جالب‌ترین لباس‌های محلی در کشورهای خارجی

4.5
از 24 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
زیباترین لباس‌های محلی در دنیا + تصاویر
18 دی 1399 08:00
16

لباس‌‌های محلی یا نوع پوشش سنتی هر سرزمین، همانند یک آینه جلوه‌گر فرهنگ و آداب رسومی منحصر به فرد است که تصویری از آن سرزمین را به سایر جهانیان منعکس می‌کند. در این میان لباس‌های محلّی در نتیجه جهانی شدن، بین مردم جهان یکپارچه و لباس‌های محلی کم‌رنگ شده است. اما با این حال‌ هویت و تاریخی که در لباس‌های محلی هر شهر و کشوری به‌وجود آمده است قابل قیاس با پوشاک امروزی نیست. از این جهت تصمیم گرفتیم در لست سکند جالب‌ترین لباس‌های محلی خارجی را به شما معرفی کنیم تا نگاهی بر نوع پوشش اتباع خارجی در زمان‌های دورتر داشته باشیم.

همچنین توجه داشته باشید که همانند میهن‌ عزیزمان، در کشورهای خارجی هم لباس‌های محلی متعددی با توجه فرهنگ و قومیت ساکنین آن وجود دارد که در این مطلب به طور خلاصه جالب‌ترین آن‌‌ها انتخاب شده است.

نروژ، بوناد

بوناد (bunad) یک لباس قومی در نروژ است که در سراسر این کشور پیدا می‌شود. هرچند در جوامع امروزی مشاهده زنان و مردانی که در نروژ بوناد بر تن داشته باشند کار آسانی نخواهد بود. روز ملی نروژ، بهترین زمان برای مشاهده بوناد بر تن ساکنین این کشور محسوب می‌شود.

لباس محلی

لباس محلی

صربستان، صربی

لباس محلی صربستان نام بخصوصی نداشته و به عنوان لباس صربی (serbia) شناخته می‌شود. این لباس که ترکیبی از لباس‌ محلی کشورهای حوزه بالکان،اسلواکی، لباس‌های مرسوم در امپراطوری بیزانس و عثمانی است دارای چندین لایه و گلدوزی‌های متنوع است.

 لباس محلیلباس محلی

ویتنام، آئو دای

آئو دای Áo dài یک لباس محلی بلند است که به سبب زیبایی‌ خاصش توسط طراحان مد و فشن بسیار مورد توجه بوده و  بسیاری از لباس‌های امروزی، الگو گرفته از آئو دای هستند. در گذشته آئو دای برای مردان و زنان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در حال حاضر این لباس محلی بیشتر توسط زنان پوشیده می‌شود.

لباس محلی ویتنام

لباس محلی ویتنام

 

هند، ساری

مطمئنا ساری (sari) یکی از شناخته شده‌ترین لباس‌های محلی در جهان است که قدمت آن به 1800 تا 2500 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. ساری که تنها برای زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک لباس 3 تکه است که با استایل‌های مختلفی پوشیده می‌شود. به طور دقیق‌تر، تاکنون بیش از 80 استایل مختلف از  ساری ثبت شده است.

لباس محلی هند

 لباس محلی هند

 

ژاپن، کیمونو

کیمونو (Kimono) تنها یک لباس محلی نیست. کیمونو هویت و فرهنگ ژاپنی‌ست که در غالب یک جامه درآمده. کیمونو که به عنوان لباس ملی این کشور نیز محسوب می‌شود در زبان ژاپنی به معنای لباس است. البته امروزه استفاده از واژه کیمونو معادل با لباس سنتی کشور ژاپن است.

لباس محلی ژاپن

 لباس محلی ژاپن

 

گرجستان، چوخا و کارتولی

چوخا (chokha) نام اصلی‌ترین جامه سنتی مردان گرجستانی بوده که از پشم تهیه شده و در مقابل نیز کارتولی (kartuli) نام پوشاک محلی زنان گرجستانی‌ست. جالب است بدانید حمل سلاح در چوخا اجباری است و بخشی از زینت این لباس توسط اسلحه و چاقوهای کنده‌کاری شده تکمیل می‌شود. حتی قشر فقیرتر نیز هنگام پوشیدن چوخا از اسلحه‌های سرد و ارزان استفاده می‌کنند.

گرجستان

لباس محلی گرجستان

 

اینویت‌ها، کولیتاک

با وجود اینکه اینویت‌ها متعلق به یک کشور خاص نیستند، اما جای خالی لباس‌های سنتی‌ آن‌ها در این فهرست احساس می‌شد. چرا که اینویت‌ها با توجه به جغرافیا و سبک زندگی‌ متفاوتشان حدود چندین هزار سال است که از پوشاک خاص خود استفاده‌ می‌کنند. پوشاکی که به نظر می‌رسد در طول تاریخ تغییر زیادی نداشته است و عمدتا از پوست و خز حیوانات تشکیل می‌شود. در این میان کولیتاک (qulittaq) یکی از شناخته شده‌ترین پوشاک ایویت‌ها به شمار می‌رود که در پایین، تصاویری از آن را می‌توانید ملاحظه کنید.

اینویت‌ها

اینویت‌ها

 

آلمان، لِیدرهویزِن و دندال

لِیدرهویزن (Lederhosen) به معنای شلوار چرمی است و ماهیت آن نیز به نامش کاملا نزدیک است. لیدهویزن یک شلوار چرمی کوتاه (تا سر زانو) است که در گذشته به همراه جوراب پشمی توسط قشر کارگر ژرمن‌ها پوشیده می‌شد. دندال (dirndl) هم نوعی پیشبند طوق دار است که همراه با بلوز و دامنی کوتاه توسط زن‌های آلمانی پوشیده می‌شود. این لباس هم‌اکنون در جشن‌های آلمانی‌ها به ویژه در ایالت باواریا دیده می‌شود.

آلمان

لباس محلی آلمان

 

اسکاتلند، کیلت

کیلت (kilt) یا دامن اسکاتلندی یکی از شناخته‌شده‌ترین لباس‌های محلی در جهان است که با تماشای آن ذهنمان ناخودآگاه به یاد اسکاتلند می‌افتد. این دامن‌ها که نخستین بار در قرن 16 میلادی استفاده شدند از پارچه‌‌هایی معروف به تارتان تهیه می‌شوند.

اسکاتلند

لباس محلی

 

کره، هانبوک یا چوسون اُت

لباس محلی کره‌ای‌ها که در کره جنوبی با نام هانبوک (hanbok) و در کره شمالی با نام چوسون ات (Chosŏn-ot ) شناخته می‌شود نوعی جامه 2 تکه است که در مناسبت‌های رسمی و نیمه رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هانبوک یا چوسون ات توسط عموم مرد، درباریان، نیروهای پلیس و ... پوشیده می‌شود. اگر طرفدار فیلم‌های کره‌ای باشید، حتما نمونه‌های آن را دیده‌اید.

 

کره

 لباس محلی کره

به نظر شما جای کدام یک از لباس‌های محلی خارجی خالی است؟ اگر پیشنهادی دارید می‌توانید در کامنت‌ها با ما اشتراک بگذارید و نظرتان را در این باره بگویید تا در مطالب بعدی به آن پرداخته شود. 

 منبع: pinterest

اگر این مطلب برای شما جالب هست پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را هم مطالعه کنید :

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.