با پنج برگر سنتی و عجیب در نقاط مختلف جهان آشنا شوید!

4.5
از 2 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
برگرهای عجیبی که تا به حال نچشیده اید! +تصاویر
28 تیر 1399 10:00
0

همبرگر یکی از محبوب‌ترین ساندویچ‌های آمریکایی‌ها محسوب می‌شود. این ساندویچ برای جلسات و میان‌وعده‌ها بسیار سریع آماده می‌شد و اغلب در منوی اصلی بزرگترین فست‌فودهای جهان قرار دارد. با این حال برگر را نباید یک پدیده آمریکایی بدانیم.

چیزی که امروزه افراد با برگر می‌شناسند، گوشت چرخ‌کرده‌ای است که بین دو نان گرد قرار می‌گیرد. اما یک نمونه کلاسیک هم از برگر وجود دارد به نام «چیزبرگر در بهشت» که با کاهو، گوجه فرنگی، سس کچاب ویژه و سیب‌زمینی سرخ‌کرده و همچنین یک برگر با گوشت کمتر مشهور است.​ تقریبا هرجا که بتوانید نان گرد پیدا کنید، همبرگر را هم می‌توانید پیدا کنید. معمولا تنها چیزی که بین همبرگرها متفاوت است، محتویات داخل ساندویچ می‌باشد. ​

پنج برگر سنتی جهان

نکته: به هنگام جستجو برای پیدا کردن انواع برگرها در سرتاسر دنیا، بدون شک با مقدار زیادی از آن‌ها برخورد خواهید کرد. شما احتمالا با این همبرگرها برخورد می‌کنید: برگر ramen، برگر okonomiyaki ، دونات برگر، برگر Twinkie. در اینجا ما تنها بر نمونه‌هایی تمرکز داریم که به طور منظم در منوها وجود داشته باشند.

 

۱. بولتن (‏به نام فریدیلن نیز شناخته می‌شود) ‏از آلمان

پنج برگر سنتی جهان

این برگر بسته به منطقه آلمان به عنوان بولتن (buletten) یا فریدیلین (frikadellen) شناخته می‌شود اما در خارج از آلمان این برگر به استیک هامبورگ شناخته می‌شود. در حالی که استیک هامبورگ نان گرد ندارد (اغلب با رول‌های نرمی به نام بروچن (brötchen) سرو می‌شود)، اما به خاطر مزه و ظاهرش بر تمام برگرهای آلمان تاثیر گذاشته است. استیک هامبورگ از هامبورگ آلمان می‌آید و با گوشت چرخ‌کرده و ادویه‌جات درست می‌شود و موقع سرو مانند یک استیک ارایه می‌گردد.

در نظر بگیرید که این برگر فقط یک برگر نیست بلکه یک برگر بدون نان گرد در جهان است. برخی اعتقاد دارند که ایده این ساندویچ از دریانوردان روسی آمده که ظرف استیک (گوشت چرخ‌کرده خام مخلوط با ادویه‌ها) را در دهه 1600 وارد بندر هامبورگ کردند. نسخه پخته شده این ظرف استیک احتمالا توسط مهاجران آمریکایی که در بندر هامبورگ بودند، به آمریکا و دیگر کشورها برده شده است. در شهر نیویورک، جایی که مهاجران بسیاری وجود دارد، استیک هامبورگ‌های با سلیقه آلمانی‌ها نیز وجود دارد.

امروزه استیک هامبورگ در ژاپن نیز به اندازه آلمان محبوب است، البته این برگر در ژاپن از مخلوط گوشت گاو و خوک درست می‌شود.

۲. ساندویچ بروفین از دانمارک

پنج برگر سنتی جهان

ساندویچ بروفین (Bøfsandwich) (ساندویچ گوشت گاو) با گوشت چرخ‌شده گاو در میان نان ارایه می‌شود و این ساندویچ جرو غذاهای خیابانی محبوب در دانمارک است. کچاپ، خردل، رامولاد (rémoulade)، پیاز خام و پخته و خیارشور محتویات معمول این ساندویچ است. اصلی‌ترین چیزی که ساندویچ بروفین دانمارک را از دیگر برگرها متمایز می‌کند، نوع سرو آن است. بروفین در آب گوشت سرو می‌شود و همین نحوه سرو باعث می‌شود خوردن این برگر نسبت به برگرهای آمریکایی کار سخت‌تری باشد. اما مزه این برگر به نسبت زیادی از نمونه‌های آمریکایی‌اش خوشمزه‌تر است.

 

۳. برگر راملی از مالزی

پنج برگر سنتی جهان

برگر راملی (Ramly) یک تکه گوشتی است که با سس فلفل سیاه و مگ (نودل) ادویه‌زده شده، پخته می‌شود و سپس بر روی یک لایه نازک از تخم‌مرغ (که روی یک ماهیتابه به صورت یک ورقه نازک سرخ شده) قرار می‌گیرد. گوشت کاملا روی تخم‌مرغ را پوشش می‌دهد و نهایتا روی گوشت با یک نان و پنیر و همچنین دیگر مخلفات پوشانده می‌شود. این برگر نام خود را از فست‌فود زنجیره‌ای مشهور راملی برگر می‌گیرد و اما می‌توانید این برگرها را در غرفه‌های خیابانی و در راهروهای غذاهای منجمد فروشگاه‌ها نیز پیدا کنید. ​

 

۴. وادا پائو از هند

پنج برگر سنتی جهان

اگر همبرگرهای سبزیجات در دسته وسیع‌تری از برگرها قرار بگیرند، باید وادا پائو (vada pav) را به عنوان یک پیشرو در حوزه اسلایدرهای سبزیجات در نظر بگیریم. این میان وعده هندی با سیب‌زمینی پوره شده درست می‌شود. سیب‌زمینی‌ها قبل از سرخ شدن له و در آرد نخود غلطانده و بعد در یک نوع آرد سوخاری ادویه‌دار به نام pav قرار داده می‌شوند. این همبرگر از زمان استعمار پرتغالی‌ها در غرب هندوستان مانده است. امروزه وادا پائو یکی از مهم‌ترین غذاهای خیابانی بمبئی می‌باشد.

 

۵. بون کباب از پاکستان

پنج برگر سنتی جهان

بون یا نان کباب (Bun kebab) یک نان کبابی است که در آن گوشت چرخ شده کبابی در میان یک نان یا کلوچه قرار داده شده است. وقتی به این نان کبابی‌ها فکر می‌کنید آنقدرها از مفهوم و ایده همبرگر دور نیستند. چیزی که بین نان قرار می‌گیرد می‌تواند متفاوت باشد (گوشت گاو، عدس، گوشت گوسفند، مرغ و سیب‌زمینی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین‌ها پتی یا مواد میانی نان هستند) اما یک مجموعه از ادویه‌ها و مواد دیگر به عنوان مواد تشکیل‌دهنده اصلی نان کبابی در نظر گرفته می‌شوند که عبارت است از پیاز، نخود، فلفل و تخم‌مرغ. بعد که مواد میانی کامل سرخ شدند، سرو می‌شود که یک سبک رایج برای سرو قرار دادن تخم‌مرغ روی آن است. نان کبابی‌ها یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی کراچی محسوب می‌شوند اما این نان‌ها در سراسر این کشور یافت می‌شود.

منبع: matadornetwork

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی