پاتایا با نگاه به تفریحات خانوادگی

تفریحات خانوادگی در مجردی‌ترین مقصد ممکن! + تصاویر

پاتایا نزدیک‌ترین تفرجگاه ساحلی در نزدیکی بانکوک است و همین موضوع، دسترسی به آن را برای اغلب مردم بسیار آسان می‌کند. بسیاری این شهر را با مراکز فسادش می‌شناسند، اما بدون شک اگر کمی دقت کنیم، جاذبه‌های سالم بسیاری را در آن خواهیم یافت. علاوه بر جاذبه‌های دلفریب، پاتایا مقصدی مقرون به صرفه برای اغلب اقشار جامعه است.

اطلاعات ضروری

• اختلاف ساعت با تهران: ۳:۳۰+
  • زبان رسمی: تایلندی
  • واحد پول رسمی: بات تایلند (THB)
  • وب‌گاه رسمی: www.pattaya.go.th
  • فرودگاه: (Bangkok-Suvarnabhumi Airport (BKK

وضعیت آب و هوایی

پاتایا دارای اقلیمی گرمسیری است که به دلیل نزدیکی با بانکوک، شباهت بسیاری به آب و هوای این شهر دارد اما به دلیل ساحلی بودنش، هوای نسبتا خنک‌تری دارد. زمستان‌های این شهر خشک و دارای آب و هوای بسیار مطلوبی است اما در ماه آوریل، هوا بسیار گرم می‌شود. فصل‌های بارانی اساسا از ماه مه تا نوامبر طول می‌کشند، ولی در طول ماه‌های سپتامبر و اکتبر بارش شدیدتری را شاهد خواهیم بود. در این شهر، باران به جای بارش نم نم و طولانی، بیشتر به صورت رگباری و کوتاه مدت می‌بارد پس هنگام سفر به پاتایا در فصول بارانی، با دانستن این نکته آمادگی لازم برای مقابله با چنین شرایطی را داشته باشید.

بهترین زمان برای رزرو هتل

هتل‌های پاتایا دارای فصول پرگردشگر مخصوص خودشان هستند. به تبع زیاد شدن گردشگر در ماه نوامبر تا مارس، قیمت انواع هتل افزایش می‌یابد که البته در طول تعطیلات کریسمس، به بالاترین حد ممکن می‌رسند. خارج از این مدت را می‌توان فصول کم گردشگر یا Low Season نامید که به تبع آن قیمت‌ها سیر نزولی پیدا می‌کنند. در این مدت و به خصوص در هتل‌های لوکس، می‌توان با قیمت‌های خوبی اتاق رزرو کرد.

مکان یابی هتل:

پاتایا دو خیابان شلوغ و پر رفت و امد دارد که تقریبا به همه جای پاتایا از طریق این دو خیابان دسترسی دارید، که نام هاشون beach road , second road و به نظرم خیابان های فرعی بین این دو خیابان موازی بهترین مکان برای گرفتن هتل هستش و نزدیک به ساحل هم هستید.

رفت و آمد:

توک توک: من به توضیح در مورد توک توک به عنوان تنها وسیله مناسب و راحت برای رفت وآمد در پاتایا اکتفا می کنم، این وسیله مانند تاکسی های خطی در ایران عمل می کنه و هزینه رفت وامد با اون تا هر جایی که بره 10 بات فقط برای هر نفر و هرجا که شک داشتین از مسافرهایی که کنارتونن سوال کنید، ولی به توصیه من هیچگاه از رانندگان توک توک قیمت رو سوال نکنید و فقط سوار شید چون اگر بدونن در جریان نیستید ازتون گرون تر می گیرن، و در ضمن سعی کنید مثلا  دو نفر هستید دقیقا 20 بات بدید چون در برگردوندن پول اگر بیشتر بدید ازتون ممکنه بیشتر بگیرن (این تجربه منه که یه دفعه 50 باتی دادیم و برای دو نفر ازمون 30 بات گرفت)، من خودم جاهایی که می خواستم برم و مسیرشو وروی نقشه مشخص می کردم و بعد مسیرهای طولانی و مستقیم و سوار توک توک میشدم و هرجا لازم نبود و کوتاه بود پیاده می رفتم و به صرفه در اومد برامون.

اختلاف ساعت:

اختلاف ساعت تایلند با کشور ما +3:30 دقیقه است ولی در نیمه دوم سال که ما در ایران +1 ساعت هارو به جلو می کشیم اختلاف ساعت ما +2:30 دقیقه می رسد.

