خطرناک ترین و امن ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ + رتبه ایران

4.4
از 39 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
امن ترین و خطرناک ترین کشورهای جهان برای سفر در سال ۲۰۲۴
28 بهمن 1402 08:00
29

آیا می‌دانید خطرناک ترین کشور جهان کجاست؟ درباره امن ترین کشور جهان چیزی شنیده‌اید؟ برخی وبگاه‌های معتبر خارجی، هرساله مطلبی درباره خطرناک ترین کشور جهان منتشر می‌کنند که این مطلب، فهرستی از امن ترین و خطرناک‌ترین کشورهای جهان را ارائه می‌دهد. کارشناسان این وبسایت‌ها، براساس معیارهای مختلف، کشورها را بررسی و در نهایت آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. در این مطلب از لست‌سکند با استناد به لیست‌های ارائه‌شده از این وبسایت‌های معتبر، علاوه‌بر معرفی ناامن ترین و خطرناک ترین کشور جهان، شما را با کشورهای امن جهان نیز آشنا می‌کنیم. همچنین پس از خواندن این مطلب، خواهید دانست که کمترین آمار جرم و جنایت در جهان مربوط به کدام کشور است.

01.jpg

معیارهای رتبه‌بندی کشورها

برخی از وبسایت‌های معتبر، کشورها را براساس سه معیار می‌سنجند: امنیت جاده‌‌ای، امنیت کلی کشور و امنیت بهداشتی که در دوران کرونا اهمیت فراوانی داشت. وقتی کشورها در این معیارها سنجیده شدند، براساس نتایج به‌دست‌آمده به پنج گروه دسته‌بندی می‌­شوند. این پنج گروه از کمترین میزان ریسک به بیشترین میزان ریسک عبارت‌اند از کشور هایی با میزان خطر ناچیز، کشورهایی با میزان خطر اندک، کشورهایی با میزان خطر متوسط، کشورهایی با میزان خطر زیاد و کشورهایی با میزان خطر مفرط.

به‌طور کلی آمار جرائم خشونت‌بار مانند قتل، آدم‌ربایی، دزدی و... در رتبه‌هایی که یک کشور به دست می‌آورد، به‌شدت مؤثر است؛ اما سایر خطراتی که بازدیدکنندگان و مسافران با آن‌ها مواجه‌اند نیز اهمیت دارد؛ مثلاً خطرات ناشی از خشونت‌های سیاسی بسیار مهم‌اند. منظور از خشونت سیاسی، حملات تروریستی، شورش، جنگ و آشوب‌های ناشی از تصمیمات سیاسی است. مسئله پراهمیت دیگر، ناآرامی‌های اجتماعی مانند خشونت‌های قومی و قبیله‌ای است؛ به‌نحوی که اگر میزان آمارهای گفته‌شده زیاد باشد، از طرف جوامع بین‌المللی به آن کشور برچسب خطرناک ترین کشور جهان زده می‌شود و این برچسب قطعاً تبعاتی برای آن مملکت خواهد داشت.

علاوه‌بر مسائلی که به‌صورت مستقیم با امنیت افراد رابطه دارند، وضعیت رفاهی هم سنجیده می‌شود؛ مثل ارزیابی میزان مجهز بودن سیستم حمل‌ونقل یک کشور یا اینکه در موارد اضطرار و حوادث غیرمترقبه مانند بلایای طبیعی یا جنگ، آن کشور چقدر آمادگی و امکان ارائه خدمات دارد. البته می‌توان از این نقشه برای اطلاع از وضعیت بهداشتی و امنیت جاده‌ای کشورها هم استفاده کرد. در نظر داشته باشید که مقایسه امتیاز کشور محل سکونت شما با کشوری که قصد سفر به آن را دارید، می‌تواند به شما درک بهتری از مقصد سفرتان بدهد.

خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای سفر در سال 2024

کشورهایی با میزان خطر مفرط و کشورهایی با میزان خطر زیاد، جزو خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای سفر محسوب می‌شوند. طبق بررسی وبسایت‌های مرجع، در دسته‌بندی اول، 10 کشور و در دسته‌بندی دوم 5 کشور قرار می‌‌گیرند. این دو دسته‌بندی، پانزده کشور خطرناک دنیا را به ما معرفی می‌کنند. اگر تمایل دارید که بدانید خطرناک ترین کشور جهان کجاست با ما همراه باشید. 

