ساختمان‌های سبز و چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان!

5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این ساختمان های عجیب و غریب، رسالت مهمی دارند! +تصاویر
18 مرداد 1399 08:00
0

روش‌های زیادی برای اندازه‌گیری ساختمان‌ها مانند اندازه‌گیری ارتفاع آن‌ها، مقایسه سبک معماری و تشریح تاریخچه آن‌ها وجود دارد. اما در عصر تغییر آب‌وهوا، تأکید بیشتری بر روی اعتبار " سبز " ساختمان‌ها قرار داده می‌شود، چرا که تأثیر زیست‌محیطی باعث تصمیم‌گیری پیرامون طراحی، ساخت‌وساز و عملیات می‌شود.

 

۱۸ ساختمان سبز قابل‌توجه در سراسر جهان:

 

 ساختمان پیکسل در ملبورن، استرالیا

عکس: ساختمان پیکسل نشان می‌دهد که چگونه "سبز" می‌تواند یک ماجرای چندرنگ باشد.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2010 | استفاده: دفاتر | طراحی: معماری دسیبل

ساختمان پیکسل هنگامی‌که یک دهه پیش افتتاح شد، اولین ساختمان اداری با میزان کربن تولیدی صفر در استرالیا بود که تمام انرژی و آب مورد نیاز خود را در محل تأمین می‌کرد. ازجمله ویژگی‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی آن، پانل‌های رنگارنگ و چشم‌نواز است که سایه را فراهم کرده و نور روز را به‌اندازه لازم ذخیره می‌کند، از فرآیند تصفیه فاضلاب پشتیبانی می‌کند، سقفی است که آب باران را ذخیره می‌کند، و یک سری از توربین‌های بادی عمودی دارد.

 

وان سنترال پارک در سیدنی، استرالیا

عکس: وان سنترال پارک از دو برج به ‌هم ‌پیوسته تشکیل ‌شده که دارای باغ‌های عمودی در نمای خارجی خود است. برج کوتاه‌تر در جلو قرار دارد.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2014 | استفاده: مسکونی | طراحی: کارگاه هنری ژان نوول به همراه معماران PTW

شهر خلاقانه‌ای که خانه اپرای سیدنی را به ارمغان آورد، همچنین سبز فکر می‌کند و خالق وان سنترال پارک است. یک پارک در ادای احترام به این ساختمان به‌عنوان پوشش گیاهی ۲۵۰ گونه از گیاهان و گل‌های استرالیایی در امتداد وان سنترال پارک قرار دارد. آن‌ها بسیار چشم‌گیر هستند و ساختمان بر روی آن سایه می‌اندازد.

طُرّه آن (قطعه یا طاقی که فقط ازیک‌طرف به دیوار وصل است)، که دارای لوکس‌ترین پنت‌هاوس‌های برج بلندتر است، یک شگفتی طراحی است. وان سنترال پارک در مقایسه با یک ساختمان معمولی در اندازه خود، 25 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

 

مرکز تجارت جهانی 1 و 2 بحرین در بحرین

عکس: برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در منامه، پایتخت بحرین، که به کمک نیروی باد بخشی از برق مجموعه را تهیه می‌کنند.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2008 | استفاده: دفاتر | طراحی: اتکینز

برج‌های آینده‌نگر مجتمع مرکز تجارت جهانی بحرین با ارتفاع باورنکردنی 240 متر، به‌منظور بهره‌برداری از بادهای بیابانی ملل جزیره قرار دارند و سه توربین در پل‌های آسمان بین برج‌ها نصب‌شده‌اند تا برق تولید کنند.

برج‌های به شکل بادبان، یادآور کشتی‌های دریانوردی جهازات عرب است که به توربین‌ها کمک می‌کند تا حدود 15 درصد از برق ساختمان‌ها را تأمین کنند. استخرهای بازتابی (استخری است که در سازه‌های بزرگ چون عمارت‌های باغی، بوستان‌ها، کاخ‌ها، یا هر جای دیگر برای بازتاب تصویر سازه و به هدف افزایش جلوه شکوه و زیبایی سازه ساخته می‌شود.) در پایه برج‌ها به خنک شدن از طریق تبخیر کمک می‌کنند.

