حقایق جالب و خواندنی از تبت در رشته کوه هیمالیا

4.1
از 30 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
در این سرزمین عجیب حتی چند شوهری هم رواج دارد!
17 دی 1399 07:00
10

تبت سرزمین وسیعی  واقع در شمال رشته کوه هیمالیا است که ساکنین آن در سال 1951 طی جنبش آزادی‌خواهانه خود به سرزمینی خودمختار  از چین تبدیل شده و کماکان در مسیر استقلال طلبی قرار دارند. زندگی در این سرزمین عجیب، پیرو قوانین و سبک زندگی منحصر به فردی است که سبب می‌شود تا هیچ کشور یا سرزمینی نظیر آن وجود نداشته باشد. پس به خواندن این مطلب ادامه دهید تا حقایقی را از تبت کشف کنید که پیش از این تصورش را هم نمی‌کردید.

 17 واقعیتی که از تبت نمی‌دانستید

1- با وجود رودهای بزرگ و منابع آبی متعدد، ساکنین تبت از هیچ نوع جاندار دریایی تغذیه نمی‌کنند. در واقع تبتی‌ها بر این باور هستند که ناگا (naga)، یکی از خدایان‌شان در آب‌ها زندگی می‌کند و آزردن هرگونه مخلوق دریایی جایز نیست.   

2- پس از قطب شمال و جنوب، تبت سومین مکانی محسوب می‌شود که بیشترین میزان آب آشامیدنی را در خود ذخیره کرده است. به همین جهت است که به تبت قطب سوم نیز گفته می‌شود.

3-  تبتی (Tibetans)، زبان رسمی ساکنین تبت محسوب می‌شود و افراد محدودی به زبان‌های چینی یا انگلیسی آشنایی دارند.

4- کوه کایلاش که به کوه مقدس نیز شهرت دارد، دارای 4 منظره متفاوت (که از آن به عنوان چهره نیز یاد می‌کنند)، مکانی مقدس برای 4 دین مختلف (بودائیسم، جینیسم، دین هندو و بونیسم) است و همچنین کوهی است که 4 رود بزرگ تبت از آن نشأت می‌گیرد. به دلیل مقدس بودن این کوه و ممنوعیت‌هایی که تبتی‌ها برای تردد از آن ایجاد کرده‌اند، تا کنون هیچ شخصی موفق به فتح کایلاش نشده است.

 

کوه کایلاش

 

5- در تبت بیش از 7000 صومعه بودایی وجود دارد و این بدان معناست که هیچ کشور و سرزمین دیگری به اندازه تبت صومعه بودایی ندارد. تقریبا بیش از 90 درصد ساکنین تبت به آیین بوداییسم اعتقاد دارند.

6- بوداییسم در تبت تنها یک دین نیست، بلکه اعتقاد تبتی‌ها به بودا در سبک زندگی آن‌ها نیز رخنه کرده است. بسیاری از صاحب نظران عقیده دارند برای درک و تحقیق پیرامون این مکتب، تبت بهترین مقصد خواهد بود.

7- پس از انسان‌ها، یاک (yak) مهمترین جاندار حاضر در این سرزمین به‌شمار می‌رود. یاک‌ها که به آن غژگاو نیز شناخته می‌شوند، گونه‌ای از گاوسانان هستند که بیشتر در نواحی تبت و مغولستان می‌زیستند. ساکنین تبت از شیر، گوشت، پوست و پشم این جاندار استفاده می‌کنند.

 

غژگاو

 

8- تبت یکی از معدود جاهایی است که چند شوهری در آن رواج دارد و معمولا یک زن با چند برادر یک خانواده ازدواج می‌کند (چند شوهری برادرانه). چند شوهری به این دلیل در تبت رواج دارد که منابع طبیعی و زمین‌های قابل استفاده محدود است. بنابراین افراد با این اقدام شانس حفظ دارایی و بقای فرزندان را افزایش داده و از طرفی هم با این اقدام نرخ تولید مثل را کاهش می‌دهند.

