واتیکان و نکات جالبش که شما را شگفت زده می کند!

4.2
از 43 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
حقایقی جالب درباره کوچکترین کشور مستقل جهان!
14 فروردین 1401 08:00
6

واتیکان جایگاه کلیسای کاتولیک و یک دولت‌ شهر مستقل درون یکی از مشهورترین شهرهای اروپا، یعنی رم است. این شهر که کشوری مستقل شناخته می‌شود، هنوز برای بسیاری از مسیحیان و غیر مسیحیان یک معماست. حدودا 1000 نفر این قلمرو را خانه خود می‌نامند که یکی از این افراد نیز رأس کلیسای کاتولیک، یعنی پاپ است.

در واتیکان دیدنی‌هایی مانند کلیسای واتیکان، کلیسای سنت پیتر و مجموعه‌ای از موزه‌های تاریخی وجود دارد که همیشه پر از گردشگران کنجکاو و مسیحیان است. عده کمی از این حقیقت آگاه هستند که این قلمرو نیز مانند هر کشور مستقل دیگری، قوانین و پروتکل‌های مختص خودش را دارد. ادامه مطلب را بخوانید تا از نکات جالبی درباره واتیکان آگاه شوید.

واتیکان

13. واتیکان، تنها کشوری که زندان ندارد!

از واتیکان می‌توان به عنوان تنها کشوری در جهان یاد کرد که هیچ زندانی در آن وجود ندارد، با این وجود سلول‌هایی برای بازداشت موقت افراد و بازجویی ایجاد شده است. 

واتیکان
واتیکان کشور بدون زندان 

 

12. واتیکان و کوچک‌ترین مسیر ریلی جهان

 مسیر ریلی که در قطارهای واتیکان وجود دارد بسیار کوتاه است و فقط دو مسیر  ریلی 300 متری با یک ایستگاه دارد. البته از این مسیر برای جابجایی کالا استفاده می‌شود و به ندرت برای حمل و نقل مسافران به کار گرفته می‌شود.

مسیر ریلی واتیکان
مسیر ریلی وایتکان 

 

 11. واتیکان، تنها کشوری که به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود

همانطور که در مطلب معرفی تمامی آثار ثبت شده ایتالیا در یونسکو مشاهده کردید، هیچ کشوری به اندازه ایتالیا آثار ثبت شده در یونسکو ندارد. اما جالب است بدانید واتیکان به عنوان یک سرزمین مستقل تنها کشوری است که به طور کلی به عنوان یک میراث ثبت شده در یونسکو شناخته می‌شود.

واتیکان
واتیکان کوچک‌‌ترین کشور جهان

 

10. پاپ‌های کاتولیک همیشه در واتیکان زندگی نمی‌کرده‌اند

بیشتر مردم حتی آن‌هایی که مسیحی نیستند نیز می‌دانند که نام کشور واتیکان به نام کلیسای کاتولیک گره خورده است. این کلیسا سکونتگاه پاپ است که در رأس کلیسای کاتولیک نشسته است. اما جالب اینجاست که پاپ‌های کاتولیک همیشه در واتیکان سکونت نداشته‌اند.

طبق نوشته سایت romeactually.com، درگذشته پاپ‌ها در مناطق دیگری از ایتالیا زندگی می‌کرده‌اند: مانند آسیسی، پروجا، تیوولی و فِرِنتینو. در سده 13 میلادی، کلیسای کاتولیک در آوینیون کشور فرانسه برپا شد، زیرا درگیری بین خانواده‌های اشراف، رُم را شهر ناامنی کرده بود.

 

شهر واتیکان
شهر واتیکان 

9. پاپ یک حاکم تمام‌ عیار واتیکان است

رئیس‌جمهور فعلی کشور ایتالیا آقای سرجیو ماتارلا است، اما از آنجایی‌ که کشور واتیکان رسما یک دولت‌ شهر جدا و مستقل به شمار می‌رود، تحت فرمان دولت ایتالیا نیست. درواقع پاپ حاکم کشور واتیکان است. او کنترل کامل قضایی، اجرایی و مقننه بر دولت خودش دارد و این یعنی یک حاکم تمام‌ عیار است.

در طول تاریخ اروپا حاکم‌های تمام‌ عیار و مطلق بسیاری وجود داشته‌اند که یکی از مشهورترین آن‌ها لوئیس چهاردهم فرانسه است. اما در حال حاضر پاپ تنها حاکم مطلقی است که در این قاره باقی‌ مانده.