 

موزه فردا در ریودوژانیرو، برزیل

عکس: شکل موزه فردا از بروملیاد‌های (گونه‌های مختلف گیاهان خانواده‌ی آناناس (pineapple) که برگ‌های سفت و چرمسان و گل‌آذینهای روشن فام‌دارند) باغ گیاه‌شناسی ریو الهام گرفته‌شده‌اند.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2015 | استفاده: موزه علوم | طراحی: سانتیاگو کالاتراوا

موزه فردا ریو با سقف طُرّه (قطعه یا طاقی که فقط ازیک‌طرف به دیوار وصل است) مجزا، استخرهای بازتابی و ساختار اسکلتی (امضای معمار سانتیاگو کالاتراوا) به آینده کره زمین اشاره می‌کند.

از ویژگی‌های طراحی پایدار آن می‌توان به پانل‌های خورشیدی بال مانند آن باقابلیت تنظیم اشاره کرد که به زیبایی‌شناسی آینده‌نگر ساختمان اضافه می‌کند و سیستم پمپاژ که آب سرد از کف خلیج گوانابارا در نزدیکی خود را در سیستم تهویه مطبوع خود استفاده می‌کند.

 

مرکز همایش ونکوور غربی در ونکوور، کانادا

عکس: مرکز همایش ونکوور غربی یک واحه شهری در شلوغی ونکوور است.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2009 | استفاده: نمایشگاه‌های تجاری، کنوانسیون‌ها، رویدادها | طراحی: معماران LMN

اتفاقات بزرگی در پشت‌بام مرکز همایش ونکوور غربی اتفاق می‌افتد، اولین ساختمان در نوع خود که موفق به کسب نشان پلاتین LEED شد (رهبری درزمینهٔ انرژی و محیط‌زیست).

بنابراین چه چیزی باعث سر زبان‌ها افتادن آن شده است؟ برای شروع چهار کندو از زنبورهای عسل اروپایی برای گرده‌افشانی گیاهان و سبزه‌ها نصب‌کرده‌اند که به‌نوبه خود به کاهش گرما در تابستان کمک می‌کنند و در زمستان از آن‌ها محافظت می‌کنند. علاوه بر این، شکل شیب‌دار سقف نیز به تخلیه آب و توزیع بذر کمک می‌کند.

اما همه این اقدامات بر روی پشت‌بام نیست.جزیره‌های ایجاد شده در زیر ساختمان، دارای سطوح پلکانی هستند که روی هر سطح نوعی گیاهی دریایی سازگار با عمق آب کاشته شده است. درنتیجه، جنگل دریایی طبیعی در خط ساحلی ایجادشده که زیستگاه گونه‎های متنوعی از جانداران بندرگاه است.

 

برج شانگهای در شانگهای، چین

عکس: مارپیچ زیبای برج شانگهای و قبض برق نسبتاً کم آن دو چیزی است که باید ببیند.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2015 | استفاده: دفاتر، هتل و خرده‌فروشی | طراحی: جنسلر

برج شانگهای ازنظر معماری شگفت‌انگیز و همچنین یک ساختمان پایدار است که با 632  متر ارتفاع دومین ساختمان بلند جهان  بشمار می‌رود.

برای ذخیره انرژی و ایجاد محافظت بیشتر، این برج مانند یک فلاسک با دو لایه بیرونی شیشه‌ای ساخته‌ شده است. یک‌ پوست سفید شفاف که اطراف ساختمان پیچیده شده، فضایی از هوای تسخیرشده ایجاد می‌کند که به‌عنوان تهویه طبیعی عمل می‌کند، هزینه‌های انرژی را کاهش می‌دهد و 270 عدد توربین بادی در نمای خارجی آن برق تولید می‌کنند.

