در تصویر زیر حضور بیش از حد گردشگران در شهرهای توریستی، فضای شهرهای گردشگری را نفسگیر و خفهکننده کرده است. در این مقاله پیشنهاداتی ارائه میدهیم تا به عنوان گردشگر، بخشی از مشکلات شهرهای توریستی نباشیم.
«امروزه افراد بیشتری به گردش و مسافرت میپردازند که این مسئله بسیار هم عالی است؛ اما دیگر، جواهر پنهانی باقی نمانده».
این بخشی از صحبتهای مسافرینی بود که در دووبرونیک -شهر تاریخی کرواسی - به یک دیگر میگفتند و از شلوغی تمام طول مسیر و مکانهای گردشگری گلایه داشتند. مردم، درحال سفر و گسترش افق دیدشان هستند. اما مناطقی مانند ماچوپیچو در پرو، جزیره دیدنی اسکاتلند، گیون، منطقه گیشا کیوتو، آبراههای ونیز، مزارع خشخاش کالیفرنیا و موزه لوور بیش از حد شلوغ شدهاند.
ازدحام بالای گردشگران، ریختن زباله، اقدامات شرورانه، صدمه به محیط زیست، عدم احترام به فرهنگ محلی، تماسهای فیزیکی نامناسب، ربوده شدن وسایل و افزایش غیرمعمول اجارهها، از تبعات بهبود صنعت گردشگری است.
اما از طرفی نباید کسی را از سفر دلسرد کرد، بهترین راهحل این است که خودمان گردشگران بهتری باشیم. اما چگونه؟
گردشگری که از نقاشی دیواری عکس میگیرد و به گردشگران بارسلون میگویند به خانههایتان بروید
طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، ورود گردشگران بینالمللی در سال 2018 به 1.4میلیارد نفر رسیده است. این عدد را با 25 میلیون نفر در سال 1950 و 602 میلیون نفر در سال 1998 و 936 میلیون نفر در سال 2008 مقایسه کنید. انتظار میرود این عدد تا سال 2030 به 1.8 میلیارد نفر برسد.
عوامل زیادی برای رشد این عدد وجود دارد. مانند: رشد طبقه متوسط جهانی، ارزان بودن بلیط هواپیما، اهداف بلندپروازانهی گردشگری که توسط دولتها تعیین شده و همچنین تأثیرات رسانههای اجتماعی.
برای اینکه وظیفه خود را بهعنوان یک گردشگر خوب انجام بدهید، اول ببینید که هدفتان از سفر چیست.
پیش از خراب شدن دیوار برلین، کشیدن هرگونه نقاشی دیواری سیاسی یا فرهنگی بر روی دیوار ممنوع اعلام شده بود. اما اکنون این دیوار تبدیل شده به یک گالری 1.3کیلومتری از هنرهای خیابانی و نقاشیهای دیواری؛ نقاشیهایی برای ادای احترام به آزادیهایی که با اتحاد دو کشور تجزیه شده سابق، دوباره شکوفا شدهاند.
اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هم در تمام طول مسیر در حال ثبت عکسهای یادگاری خود هستند. افراد محلی و گردشگران دیگر به زحمت باید راه خود را از میان جمعیت باز بکنند. سوال این است: آیا قصد دارید به مکانی سفر کنید و یا اینکه میخواهید به افراد خاصی نشان بدهید که در آن مکان بودهاید.
طبق بیان «بکر»،روزنامه نگار بین المللی نیمی از دلایلی که مردم سفرهای ظاهرسازانه را تجربه میکنند، به این خاطر است که برنامهریزیهای سطحی و ظاهری برای سفر انجام دادهاند؛ وی پیشنهاد میدهد گردشگرانی که فقط قصد عکس گرفتن دارند بهتر است از پاراگرافی از یک کتاب راهنما و یا یک پست از دوست خود را کپی کنند و سپس با چتربال به مکان موردنظرشان بروند، عکس یادگاری خود را بگیرند و برگردند. درغیر این صورت ازدحام جمعیتی ایجاد میکنند که بیش از امکان تحرک مردم محلی است چه برسد حضور و تحرک گردشگران و لذت بردن آنها از سفرشان.
راهکار دیگر این است که بهجای ایستادن و تماشا کردن، از خود بپرسید که واقعاً چه چیزهایی را میخواهید ببینید. کارهایی که در خانه انجام نمیدهید اینجا هم انجام ندهید. مثلاً اگر موزه دوست ندارید، لوور را شلوغ نکنید. کسی که موزه را دوست ندارد، هیچچیزی در آنجا نظرش را جلب نمیکند و فقط سر و صدا و ازدحام ایجاد میکند.
اگر به پراگ میروید بهجای دو روز ماندن، یک هفته را سپری کنید. اما به مکانهای توریستی نروید، در عوض دور و بر شهر را بگردید. یک کتاب راهنما در مورد مکانهای گردشگری بخوانید و به این ترتیب از ازدحام جمعیت جلوگیری کنید.
در تصویر زیر گردشگران در سال 2017 مقابل لوور پاریس صف بستند. کارمندان به دلیل اعتراض به ازدحام جمعیت، موزه را ترک کردند و درنتیجه لوور یک روز زودتر به تعطیلات آغاز سال رفت.
