سفرهای نوروزی 1400 در کرونا چه وضعیتی دارد؟

4.5
از 15 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
آیا در تعطیلات نوروز 1400 سفرها محدود می‌شود؟
30 دی 1399 10:15
0

هر گونه تبلیغی برای سفر در نوروز 1400 ممنوع شده! ستاد کرونا هشدار داده اگر در این چند ماه باقی مانده تا انتهای سال، آمار کرونا بالا رود، خبری از سفر در تعطیلات نوروزی نیست!

نوروز 99 کرونا تازه از راه رسیده بود و وحشت ابتلا به این بیماری، همه را خانه‌نشین کرده بود، جوری که باعث شد آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر، به شدت پایین بیاید. امّا طی این یک سال همه فهمیدیم که نباید به این پایین آمدن آمار دل خوش کرد، چون به محض بی‌احتیاطی، دوباره حمله را از سر می‌گیرد.

بالا رفتن آمارها طی پاییز و زمستان، باعث شد ستاد کرونا محدودیت‌هایی برای آمد و رفت‌ها در نظر بگیرد. محدودیت تردد بین شهرهای آبی از 20 دی‌ماه برداشته شد، امّا یک هفته‌ای بعد از آن، هجوم سفرها به شمال و جنوب شدّت گرفت. آن هم وقتی که کرونای نوظهور انگلیسی در دنیا شایع شده، این نگرانی پیش می‌آید که این بار قرار است پیک قربانی‌ها تا چه عددی بالا رود؟! 

نظر مسئولین ستاد کرونا

  • علیرضا زالی  (رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران) می‌گوید: «در روزهای گذشته با توجه به حجم گسترده خروجی‌های تهران و همچنین ورود بیش از ۵۰ هزار نفر به جزیره‌ای کوچک و مسافرت به شهرهای قرمز، ممکن است با بازگشت به تهران فرم‌های جدیدی از بیماری را شاهد باشیم».
  • همچنین سعید نمکی  (وزیر بهداشت) اظهار کرد: «عادی‌پنداری در شرایطی که سیستم بهداشت و درمان به صورت شبانه‌روزی نهایت تلاش خود را کرده تا آمار ابتلا و فوتی‌ها را پایین بیاورد، قطعا دوباره ما را به شرایط خطرناک همه‌گیری کرونا بازمی‌گرداند».
  • علیرضا رئیسی (سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا) پس از جلسه روز شنبه این ستاد در ۲۷ دی‌ماه، نسبت به وضعیت استان‌های مازندران، گیلان و گلستان ابراز نگرانی کرد و گفت که در چند روز گذشته در برخی نقاط کشور، شاهد عدم رعایت پروتکل‌ها بودیم. مسافرت‌هایی به جنوب (به ویژه قشم) صورت گرفته و مسافرت‌های زیادی به سمت شمال داشتیم. هشدار بسیار جدی است که اگر رعایت‌ها ضعیف شود، متاسفانه موج چهارم می‌تواند اواخر بهمن و اوایل اسفند شکل بگیرد و هر موجی شکل بگیرد برابر  ۸ تا ۱۰هزار فوت بیشتر است!
  • معاون وزیر بهداشت تاکید کرد که اگر در منطقه‌ای اعلام می‌شود وضعیت کم‌خطر شده به معنای از بین رفتن ویروس یا ضعیف شدن آن نیست که بار سفر را ببندیم. اگر این اتفاق بیفتد با توجه به این‌که تجربه اردیبهشت و خرداد و تیر را داشتیم و ممکن است پیک سهمگینی تکرار شود، به همین دلیل درخواست می‌کنیم مردم این هشدار را جدی بگیرند که اگر رعایت نکنیم متاسفانه موج چهارم شکل خواهد گرفت و دوباره محدودیت‌ها اواخر اسفند و تعطیلات عید نوروز برخواهد گشت.
  • ایرج حریرچی  (معاون کل وزیر بهداشت و درمان)، پر شدن هتل‌ها و حجم سفرها را در یک هفته گذشته فاجعه می‌داند و گفته است: «میزان تردد خودروها در دی‌ماه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، فقط ۵ درصد کاهش پیدا کرده، انگار که ۹۵ درصد مردم اوضاع را عادی می‌دانند و به همان میزان در داخل و خارج شهرها تردد می‌کنند».

چاره چیست؟

در این یک سالی که از آمدن کرونا گذشته، چقدر این توصیه «سفر نرفتن» جدی گرفته شده و از سفرهای غیرضروری پرهیز شده؟ فقط کافی است کمی محدودیت‌های سفر کاهش پیدا کند تا همه از حجم ترافیک و هجوم به جاده‌ها و خطوط هوایی شگفت‌زده شوند! به نظر می‌رسد فقط همین محدودیت‌ها و جریمه‌هاست که کمی از شدّت سفرها می‌کاهد، امّا آیا راه حل همین است یا نیاز به برنامه‌های جدی‌تری هست؟

آیا بهتر نیست در کنار این محدودیت‌ها، تدابیر دیگری هم در نظر گرفته شود؛ تدابیری از جنس آگاهی بخشی و مجهّزسازی اماکن رفاهی و ترددگاه‌های عمومی! 

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی سفر مدعی است برای مدیریت این وضعیت، طرح‌هایی را که نام‌های مختلفی هم مثل «سفر ایمن، مسؤولانه و یا سالم» دارد، به همراه پروتکل‌هایی برای سفر گردشگران خارجی و داخلی به ستاد ملی کرونا داده، اما ظاهرا موافقتی در پی نداشته که به اجرا درنیامده است.

کجای مسیریم؟

این وزارتخانه سعی کرده با برداشتن طرح‌های تشویقی مثل وام ۲۰ میلیون تومانی و سفر قسطی، در جهت کاهش سفرها گام بردارد. کمیته عالی نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی مدیریت کرونا هم هر گونه تبلیغ سفر و مشوق‌های آن در تمام تعطیلات بویژه نوروز را ممنوع کرده است. با این همه، سفرهای مردم در حد انتظار کم نشده است. حال به جای آن‌که شیوه دیگری برای مدیریت سفرها و نظارت‌ها در پیش گرفته شود یا به الگوهای موفق سایر کشورها توجه شود، مثل همیشه اخطار به مردم داده شده که اگر سفرهای زمستانی‌شان مخاطره‌آمیز شود، محدودیت‌ و ممنوعیت‌ها برای سفرهای نوروزی برگردانده می‌شود.

پس به نظر می‌رسد شرایط سفر و گذراندن تعطیلات نوروز 1400 ما، به همین ماه‌های پیش رو بستگی دارد...

البته درباره سفرهای خارجی و برون مرزی قضیه متفاوت است، اگر علایقمند هستید تا به صورت دقیق از شرایط کشورهایی و شهرهایی که امکان سفر نوروزی به آنها وجود دارد مطلب شوید، مطلب "ایرانی ها در نوروز 1400 به کدام کشورها و شهرها میتوانند سفر کنند؟" را مطالعه کنید

 
 
نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.