سفرنامه پاریس و کلن

4.1
سفرنامه پاریس و کلن
01 خرداد 1390 16:25

سفر ما به پاریس در ساعت پنج صبح چهارشنبه سوم فروردین ماه 1390 با قطار از لندن به سمت پاریس آغاز شد.بنا بر ویزای ده روز شینگنی که داشتیم،تصمیم گرفته بودیم که پاریس و اگر هم زمان اجازه داد، یک کشور اروپایی دیگر را ببینیم. برای سفر از لندن به پاریس شما می توانید اتوبوس، هواپیما یا قطار را انتخاب کنید که انتخاب ما قطارهای یورو استار (همان قطاری که از تونل مانش و زیر دریا عبور می کند) بود. نرخ بلیط های قطار، متغیر و وابسته به روز و ساعت شما برای سفر می باشد. ارزانترین بلیط قطار متعلق به ساعت پنج و نیم صبح و با مبلغ نفری 69 پوند بود. زمان مسافرت با قطار از لندن به پاریس در حدود دو نیم ساعت بود و ما در ساعت نه و نیم صبح به وقت فرانسه به شهر پاریس و ایستگاه قطار "گق د نورد" رسیدیم. (اختلاف زمانی بین لندن و پاریس +1 ساعت می باشد.)

محل اقامت ما در شهر پاریس، هتلی دو ستاره به نام Stars در محله آرکویل پاریس بود که به طور کاملا تصادفی و شانسی در بین هتل های موجود بر روی اینترنت انتخاب کرده بودیم تا بتوانیم به واسطه رزرو قطعی هتل، ویزای کشور فرانسه را از سفارت فرانسه در ایران دریافت کنیم. هتل ما با وجود تمیز بودن، نقاط ضعفی نظیر دور بودن از مرکز شهر و نقاط توریستی (طی مسیری 45 دقیقه-ای از هتل تا مرکز شهر)، نداشتن یخچال و ... را داشت. در مجموع توصیه می کنم که قبل از انتخاب تصادفی هتل و انجام رزرو اینترنتی، نگاهی هم به نقشه شهر و فاصله آن با نقاط توریستی بیاندازید.

جابجایی در پاریس:

ارزانترین راه برای جابجایی،استفاده از اتوبوس و مترو است. بهترین راه برای استفاده از اتوبوس و مترو، خرید کارت های حمل و نقل پاریس با نام Paris Pass است. این کارت ها در انواع یک، دو،سه و پنج روزه موجود هستند. مبلغ این کارت ها برای هرروز تقریبا شش یورو است که برای توریست ها که مدام در حال جابجایی در شهر هستند، مبلغ بسیار مناسبی است. از دیگر مزیت های این کارت ها، این است که شما با داشتن این کارت ها می توانید از اغلب مکان های توریستی با تخفیف در خرید بلیط استفاده کنید.

مکان های دیدنی در پاریس:

برجی فلزی در میدان شان دو مارسو در کنار رود سنواقع در شهر پاریساست. برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته شده‌ترین بناها در جهان است. ساخت برج ایفل در سال ۱۸۸۷آغاز و در ۳۱مارس۱۸۸۹به پایان رسید. در آغاز برج ایفل برای نمایشگاه جهانیو به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسهساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر که در بین آنها می‌توان از امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیهو هم چنین الکساندر دومانویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض نمودند.

نام برج ایفل از نام سازنده‌اش گوستاو ایفل گرفته شده است. برای رفتن به بالای برج باید ساعت ها در صف بایستید و مبلغ 13.10 یورو برای رفتن به طبقه آخر برج و یا 8 یورو برای رفتن به طبقه دوم برج بپردازید. از طبقه نهایی این برج شاهد نمایی 360 درجه از شهر زیبای پاریس خواهید بود. به نظر من نمای پاریس از بالای برج ایفل آنچنان زیباست که ارزش ساعت ها ایستادن در صف را دارد.

