آثاری از دوران روم باستان زیر یک جاده مصری یافت شد!

4.7
از 23 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مجسمه های مرموز ابوالهول که زیر یک جاده مصری بودند، یافت شدند! +تصاویر
04 مرداد 1399 07:00
1

به‌تازگی، سازه‌های مهمی مربوط به دوران روم باستان زیر یک جاده معروف در مصر یافت شدند. در مصر باستان، جاده‌ای به نام کباش وجود داشت که مجموعه معبد کرنک را به معبد اقصر متصل می‌ساخت. جاده کباش یک پیاده‌روی پر از مجسمه ابوالهول بود که فراعنه جشن‌ها و مراسم‌هایشان را در آن برگزار می‌کردند؛ اکنون نیز آن را کاملاً از نو و به‌گونه‌ای ساخته‌اند که با نسخه باستانی‌اش دقیقاً مشابه باشد. این جاده در مارس 2013 به روی عموم بازگشایی شد، سپس بسته شد و دوباره آن را در سال 2018 بازگشایی کردند.

چند سازه از دوران روم باستان زیر یک جاده مصری آراسته به مجسمه‌های ابوالهول یافت شدند

ابوالهولی که روبروی دیوار رومی یافت شده در مصر گذاشته شده بود.

این پیاده‌روی باستانی حدود 5/2 کیلومتر طول دارد و پر از 1200 ابوالهول سنگ ماسه‌ای زینتی است که در اصل رنگ‌آمیزی روشنی داشتند. البته هیچ‌کدام به‌اندازه ابوالهول معروف بزرگ نیستند ولی قطعاً اهمیتشان با آن برابری می‌کند. وب‌سایت Enjoy Egypt Tours توضیح می‌دهد که ابوالهول‌ها ابزاری برای محافظت از شهر اقصر و معابد آن در برابر غارتگران و نیز گرامی داشتن آمون، خدای خورشید و هوا در مصر باستان بوده‌اند.

Sphinx-Lined3.jpg

اجاق‌های گرد رومی که در این جاده یافت شده‌اند و احتمالاً برای پختن آجر یا سفال مورداستفاده قرار می‌گرفته‌اند.

مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی باستان‌شناسی مصر می‌گوید حفاری‌ها هنوز ادامه دارند، و شگفت‌آورترین کشفی که به‌تازگی در این مکان انجام شده است یک دیوار سنگ ماسه‌ای با طول 30 متر است که اثر چند اجاق گرد که احتمالاً برای پختن آجر و سفال به کار می‌رفته‌اند روی آن دیده می‌شود. قدمت این دیوار به زمان اشغال مصر توسط رومی‌ها بازمی‌گردد.

چند سازه از دوران روم باستان زیر یک جاده مصری آراسته به مجسمه‌های ابوالهول یافت شدند

دیوار رومی که کنار جاده کباش کشف شد.

این دیوار که گویا یک محافظ سیلی برای کناره‌های شرقی رود نیل بوده است، در ضلع غربی جاده کباش قرار گرفته است، 5/2 متر بلندی و 3 متر پهنا دارد و آجرهایشان در سه ردیف افقی چیده شده‌اند. قدمت این مکان به قرن سوم تا قرن پنجم میلادی بازمی‌گردد، که قرن پنجم بخشی از دوران حکومت امپراتور روم بر منطقه به شمار می‌رود.

چند سازه از دوران روم باستان زیر یک جاده مصری آراسته به مجسمه‌های ابوالهول یافت شدند

دیواری که از سه لایه بلوک سنگ ماسه‌ای ساخته شده است

در شهر اقصر دیدنی‌هایی چون دره پادشاهان، دره ملکه‌ها، معبد دیر البحری، معبد کرنک و معبد اقصر و نیز شماری از آرامگاه‌های باستانی، خانقاه‌ها و دیگر معابد کوچک وجود دارد. هنگامی‌که این پیاده‌رو تکمیل شود، بزرگ‌ترین موزه روباز جهان خواهد بود و صنعت گردشگری مصر هجوم بازدیدکنندگان جدید به منطقه کورنیش شهر اقصر را به خود خواهد دید.

