کشورهایی که بهترین و بدترین عملکرد را در دوران شیوع کرونا داشتند

5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کدام کشورها بهترین و بدترین مدیریت را در مهار کرونا داشته‌اند؟
04 بهمن 1399 07:00
0

در این مطلب قرار است تا نگاهی بر آمار و ارقامی بیاندازیم که ویروس کرونا در کشورهای مختلف از خود به جا گذاشته است و بررسی کنیم که چه کشورهایی بهترین عملکرد را در کنترل این ویروس داشته‌اند و همچنین چه کشورهایی بدترین عملکرد را برای مهار کرونا از خود نشان داده‌اند.

آخرین به روز رسانی محتوای این مطلب در تاریخ 99/10/27 صورت گرفته و تمامی اعداد و ارقام نیز بر اساس داده‌های گوگل نیوز گردآوری شده اند.

چه کشورهایی بدترین عملکرد را در مهار کرونا داشته اند؟

برای مشخص کردن کشورهایی که بدترین عملکرد را داشته‌اند 5 عامل در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

  1. میزان مبتلایان
  2. میزان جانباختگان
  3. میزان مبتلایان نسبت به جمعیت
  4. میزان جانباختگان نسبت به مبتلایان
  5. مدیریت و مهار ویروس پس از شیوع در کشور

5. انگلیس

انگلیس کماکان بدترین روزهای کرونایی خود را سپری می‌کند و پس از آمریکا و برزیل که به طور متوسط روزانه 231 و 54 هزار مبتلای جدید را در خود ثبت می‌کنند انگلیسی قرار دارد که با جمعیت 66.5 میلیون نفری خود به طور میانگین روزانه دارای 51 هزار نفر فرد کرونا مثبت است.

از نظر رسانه‌های مختلف، قرنطینه دیر هنگام بریتانیا توسط دولتمداران یکی از اصلی ترین عامل‌های شیوع کرونا در این کشور عنوان می‌شود. در انگلیس از هر 762 نفر یک نفر جان خود را به وسیله ابتلا به کرونا از دست می‌دهد و از هر 20 نفر نیز یک‌ نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. در مجموع 87.200 شمار جانباختگان و 3.316.00 شمار مبتلایان کرونایی در بریتانیا است.

کرونا در انگلیس

 

4. هند

هند دومین کشور از لحاظ تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و سومین کشور از لحاظ مرگ میر بر اثر کرونا در جهان است. کشور هند نسبت به سایر کشورهای این فهرست دیرتر با پاندمیک کرونا مواجه شد اما زمانی که تعداد مبتلایان این کشور در تاریخ 18 اردیبهشت از 50 هزار نفر عبور کرد موجی سهمگین از بیماران و جانباختگان در این کشور به ثبت رسید. در تاریخ 5 خرداد، هند با پشت سر گذاشتن ایران به دهمین کشوری تبدیل شد که بیشترین آمار مبتلایان را در جهان داشت. اما طولی نکشید که در عرض 1 ماه، تا 5 تیر تعداد متلایان از 139 هزار نفر به 473 نفر افزایش پیدا کرد و در عرض 5 ماه از رقم 8 میلیون مبتلا عبور کرد. هند پس از آمریکا بیشترین آمار مبتلایان را داشته و از لحاظ مرگ و میر نیز پس از آمریکا و برزیل در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

هم‌اکنون تعداد مبتلایان و جانبختگان در هند بسیار زیاد (15 هزار مورد در روز) است اما نسبت به گذشته کمی مسیر نزولی به خود گرفته است و نسبت به کشورهایی چون انگلیس و اسپانیا روزهای آرام‌تری را سپری می‌کند.

کرونا در هند
تنبیه شهروندان هندی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده‌اند

 

3. مکزیک

کشورهایی مثل ایتالیا و آلمان حدودا از 11 اسفند درگیر شیوع کرونا شدند و بخش زیادی از مبتلایان و جانباختگان را به خود اختصاص داده‌اند، اما با اقداماتی مانند قرنطینه زود هنگام، بستن مرزهای خود به دیگر کشورها. دولت این دو کشور نقش مهمی در کاهش ضررهای ناشی از کرونا بر جا گذاشت.