به دلیل اقداماتی مانند این، برج از انرژی کمتر قابل‌ توجهی نسبت به سایر آسمان‌خراش‌ها استفاده می‌کند و دارای یک نشان پلاتین LEED است.

 

کپن‌هیل در کپنهاگ، دانمارک

عکس: کارخانه تبدیل زباله به انرژی کپن‌هیل که همچنین یک مکان تفریحی است.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2017 | استفاده: نیروگاه، تأسیسات ورزشی | طراحی: گروه بیارکه اینگلس (BIG)

کپن‌هیل، که Amager Bakke نیز نامیده می‌شود، پروژه‌ای ترکیبی است.

این ساختمان هم نیروگاه است که برای تولید برق زباله را می‌سوزاند، و هم یک مرکز ورزشی است که یکی از بلندترین برج‌های کوهنوردی جهان است. اما جالب‌توجه‌ترین پیشنهادهای ورزشی آن، پیست اسکی و اسنوبورد مصنوعی است.

بنا بر گفته مجله معمار، زیر این سرگرمی زمستانی، سالانه 440،000 تن زباله به‌وسیله کوره‌های بخار و توربین به برق تمیز و گرمایش برای 150000 خانه در آن نزدیکی تبدیل می‌شود.

 

برج مارکوپولو در هامبورگ، آلمان

عکس: برج مارکوپولو یکی از برجسته‌ترین ساختمان‌های هامبورگ است که در سواحل رود البه (Elbe) قرار گرفته است.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2010 | استفاده: مسکونی | طراحی: معماران بهنیش

برج مارکو پولو در هامبورگ، مانند نام خود حیرت‌انگیز است.

هر طبقه از آپارتمان بر روی طبقه زیرین خود چند درجه در اطراف یک محور چرخانده شده است. این طراحی از ساکنان در برابر آفتاب مستقیم محافظت می‌کنند و نیاز به تهویه هوای الکتریکی را خنثی می‌کند.

سایر ویژگی‌های سبز شامل مبدل حرارتی در پشت‌بام است که هوای گرم را به سیستم خنک‌کننده تبدیل می‌کند و تهویه طبیعی به این معنی است که ساکنان می‌توانند بدون مزاحمت از سروصدای بیرون بخوابند.

 

برج‌های بسکو ورتیکاله در میلان، ایتالیا

عکس: بسکو ورتیکاله (Bosco Verticale) به معنای جنگلی عمودی است. این ‌یکی از فشرده‌ترین نماهای سبزی است که در هر نقطه از جهان پیدا خواهید کرد.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2014 | استفاده: مسکونی | طراحی: استودیوی بوئری

معمار استفانو بوئری این آپارتمان‌های لوکس را در آسمان با متراژ بالا طراحی کرد تا بتواند درختان بزرگ و پر رشد و انواع گیاهان و بوته‌های پوشش زمینی را در خود جای دهد. این اثر یکی از فشرده‌ترین نمای سبزهای زنده است که تاکنون تحقق‌یافته است.

تمام این فضای سبز به‌طور گسترده‌تری به بهبود کیفیت هوا در بسکو ورتیکاله و شهر کمک می‌کند.

 

سوزلون وان ارس (Suzlon One Earth) در پونه، هند

عکس: ساختمان Suzlon One Earth تنها با استفاده از مواد بازیافتی و غیر سمی ساخته‌ شده است. این طراحی باعث شده تا هوای تازه و نور طبیعی به تمام قسمت‌های محوطه وارد شود.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2009 | استفاده: دفاتر | طراحی: کریستوفر بنینگر

جای تعجب نیست که تأمین‌کننده توربین بادی سوزلون یک دفتر مرکزی سبز سطح بالا داشته باشد.