شروع سفر:

سلام خدمت تمام دوستان عزیزی که این سفرنامه رو مطالعه می کنند و امیدوارم که مفید واقع بشه براشون.

من و همسرم در تیرماه 1397 در گرونی دلار و بات تصمیم به سفری مقرون به صرفه با تور پاتایا به تایلند و گرفتیم، در این زمان هر بات حدودا 250 تومان است، و ما فقط به یورو دولتی اکتفا کردیم که نفری 1000 یورو به شما در فرودگاه امام و قبل از پرواز داده می شود. و ما حدودا 300 یورو و 1میلیون تومان را به بات تبدیل کردیم.

روز اول سفر:

پرواز ما  از هواپیمایی ماهان در تاریخ 21 تیر 1397 و در ساعت 22:10 دقیقه شب بود که حدودا ساعت 23 پرواز کرد و ما بعد 7 ساعت به بانکوک رسیدیم، در داخل فرودگاه  لیدری که آرم شرکت مورد نظر ما رو داشت پیدا کردیم و بعد از حدود 1 ساعت معطلی که همه افراد و جمع کردن  به سمت پاتایا با اتوبوسی به نسبت راحت تر از هواپیما و خنک به سمت پاتایا حرکت کردیم،

یک نکته داخل هواپیما بگم که دوبار به شما غذا داده میشه که اولی ساعتای 12 شب میدن که بین مرغ و گوشت می تونید یه غذارو انتخاب کنید و به همراه نوشیدنی و کیک و دومی حدود2 یا 3 صبح میدن که بیشتر حالت صبحانه داره.

"شام هواپیما"

قبل از رسیدن به تایلند به شما یه فرم میدن که عکسشو براتون گذاشتم  شما باید این فرم و پر کنید و هنگام ورود به داخل تایلند تحویل بدید یک قسمت این فرم و جدا می کنن و بهتون برمی گردونن اون قسمت نگه دارید که موقع خروج دوباره اون قسمت و ازتون می گیرند که ما این و نمی دونستیم ولی شانسی با خودمون داشتیم و نگه داشته بودیمش ولی نمی دونم اگر انداخته بودیم چی میشد!؟

داخل فرم از شما، نام و نام خانوادگی، شماره پاسپورت و ویزا ، تاریخ تولد به میلادی، جنسیت، میزان درآمد و.... سوال شده.

نام هتل ما sea showr  در second road , soi5 بود که می تونم بهتون بگم اصلا به هتل شباهتی نداشت و اکثر مسافرایی که میومدن اونجا ناراضی بودن و اغلب هتلشونو عوض می کردن، ولی خب ما چون فکر می کردیم وقت کمی و در هتل می گذرونیم و اکثر اوقات بیرون هستیم اهمیت نداده و به اقامتمون در اونجا ادامه دادیم، که البته فکر اشتباهی بود، چون پاتایا شهر کوچیکی و شما اگر صبح ها و روز تور و یا جاهای دیدنیشو نرید تقریبا جز هتل جای خاصی نمی تونید برید مگر مراکز خرید چون هم هوا خیلی گرمه و هم این شهر در اصل شبا زنده است و خیابان های جذابی داره.

از مزایای هتل فقط مکان یابی خوبشو می تونم بگم که دسترسی ما به نقاطی که مد نظرمون بود راحت بود، و یه استخر داشت که چون کوچیک بود و اکثر جوون های مجرد هتل ازش استفاده می کردند ما مناسب ندیدیم استفاده کنیم.

ما حدودا ساعت 12 ظهر به هتل رسیدیم و چون همزمان با یک خانواده پر جمعیت رسیدیم که می خواستن هتلشونو عوض کنن و لیدر مشغول صحبت با اون ها بود ما زیاد معطل شدیم تا تونستیم اطلاعاتی مختصر و از لیدرمون بگیریم، یک نکته بهتون در مورد لیدرهای ایرانی بگم، من خیلی شنیده بودم در سفرنامه هایی که مطالعه کرده بودم که به ایرانی ها اعتماد نکنید (البته خود لیدرمون هم گفت) و تورهاتونو از تایلندی ها بگیرید، و  این باعث شد من هم روز اول به حرفای لیدرم خیلی گوش ندم و قبلش حتما رفتم آمار تورهای تایلندی و هم در اوردم و متوجه شدم که بعضا لیدر ایرانی به ما تخفیفاتی و میداد که ارزون تر از تایلندی ها در میومد و مهم تر از همه اینکه هم گروهی های ما همه ایرانی بودن و خیالمون هم از تورمون راحت بود که طرف مقابلمون ایرانی و اگر مشکلی باشه سریع بهش میگیم و به قول خودشون بیمه هم می کردن که بیمه برامون چون استفاده ای نداشت نمی دونم چقد درسته.