بت موش:

نام قایق های تفریحی بر روی رود سن است. این قایق ها برحسب تنوع خدمات، قیمت های متفاوتی دارند. می توانید بر روی قایق های رستوران دار شام بخورید و یا بلیط یکروزه این قایق ها را تهیه کرده و در ایستگاه های متعدد این قایق ها پیاده و سوار شوید.

دیدن ساختمان های تاریخی و توریستی پاریس از نمای رودخانه، تجربه جالبی است که با پرداخت 12 یورو برای یکساعت قایق سواری به دست می آورید. با داشتن کارت های Paris Pass می توانید از تخفیف برای سوار شدن به بت موش برخوردار شوید.

کلیسای نتردام :

کلیسای نتردام، کلیسای معروفی در شهر پاریساست. این کلیسا در جزیره سیتهدر میانه رود سنو در مرکز پاریس واقع شده است. هر سال ۱۳ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

در محلی که هم اکنون این کلیساقرار دارد تا قبل از قرن چهارم میلادی معبدیغیر مسیحیوجود داشته است. در قرن چهارم کلیسایی بزرگ جای آن معبد راگرفت. این ساختمان تا قرن دوازدهم بر جای بود ولی در آن زمان جمعیت پاریس بطور ناگهانی بالا رفت و تصمیم گرفته شد تا کلیسا را بزرگ گردانند. بدین ترتیب ساختمان قبلی را خراب کرده و در سال ۱۱۶۳میلادی ساختمان جدید شروع شد که ساختن آن تقریباً دو قرن طول کشید و در ۱۳۴۵میلادیبه پایان رسید. این کلیسا تا مدتی طولانی بزرگترین کلیسای اروپا بود ولی هم اکنون نه تنها در اروپا بلکه در فرانسه کلیساهای بزر گتر از آن وجود دارند. اهمیت آن در این است که زیباترین اثر در معماری گوتیکمی‌باشد. برای تزیین داخل و خارج آن صدها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده اند. بازدید از این کلیسا رایگان است و دیدن آن را به همه علاقمندان معماری سبک گوتیک توصیه می کنم.

پاریس

در نزدیکی این کلیسا منطقه ای به نام Greek Town قرار دارد که در آن رستوران های یونانی و ترکی فراوانی قرار دارند. اغلب رستوران برای جذب مشتری، به پخش موسیقی و شکستن بشقاب در معابر می پردازند.

ساختمان اپرای گارنیه :

از ساختمان های دیدنی و قدیمی پاریس است. هزینه بازدید از این ساختمان، هشت یورو می باشد.

گالری لافایت :

انام یک فروشگاه معروف و با شکوه فرانسویاست که دارای آوازه‌ای جهانی است. گالری لافایت در بلوار هاوسمندر منطقه ۹ پاریسواقع شده است. در این گالری اغلب مارک های معروف کیف و کفش و ساعت و پوشاک به فروش می رسند. علاوه بر فروش چنین اجناسی، در این گالری رستوران های متنوعی هم وجود دارند.

گالری لافایت در سال ۱۸۹۶میلادی، برای اولین‌بار افتتاح شد.از بالای ساختمان گالری لافایت می توانید نمایی زیبا از ساختمان اپرای گارنیه و بافت تاریخی پاریس داشته باشید.

مرکز ژرژ پمپیدو:

نام مؤسسه هنری و فرهنگی است که در سال ۱۹۷۷به‌نام ژرژ پمپیدورئیس‌جمهور فرانسهدر پاریسبرپا شد.

این مرکز شامل موزه ملی هنر مدرن، مرکز طراحی صنعتی، اداره توسعه فرهنگی است. نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی نیز همیشه در آن برپا است. دو ارگان مهم دیگر یعنی کتابخانه عمومی مرجع و بنیاد پژوهش و هماهنگی موسیقی و آکوستیکنیز بخشی از این مرکز است. ژرژ پمپیدو رئیس جمهوری وقت فرانسه پس از بنیانگذاری موسسه پژوهش‌های تطبیقی، مدیریت آن را به پیر بولزآهنگساز و مولف پیشروی فرانسوی سپرد. اندیشه ابتدایی بولز در موسسه، گسترش پژوهش در زمینه منابع نوین صوتی، آموزش آزاد و کمک به شکوفایی نسل جوان آهنگساز بود.

