عجیب ترین نمادهای خوش شانسی در جهان

4.2
از 169 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
آیا نمادهای خوش‌شانسی در دنیا را می‌شناسید؟
06 دی 1402 08:00
16

اعتقاد به شانس یا داشتن نماد خوش شانسی در خانه یا محل کار، یکی از موضوع‌های بحث‌برانگیز در دنیاست. برخی از افراد، هیچ‌گونه اعتقادی به شانس ندارند و داشتن نماد خوش شانسی را کاری پوچ می‌دانند. ازطرفی، افرادی هستند که زندگی خود را روی توصیه‌ها و وردهای خوش‌شانسی بنا کرده‌اند و بدون کم‌وکاست آن‌ها را رعایت می‌کنند. این‌گونه تفکرات بسیار زیادند. اگر شناخت نماد خوش شانسی برایتان جالب است، تا انتهای این مطلب از لست‌سکند با ما همراه باشید؛ زیرا می‌خواهیم جالب‌ترین نمادهای خوش‌شانسی در جهان را به شما معرفی کنیم.

06-3.jpg

نمادهای خوش شانسی در دنیا چیست؟

گربه شانس مانکی‌نکو، بامبوی خوش‌شانسی، فلس ماهی کپور، تومی، دانه‌های بلوط، عدد هشت، خوک، خفاش‌های قرمز، سوسک سرگین غلتان، مهره مار، دم روباه، آینه و نعل اسب، نمونه‌هایی از نماد خوش شانسی در جهان هستند. هریک از این نمادها، برای هر سرزمینی معنای خاص خودش را دارد. اگر دوست دارید با این نمادها بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

1) گربه شانس؛ مانکی‌نکو

مجسمه‌های مانکی‌نکو (Maneki-neko) که یک پنجه خود را بالا گرفته است و نگاه دیگران را به سمت خود جلب می‌کند، یک نماد خوش شانسی برای صاحب مکان است. چه آنجا یک رستوران باشد، چه یک فروشگاه یا حتی یک معبد، باور بر این است که این گربه، نماد خوش شانسی صاحب آن ملک است.

بحث‌های زیادی درباره انواع مختلف این مجسمه‌ها وجود دارد؛ مثلاً گفته می‌شود آن‌هایی که پنجه دست چپشان بالاست، بیشتر مناسب قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌ها هستند و باعث افزایش درآمد می‌شوند. این در حالی است که مجسمه‌هایی که پنجه راستشان بالاست، مناسب فروشگاه‌ها هستند و سلامتی می‌آورند؛ اما چیزی که که همه به آن معتقدند، این است که مجسمه گربه موجب خوش‌شانسی می‌شود. احتمال دارد این نماد خوش شانسی را در فیلم یا کارتون‌ها هم دیده باشید.

مانکی نکو
مانکی‌نکو، از نمادهای خوش شانسی در جهان

2) بامبوی خوش‌شانسی

می‌دانید که بامبو در شرق آسیا، خوراک خرس‌های پانداست؛ اما بامبوی خوش‌شانسی که ما در موردش صحبت می‌کنیم، در واقع کمی متفاوت است. بامبوی نواری «Dracaena braunii» براساس فرهنگ مردم چین، یک گیاه خاص به شمار می‌آید. اگر این گیاه به‌عنوان هدیه شروع سال جدید به کسی اهدا شود، می‌تواند سبب خوش‌شانسی کل سال او باشد؛ اما ازطرفی براساس همین باورها، اگر گیاه در سال اول از بین برود، می‌تواند برای ۲۹ سال منجر به بدشانسی شود. این نمادهای خوش شانسی، همانند خوردن حیوانات زنده توسط چینی‌ها برای ما بسیار عجیب و جالب به نظر می‌رسد؛ هرچند می‌توان نگهداری بامبو در خانه برای آوردن شانس را کمی درک کرد؛ اما بعید است زمانی برسد که بتوانیم حیوانات چندش‌آوری مانند سوسک یا نوزاد موش را بخوریم!