ردیف ابوالهول‌ها در انتهای شمالی جاده کباش را که دنبال کنیم به نخستین برج معبد وسیع کرنک می‌رسیم. پس از گذر از این برج به دکه تهارقا می‌رسیم که مجسمه رامسس دوم و دخترش در آن هست و پس‌ از آن، بنت انت را خواهیم دید. کمی جلوتر که برویم دومین برج جاده را مشاهده خواهیم کرد و پس‌ازآن تالار بزرگ پرستون را می‌بینیم که 134 ستون دارد که زمانی سقف تالار را نگه می‌داشتند و آن‌ها را مانند یک پاپیروس با یادداشت و حروف تصویری می‌آراستند.

چند سازه از دوران روم باستان زیر یک جاده مصری آراسته به مجسمه‌های ابوالهول یافت شدند

ورودی معبد اقصر

آن‌سوی تالار پرستون و با حرکت به‌سوی جنوب جاده، معبد موت، معبد توتمس سوم، کلیسای سرخ حتشبسوت، کلیسای سفید سِنوسرِت، معبد خونس، و دریاچه مقدس را مشاهده می‌کنیم. در طول مسیر نیز شمار فراوانی ابلیسک، مجسمه و حکاکی‌هایی از درباریان مصری وجود دارد. معبد اقصر نیز در انتهای جنوبی جاده کباش بنا شده است. اِرث تِرِکِرز Earth Trekkers می‌نویسد این معبد که تا حدودی از معبد کرنک کوچک‌تر است به هیچ خدا یا فرعونی اختصاص داد نشده بود بلکه احتمالاً محل تاج‌گذاری فراعنه بوده است. بیشتر ساخت‌وساز آن حدود 1400 سال پیش از میلاد مسیح و به دست آمنهوتپ سوم انجام شد و سپس پسرش توت‌عنخ‌آمون و پس از او هرمهب آن را تکمیل کردند.

چند سازه از دوران روم باستان زیر یک جاده مصری آراسته به مجسمه‌های ابوالهول یافت شدند

رامسس دوم چهره خودش را با گذاشتن دو مجسمه در قسمت نگهبانی ورودی معبد به مجموعه افزود. قبلاً دو ابلیسک گرانیتی صورتی 24 متری نیز روبروی مجسمه‌ها بودند، ولی یکی از آن‌ها به پاریس منتقل شد. دیوان رامسس ها کمی جلوتر از معبد قرار گرفته است و پس‌ازآنکه کمی جلوتر بروید و از ستون‌های آراسته به پاپیروس بگذرید، به دیوان آمِنهوتِپ سوم می‌رسید. در ناحیه بعدی سرسراها قرار گرفته‌اند. بیشتر دیوارهای این قسمت از حروف تصویری پوشیده شده‌اند.

مصنوعات یافت شده در منطقه و نیز گنجینه‌های مقبره توت‌عنخ‌آمون در موزه اقصر به نمایش گذاشته می‌شوند.  یک موزه مومیایی سازی کوچک نیز کنار آن هست که پر از مومیایی از گربه، کروکدیل، پرنده و انسان است و بازدیدکنندگان در آن می‌آموزند که فرایند مومیایی سازی چگونه انجام می‌شود.

اقصر ابتدا بخشی از شهر تبای، پایتخت مصر باستان در قرن چهاردهم پیش از میلاد به شمار می‌رفت. دایره المعارف بریتانیکا به ما می‌گوید که این شهر که رود نیل آن را به دو قسمت تقسیم می‌کرد، حدود 93 کیلومترمربع مساحت داشته است و مهم‌ترین بخش آن در کناره شرقی نیل قرار گرفته بوده است. کناره غربی شهر محل سکونت پیشه‌وران، سربازان و کارگرانی بوده است که آرامگاه‌ها و مرده‌خانه‌های اطراف را می‌ساختند.

 

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.