در ضمن در فرودگاه به ما یه سیم کارت تایلندی دادند که 5 بات شارژ داشت که زود تموم میشد، ولی شما می تونید به فروشگاه های 7ELEVEN که آرم سبز رنگی دارند و داخل شهر زیاد میبینیدشون مراجعه کنید و به مبلغ 20 بات که کافی هم هست شارژ کنید، در ضمن اگر هتلتون اینترنت داره نیازی نیس که هزینه کنید واینترنت برای خطتون بخرید.

برای اطلاع از شماره سیم کارت تایلندی خودتون می تونید کدهای زیر و شماره گیری کرده تا شماره خط برای شما ارسال شود:

True move         *833#

Dtac     *102*9#

Ais         *545#

برای شماره گیری و یا حتی برای ارتباط از طریق واتس اپ و تلگرام و یا هر نرم افزار دیگه ای باید حتما  به اول شماره مورد نظرتون به جای صفر، 66+ بزارید تا بتونید بهش زنگ بزنید.

و این رو هم بدونید که هزینه اس ام اس گرون تر از تماس تلفنی هستش، و هزینه تماس به ایران هم دقیقه ای 37 بات.

نکته: در کل انتظارتون از شهر پاتایا یک شهر مدرن و پیشرفته نباشه ، بدونید که باید اونجا بوی بد فاضلاب و غذاهای بدشونو در کنار گرما و شرجی بودن، تحمل کنید، ولی اگر دوس دارید که تقریبا در یک شهر مدرن تر و زیباتر در تایلند سفر کنید حتما پوکت رو انتخاب کنید، چون پوکت به دلیل سونامی که قبلا اومده و شهر ویران شد، بازسازی شده و مدرن تر و شیک تر از شهرهای دیگر تایلنده.و فقط به هزینه سفر شما 130 دلار برای یک پرواز داخلی اضافه می کند.

و برای خرید هم پاتایا  و پوکت هیچ کدام مقصد مناسبی نیستند چون همه چیزو از بانکوک به اونجا میارن و گرون تر از بانکوک هستند و اگر می خواید حتما خرید داشته باشید دو شب اقامت در بانکوک داشته باشید و سعی کنید که حتما هتلتون در نزدیکی مترو باشه چون بانکوک شهر خیلی بزرگ و پر ترافیکی هستش و بدون مترو رفت و امد خیلی سخت میشه.  اسم خیابان بانکوک که شبیه واکینگ استریت در پاتایاست، کاسنرود است.

صحبت های لیدر علی:

"شرکت ما با دو تا رستوران در اینجا قرار داد داره که 20 درصد تخفیف میدن، 1- رستوران البرز در سویی 12 وسط کوچه و 2- رستوران پارسیان در واکینگ استریت (که ما از این رستوران استفاده کردیم چون قیمتش مناسب تر بود)

اما رستوران بانو بهترین رستوران این شهره که تخفیف نداره و خونگی ام هست و صاحبش یه خانوم بالای واکینگ استریت تو کوچه هاست (که ادرس دقیقش و نمی دونم ولی چون شهر پاتایا بزرگ نیس بپرسین حتما بهتون آدرس میدن)

• مراکز خرید از ساعت 9 صبح شروع می شه تا 10 شب
  • برنامه طلایی 8 صبح تا 8 شب شامل: باغ وحش،بازارچه روی آب، میموسا که شامل یه الکازار شوی کوچک و یه موزه سه بعدی داخل خودش می باشد (البته تجربه های مابقی دوستان این بود که مشابه همین در مالزی بسیار زیباترش هست )، دهکده گردن درازا و شام و به قیمت 2500 بات
  • جزیره 10 صبح تا 6 بعد از ظهره پکیج 1000 بات (همراه جت اسکی و کشتی مخصوص تور و پاراسل و ...)
  • پارک آبی رامایانا یا پارک آبی کارتون نتورک به قیمت  1500 بات، تک ، با پکیج 1000 بات (منظور از پکیج گرفتن تور طلایی به همراه یکی از این تورها بود)