خوب است بدانید مراقبت از بامبوی خوش‌شانسی بسیار آسان است. به همین دلیل، اکثر افراد از آن به‌عنوان یک گیاه زینتی در خانه استفاده می‌‌کنند. آن‌ها برای رشد، تنها به نور مستقیم خورشید نیاز دارند و هر دو هفته یا هر ماه یک بار، آب دادن برایشان کافی است.

بامبوی خوش شانسی
بامبوی نواری، از نمادهای خوش شانسی 

3) فلس ماهی کپور

در برخی از کشورها مانند اسلواکی، لهستان، جمهوری چک، اتریش، آلمان و کرواسی، از فلس ماهی کپور در غذاهای کریسمس استفاده می‌شود. حتی برخی از خانواده‌ها، یک کپور تازه می‌گیرند و چند روز آن را زنده نگه می‌دارند تا کثیفی‌های ماهی کپور از بدنش خارج شود و سپس از آن برای تهیه غذای سال نو استفاده ‌می‌کنند. پس از اینکه غذا سرو شد، همه زیر بشقاب‌های خود را نگاه می‌کنند تا شاید آنجا فلس کپور را پیدا کنند. آن‌ها این فلس را در کیف پول خود می‌گذارند و امیدوارند تا عید کریسمس بعدی برایشان شانس بیاورد.

ماهی کپور
فلس ماهی کپور، از نمادهای خوش شانسی در جهان

4) تومی

این چاقوی پِرویی با فرهنگ‌های کهن دیگری مانند اینکاها، ارتباط نزدیکی دارد. اگرچه از تومی به‌عنوان وسیله‌ای برای قربانی کردن حیوانات در تاریخ یاد شده؛ اما از آن در شکافتن جمجمه انسان هم استفاده می‌کردند. این روزها، تومی نماد خوش شانسی به شمار می‌رود و مردم آن را روی دیوار خانه‌ها آویزان می‌کنند. جالب است بدانید که این چاقو آن‌قدر میان مردم جا باز کرده که دولت پرو هم از آن به‌عنوان سمبل رسمی گردشگری در کشور استفاده می‌کند.

Tommy Peru knife.jpg
چاقوی تومی، نماد خوش شانسی در پرو

5) دانه‌های بلوط

طبق فرهنگ عامه مردم اسکاندیناوی، دانه‌های بلوط خوش‌شانسی می‌آورند. کاهنان معبد نیز در گذشته به چنین چیزی معتقد بودند. باور عامه این است که داشتن تعدادی بلوط در جیب، شما را از سردرد و بیماری‌های مختلف دور نگه می‌دارد. شما می‌توانید این بلوط‌ها را کنار پنجره‌تان بگذارید یا در جایی پنهان کنید. درهرصورت فرقی نمی‌کند. دانه‌های بلوط برایتان خوش‌شانسی می‌آورد و به شما قدرتی همچون درخت مقاوم بلوط می‌دهد. خوب است بدانید، خوردن این میوه‌‌های بسیار زیبا نیز برای افزایش انرژی و سلامتی بدن مفید است.

بلوط
دانه‌های بلوط، از نمادهای شانس در جهان

6) عدد هشت

شاید در کشورهای مختلف، عدد 7 به‌عنوان عدد شانس به حساب بیاید؛ اما همه‌جا این‌طور نیست و بعضی افراد آن‌ها را خرافات کشورهای پیشرفته می‌دانند. در چین، کلمه هشت تلفظی شبیه به تلفظ کلمه اقبال دارد. ازاین‌رو، عدد 8 به‌عنوان نماد خوش شانسی استفاده می‌شود. این عدد به‌قدری در چین اهمیت دارد که هنگام میزبانی چین در المپیک ۲۰۰۸، بازی‌ها در تاریخ ۸ آگوست در ساعت ۸ و ۸ دقیقه شب آغاز شد تا خوش‌شانسی این رقابت‌ها برای چینی‌ها به حداکثر برسد. 