9- تبت، جایی است که چیزی در آنجا رشد نمی‌کند. این لقبی است که به دلیل پوشش گیاهی محدود و عدم امکان رشد بذر به تبت داده شده است. البته گیاه جو را می‌توان تنها کشت مهم این سرزمین به‌شمار آورد که در فصل بهار کاشته می‌شود و در تابستان درو می‌شود. در کل رژیم و دستورغذایی ساکنین تبت بسیار خاص و متفاوت است که دلیلش، سبک زندگی منحصر به فرد آن‌هاست.

10-  حضور در تبت برای بعضی از گردشگران بسیار خطرناک خواهد بود و حتی ممکن است موجب مرگ‌ آن‌ها شود. چرا که ارتفاعات بالای تبت نسبت به سطح دریا سبب شده است تا میزان اکسیژن هوا تا 40 درصد کمتر از سایر مناطق جهان باشد و افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند کم‌خونی یا تالاسمی مینور هستند در معرض خطر  قرار بگیرند.

11-  با تمامی محدودیت‌هایی که در تبت وجود دارد، این سرزمین دارای شهرهای نسبتا توسعه یافته‌ای چون سِدا (Seda) است که بیشترین تراکم جمعیتی بودایی‌های تبت را شامل می‌شود. 

شهر سدا

نمایی از شهر سدا 

 

12-- تبت مرتفع‌ترین سرزمین در جهان است که 4500 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. از همین جهت تبت به بام دنیا (roof of the world) لقب گرفته است.

13- در تبت هیچ نوع سوختی اعم از نفت، بنزین گاز و ... وجود ندارد و به طور کلی آتش در این سرزمین به سختی یافت می‌شود.

14- خودروهای حاضر در تبت تماما برقی هستند و بیش از 30 کیلومتر بر ساعت، سرعت نمی‌روند. این واقعیت دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ عبارتند از: محدود بودن ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی و دیگری میزان کم اکسیژن در هوا که سبب می‌شود نه تنها خودروها بلکه انسان‌ها هم با سرعت بالایی حرکت نکنند.

15- عقاید خاصی برای خاک‌سپاری مردگان در تبت وجود دارد. یکی از این عقاید که خاکسپاری آسمانی (sky burials) نام دارد به این صورت است که افراد را پس از مرگ قطعه قطعه می‌کنند و تکه‎‌ها را در جایی قرار می‌‌دهند که در دسترس لاشخورها باشد؛ لاشخورهایی که تکه‌های اجساد را به بهشت می‌برند.

 

لاشخورها

 

16- به دلیل نبود سوخت و آتش، یکی از غذاهای متداول ساکنین تبت، گوشت خامی است که از یاک تامین می‌شود. به این صورت که ساکنین تبت گوشت یاک را قطعه قطعه کرده، به نمک آغشته می‌کنند و می‌گذارند تا یخ بزند. در نهایت گوشت خام و یخ‌زده یاک را همانند تنقلات میل می‌کنند.

17- در تبت تلفن، رادیو و تلویزیون به سختی یافت می‌شود و تنها مراکز به خصوصی مانند اداره‌های پلیس از  داشتن آن‌ها بهره‌مند هستند. همچنین در اکثر نقاط تبت اینترنت وجود ندارد.

 سفر به تبت به صورت انفرادی تقریبا غیر ممکن است و گردشگرانی که خواهان بازدید از این سرزمین هستند باید از طریق تور اقدام نمایند. البته اگر دارای اقوام چینی باشید احتمال کمی برای سفر به تبت وجود خواهد داشت. در همین راستا عکاس و مستند ساز ایرانی به نام ابراهیم علیپور توانسته است از طریق اقوام چینی خود به طور مستقل به تبت سفر کند و اتفاقاتی را به چشم ببیند که شنیدنش برای بسیاری از افراد باورنکردنی است. اگر دوست دارید عجایب و حقایق بیشتری از تبت بدانید به پادکست تبت، سرزمین عجایب گوش دهید تا نگاهی تازه نسبت به تبت پیدا کنید. 

 

منبع: wondersoftibet

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.