آن‌ها انتظار دارند که افراد همراهشان به‌عنوان افراد بالغ مراقب خودشان باشند و به‌صورت خودجوش به دنبال گروه بیایند.

10 رفتار که هنگام گردش با تور از افراد سر می‌زند و برای راهنماهای تور غیرقابل‌تحمل است

 

1- اگر مبلغی را به‌ عنوان پاداش به آن‌ها ندهید

مردم به دلایلی فکر می‌کنند که راهنماهای تور با سایر افرادی که خدمات مشابهی ارائه می‌دهند تفاوت دارند و نباید به آن‌ها پاداش اضافی بدهند. به رانندگان تاکسی پاداش می‌دهید و آن‌ها شما را در سکوت با اتومبیل جابه‌جا می‌کنند. پس چرا به کسی که چند ساعت را با او سپری کرده‌اید و برای آموزش دادن به شما وقت گذاشته است و شما را به بهترین نقاط شهر برده است، پاداش نمی‌دهید؟

راهنماهای تور درآمد بالایی ندارند و در پول غرق نشده‌اند و مقدار پول کمی که افراد شرکت‌کننده در تور به آن‌ها می‌دهند، به آن‌ها کمک بسیاری می‌کند. اگر از راهنماهای تور و کارشان راضی هستید، این رضایت را با دادن پاداش در پایان تور به آن‌ها نشان دهید.

10 رفتار که هنگام گردش با تور از افراد سر می‌زند و برای راهنماهای تور غیرقابل‌تحمل است

آیا با موارد گفته شده موافقید؟

منبع: thetravel.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.