موزه لوور:

به فرانسوی:(Musée du Louvre) در شهر پاریسدر کشور فرانسهواقع شده است. بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود.موزه لوور یکی از بزرگ‌ترین موزه‌هایجهان است.

پاریس

موزه لوور از سال ۱۷۹۳میلادی، تا امروزه به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده است. تمرکز موزهٔ لوور روی هنر، تاریخبشر و فرهنگاست و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌هاو تابلوی مونالیزااثر لئوناردو داوینچیاشاره کرد.

ورودیه این موزه ده یورو می باشد که برای افراد زیر سن 26 سال ساکن اتحادیه اروپا رایگان است. البته در روز شنبه اول هر ماه هم می توانید به طور رایگان از این موزه بازدید کنید. چنانچه از علاقمندان پروپاقرص آثار هنری هستید، حداقل دو روز از سفر خود را به بازدید از این موزه اختصاص دهید تا بتوانید با دقت و حوصله همه آثار موجود در موزه را ببینید. از دیگر موزه های معروف پاریس، موزه "اورسای" است که در آن تابلوهای نقاشی اغلب نقاشان معاصر نظیر "گوگن"، "ونگوگ" و ... نگهداری می شود.

گورستان پرلاشزر:

گورستان پرلاشز با ۴۳هکتارمساحت، بزرگ‌ترین گورستان پاریسو از مشهورترین گورستان‌های جهان است. گفته می‌شود این گورستانکه در منطقه ۲۰ پاریس واقع شده، پربازدیدترین گورستان جهان است.

پاریس

مشاهیر فراوانی از جمله اسکار وایلد (نویسنده ایرلندی)، صادق هدایت و غلامحسین ساعدی(نویسندگان ایرانی)، انوره دو بالزاک (نویسنده فرانسوی)، فردریک شوپن(آهنگساز و پیانیست لهستانی) و ... در پر لاشز به خاک سپرده شده‌اند.

این گورستان صرف نظر از ارزش تاریخی، دارای ساختمان ها و مجسمه های دیدنی نیز می-باشد..

پانتون:

نام ساختمان مشهوری در قلب پاریس است. این ساختمان آرامگاه مشاهیری همچون "الکساندر دوما" است.

میدان کنکورد:

نمیدان کنکورد از میدان‌های مشهور شهر پاریساست و در انتهای شرقی خیابان شانز الیزهقرار گرفته است. در گذشته این میدان به نام لویی پانزدهمنامیده می‌شد. در طول انقلاب اول فرانسهو در دوره معروف به تروردستگاه مشهور گیوتیندر این میدان نصب شده بود. سر بسیاری از رجال آن دوره فرانسه نظیر لویی شانزدهم و ماری آنتوانتدر این میدان به زیر گیوتین رفت.

در این میدان و در حاشیه خیابان رویال ساختمان وزارت دریاداری فرانسه، هتل کریلیونو سفارت ایالات متحدهقرار دارد. در سوی دیگر میدان باغ تویلریکه به موزه لوورمنتهی می‌شود قرار گرفته است. یکی از اضلاع میدان کنکورد به میدان دیگری به نام وندوممتصل است در این میدان نیز هتل‌های مجلل ریتزو وندوم و تعداد بسیار زیادی جواهر فروشی مجلل و معروف قرار دارد. علاوه بر این در این دو میدان سالن‌های مدبسیاری از معروف‌ترین طراحان لباس دنیا و شرکت‌های مشهور مُد قرار دارند.

