غمگین ترین کشور دنیا و شادترین کشور دنیا کجاست + رتبه کشورها

3.8
از 27 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
غمگین ترین کشور و شادترین کشور جهان را بشناسید
02 بهمن 1402 08:00
48

غمگین ترین کشور دنیا کجاست؟ ممکن است تصور کنید که مقام افسرده ترین کشور دنیا و اولین کشور غمگین جهان، به ایران می‌رسد؛ اما باید بدانید که این جایگاه متعلق به کشور افغانستان است. پس ایران چندمین کشور غمگین جهان است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، با ما در ادامه همراه باشید؛ زیرا قرار است در این مطلب از لست‌سکند شادترین و غمگین‌ ترین کشور دنیا در سال 2023 را به شما معرفی کنیم تا بدانید جایگاه ایران را در این میان کجاست. همچنین در این مطلب، لیست خوشبخت ترین کشورهای دنیا را می‌بینید و با این کشورها آشنا می‌شوید.

lastsecond.ir-cover-ranking-of-countries-based-on-life-satisfaction-1.jpg

غمگین ترین کشور دنیا کجاست؟

گزارش شادی جهانی از سال 2012 شروع به کار کرده است و هر سال معیارهایش کمی تغییر می‌کند. محققان در سال ۲۰۲۳، لیست بلندبالایی از کشورهای دنیا را از لحاظ سرانه تولید ناخالص داخلی، آزادی در انتخاب زندگی خود، امید به زندگی سالم، حمایت اجتماعی، سخاوت عموم مردم و درک سطوح فساد داخلی و خارجی، با یکدیگر مقایسه کرده‌اند. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که غمگین ترین کشور دنیا،‌ افغانستان است. در ادامه نام ۱۰ کشور را که جزو غمگین‌ترین کشورهای دنیا هستند، به‌ترتیب می‌بینید.

  1. افغانستان
  2. سودان جنوبی
  3. زیمبابوه
  4. روانا
  5. جمهوری آفریقای مرکزی
  6. تانزانیا
  7. سوریه
  8. بوتسوانا
  9. یمن
  10. مالاوی
غمگین­ترین کشورهای جهان
افغانستان، غمگین ترین کشور دنیا

لیست خوشبخت ترین کشورهای دنیا

امسال نیز مانند دوره گذشته، گزارش رضایت جهانی، خوشبخت ترین کشور دنیا را هم اعلام کرده است. جای تعجب نیست که فنلاند جایگاه اول لیست خوشبخت ترین کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده باشد. فنلاند از سال 2018 در صدر جدول قرار دارد و در سال 2023 برای ششمین بار پیاپی، به‌عنوان شادترین کشور جهان شناخته شده است. فنلاند جزو کشورهای امن جهان نیز به شمار می‌آید.

در گزارش شادترین شهرهای جهان، رتبه‌بندی براساس گزارش‌های شهروندان هر شهر از ارزیابی کیفیت زندگی‌شان است. در این گزارش، شهروندان، خودشان عوامل مؤثر در شادی را می‌سنجند و می‌توانند آزادانه همه عوامل آشکار برای محققان یا پنهان از دید آن‌ها را بیان کنند. این گزارش به‌نوعی شادترین مردم دنیا را هم نشان می‌دهد. در ادامه، لیست خوشبخت ترین کشورهای دنیا در این گزارش را می‌­بینید.

  1. فنلاند
  2. دانمارک
  3. ایسلند
  4. اسرائیل
  5. هلند
  6. سوئد
  7. نروژ
  8. سوئیس
  9. لوکزامبورگ
  10. نیوزیلند
  11. اتریش
  12. استرالیا
  13. کانادا
  14. ایرلند
  15. ایالات متحده
  16. آلمان
  17. بلژیک
  18. چک
  19. انگلستان
  20. لیتوانی
شادترین کشورهای جهان
مردم فنلاند، شادترین کشور جهان

ایران چندمین کشور غمگین جهان است؟

ایران نیز یکی از کشورهایی است که در این گزارش نام برده شده است. در آخرین رتبه‌­بندی این سازمان، از ایران به‌عنوان یکی از کشورهای غمگین جهان یاد شده است. البته خبر خوب این است که کشورمان غمگین ترین کشور دنیا نیست؛ اما اگر همین‌طور پیش برود، شاید جای افغانستان را بگیرد. رتبه‌بندی ایران در میان کشورهای غمگین دنیا، به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما آن را یکی از کشورهایی می‌دانند که اکثر افرادش افسرده‌اند و در آنجا، شکاف طبقاتی زیادی دیده می‌شود. گزارش شادی جهانی در ۲۰۲۳ اعلام کرده است که هنگ‌کنگ، سریلانکا، ایران و سه کشور در شمال آفریقا، جزو کشورهایی هستند که اهالی آن، احساس خوشبختی کمتری در مقایسه با سایر کشورها دارند.

در هر آماری که سازمان‌ها اعلام ­می­‌کنند، احتمال خطا و اشتباه وجود دارد؛ چراکه نتیجه دقیق این گزارش­‌ها به دقت و صحت اطلاعات اولیه بستگی دارد. در بسیاری از کشورها به دست آوردن چنین اطلاعاتی دشوار است. با وجود اینکه آمار پیش رو یکی از معتبرترین آمار اعلام‌شده از سوی سازمان­‌های بین­‌المللی است، باز هم توصیه می‌‌کنیم احتمال خطا را در نظر داشته باشید.