به مکان دورتری بروید
وقتی راه درازی و پول هنگفتی را هزینه میکنید تا به پاریس بروید، قابل درک است که بخواهید برج ایفل را ببینید. اما گردبادی از گردشگران در اطراف جاذبههای اصلی، فقط باعث ازدحام بیش از حد گردشگران میشود. بهجای بازدید از مکانهایی که مثل باتلاق شما را گرفتار میکنند، به سفر دورتری بروید.
در ایسلند، گردشگران را برای بازدید از مکانهای کمترشناخته شده تشویق میکنند. این مسئله هم بهشکلی ابتکاری پولساز بوده و هم از ازدحام بیش از حد در مکانهای شناخته شده جلوگیری میکند. بهاین ترتیب، در سال 2018 منطقهای از ایسلند که تنها 340.000 نفر جمعیت داشت در طول یک شب از 2.3 میلیون بازدیدکننده خارجی استقبال کرد.
این روش به زیرساختهای گردشگری ایسلند هم کمک میکند. بهخصوص در مناطق روستایی که از ساکنین محلی کم تعدادی برخوردار است. همچنین آمستردام از برنامههایی استفاده میکند که در صورت شلوغ بودن مسیر تردد شما، به گوشی همراه شما پیامی ارسال میکند.
همچنین میتوان بهجای سفر در مناطق بزرگ و مشهوری مثل ونیز، بارسلونا یا دوبروونیک، سعی کنید با کشتیهای تفریحی کوچکتر سفر بکنید. هرچند ممکن است به محلهای کمتر توریستی با ازدحام جمعیت کم بروید اما درنهایت تعطیلات بهتری خواهید داشت.
با احترام رفتار کنید
حضور بیش از حد گردشگران، تنها باعث ازدحام جمعیت نمیشود؛ بلکه مکان را پر از افرادی میکند که فرهنگ داخلی و خارجی را نمیشناسند. شاید حتی بخواهند که رفتار درستی نشان بدهند اما نمیدانند که رفتار درست چیست.
به همین دلیل برخی از مقاصد گردشگری مانند ایسلند و ژاپن، کمپینهایی را برای آموزش نحوه درست رفتار بازدیدکنندگان تشکیل دادهاند. در ایسلند، رانندگی خارج از جاده، گرفتن سلفی در سطوح ناهموار و خطرناک، یا راه رفتن روی خزهها و علفهای نازک و ظریف، ممنوع است. و شهر کیوتو در ژاپن با ارسال پیام و توزیع بروشورهایی، مکانهای مناسب برای به هوا فرستادن فانوسهای کاغذی و دفع زباله را در اختیار گردشگران قرار داد.
انتخاب محل اقامت
محل اقامت خود را مسئولانه انتخاب کنید. بسیاری از اقامتگاهها در تبلیغات خود، محل سکونت موقت شما را به راحتی خانهتان توصیف میکنند اما در واقع اینطور نیستند. بلکه کلیدی به شما میدهند که هیچ قفلی را باز نمیکند؛ هیچ میزبان محلی به استقبال شما نمیآید چه برسد به دوست جدید؛ و هرچند ممکن است کمی از هزینههایتان را بکاهید اما شاید نامناسب بودن محل اقامت، سلامت و امنیت شما را بهخطر بیاندازد.
برنامه ریزی بهتری داشته باش تا گردشگر بهتری باشی
حالا شما برای اولین بار به کشوری وارد شدهاید و هیجانزده هستید تا به مکانهای پربازدید بروید و هیچکس هم نمیتواند شما را برای این کار بازخواست کند.
اینکه بدانید فرصت و بودجه محدودی دارید، فرصتی ارزشمند به شما میدهد تا گردشگر باهوشتری باشید و از بالا رفتن بیشتر هزینهها جلوگیری میکند.
اگر بودجه زیادی ندارید، سفر خود را بهتر برنامهریزی کنید. میخواهید به بازدید برج ایفل بروید؟ بهترین کار این است که در اینترنت اقامتگاههایی با بهترین ارزش را جستجو کنید. درباره مقصد خود مطالعه کنید. پرواز بدون توقف با پایینترین قیمت را پیدا کنید. هیچکدام از این کارها هزینهای ندارد اما بهترین سفر را به شما پیشنهاد میدهد. طبق مشاهدات، بسیاری از تورهای مسافرتی که تمام موارد سفر شما را پوشش میدهند، درواقع وعدههای خود را عملی نمیکنند، هزینههای پنهان بالایی بر دوش مسافران میگذارند و شما را به محلهای گردشگریای میبرند که جذابیت و خاطره اندکی برای شما رقم می زنند.
نتیجه آنکه، خواه راهی اولین سفرتان باشید و یا در این کار پیشکسوت شدهاید؛ میتوانید با آگاهی از مکان، زمان، بودجه و رفتار عرفی مقصدتان، گردشگر بهتری باشید. بهعلاوه اینکه ازدحام در مراکز پربازدید، نه تنها میتواند به فرهنگهای محلی آسیب بزند که حتی ممکن است تجربههای ناخوشایندی برای شما بهبار بیاورد.
منبع: bbc