این تعاریف به کشور مکزیک ارتباطی ندارد اما گفتیم که بدانید مکزیک درست برعکس کشوری مثل آلمان عمل کرد تا نامش در این فهرست حضور داشته باشد.  دولت مکزیک بسیار دیر برای مهار و پاسخ به ویروس کرونا اقداماتش را شروع کرد. آندراس ابرادور، رئیس جمهور این کشور که نقش کلیدی در این زمینه بر عهده داشت، پیش از شکل گیری موج نخست کرونا در کشورش طی یک سخنرانی اعلام کرد که اعتقادات مذهبی برای دفع بلا کار ساز خواهد بود و دستور لغو هیچ پرواز بین‌المللی را صادر نکرد. بنابراین مرزهای آمریکا و مکزیک کماکان باز بودند تا آمریکایی که در همان ماه‌های نخست شیوع کرونا درگیر اعداد و ارقام زیادی از مبتلایان بود، ساکنینش امکان سفر به مکزیک را داشته باشند. در اواسط مارس هم پرزیدنت بارادور اعلام کرد که زندگی همانند قبل جریان دارد و اصرار داشت به دلیل تضعیف نشدن اقتصاد کشور به بیرون بروند و خرید کنند. حتی فستیوال 40.000 نفری Vive Latino music نه تنها لغو نشد بلکه توریست‌هایی از آمریکا و اروپا نیز برای حضور در آن شرکت کردند.

این موار سبب شد تا مکزیک امروزه حدود 14.000 مبتلای روزانه داشته باشد. 1.6 میلیون نفر از ساکنین مکزیک به این ویروس مبتلا شوند و بیش از 139.000 نفر نیز جان خود را از دست دهند. 

کرونا در مکزیک
تصویری از فستیوال vive latino music مکزیک - مارس 2020

 

2. برزیل

با وجود اینکه جمعیت برزیل به طور قابل توجهی از هند کمتر است (حدود 211 میلیون نفر) و مناطق توسعه یافته در برزیل وضیعت بهتری نیز دارند، آمار کشتگان در این کشور بیشتر است. حدود 208.000 نفر از مجموع 8 میلیون و 393 هزار نفر مبتلا در برزیل جان خود را از دست داده اند و اکنون که تاریخ شانزده ژانویه 2021 است شیب مبتلایان و جانباختگان کاملا صعودی بوده.  به طور میانگین روزانه 54 هزار نفر در برزیل به این ویروس مبتلا می‌شوند، رقمی که تنها از ایالات متحده آمریکا کمتر است.

نکته دیگر، شروع دیرتر شیوع کرونا در برزیل نسبت به کشورهایی چون ایتالیا و آمریکا است. 12 اردیبهشت 1399 تاریخی است که کشور برزیل حدود 87 هزار نفر فرد مبتلا را در تقویم خود ثبت کرد و به دهمین کشور از حیث بیشترین تعداد متبلا به کرونا تبدیل شد. در این تاریخ کشورهایی نظیر ایران، ایتالیا، آمریکا و اسپانیا از چندین ماه پیش با همه‌گیری کووید 19 سر و کار داشتند.

پس از 12 اردیبهشت تا 3 خرداد، در کمتر از یک ماه برزیل جایگاه دوم تعداد مبتلایان را به نام خود ثبت کرد و حدودا تا 5 ماه پس از آمریکا، کماکان بیشترین مبتلایان متعلق به این کشور بود که در تاریخ 17 شهریور 1399 شیوع کرونا در هند پیشی گرفت و تا امروز که در میانه زمستان به سر می‌بریم برزیل سومین کشور و هند دومین کشور از لحاظ بیشترین مبتلایان کرونایی است.

جالب است بدانید تا به امروز هیچ برنامه‌ای برای قرنطینه کردن و محدودیت‌‌های کرونایی در برزیل تنظیم نشده است.

کرونا در برزیل

 

1. ایالت متحده آمریکا

همانطور که قابل پیشبینی هم بود ایالات متحده آمریکا بدترین آمار و ارقام مرتبط با کرونا را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بیش از 23 میلیون و 600 هزار نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده اند و از این تعداد حدود 392.000 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. به عبارتی با درنظر گرفتن جمعیت 328 میلیون نفری آمریکا می‌توان گفت که از هر 14 آمریکایی تاکنون یک نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و از میان هر 845 مبتلا نیز یک نفر جان خود را از دست داده است. آمریکا از تاریخ 8 فروردین با کنار زدن ایتالیا تا الان در صدر بیشترین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونایی قرار دارد. ساکنین لس آنجلس و نیویورک سیتی بدترین وضعیت را میان دیگر نقاط آمریکا تجربه کرده‌اند.