با توجه به معماری MGS هند، محوطه Suzlon One Earth دارای گواهینامه پلاتین LEED است و برخی از نیازهای برقی خود را در همان مکان تأمین می‌کند - 80٪ این نیرو از طریق باد و 20٪ از انرژی خورشیدی تأمین می‌شود. باقیمانده برق آن از مزارع آسیاب‌بادی خارج از محل تأمین می‌شود و آن را به یک ساختمان خالص انرژی صفر تبدیل می‌کند.

 

ساختمان ACROS  فوکوئوکا در فوکوئوکا، ژاپن

عکس: با ساختمان ACROS، یک مرکز مبادلات بین‌المللی، فرهنگی و اطلاعاتی، مردم یک پارک را از دست ندادند بلکه یک ساختمان را نیز به دست آورند! ACROS مخفف Asian Crossroads Over the Sea به معنای عبور چهارراه آسیایی بر سطح دریا می‌باشد.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 1995 | استفاده: استفاده چندگانه، ازجمله سالن کنسرت | طراحی: امیلیو آمباز و همکاران

شهر فوکووکا در جنوب ژاپن در اوایل با ACROS وارد جنبش معماری سبز شد.

نمای شمالی بنا، یک نماد شهری زیبا ورودی رسمی مناسب برای ساختمان در خیابان معتبر در منطقه مالی فوکوئوکا را ارائه می‌دهد. طرف جنوبی ساختمان، پارک‌های موجود را از طریق مجموعه‌ای از تراس باغ‌ها و یک چشم‌انداز زیبا از بندر شهر ارائه می‌دهد که چیزی شبیه باغ‌های معلق بابل است. طبق گفته سایت Metaefficient.com، این مجموعه دارای 15 تراس باغ است که تا حدود 60 متر می‌رسد.

این پروژه حاصل محدودیت و نبوغ است. ساکنان فوکوئوکا نسبت به از دست دادن آخرین فضای سبز عمومی خود در مرکز شهر خشمگین بودند، بنابراین معمار امیلیو آمباز با آوردن فضای سبز به سمت بالا، یک سازش را تداعی کرد.

تراس‌ها نه‌تنها زیبا به نظر می‌رسند بلکه دمای ساختمان را تعدیل می‌کنند و از حشرات و پرندگان حمایت می‌کنند.

 

برج ریفورما در مکزیکو سیتی

عکس: برج ریفورما (Torre Reforma) بلندترین ساختمان مکزیکوسیتی است و به رهبری راه پایداری در آنجا کمک می‌کند.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2016 | استفاده: دفاتر | طراحی: معماران LBR&A

برج ریفورما با ارتفاع 246 متر بالاتر از هر ساختمان دیگر در پایتخت مکزیک قرار دارد و در اقدامات صرفه‌جویی در انرژی نیز پیشرو می‌باشد.

شرکت مهندسی آروپ (Arup) در این پروژه می‌گوید، باریک بودن برج میزان نور طبیعی مجاز به داخل را به حداکثر می‌رساند، که به ‌نوبه خود نیاز به چراغ‌های برقی را کاهش می‌دهد. و هنگامی‌که هوا اجازه می‌دهد، کنترل‌ها می‌توانند به‌طور خودکار پنجره‌ها را قبل از طلوع آفتاب باز کنند تا هوای خنک به‌عنوان شکلی از تهویه طبیعی به وجود آید.

این برج که دارای گواهینامه پلاتین LEED است، دارای یک امتیاز مهم دیگر است که به‌گونه‌ای ساخته‌شده تا در برابر زلزله‌های بزرگ مقاومت کند.

 

ساختمان اج (Edge) در آمستردام، هلند

عکس: ساختمان اج، دفتر مرکزی دیلویت (Deloitte)، یکی از سبزترین و هوشمندترین ساختمان‌های اداری در جهان است.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2014 | استفاده: دفاتر | طراحی: معماری PLP

اج، یک ساختمان سبک، روشن و کنترل‌ شده با یک دهلیز بزرگ به‌عنوان هسته آن است که هدف معماری آن خلق محیطی بصری، راحت و سازنده برای کارکنانی است که می‌خواهند الهام‌بخش طراحی پایدار ساختمان در جهان باشند.