پاپ واتیکان
پاپ واتیکان

 

8. واتیکان، کوچک‌ ترین کشور جهان 

کشور واتیکان که در دل پایتخت ایتالیا یعنی رُم واقع شده است، رسما کوچک‌ترین کشور جهان به شمار می‌رود. اما این به معنی آن نیست که خلوت‌ترین کشور جهان هم باشد. گرچه طبق سرشماری سال 2017 تنها حدود 1000 نفر در واتیکان اقامت داشتند، اما سالانه پنج میلیون بازدیدکننده به این کشور می‌آیند.

و البته درون مرزهای کشور واتیکان کلیسای واتیکان قرار گرفته است که پاپ در آن زندگی می‌کند. کلیسای سنت پیتر که یکی از زیباترین کلیساهای جهان است نیز در این دولت‌شهر واقع شده است. همچنین با اینکه کشور واتیکان کمتر از یک و نیم کیلومترمربع مساحت دارد، اما دارای ایستگاه رادیویی، داروخانه و انتشارات است.

 ویدئو کشور واتیکان

7. ورزش ملی واتیکان فوتبال است

 در واقع کشور واتیکان دقیقا مانند دیگر کشورهای جهان یک ورزش ملی رسمی ندارد. اما اگر داشت، همان ورزشی بود که اکثریت ایتالیایی‌ها عاشق آن هستند، یعنی فوتبال. کارکنان و کارمندان کشور واتیکان این ورزش را بازی می‌کنند و حتی تیم خودشان را دارند. این تیم بسیار انحصاری است، هر کسی نمی‌تواند عضو باشگاه شود.

لباس تیم فوتبال واتیکان دارای رنگ‌های زرد، آبی و سفید است. این‌ها رنگ‌هایی هستند که در لباس دیگر کارکنان کشور واتیکان مانند کارگران اداره پست و افسران پلیس نیز دیده می‌شود.

تیم فوتبال واتیکان
تیم فوتبال واتیکان

 

6. واتیکان ارتش خودش را دارد

ممکن است کشور واتیکان خیلی از چیزهایی را که دیگر کشورهای مستقل دارند نداشته باشد، اما ارتش را دارد. ارتش واتیکان که با نام پاسداران اسقفی سوئیسی (Pontifical Swiss Guard) شناخته می‌شود، یکی از کوچک‌ترین ارتش‌های دنیا است. این ارتش تنها 135 نفر نیروی نظامی دارد و در سال 1506 برای محافظت از پاپ تأسیس شد.

در کشور واتیکان نظامیان ارتش اسقفی سوئیسی از روی لباس فرم رنسانسی‌شان به‌راحتی قابل‌ شناسایی هستند. تمام این نظامیان مرد و کاتولیک هستند، توسط ارتش کشور سوئیس آموزش دیده‌اند و قدشان از 174 سانتی‌متر بلندتر است. همانطور که در تصویر زیر می‌توانید ملاحظه کنید ارتش واتیکان یکی از عجیب ترین یونیفورم‌های جهان را برتن می‌کند. 

 

ارتش واتیکان
ارتش واتیکان

 

5. طبق نقل‌ قول‌ها زمانی یک پاپ زن در واتیکان وجود داشته است

برای کسانی که با قوانین و چارچوب‌های مسیحیت کاتولیک آشنا نیستند باید بگوییم که در این آیین، کشیش‌ها همیشه مرد هستند؛ البته پاپ هم همیشه باید مرد باشد. بنابراین بسیار تعجب‌برانگیز است اگر بفهمیم آن‌طور که می‌گویند زمانی یک پاپ زن وجود داشته است.

پاپ جُوئان خانمی بود که هویت خودش را پنهان کرد و با نام مردانه‌ (جان) خودش را به سایرین معرفی کرد. هنگامی به زن بودن او پی برده شد که در یک جاده نزدیک آمفی‌تئاتر کلوسئوم نوزادی به دنیا آورد و پس‌ از آن نیز به مرگ محکوم شد. تصویری از پاپ جوئان مربوط به پیش از به دنیا آمدن نوزادش را بالای مقبره سنت پیتر واقع در کلیسای سنت پیتر کشور واتیکان می‌توانید ببینید.

