برترین مقاصد بهاری به انتخاب کاربران لست سکند

3.8
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
زیباترین استانهای بهاری ایران از نظر مردم
13 خرداد 1400 08:00
7

وجب به وجب خاک ایران زیبا است و این زیبایی در فصل بهار دو چندان می‌شود. از شمالی‌ترین نقطه کشور تا جنوبی‌ترین، از غربی‌ترین تا شرقی‌ترین،‌ تمام ایران در فصل بهار زیبایی منحصربه‌فرد و ویژه خودش را دارد. فرقی نمی‌کند که در دل کویر باشیم، یا در میان درختان یک جنگل، در ساحل قدم بزنیم یا از ارتفاعات کوهستان‌ها بالا برویم؛ در هر صورت بهار ایران دلکش است. سال پیش (بهار 1399) تصمیم گرفتیم تا با برگزاری یک نظرسنجی (در صفحه اینستاگرام لست سکند) به وسعت ایران زمین، زیباترین و برترین مقاصد بهاری را به انتخاب مردم مشخص کنیم. در این نظرسنجی که در آن بیش ۱۴۵ هزار نفر شرکت کرده‌اند و چهار استان به مرحله نیمه نهایی رسیدند و در نهایت لرستان به عنوان زیباترین استان بهاری ایران شناخته شد. در ادامه همراه باشید تا این استان‌ها و میزان آرای محبوبیتشان در فصل بهار را به شما معرفی کنیم.

برترین مقاصد بهاری

برترین مقاصد بهاری

۴. استان مازندران

مازندران یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های خطه شمال کشور است که در کرانه‌های جنوبی دریای خزر قرار دارد. در این استان از سواحل شنی تا ارتفاعات ناهموار کوهستان دیده می‌شود. مازندران پوشیده از جلگه‌ها، علفزارها، سواحل، بیشه‌ها،‌ جنگل‌های هیرکانی بوده و میزبان رشته کوه‌های البرز است. به همین دلیل آب‌وهوای این منطقه معتدل مرطوب و کوهستانی است. همین وضعیت جغرافیایی، باعث شده تا صدها گونه گیاهی و جانوری متنوع در این استان وجود داشته باشد.

دریای خزر، ارتفاعات کوهستان و جنگل‌ها از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شوند که در فصل بهار زیبایی آن‌ها دو چندان می‌شود. بی دلیل نیست که هر ساله مازندران در فصل بهار میزبان گردشگران بسیاری از سراسر کشور است. آب‌وهوای معتدل و جنگل‌های سرسبز بهاری، مازندران به تکه‌ای از بهشت روی زمین تبدیل می‌کند. جالب است بدانید که این استان همان قدر که به دلیل طبیعت بکر و دلنشینش شناخته می‌شود، از نظر تاریخ و فرهنگ هم قدمت بالایی دارد و به عنوان پرافتخارترین استان ایران در بازی‌های المپیک شهرت دارد.

در نظرسنجی مردمی لست‌سکند، مازندران به عنوان چهارمین استان زیبای بهاری ایران انتخاب شده است. جاذبه‌های گردشگری طبیعی در مازندارن بی‌شمار هستند. برای مثال فیلبند، جواهرده، دریاچه ولشت، باداب سورت، پارک ملی لار، آبشار آب پری، پارک جنگلی چالدره و دریاچه میانشه تنها بعضی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی در استان مازندارن هستند که در فصل بهار بسیار دیدنی می‌شوند.

استان مازندران
عکس از امین ملک‌زاده | خبرگزاری صدا و سیما
استان مازندران
عکس از غلامرضا شمس | خبرگزاری فارس

۳. استان گیلان

گیلان از دیگر استان‌های شمالی ایران است که با آب‌وهوایی معتدل و مرطوب، میزبان یکی از مطبوع‌ترین و بکرترین طبیعت‌های ایران به شمار می‌رود. گیلان سرشار از رودخانه بوده و با کرانه‌های دریای خزر و رشته‌ کوه‌های البرز هم‌مرز است. سواحل، جلگه‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و کوه‌های بسیاری در این استان قرار دارند. به همین دلیل گیلان را می‌توان یکی از مهدهای سرسبز طبیعت ایران دانست. بااین‌حال فقط طبیعت بکر گیلان نیست که این استان را به یکی از قطب‌های گردشگری جذاب و محبوب در ایران تبدیل کرده، بلکه تاریخ و فرهنگ غنی گیلان هم زبانزد است. سالانه بیش از پنج میلیون گردشگر داخلی و خارجی به این استان سفر می‌کنند.

در نظرسنجی مردمی لست‌سکند، گیلان به عنوان سومین استان زیبای بهاری ایران انتخاب شده است. طبیعت بکر و سرسبز گیلان در فصل بهار به اوج زیبایی خود می‌رسد. آب‌وهوای مطبوع بهاری در کنار شکوفه‌های بهاری و سرسبزی خیره کننده جنگل‌ها و ارتفاعات گیلان، این استان را به یکی از محبوب‌ترین مناطق سفر در فصل بهار تبدیل کرده است. دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری طبیعی گیلان بی‌شمار هستند. ماسوله، قلعه رودخان، لاهیجان، سواحل دریای خزر، دشت النزه، دیلمان، داماش، تالش، تالاب کیاکلایه، دریاچه بره سر و جنگل گیسوم تنها بعضی از دیدنی‌های طبیعی این استان به شمار می‌روند که در فصل بهار زیبایی آن‌ها بسیار خیره‌کننده می‌شود.