کشورهایی با میزان خطر مفرط

در این رتبه­‌بندی، 10 کشوری را می‌بینیم که بیشترین میزان خطر را دارند و در واقع خطرناک‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شوند. این 10 کشور عبارت‌اند از:

  • افغانستان
  • جمهوری آفریقای مرکزی
  • عراق
  • لیبی
  • مالی
  • سومالی
  • سودان جنوبی
  • سوریه
  • اوکراین
  • یمن

نکته واضح در این رتبه‌بندی، درگیری‌های داخلی و خارجی به‌مدت طولانی در این مناطق است؛ به‌عنوان مثال در کشورهایی مثل افغانستان، عراق و سومالی، مدت زیادی است که جنگ‌های داخلی و بین‌المللی فراوانی در گرفته و طبیعتاً به‌موازات آن، امنیت اجتماعی و روانی آن کشور هم تحت‌تأثیر قرار داده است. دسترسی به بیشتر نقاط کشورهای نام‌برده برای گردشگران، امری کاملاً خطرآفرین محسوب می‌شود. به همین دلیل، عنوان خطرناک ترین کشور جهان بر پیشانی این کشورها حک شده است.

افغانستان یکی از ناامن ترین کشورهای جهان.jpg
افغانستان، خطرناک ترین کشور جهان 

کشورهایی با میزان خطر زیاد

در این دسته‌بندی، 5 کشور دیگر را داریم. میزان خطر در این کشورها، به‌شدت 9 کشور قبلی نیست؛ اما همچنان جزو کشورهای پرخطر محسوب می‌شوند. زمانی کشور اوکراین در این دسته‌بندی قرار داشت؛ اما پس از شدت گرفتن درگیری‌های اخیر، گروه‌های شورشی در شرق این کشور اسکان پیدا کردند و علاوه‌بر آن، امروزه خطر هجوم نیروهای روسی، اوکراین را تهدید می‌کند. به همین دلیل، اوکراین از این دسته‌بندی خارج و به فهرست کشورهای با میزان خطر مفرط منتقل شد. کشورهای با میزان خطر زیاد عبارت‌اند از:

  • کنگو
  • مصر
  • نیجریه
  • پاکستان
  • فلسطین

همان‌طور که مشخص است، شورش و درگیری‌های داخلی در نتیجه این رتبه‌بندی بسیار تأثیرگذار است. دولت‌ها، کنترلی بر قسمت‌های بزرگی از کشور ندارند و احتمال درگیری‌های مسلحانه و حمله به گردشگران زیاد است. علاوه‌بر آن، سیستم حمل‌ونقل کشور کاربردی نیست و گردشگران به بخش زیادی از کشور دسترسی ندارند.

کنگو یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان.jpg
کنگو، از خطرناک‌ترین کشورهای جهان

امن‌ترین کشورهای جهان برای سفر

در نقطه مقابل خطرناک‌ترین کشورهای جهان، کشورهای امن جهان را داریم. کشورهایی که گردشگران و ساکنان آن از نظر امنیتی، بهداشتی و دسترسی به وسایل حمل‌ونقل در رفاه هستند. در این بخش از مطلب، کشورهایی با میزان خطر ناچیز و کشورهایی با میزان خطر اندک را معرفی خواهیم کرد.

کشورهایی با میزان خطر ناچیز

وبسایت‌های مرجع، در رتبه‌بندی سال 2024، هجده کشور را به‌عنوان کم‌خطرترین و امن‌‌ترین کشورهای جهان معرفی کرده‌اند. این مناطق جزو کشورهای امن جهان محسوب می‌شوند که برای مسافرت و گردشگری از نظر امنیت اجتماعی، سلامت روانی و بسیاری از گزینه‌های دیگر مناسب‌اند. کشورهای امن جهان طبق آمار سال 2024 عبارت‌اند از:

  1. آندورا
  2. کیپ ورد
  3. دانمارک
  4. فنلاند
  5. گرینلند
  6. ایسلند
  7. کیریباتی
  8. لیختن‌اشتاین
  9. لوکزامبورگ
  10. جزایر مارشال
  11. نائورو
  12. نروژ
  13. سان مارینو
  14. سیشل
  15. اسلوانی
  16. سوئیس
  17. جزایر تورکس و کایکوس
  18. تووالو

این کشورها اغلب کمترین آمار جرم و جنایت در جهان را هم دارند. خشونت سیاسی یا شورش­‌های اجتماعی تقریباً در این کشورها وجود ندارد و شاهد درگیری‌های قومی و قبیله‌ای هم نیستیم. این کشورها، خدمات امنیتی و اورژانسی قوی دارند و گردشگران با سرویس حمل‌ونقل پیشرفته به‌راحتی به نقاط مختلف کشور دسترسی دارند. میزان امنیت برای سفر به این نقاط زیاد است و اختلال در سیستم‌های حمل‌ونقلی هم به‌ندرت رخ می‌دهد.

شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان کدام‌اند؟

آندور یکی از امن ترین کشورهای جهان.jpg
آندورا، امن ترین کشور جهان

کمترین آمار جرم و جنایت در جهان

طبق گزارش‌های وبسایت‌های معتبر، کشور ایسلند کمترین آمار جرم و جنایت در جهان را دارد. ایسلند با نرخ پایین قتل، جنایات خشونت‌آمیز و دسترسی محدود به سلاح‌های سبک، کشوری مناسب از نظر امنیت اجتماعی محسوب می‌شود. در کنار این موارد، ثبات سیاسی، نبود درگیری، بالا بودن سطح اعتماد و صفر بودن میزان حملات تروریستی در این کشور، ایسلند را به یکی از کشورهای امن جهان تبدیل کرده است.