پاپ در واتیکان
پاپ در واتیکان

 

4. برخی از پاپ‌های واتیکان فرزند داشتند

مقامات والا رتبه کلیسای کاتولیک از جمله پاپ اجازه ازدواج کردن ندارند. بنابراین فرزند داشتن برای کسانی که در کلیسا مقامی دارند ممنوع است. اما منابعی ادعا می‌کنند که برخی از پاپ‌ها در طول تاریخ فرزند داشته‌اند و پدر بوده‌اند.

پاپ بورجیا که با نام الکساندر ششم نیز شناخته می‌شود یکی از این افراد بود. هنگامی‌که او کاردینال (یک مقام پایین‌تر از پاپ) بود، صاحب سه پسر و یک دختر شد. از دیگر پاپ‌هایی که فرزند داشتند می‌توان به پاپ ژولیوس دوم و پاپ پاول سوم اشاره کرد.

عکس پاپ جورجیا
عکس پاپ جورجیا

 

3- طلاق در کشور واتیکان ممنوع است

منطقی است که قوانین کشور واتیکان به قوانین و سنت‌های کلیسای کاتولیک گره خورده باشند. به همین دلیل طلاق گرفتن در این کشور ممنوع است. مانند کشور فیلیپین، واتیکان نیز از معدود کشورهای جهان است که هیچ قانونی برای صدور حکم طلاق در آن وجود ندارد. لغو و ابطال صحت ازدواج (از ابتدا) طبق قوانین کشور واتیکان ممکن است، اما برای طلاق گرفتن باید به کشور دیگری رفت.

ممنوعیت طلاق توسط آیین کاتولیک سبب شد تا پادشاه منفور، هنری هشتم، کلیسای انگلیس را پایه‌گذاری کند؛ کلیسایی که به او اجازه طلاق گرفتن می‌داد.

کلیسای واتیکان
کلیسای واتیکان

 

2- واتیکان بالاترین آمار جرم و جنایت دنیا را دارد

شاید فکر کنید که یک ایالت مذهبی و مقدس آمار جرم و جنایت بسیار پایینی داشته باشد، اما طبق اسناد، کشور واتیکان بالاترین آمار جرم و جنایت را برای خود ثبت کرده است. البته این آمارها به این حقیقت نیز مربوط هستند که در فضای کوچک این کشور افراد زیادی رفت‌ و آمد می‌کنند و همیشه شلوغ است. اما اگر حواستان را کمی جمع‌تر کنید، می‌توانید در این کشور نسبتا ایمن بمانید؛ زیرا تنها جرائم جزئی مانند جیب‌بری در این منطقه اتفاق می‌افتند.

در دیگر نقاط گردشگری عمده اروپا مانند معبد پارتِنون در یونان و برج ایفل در فرانسه نیز جیب‌بری و سایر جرائم جزئی مشاهده می‌شود.

شهر واتیکان
 شهر واتیکان 

 

1. واتیکان تنها ایالت پاپی باقیمانده در کشور ایتالیاست

شاید تصور کنید که زبان رسمی کشور واتیکان باید ایتالیایی باشد، چراکه قلمروی آن در دل پایتخت ایتالیا واقع شده است. اما در واقع زبان رسمی واتیکان لاتین است. کشور واتیکان تنها نقطه در جهان است که عابربانک‌هایش به زبان لاتین هستند!

بیشتر جمعیت کشور واتیکان را کشیش‌ها و راهبه‌های کاتولیک تشکیل می‌دهند و این افراد از سرتاسر جهان به این کشور مهاجرت می‌کنند. گرچه زبان‌هایی مانند ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیایی در این کشور به کار برده می‌شوند، اما زبان رسمی همان لاتین است.

کلیسای واتیکان
کلیسای واتیکان

 

سخن آخر 

 در این مطلب شما را با حقایقی جالب از واتیکان، کوچک‌ترین کشور جهان آشنا کردیم. واتیکان با وجود اینکه بدون هیچ مرز مستقلی در ایتالیا واقع شده است به عنوان یک کشور جداگانه شناخته می‌شود. همچنین واتیکان یکی از کشورهای توریستی محسوب می‌شود و سالانه چندین برابر جمعیت خود میزبان گردشگران است. اگر شما هم نکته‌ای درباره واتیکان می‌دانید، می‌توانید آن را در قسمت کامنت‌ها با ما و دیگران کاربران سایت به اشتراک بگذارید. 

 

منبع: thevaticantickets 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.