شاخص رضایت جهانی

یکی دیگر از سازمان­‌هایی که سالانه لیست خوشبخت ترین کشورهای دنیا را اعلام می­‌کند و آن‌­ها را براساس سطح شادی در جامعه می‌­سنجد، سازمان ملل است. این لیست با عنوان گزارش رضایت جهانی، از سوی دایره راه­کارهای توسعه پایدار که یکی از بخش‌­های اصلی سازمان ملل است، ارائه می‌­شود. اساس این رتبه­‌بندی، میزان رضایتی است که شهروندان از زندگی در یک کشور خاص، احساس می‌­کنند.

نحوه کار دایره راه­کارهای توسعه پایدار، به این شکل است که مجموعه‌­ای از کارشناسان اقتصاد، متخصصان مغز و اعصاب و کارشناسان آمار را در مقاصد مختلف استخدام می‌­کند. این کارشناسان با ابزارهای گوناگون، شرایط فردی شهروندان یک جامعه را بررسی می­‌کنند و در نهایت به یک گزارش جامع از وضعیت سلامت و میزان رضایت مردم می‌­رسند. پایه و اساس این شاخص با آمارهای مشابه، متفاوت است.

دایره راه­کارهای توسعه پایدار، تمام داده­‌های خود را از نمونه­‌های جمعیتی می­‌گیرد. برای این کار آزمون‌هایی تهیه شده­ است که کیفیت زندگی را تحلیل می­‌کنند و در نهایت نشان می‌­دهند یک فرد خاص در چه شرایطی زندگی می‌­کند. سؤالاتی که در نظرسنجی مطرح می‌شوند، ساده و بدون ابهام هستند. علاوه‌بر آن، در هر کشور حداقل هزار نفر در این نظرسنجی شرکت می­‌کنند. این نظرسنجی به‌نام گالوپ معروف است. یکی از سؤال‌های آن که به‌نام نردبان کانتریل (Cantril) شناخته می‌شود، به این شکل است:

«فرض کنید زندگی، نردبانی با 10 پله است که از 0 تا 10 شماره‌­گذاری شده­ است. اولین پله شماره 0 و آخرین پله شماره 10 است. بالای نردبان، بهترین زندگی ممکن برای شما و پایین نردبان، بدترین زندگی ممکن را نمایش می‌‌دهد. در این لحظه از زندگی، احساس می­‌کنید روی کدام پله ایستاده‌­اید؟»

البته تأکید بر استفاده از داده­‌های فردی به این معنا نیست که این آمار، پایه و اساس علمی ندارد. شرایط اقتصادی و اجتماعی را هم در نتایج آمارهای این سازمان در نظر گرفته‌­اند. علاوه‌بر آن، تولید ناخالص ملی، حمایت اجتماعی، امید به زندگی، حق انتخاب آزادانه، سخاوت و رویکرد افراد به فساد نیز جزو معیارهای گزارش شادترین کشور دنیا هستند. 

شادترین کشورهای جهان
کشورهای شاد دنیا

جغرافیای رضایت جهانی

می‌دانیم که میزان رضایت و خشنودی شهروندان، با میزان فقر و امنیت کشورها ارتباط مستقیم دارد. به‌جز نیوزیلند، سایر کشورهای شاد در قاره اروپا قرار دارند و اروپا‌یی‌ها خود را جزو شادترین مردم جهان می‌دانند. در لیست غمگین‌ترین کشورهای دنیا نیز، کشورهایی را می‌­بینیم که ثبات سیاسی و اقتصادی ندارند. منطقه اسکاندیناوی، شادترین بخش کره زمین و آفریقا، غمگین­‌ترین بخش آن است. بنابراین اگر دوست دارید شادترین کشورها و خوشبخت ترین کشور دنیا را ببینید، می‌توانید با تورهای اروپا سفر کنید و از این کشورها بازدید کنید.

لیست قیمت تورهای اروپا

رضایت جهانی
شادترین کشورهای دنیا

شاخص‌های HDI و HPI

شاخص توسعه انسانی (HDI) و شاخص سیاره شاد (HPI) میزان شادی و رضایت مردم را معیار قرار می‌دهند و در نهایت متوجه می‌شوند که غمگین ترین کشور جهان کجاست. یک ایراد اصلی این شاخص‌­­ها، استفاده از حامیان مالی یا همان اسپانسرهاست. حضور اسپانسر در آمارهای این‌چنینی، اعتبار و صداقت آن را زیر سؤال می‌­برد. به‌علاوه این شاخص‌­ها، بیشتر متکی به ابزارهای اندازه‌­گیری هستند. هدف نهایی از این آمار، فهمیدن میزان رضایت مردم از وضع زندگی‌­شان است. این در حالی است که در شاخص توسعه انسانی و شاخص سیاره شاد، درک و نظر شهروندان از شرایط زندگی‌­شان در نظر گرفته نشده است یا تأثیر چندانی در نتیجه نهایی ندارد.

رضایت از زندگی
شادترین کشورهای دنیا

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم لیست خوشبخت ترین کشورهای دنیا را در اختیارتان بگذاریم و نام غمگین ترین کشور دنیا را به شما بگوییم. حالا که از این لیست باخیر شده‌اید، تصور می‌کردید که جایگاه ایران این‌گونه باشد؟ یا افغانستان مقام اولین کشور غمگین جهان را داشته باشد؟ فکر می‌کنید کدام‌یک از مناطقی که در لیست شادترین کشورهای جهان نام بردیم، بیخیال ترین کشور دنیا است؟ نظرتان را درباره این مطلب، با ما و دیگر کاربران لست‌سکند به اشتراک بگذارید..

منبع: https://worldhappiness.report

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.