کشورهایی با میزان خطر کم و زیاد در جهان

اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه و به تفکیک قاره، کشورهای امن و ناامن جهان را مشخص کنیم، اکثر کشورهای اروپایی، آمریکا، استرالیا، نیوزلند و کانادا، جزو بهترین کشورهای جهان و همچنین کشورهایی با میزان خطر اندک محسوب می‌شوند. اوکراین، تنها کشور اروپایی است که در دسته‌بندی کشورهایی با میزان خطر اندک جای نمی‌گیرد. بسیاری از کشورهای آسیایی و خاورمیانه‌ای مثل اردن، عمان، سنگاپور، ژاپن، چین، کره جنوبی، ویتنام، مالزی و برونی نیز در دسته‌بندی کشورهای با میزان خطر اندک قرار می‌گیرند و جزو امن ترین کشورهای آسیا محسوب می‌شوند.

کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق و یمن در خاورمیانه، در دسته کشورهای پرخطر هستند و حتی می‌توان آن‌ها را از نظر امنیتی جزو بدترین کشورهای آسیا در نظر گرفت. در قاره آفریقا هم کشورهای لیبی، مالی، سومالی، سودان جنوبی و جمهوری آفریقای مرکزی جزو کشورهای پرخطر محسوب می‌­شوند. کشورهای پرخطر در قاره آمریکا هم السالوادور، هائیتی، هندوراس و ونزوئلا هستند. البته برخی از کشورها در بیش از یک دسته‌بندی جای می‌گیرند؛ چراکه نقاطی از آن‌ها امن‌تر از سایر بخش‌های آن کشور است.

لیست قیمت تورهای اروپا

رتبه ایران در لیست امن ترین کشورهای جهان

ایران نیز جزو کشورهایی است که در رتبه‌بندی این وبسایت‌های مرجع قرار دارد. ایران همراه با کشورهایی مانند بحرین، برزیل، هند، اندونزی، قزاقستان، روسیه، ترکیه و تونس در لیست کشورهایی با میزان خطر متوسط قرار دارد. البته باید توجه داشت که علاوه‌بر تمامی عوامل درونی کشور که در رتبه نهایی آن تأثیر دارند، عوامل بیرونی نیز می‌توانند مؤثر باشند. با در نظر گرفتن همه این نکات، رتبه ایران در لیست امن ترین کشورهای جهان جزو سطوح متوسط قرار گرفته است. کشورها در قیاس با یکدیگر به جایگاهی در این لیست می‌رسند؛ در نتیجه ممکن است جایگاه یک کشور تنها به‌دلیل بهبود وضعیت کشورهای هم‌رتبه‌اش بدتر شود.

ارتباط امنیت با گردشگری

به‌جرئت می‌توان گفت که امنیت از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در انتخاب یک مقصد گردشگری است. حتی جذاب‌ترین مقاصد گردشگری اگر در تأمین امنیت مسافران خود ناکام باشند، به‌سرعت در نظر گردشگران کم‌رنگ می‌شوند. حتی با درست کردن اوضاع نیز، تغییر تصویر نامناسبی که از یک کشور در ذهن گردشگران شکل گرفته است، به تبلیغات و تلاش‌های زمان‌بر نیاز دارد. برای مثال برخی از گردشگران خارجی، دیدگاه خوبی به خاورمیانه ندارند و به همین دلیل، حتی از سفر به کشورهایی در خاورمیانه که سطح امنیت خوبی هم دارند، اجتناب می‌کنند.

 ویدئویی از کره‌ جنوبی، یکی از امن ترین کشورهای آسیا 

سخن آخر

سخت است که بتوان به‌صورت مستقل خطرناک ترین کشور جهان را نام برد. بااینکه کارشناسان می‌کوشند تا نهایت دقت را در این رتبه‌بندی به کار ببرند؛ اما اطلاع از وضعیت داخلی کشورها کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان ناامن ترین کشور جهان را معرفی کرد. این نکته در مورد امن ترین کشور جهان هم صادق است. پس اگر قصد سفر به هریک از کشورهای مطرح‌شده در این مطلب را دارید، حتماً این نکته را در نظر بگیرید. رتبه‌بندی‌های این‌چنینی به شما این امکان را می‌دهد که در سفر به برخی مقاصد، جانب احتیاط را رعایت کنید تا از حوادث احتمالی در امان بمانید؛ بنابراین باوجوداینکه خطرناک‌ترین و امن‌ترین کشورهای جهان را معرفی کردیم، در کنار این منابع و رتبه‌بندی، حتماً از منابع معتبر دیگر هم استفاده کنید. 

منبع: Atlas & Boots

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.