استان گیلان
عکس از پوریا پاکیزه | خبرگزاری ایسنا
استان گیلان
عکس از ابوذر حمیدی | خبرگزاری ایلنا

۲. استان کردستان

کردستان از استان‌های غربی ایران است که در میان دامنه‌ها و دشت‌های رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. همان طور که از نام این استان مشخص است، کردستان سرزمین کرد‌ها شناخته می‌شود. کردستان از دریا فاصله بسیاری دارد و در دل کوه‌ها جای خوش کرده است. این استان کوهستانی میزبان دشت‌های پهناور و دره‌های پهن بوده و آب‌وهوای مطبوع و خاصی دارد. آب‌وهوای کردستان تحت تاثیر توده‌های مرطوب مدیترانه‌ای است. به همین دلیل در فصل بهار باران و در فصل زمستان برف بسیاری در این استان می‌بارد.

دشت‌های پهناور کردستان که در فصل بهار پر از گل و شکوفه می‌شوند، در کنار ارتفاعات، دامنه‌ها و رشته‌ کوه‌ها از دیدنی‌های جذاب این منطقه به شمار می‌روند. بی دلیل نیست که این استان هر ساله میزبان گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری است. چرا که گشت‌وگذار در میان ارتفاعات و طبیعت بکر کردستان، هر عاشق سفری را به خود جذب می‌کند. البته جاذبه‌های گردشگری کردستان تنها محدود به طبیعت بکر آن نیست، بلکه این استان تاریخ و فرهنگ غنی هم دارد.

در نظرسنجی مردمی لست‌سکند، کردستان با بدست آوردن 65471 رای و با اختلافی بسیار اندک به عنوان دومین استان زیبای بهاری ایران انتخاب شده است. آبشارها، رودخانه‌ها، ارتفاعات، دشت‌ها، شکارگاه‌ها و غارهای طبیعی بسیاری در کردستان وجود دارند که در فصل بهار بسیار دیدنی و جذاب می‌شوند. دریاچه زریبار، پارک جنگلی آبیدر، منطقه اورامان،‌ آبشار و چشمه بل، غار کرفتو و آبشار کویله تنها بعضی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی این استان محسوب می‌شوند که در فصل بهار بسیار سرسبز و خیره‌کننده می‌شوند.

استان کردستان
عکس از پوریا پاکیزه | خبرگزاری ایسنا
استان کردستان
عکس از مشرق نیوز

۱. استان لرستان

لرستان از دیگر استان‌های کوهستانی ایران به شمار می‌رود که در غرب کشور واقع شده است. به غیر از چند دشت محدود، لرستان پوشیده از رشته کوه‌های زاگرس است. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای آب‌وهوای متنوعی است و به نوعی می‌توان چهار فصل را در آن دید. در فصل بهار این استان آب‌وهوایی مطبوع و بارانی دارد و در فصل زمستان شاهد برف و کولاک بسیار هستیم. به دلیل بارش‌های فراوان،‌ لرستان از استان‌های پرآب ایران شناخته می‌شود و پوشیده از جنگل است.

این استان به دلیل طبیعت بکر و منحصربه‌فردی که دارد، هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج از ایران است. البته جاذبه‌های گردشگری و دیدنی لرستان تنها محدود به طبیعت بکر و جذاب آن نیست، بلکه این منطقه از اولین سکونتگاه‌های بشر شناخته شده و اهمیت تاریخی فوق‌العاده‌ای دارد. تاریخ و فرهنگ غنی در کنار طبیعت بکر، لرستان را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است.

در نظرسنجی مردمی لست‌سکند، لرستان با  بدست آوردن 66405 رای در فینال به عنوان اولین استان زیبای بهاری ایران انتخاب شده است. دریاچه گهر ، اشترانکوه، لاله‌های واژگون دالانی الیگودرز،‌ پارک جنگلی شورآب،‌ دریاچه کیو و مجموعه تالاب‌های پلدختر بعضی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی این منطقه به شمار می‌روند که در فصل بهار بسیار دیدنی و منحصربه‌فرد می‌شوند. اما دیدنی‌های طبیعی این استان به ویژه در فصل بهار تنها محدود به جنگل‌ها و  دشت‌ها نیست. بلکه لرستان را می‌توان مهد آبشارهای ایران دانست. آبشارهایی که در فصل بهار خروشان‌تر از همیشه سرازیر می‌شوند. آبشار آب سفید، آبشار عروس، آبشار وارگ، آبشار مهر، آبشار بیشه و آبشار ازنادر بعضی از آبشارهای جذاب و دیدنی لرستان محسوب می‌شوند. بی دلیل نیست که از دید مردم، لرستان به عنوان زیباترین استان بهاری ایران انتخاب شده است.

استان لرستان
عکس از خبرگزاری ایرنا
استان لرستان
عکس از کامین ملکی | خبرگزاری فارس

تألیف: لست سکند

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.