پاریس

در مرکز این میدان ستون تاریخی ابلیسکقرار دارد. این ستون از سوی والی مصر، محمدعلی پاشابه فرانسه هدیه شده است. قدمت این ستون به دوره رامسس دوممی‌رسد و قدیمی‌ترین اثر موجود در فضای شهری پاریس است.

خیابان شانزه لیزه:

شانزه لیزه، خیابانیمشهور واقع در شهرپاریس، پایتخت فرانسهاست. خیابان شانزلیزه با زیبایی فراوان، کافه‌های معروف و فروشگاه‌های لوکس یکی از معروفترین خیابان‌های جهان است. معنی نام آن «دشت الیزه» است و کاخ الیزهنیز در نزدیکی این خیابان قرار گرفته است. الیزه در اساطیر یونانبه معنی خجسته‌است. فرانسوی‌ها شانزلیزه را «la plus belle avenue du monde»یعنی «زیباترین خیابان جهان» نیز می‌نامند.

این بلوار به طول ۱٬۹۱۰ متر در منطقه ۸ پاریس و در شمال غربی این شهر قرار دارد. این خیابان از میدان کنکوردآغاز شده و به میدان شارل دوگل (میدان اِتوال) ختم می‌شود. شانزلیزه بخشی از محور تاریخی (Axe historique) پاریس به‌شمار می‌آید.

طاق پیروزی:

بنایی است در پاریسواقع در میدان شارل دوگلو در انتهای غربی خیابان شانز الیزه. این بنا به افتخار جنگجویانی ساخته شده که در طول تاریخ و به ویژه در دوران حکومت ناپلئونجان خود را در راه فرانسهفدا کرده‌اند.

پاریس

در دیوارهای داخلی و بر فراز این تاق نصرت نام فرماندهان نیروهای فرانسوی در این جنگ‌ها نقش بسته است. در زیر این بنا نیز مقبره یکی از سربازان گمنام جنگ جهانی اولواقع شده است. در پایین و در ضلع شرقی این بنا (به سمت شانزه لیزه) آتشی به یاد سرباز گمنام همواره شعله ور است که هر بعدازظهر طی مراسمی خاص با گاز طبیعی آتش آن را تجدید می کنند.

برای رفتن به بالای طاق پیروزی باید 9.50 یورو بپردازید که چنانچه کارت های Paris Pass داشته باشید، تخفیف ده درصدی خواهید داشت.

محله مونتمارت پاریس:

این محله سابق بر این محل زندگی نقاشان معروف سبک امپرسیونیسم چون "گوگن"، "ونگوگ" و ... بوده است.در حال حاضر، موزه آثار "سالوادر دالی" هم در این محله قرار دارد. از دیگر علل شهرت این محله، وجود مکان های مشهوری چون "مولن روژ" است. مولن روژ، یک کاباره سنتی در فرانسه محسوب می شود که در سال 1889 توسط ژوزف اولر آغاز به کار کرد. ژوزف اولر همچنین موسس سالن موسیقی المپیا پاریس نیز می باشد. عبارت مولن روژ فرانسوی است و ترجمه آن به انگلیسی آسیاب بادی سرخ می شود.

دیزنی لند پاریس:

مرکز تفریحی و رفاهی واقع در شهر جدید مارن لاواله در حومه شرقی شهر پاریساست. این مجموعه در ۳۲ کیلومتری مرکز شهر پاریسو در منطقه شسی واقع است. این مجموعه دارای دو پارک تفریحی است و بلیط هایی ورودی متفاوت از نظر نوع بلیط و قیمت می باشد. شما می توانید تنها برای یک پارک و یا هر دو پارک و برای یکروز و یا دو روز بلیط تهیه نمایید. بلیطی که ما خریدیم برای دو پارک و استفاده در یکروز بود به مبلغ 69 یورو که ما با داشتن کارتهای Paris Pass توانستیم 15 درصد تخفیف بگیریم.