عدد شانس
عدد 8، نماد خوش شانسی در چین

7) خوک 

اگر می‌خواهید بدانید در قرون‌وسطا چه چیزهایی شانس به خانه می‌آورد، توجهتان را به خوک جلب می‌کنیم. «Schwein gehabt» یک اصطلاح رایج آلمانی است که برای خوش‌شانسی به کار می‌رود و ترجمه آن می‌شود: «خوک گرفتم.» به نظر شما چه ارتباطی بین خوک‌ها و خوش‌شانسی وجود دارد؟ همه این باورها به قرون‌وسطا برمی‌گردد. زمانی که داشتن تعداد زیادی خوک، نشانه‌ رونق بود. همچنین داشتن خوک به این معنا بود که یک خانواده هرگز گرسنه نخواهد ماند. امروزه شیرینی‌های خوکی‌شکل، به‌عنوان نماد خوش شانسی، در روز عید کریسمس، بین افراد ردوبدل می‌شود.

خوک
خوک، از نمادهای شانس در جهان

8) خفاش‌های قرمز

آیا خفاش خوش یمن است؟ این سؤالی است که در ذهن برخی از افراد وجود دارد. خفاش‌های قرمز تاریخچه‌ای طولانی میان نماد‌های چینی دارند؛ به‌ویژه اگر خفاش‌های قرمز، در دسته‌های پنج‌تایی ظاهر شوند. پنج خفاش، نشانگر پنج نعمت در فرهنگ چین است که شامل زندگی طولانی، ثروت، سلامتی، عشق و مرگ آسان می‌شود. یک خفاش قرمز به‌خودی‌خود، یک طلسم محسوب می‌شود و باور عمومی بر این است که شیطان را از هرکسی دور می‌کند. در سفر با تور چین می‌توانید این خفاش‌های قرمز را به‌وفور ببینید. در تصویر زیر، پنج خفاش دور نماد طول عمر حلقه زده‌اند.

خفاش
خفاش قرمز، از نمادهای شانس 

9) سوسک سرگین غلتان

سوسک سرگین غلتان تاریخچه‌ای طولانی در رابطه با خوش‌شانسی دارد. مصری‌های باستان اعتقاد داشتند هم‌زمان با اوج گرفتن خورشید در آسمان، این سوسک‌ها شروع به بالا رفتن از تپه‌های شنی می‌کنند. این ارتباط بعدها با یکی از خدایان مصری گره خورد؛ خدایی مرتبط با خورشید و آفرینش که صورتش مانند سوسک بود. امروزه از این نماد به‌عنوان نمادی برای دور کردن شیطان و تغییر و زندگی مجدد استفاده می‌شود.

سوسک سرگین
سوسک سرگین غلتان، از نمادهای شانس

10) مهره مار

مهره مار یکی دیگر از نمادهای معروف شانس است که در کشورهای آسیایی و حتی ایران، برای گشایش بخت، خوش‌شانسی و... استفاده می‌شود. مهره مار، حاصل ترشحات درونی مار است که در سر مار قرار گرفته و شکلی محکم و سفت دارد. شکارچیان بسیاری به‌ویژه در هند، مارها را به‌طور زنده شکار می‌کنند. آن‌ها با برش دادن سر مارها، این مهره را بیرون می‌آورند و آن را با قیمت‌های مختلفی می‌فروشند.

مهره مار از نمادهای خوش شانسی
مهره مار، از نمادهای خوش شانسی در جهان

۱۱) آیا دم روباه خوش یمن است؟

در پاسخ به این سؤال که آیا دم روباه خوش یمن است یا نه، باید بگوییم که دم روباه نمادی است که در فرهنگ‌های گوناگون، معانی مختلفی دارد و ‌نمی‌توان برای آن، نسخه یکسانی در نظر گرفت. در اساطیر چینی، روباه ۹ دم، موجودی است که می‌تواند به انسان تبدیل شود و قدرت‌های مختلفی دارد. روباه ۹ دم می‌تواند یک اتفاق خوب یا بد در روند داستان باشد.
البته برخی از افسانه‌ها می‌‌گویند که روباه ۹ دم، روح خوش‌شانسی است که به افراد نیازمند کمک می‌کند. به‌عنوان مثال، در یک داستان قدیمی گفته شده، یوی بزرگ، بنیان‌گذار دودمان افسانه‌ای شیا، با روباهی سفید و ۹ دم آشنا شد و به او کمک کرد با شخص مورد علاقه‌اش ازدواج کند. بااین‌حال، برخی از داستان‌ها نیز روباه ۹ دم را به‌عنوان موجودی حیله‌گر و شیطانی نشان می‌دهند که مردم را اغوا می‌کند و در نهایت آن‌ها را می‌کشد.