البته بد نیست تا به حقایقی هم در این باره گفته شود. تست‌های کرونای گرفته شده در آمریکا نسبت به تمامی کشورهای جهان بیشتر بوده و بیش از 250 میلیون تست کرونا از ساکنین این کشور گرفته شده است. همچنین آمریکا از کشورهای پیشتازی بوده است که با تهیه یا خرید واکسن‌های مورد تائید سازمان بهداشت جهانی (World Health Organization) موفق به شروع پروسه واکیسناسیون در کشور خود شده است.

کرونا در آمریکا
اثری که هنگام مبتلا شدن ترامپ به covid-19 خلق شد !

کشورهایی که بیشترین مبتلایان را در اختیار دارند

  1. آمریکا: 23.6 میلیون نفر
  2. هند: 10.5 میلیون نفر
  3. برزیل: 8.3 میلیون نفر
  4. روسیه: 3.4 میلیون نفر
  5. بریتانیا: 3.3 میلیون نفر
  6. فرانسه: 2.8 میلیون نفر
  7. ایتالیا: 2.3 میلیون نفر
  8. ترکیه: 2.3 میلیون نفر
  9. اسپانیا: 2.2 میلیون نفر
  10. آلمان: 2 میلیون نفر

 

ویروس کرونا

کشورهایی که بهترین عملکرد را در دوران کرونا داشتند

7. چین

چین، کشوری که خیلی‌ها آن را مهد کرونا می‌دانند در حال حاضر روزهای آرام‌تری را سپری می‌کند. تفاوت اصلی چین با سایر کشورهایی که اقدامات مناسبی برای مهار کرونا داشته‌اند در دو مورد خلاصه می‌شود. اول اینکه کشور چین جمعیت بسیار زیادتری نسبت به سایر کشورهای موفق این موضوع داشته است و طبعا مهار کرونا در یک کشور 1.3 میلیارد  نفری نسبت به سنگاپور 5 میلیون نفری امر دشوارتری است.

و دوم اینکه در روزگاری نه چندان دور چین نخسین رتبه را از لحاظ مرگ و میر و مبتلایان به خود اختصاص داده بود. به طور دقیق تر در 11 بهمن 1398 زمانی که آمریکا 6 مورد از مبتلایان را در کشور خود ثبت کرده بود، چین با 11.791 مبتلا (طبق آمار رسمی) با اختلاف فاحشی در صدر مبتلایان و جانباختگان قرار داشت، امّا به مرور زمان در 7 فروردین 99 چین موفق به کنترل تعداد مبتلایان شد و تا 12 اردیبهشت با یک روند کاملا نزولی حتّی در ده کشور نخست نیز قرار نداشت (زمانی چین جای خود را به برزیل داد). 

در حال حاضر طبق آمار رسمی دولت چین، در این کشور حدود 87 هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و حدود 4.600 نفر جان خود را از دست داده‌اند؛ که از این دید چین اکنون جزو 80 کشور پرمبتلا نیز محسوب نمی‌شود.

سایر کشورهایی که عملکرد موفقی در مهار کرونا داشته‌اند عبارتند از:

6. تایلند: 11,680 مبتلا و 70 جانباخته

5. ویتنام: 1.536 مبتلا و 35 جانباخته

4. سنگاپور:  59.059 مبتلا و 29 جانباخته

3. ایسلند: 5.956 مبتلا و 29 جانباخته

2. تایوان: 843 مبتلا و 7 جانباخته

1. نیوزلند: 2.246 مبتلا و 25 نفر جانباخته

فراموش نکنید که ...

فراموش نکنید که کشورهایی مانند هند، آمریکا و برزیل که تعداد بالایی از مبتلایان و جانباختگان از خود به جا گذاشته اند دارای جمعیت بیشتری نسبت به نیوزلند یا سنگاپور هستند. به طبع نظارت بر مهار کرونا و پیاده سازی استراتژی‌های مختلف در کشورهای کم جمعیت بسیار آسان‌تر خواهد بود.

بنابراین قضاوت عملکرد یک کشور تنها بر اساس آمار مبتلایان و جانباختگان کار دقیقی نخواهد بود و باید پارامترهای دیگری مانند میزان توسعه‌یافتگی و امکانات موجود در آن کشور، جمعیت و ده‌ها عوامل موثر دیگر را نیز درنظر گرفت.

 

منبع: گوگل نیوز 

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.