حرمتالله رفیعی گفت: پس از هفتهها اعتراض، پیگیری و جلسه، سرانجام و فعلا شرکتهای هواپیمایی با حذف «کفِ قیمت»، دسترسی به بلیط هواپیما ارزان را آزاد کردند؛ هرچند که قیمت بلیط هواپیما هنوز به نرخ قبل از آبان برنگشته است.
حرمتالله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به جلسه امروز (چهارشنبه، ۲۱ آبانماه) که در سازمان هواپیمایی کشوری با حضور رییس و معاون این سازمان، نمایندگان سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، تعزیرات حکومتی، انجمن صنفی شرکتهای هوایپمایی و مدیران ایرلاینها برگزار شد گفت: شرکتهای هواپیمایی سرانجام به نظر واحدی رسیدند و همانطور که رییس سازمان هواپیمایی تعیین کفِ قیمت بلیط هواپیما را اقدامی خلاف قانون دانسته بود، نرخ کف را حذف کردند و از ظهر روز گذشته (سهشنبه، ۲۰ آبانماه) دسترسی به کلاسهای نرخی ارزانقیمت در مسیرهای داخلی برقرار شده است.
حرمتالله رفیعی در ادامه گفت: تعیین کف قیمت یعنی مقابله با ارزان فروشی. شرکتهای هوایپمایی با این کار کمفروشی میکردند و حتی مانع ارزانفروشی آژانسهای مسافرتی میشدند. ارزانفروشی خلاف نیست، بلکه کمفروشی است که جرم محسوب میشود. رییس سازمان هواپیمایی نیز صراحتا با تعیین کف قیمت اعلام مخالفت کرد.
حرمتالله رفیعی افزود: برخلاف هشدارهای وزیر راه و نمایندگان مجلس، قیمت بلیط هواپیما از ابتدای آبانماه ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش را نشان میدهد. هرچند که شرکتهای هواپیمایی گفتهاند قیمتها را افزایش ندادهاند و روی سقف قیمتی که تعیین کردهاند، بلیط می فروشند. اما بودند شرکتهایی که بالاتر از سقف هم قیمتگذاری کردهاند. از طرفی با تعیین کفِ قیمت، دسترسی به بلیطهای ارزان را مسدود کرده و آژانسها را تهدید میکردند که در صورت رعایت نکردن این شرایط، دسترسی آنها را به سیستم فروش قطع میکنند که این کار را هم با تعدادی از آژانسها انجام دادند. مطالبه و پیگیری ما این بود که کفِ قیمت را حذف کنند و جلو ارزانفروشی را نگیرند. شرکتهای هواپیمایی اجازه این کار را ندارند، چون تابع قانون آزادسازی نرخ هستند.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در ادامه گفت: خوشبختانه با پیگیری زیاد و اجماع حاصلشده، دست از این غوغاسالاری برداشتند و کف قیمت را حذف کردند که جای قدردانی از آنها دارد. تلاشها و نامهنگاریهای وزیر گردشگری را در راستای حمایت از صنف آژانسها و گردشگری هم نباید نادیده گرفت. نامههایی که خطاب به وزای راه و دادگستری نوشته شد، اثرگذار بود. اما علت این را که چرا برخی مسائل درباره قیمت بلیط هواپیما هنوز حل نشده باید در درون سیستم شرکتهای هواپیمایی جستوجو کرد.
وی افزود: برخلاف آنچه وزیر راه و شهرسازی گفته، قیمتها هنوز به نرخ قبل از آبان برنگشته است. ضمن اینکه چارترکنندهها را عامل این گرانفروشی دانستهاند اما مساله این است که چارتردهنده وجود دارد که چارترکننده هم پیدا شده است. اگر این را عامل افزایش نرخ بلیط هواپیما میدانند، چرا جلو چارتردهنده و چارترکننده را نمیگیرند!؟
او با بیان اینکه امیدواریم رویه برخورد با گرانفروشی بلیط هواپیما با توجه به دشواری شرایط مردم ادامه پیدا کند و قیمتها کنترل شود، اظهار کرد: بدیهی است که نمیتوان قیمت یکسانی را برای هواپیمای A320 و A340 با هواپیمای MD داد. هر ایرلاینی که خدمات بهتری بدهد و متقاضی بیشتری داشته باشد میتواند قیمت رقابتپذیر بدهد. اینکه یک شرکت هواپیمایی پرسنل بیشتری دارد دلیلی بر افزایش قیمت بلیط هواپیما نیست. مردم که نباید بَرج (هزینههای اضافی) شرکتهای هواپیمایی را بپردازند.
حرمتالله رفیعی درباره نرخگذاری جدید بلیط هواپیماهای داخلی نیز گفت: شرکتهای هواپیمایی در جلسه امروز سازمان هواپیمایی، ریزهزینهها و مخارج خود و همینطور سقف قیمت تعیینشده را ارائه کردند که افزایش نرخی را نشان میدهد. سقف قیمتی که برای هر ساعت پرواز در مسیر داخلی تعیین کردهاند ۸۰۰ هزار تومان است. البته قرار است این نرخنامه روز شنبه در شورای عالی هواپیمایی بررسی شود که در صورت تایید نرخنامه جدید، هیچ یک از شرکتهای هوایپمایی اجازه ندارند بالاتر از سقف تعیینشده، بلیط بفروشند.
منبع: ایسنا