دم روباه.jpg
تصویری از افسانه روباه نُه‌دم

۱۲) آینه

در برخی از فرهنگ‌های آسیایی، مانند ایران، چین و هند، آینه را می‌توان جزو نمادهای خوش شانسی به شمار آورد. در قاره آسیا، آینه‌ها به‌عنوان منعکس‌کننده و تقویت‌کننده انرژی در اتاق استفاده می‌شوند؛ بنابراین قرار دادن آن‌ها در مکان‌های استراتژیک می‌تواند جریان مثبت را افزایش داده و خوشبختی را به خود جلب کند. بااین‌حال، گذاشتن آن‌ها در مکان‌های نامناسب نیز می‌تواند انرژی منفی را زیاد کند و بدشانسی به‌همراه داشته باشد.

در بعضی از فرهنگ‌های غربی، مانند اروپا و آمریکا، آینه اغلب با غرور و فریب همراه است. به همین دلیل، شکستن آینه برای هفت سال نشانه بدشانسی محسوب می‌شود. این خرافات ممکن است از این باور باستانی سرچشمه گرفته باشد که آینه‌ها می‌توانند روح فرد را تسخیر کنند و شکستن آن‌ها می‌تواند به روح آینه آسیب برساند یا آن را آزاد کند. در بعضی از سنت‌های معنوی، مانند فنگ‌شویی، از آینه به‌عنوان ابزاری برای پیش‌گویی، محافظت و شفا استفاده می‌شود.

آینه.jpg
آینه، نماد خوش شانسی

۱۳) نعل اسب

نعل اسب در بسیاری از فرهنگ‌ها، نماد خوش شانسی و محافظت است. شکل نعل اسب شبیه هلال ماه است و باروری و شکوفایی را به‌همراه دارد. برخی افراد نیز برای دفع ارواح شیطانی و جذب انرژی‌های مثبت، نعل اسب را روی درهای ورودی آویزان می‌کنند. بااین‌حال، موقعیت قرارگیری نعل اسب ممکن است بر معنای آن تأثیر بگذارد. برخی معتقدند نعل اسبی که به‌سمت بالا باشد، شانس می‌آورد و نعل اسبی که به‌سمت پایین باشد، از اعضای خانواده محافظت می‌کند. براساس برخی افسانه‌ها، نعل اسب نمادی است که می‌تواند برای برخی افراد، شادی و اعتمادبه‌نفس ایجاد کند؛ اما تضمینی برای موفقیت یا به ثروت رسیدن نیست. خوشبختی یک احساس ذهنی است که به عوامل زیادی مانند نگرش، اهداف، روابط و شرایط شما بستگی دارد. نعل اسب ممکن است یادآور امیدها و رؤیاهای شما باشد.

Horseshoe is a symbol of good luck.jpg
نعل اسب، از سمبل‌های خوش‌شانسی

سخن آخر

افراد بسیاری هستند که اعتقادی به نماد خوش شانسی ندارند. در مقابل، تعداد زیادی از انسان‌ها، به شانس و ورد خوش شانسی معتقدند و این باور در فرهنگ آن‌ها ریشه دوانده است. حتی عده‌ای در جست‌وجوی نماد قدرت در جهان، به شانس و نمادهای خوش شانسی روی می‌آورند. در سراسر جهان، این نوع نگرش‌های متافیزیکی به اشکال مختلف وجود دارد. حالا که به انتهای این مطلب رسیده‌ایم، دوست داریم نظر شما را نیز دراین‌باره بدانیم. به نظرتان شانس وجود دارد؟ کدام نمادهای خوش شانسی، برایتان نام‌آشنا هستند؟

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.