اگر در هنگام سفر به پاریس کودکی همراه دارید، دیدن دیزنی لند را از دست ندهید. این مجموعه حتی برای بزرگسالان هم دیدنی است. از دیگر پارک های تفریحی شهر پاریس، پارک آستریکس و اوبیکس است.

باغ تویلری:

یکی از کاخ‌های سلطنتی کشور فرانسهواقع در شهر پاریسو در حاشیه راست رود سنکه در سال ۱۸۷۱ تخریب شد.این کاخ سابقا در ضلع غربی کاخ لوورقرار داشت. این باغ مملو از مجسمه های گوناگون است و فضای سبز دیدنی دارد.

در سه روز آخر از مهلت ویزایمان تصمیم گرفتیم تا سفری کوتاه به کلن در آلمان داشته باشیم. شنیده بودیم که در کلن کلیسایی جامع شهر کلن بسیار دیدنی است که واقعا هم بود.

تصاویری از کلیسای جامع شهرکلن:

کلن

کلیسای جامع کلن، نماد این شهر و شاهکار معماری گوتیک است. این کلیسا از سال1996توسط یونسکو به عنوان اثر حفاظت‌شده و میراث فرهنگی جهانی شناخته شده‌است. این کلیسا در طول تاریخ طولانی خود رکوردهای بسیاری را شکسته‌‌است. کلیسای مذکور20هزار نفر ظرفیت دارد. امروزه این کلیسا دارای بزرگ‌ترین ناقوس طنین‌انداز آزاد جهان یعنی St. Petersglockeاست که در سال1924 کامل‌شد. شهروندان کلن از روی علاقه این ناقوس را d'rdicke Pitter می‌نامند. با آن که ساختمان پنج شبستانی کلیسا با نمای غربی جاودانه‌اش امروزه دیگر بلندترین ساختمان جهان به شمار نمی‌رود، اما برای صعود از 509 پله یکی از برج‌های آن مقداری استقامت لازم است زیرا آسانسوری وجود ندارد.

سفر از پاریس به کلن، قطار را انتخاب کردیم . سفر از پاریس به کلن ماند سفر از یک شهر به شهر دیگر در یک کشور بود. نه کنترل پاسپورتی وجود داشت و کنترل ویزا! با بلیطهایی که از اینترنت خریده بودیم و پرینت آن را گرفته بودیم، سفر قطار شدیم و سه ساعت بعد در شهر کلن پیاده شدیم. قیمت ها در کلن بسیار ارزانتر از پاریس بود. بعد از گشتی کوتاه در اطراف ایستگاه قطار کلن، هتل سه ستاره ای با مبلغ شبی 80 یورو گرفتیم. هتل جدید درست در کنار کلیسای جامع معروف شهر کلن و در جوار مرکز خرید این شهر بود. با ده دقیقه پیاده رود به کنار رود راین می رسیدیم که منظره-ای دیدنی بود از ترکیب شهر و کشتی های روی آب.

تصاویری از رود راین:

کلن

از دیدنی های جالب این شهر، پل قطار شهر کلن است که هزاران عاشق بر روی این پل به نشانه عشقشان قفل هایی بسته اند. بر روی اغلب این قفل ها نام دو عاشق و یک تاریخ ذکر شده اند.

از دیگر دیدنی های شهر کلن، موزه شکلات در کنار رود راین بود. در این مکان کارخانه شکلات سازی "لندیت" و فروشگاه شکلات با تنوع گوناگونی از شکلات بود. دو روز بعد با اتوبوس از کلن به پاریس برگشتیم تا از آنجا به لندن برگردیم. فاصله کلن تا پاریس با اتوبوس هشت ساعت بود و صبح زود به پاریس رسیدیم. مسیر اتوبوس از پاریس بسیار دیدنی بود و از جدابیت های این سفر، زمانی است که با اتوبوس بر روی کشتی های بزرگی می روید که ماشین حمل می کنند. این کشتی ها فروشگاه ها و رستوران های متنوع و متفاوتی دارند تا در زمان سفر یکساعت شما بر روی دریا سرگرم باشید.