هفت تندیس باشکوه از حیوانات مقدس و اسطوره ای در سراسر جهان!

4.2
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
این حیوانات عظیم الجثه مقدس، به دست بشر ساخته شده اند! +تصاویر
26 تیر 1399 08:00
0

از کوه‌های دورافتاده هند تا قلب شهر نیویورک، هنر حیوانات قرن‌هاست که بخشی جدایی‌ناپذیر از میراث هنری بشریت شده است. خواه ادای احترام به یک اسطوره هزارساله باشد، خواه هرچیز دیگر، مجسمه‌های حیوانات گواهی خلاقیت و ارتباط با طبیعت هستند. بعضی از آن‌ها صرفاً اشیایی تحسین‌برانگیزند، و برخی دیگر امیدوارانی را در زیر پاهای خود دارند که به درگاه آن‌ها دعا می‌کنند و آن‌ها را یک قدرت والا می‌دانند. در اینجا می‌توانید هفت مجسمه از خارق‌العاده‌ترین حیوانات در سراسر جهان را پیدا کنید که برای کسانی که به بازدید از آن‌ها می‌آیند، ارزشی بیش از یک مجسمه دارند!

 

  1. عقاب اسطوره‌ای در مرکز زمین جاتایو - کرالا، هند

مجسمه عقاب کرالا با ۷۰ متر (200 فوت) طول ، ۴۶ متر (150 فوت) ارتفاع و ۲۱ متر (70 فوت)عرض، بسیار چشمگیر است. این مجسمه بخشی از پارک موضوعی در بخش کولام (Kollam district) در ایالت کرالا است که به صورت یک عقاب به پشت افتاده طراحی شده که بال راست آن باز و کشیده شده است. گفته می‌شود این محل دقیقاً همان‌جایی است که عقاب اسطوره‌ای جاتایو در تلاش ناموفق خود برای نجات سیتا، همسر لرد راما که توسط یک دیو ربوده ‌شده بود، سقوط کرده است. ظاهراً دیو بال چپ عقاب را بریده و درد در چهره پرنده به تصویر کشیده شده است. این افسانه مربوط به رامایانا، یکی از مجموعه‌های اساسی حماسه‌های هند است که قدمت آن به قرن سوم قبل از میلاد بازمی‌گردد.

هفت تندیس باشکوه از حیوانات مقدس و اسطوره‌ای که در معرض خطر انقراض قرار دارند

 

  1. کرگدن‌های آستور پلیس (Astor Place) - شهر نیویورک، ایالات‌متحده

شهر نیویورک بناهای یادبود دیگری جز چارچینگ بول (Charging Bull: یا گاو پول‌ساز که ملقب به «گاو وال‌استریتی» و «گاو باولینگ گرین» هم هست، در منطقه اقتصادی منهتن/نیویورک که «باولینگ گرین» نام دارد مستقر است.) نیز دارد. یکی دیگر از این بناهای حیات‌وحش درست در محل آستور پلیس (Astor Place) واقع ‌شده است. مجسمه برنز سه تیکه، سه کرگدن سفید شمالی 17 فوتی را که در بالای یکدیگر در یک موضع آکروباتیک قرار گرفته‌اند را نشان می‌دهد که حیوان وسطی آن وارونه است. هدف از آن ارتقاء آگاهی از موقعیت وحشتناک کرگدن سفید است.

کرگدن سفید شمالی دومین پستاندار بزرگ روی کره زمین است و در معرض خطر جدی و در آستانه انقراض قرار دارد. ازنظر سمبل، این مجسمه تنها سه کرگدن را به تصویر می‌کشد، زیرا این تعداد حیواناتی است که امروزه از این‌گونه باقی‌مانده و در اسارت زندگی می‌کنند. این اثر توسط دوقلوی استرالیایی جیلی و مارک شاتنر ساخته ‌شده است، هنرمندانی که عمیقاً متعهد به حفاظت از حیوانات وحشی هستند.

هفت تندیس باشکوه از حیوانات مقدس و اسطوره‌ای که در معرض خطر انقراض قرار دارند

 

  1. مجسمه‌های کلپیس (Kelpies) فالکرک, اسکاتلند

جانوران آبی تغییر شکل‌دهنده از اساطیر اسکاتلند هستند. کلپیس اشاره به یک موجود افسانه‌ای اسکاتلندی دارد که درون آب به‌صورت یک اسب دیده می‌شود. در فالكرک، آن‌ها به سرهای اسب 30 متری تبدیل‌ شده‌اند و برای رعایت احترام به سنت اسب دیرینه کشور، از زمین بیرون آمده‌اند. این اثر بخشی از پروژه هلیکس (Helix Project) است، پروژه‌ای در راستای توسعه زمین پارک راه اندازی شده است. این مجسمه‌ها از فولاد ضدزنگ ساخته‌ شده‌اند، هرکدام از آن‌ها 300 تن وزن دارند، و در ورودی شرقی بر روی کانال فورث اند کلاید (Clyde and Forth Canal) تشکیل یک دروازه داده اند. آن‌ها شب‌ها به همان اندازه زیبا هستند که در طول روز، و از سرتاپا در سایه‌های رنگی دایم التغییر از سفید متالیک و زرد می‌درخشند.