اجتناب از چراغ‌های برق و سیم‌کشی سنتی و استفاده از سیستم نورپردازی LED که توسط "سقف دیجیتال" با کابل‌های رایانه‌ای متصل به سنسورها تغذیه می‌شوند، باعث شده اج، به‌عنوان هوشمندترین ساختمان جهان 80% کم‌تر از ساختمان‌های اداری دیگر برق مصرف ‌کند.

پوسته ساختمان از پانل‌های خورشیدی ساخته ‌شده است. با پمپاژ آب گرم‌تر و خنک‌تر از سطوح مختلف در سفره‌های زیرزمینی، دما تنظیم می‌شود. کارگران حتی می‌توانند پرده‌های پنجره خود را توسط برنامه گوشی هوشمند خود تنظیم کنند. اج بالاترین امتیاز را (63/98) از BREEAM (استاندارد ارزشیابی کیفیت ساختمان از دیدگاه پایداری و مصرف انرژی) دریافت کرد.

 

مجموعه پارک رویال در سنگاپور

عکس: هتل پارک رویال آب‌وهوای گرمسیری سنگاپور را در ساختمان گنجانده است.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2013 | استفاده: هتل | طراحی: معماران  WOHA

مجموعه پارک رویال از محیط گرمسیری سنگاپور الهام می‌گیرد. طراحی ملهم از شالیزارها است و اسکای گاردن‌های (Skygarden) زیادی در طول نمای ساختمان تعبیه‌ شده‌اند. آن‌ها فضای سبز مجلل زیادی ازجمله درختان نخل را در فضاهای عمومی و بالکن‌های اتاق میهمان قرار داده‌اند. این‌ها همچنین یک اثر خنک‌کننده طبیعی دارند.

WOHA همچنین شکاف‌ها، آبشارها و آبگذرهایی را در این طرح گنجانده است. این ویژگی‌ها با استفاده از بارندگی‌های فراوان سنگاپور برای آبیاری همه آن گیاهان از طریق سیستم قطره‌ای، به‌صورت خود پایدار طراحی ‌شده‌اند.

 

برج رابینسون در سنگاپور

عکس: یک باغ فضای باز در بالای بخش خرده‌فروشی برج رابینسون واقع‌ شده است.

ساختمان‌های سبز: چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان

افتتاح: 2019 | استفاده: دفاتر و خرده‌فروشی | طراحی: کوهن پدرسن فاکس

این برج که جواهر جدیدی در تاج معماری سنگاپور است، به‌طور رسمی با عنوان رابینسون شناخته می‌شود.

این طرح مطابق با استانداردهای دقیق تعیین‌شده توسط "سیاست جایگزینی چشم‌انداز" سنگاپور است، که مستلزم آن است که پروژه‌های جدید شامل فضای سبز عمومی برابر با هر فضای سبز برداشته ‌شده برای ساخت ساختمان باشند.

این طرح همچنین با داشتن بالکن‌های مخصوص و مسیر درختان و گیاهان دیگر، میزان نور طبیعی موجود را به حداکثر می‌رساند و این باعث کاهش هزینه‌های روشنایی مصنوعی می‌شود.

عموم می‌توانند از یک باغ محصور در پشت‌بام و یک باغ روباز در بالای فضاهای خرده‌فروشی ساختمان بازدید کنند.

نتیجه آن طراحی بسیار خلاقانه‌ای است که دارای بالکن‌های مخصوص و مسیر درختان و گیاهان دیگر است. این طرح همچنین میزان نور طبیعی موجود را به حداکثر می‌رساند، که هزینه‌های روشنایی مصنوعی را کاهش می‌دهد.

عموم می‌توانند از یک باغ محصور در پشت‌بام و یک باغ روباز در قسمت بالای خرده‌فروشی ساختمان بازدید کنند.

 

منبع: cnn.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.