هفت تندیس باشکوه از حیوانات مقدس و اسطوره‌ای که در معرض خطر انقراض قرار دارند

 

  1. حیوانات برای ذبح - وروتسواو، لهستان

هزاران سال است حیوانات هم به‌عنوان یاران وفادار بشر خدمت می‌کنند و هم منبع تغذیه هستند. در وروتسواو، لهستان، مجسمه‌ای از دام‌ها، برای گرامی‌داشت حیواناتی که در طول تاریخ برای حمایت از بشریت ذبح ‌شده‌اند، قرار دارد. در سپیده‌دم قرن سیزدهم، این شهر اتحادیه مخصوص قصابی داشت که گوشت را در قلب تجارت و رژیم محلی قرار می‌داد.

در قرن هجدهم، وروتسواو خیابان‌های خود را از تجارت خونین کشتار حیوانات "پاک‌سازی" کرد و مزارع و قصابی‌ها را به خارج از شهر منتقل کرد. این بنای تاریخی برنز شامل یک بز، اردک، دو خوک و یک خرگوش است که نشانه ادای احترام به هزاران حیوانات مزرعه ذبح ‌شده در اوج صنعت گوشت شهر وروتسواو (در جنوب غربی لهستان) می‌باشد.

هفت تندیس باشکوه از حیوانات مقدس و اسطوره‌ای که در معرض خطر انقراض قرار دارند

 

  1. گاو پرستشگاه سری ناندی - میسور، هند

هند قرن‌هاست گاو را تکریم کرده است. پرستشگاه سری نندی در میسور یک قطعه‌ سنگ گرانیت سیاه است که به طرز ماهرانه‌ای به شکل یک گاو نشسته تراشیده شده و با گردنبندهای رنگی، مهره‌ها و نوارهای تزئینی به‌منظور تقویت حضور مقدس آن آذین بندی شده است. این پرستشگاه یکی از 20 جاذبه برتر در منطقه است که هرساله هزاران بازدیدکننده را به خود جلب می‌کند. هندوئیسم از دیرباز سنت دیرینه پرستش گاو را دارند، زیرا به اعتقاد آن‌ها محافظ خدای شیوا بوده است.

کتب مقدس هندو توصیه می‌کند که ابتدا جان‌سپاران هدایایی را به ناند (گاو) پیشکش کنند و سپس شیوا را بپرستند. طبق افسانه‌ها، اگر آرزوهای خود را در گوش گاو نجوا کنید، به خدایان می‌رسند و به‌احتمال ‌زیاد برآورده می‌شوند. برخی از پیشکش‌های پیشنهادی به ناندی شامل نخود، علف و پودینگ برنج است.

هفت تندیس باشکوه از حیوانات مقدس و اسطوره‌ای که در معرض خطر انقراض قرار دارند

 

  1. کینگ پاک (King Puck) - کیلورگلین، ایرلند

کینگ پاک (King Puck)، در ایرلند چیزی بیش از حیوانات مزرعه است. مجسمه برنز یک بز نر که با غرور در کیلورگلین و در شهرستان کِری ایستاده است که قدمت آن به قرن هفدهم میلادی بازمی‌گردد. همان‌طور که افسانه‌ها می‌گویند، الیور کرومول (Cromwell)، فاتح آتشین، هنگامی‌که قصد داشت تا شهر کیلورگلین را به دست بگیرد، ارتش وی گله‌ای از بزها را ترساندند. یکی از حیوانات به دهکده دوید و اهالی ده با دیدن اینکه چقدر حیوان وحشت‌زده و فرسوده شده است، احساس کردند که اتفاق بدی رخ‌داده است و به ‌سرعت برنامه‌های کرامول را خنثی کردند و از بز به‌عنوان یک قهرمان تجلیل کردند.

در طول جشنواره سالانه پادشاه قهرمان در تاریخ 10 اوت، جوانان شهر به کوه‌های اطراف می‌روند، یک بز وحشی را شکار کرده و به شهر می‌آورند. دختر نوجوانی که معمولاً از بین دانش‌آموزان مدارس روستایی برای ایفای نقش ملکه انتخاب می‌شود، موظف است تاجی را به سر این بز گذاشته و به او مقام شاهی بدهد. سپس پادشاه به مدت سه روز به‌عنوان حاکم زمین مورد احترام قرار می‌گیرد. در طول جشنواره، رستوران‌های محلی اجازه دارند تا دیروقت باز باشند تا افراد وفادار اعلیحضرت بتوانند جلال او را جشن بگیرند. سپس، پادشاه پاك آزاد شده و مجاز به بازگشت به بیابان است.

هفت تندیس باشکوه از حیوانات مقدس و اسطوره‌ای که در معرض خطر انقراض قرار دارند

 

  1. مجموعه مجسمه گاوها - دالاس، تگزاس، ایالات ‌متحده

چراندن گاوها یک سنت محبوب در تگزاس است که به میراث بی حدوحصر ایالات ‌متحده در امور دامداری اشاره می‌کند. این مجموعه از مجسمه‌ها که توسط رابرت سامرز ساخته ‌شده است، جمع‌کردن گله گاوها را به تصویر می‌کشد، به همراه سه کابوی برنز اسب‌سوار که راه 40 گاو برنزی را مشخص می‌کنند. این مجموعه در پارک بزرگ پیونر پلازا (Pioneer Plaza) در داون‌تاون شهر دالاس در ایالت تگزاس واقع ‌شده است که چیدمان گاوها و نحوه چرخیدنشان در پارک، عبورشان از صخره مصنوعی و نهر دست‌ساز، حس حرکت و زنده‌ بودن را به‌خوبی منتقل می‌کند. 

هفت تندیس باشکوه از حیوانات مقدس و اسطوره‌ای که در معرض خطر انقراض قرار دارند

 

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.