توصیه های ایمنی: به هیچ وجه سوار جت اسکی نشید ، چون مافیا دارن و یه خسارت هایی و گردنتون میندازن و ازتون خسارت های کلان می گیرن. و اگر اتفاقی براتون بیفته مثلا پاتون بشکنه یا هرچیزی مسئولیتی گردن نمی گیرن،

به هیچ وجه در ساحل خود پاتایا شنا نکنید چون فاضلابشونو میریزن داخل دریا و فقط برای شنا به سواحل جزیره برید.  "

بعد از توضیحات لیدر ما به اتاقمون رفتیم و بعد از کمی استراحت تصمیم گرفتیم بریم به موزه  ART IN PARADISE  موزه نقاشی های سه بعدی بریم،که البته اگر می خواید که اون پکیج طلایی و بگیرید دیگه لازم نمیبینم این موزه رو جداگانه برید و هزینه کنید چون داخل دهکده فرانسوی ها یا همون میموسا مشابه این موزه هست.

قبل از رفتن به اونجا نیاز داشتیم که پولمونو از یورو به بات تبدیل کنیم، در تایلند چند نوع صرافی هستش که بهتره دنبال صرافی که ارم داخل عکسو داره بگردید و پولتونو چنج کنید چون گرون تر از همه جا پولتونو به بات تبدیل می کنه و فقط حتما باید یه کپی از پاسپورت و همراه خودتون داشته باشید و فقط از ساعت 10 صبح باز هستند تا 10 شب. در زمان سفر ما هر 100 یورو در این صرافی ها 3875 بات بود.

ورودی موزه نفری 400 بات بود و قبل از وارد شدن به موزه کفش هاتونو باید در بیارید، موزه پر بود از نقاشی های جذاب و زیبا که میتونستید عکس های قشنگی بگیرید باهاشون و در کنار بیشتر عکس ها توضیح در مورد جایگاه ایستادن و نحوه عکس گرفتن داده شده با زبان تصویر. این موزه از ساعت 9 صبح تا 9 شب بازه و حدودا دو ساعت زمان میبره

داخل موزه اینترنت رایگان هم هست و می تونید ازش استفاده کنید و در ضمن یک نرم افزار مخصوص این موزه هم موجوده که من چون دیر متوجه شدم و از قبل دانلود نکرده بودم متوجه نشدم چه استفاده ای میشه از این نرم افزار کرد.

توصیه مهم: قبل از اینکه به پاتایا یا هر شهر دیگه ای که مد نظرتون هست سفر کنید حتما روی مپ داخل گوشیتون تمام جاهایی که قصد رفتن دارید و مشخص کرده و فاصله اشو از هتل در نظر بگیرید تا ببینید چقد بهتون نزدیکه و نیاز هست به وسیله یا میشه پیاده رفت.

بعد از موزه ما به داخل خیابان های اطراف هتل رفتیم و سعی کردیم با فرهنگ مردم شهر اشنا بشیم و متوجه شدیم که ما به هیچ وجه غذاهای اینا رو نمی تونیم استفاده کنیم، حتی خیلی از شیرها و ماست های داخل سوپری ها روش عکس خوک داشت و ما نمی تونستیم خرید کنیم، خوشبختانه ما با خودمون یه سری مواد غذایی برده بودیم و هرجا گرسنه میشدیم اگر موقعیت رفتن به رستوران ایرانی نبود از این ها استفاده می کردیم  و خیالمون راحت بود.

در مورد ماساژ های تایلندی: هر دو دقیقه که در این شهر قدم بزنید یک مرکز ماساژ میبینید که ماساژورهاش در کنار خیابان نشستن و بهتون پیشنهاد می دهند، ماساژ پا در تایلند خیلی معروفه و خیلی آرامش بخش که اکثر مسافر ها ازش استفاده می کنن.

بعد از یک گشت کوتاه لیدر با ما تماس گرفت که من تو لابی هستم اگر می خواید برای هماهنگی تور ها تشریف بیارید لابی، ماهم که نزدیک هتل بودیم رفتیم پیششون.

قبلش من از تورهای فراوان تایلندی که زیاد هم هستن آمار پارک آبی رامایانا و زیپ لاین یا تورجنگل رو گرفته بودم و می خواستم با قیمت های تور اقای علی مقایسه کنم که خوشبختانه بهتر بود قیمت هاش و قبول کردیم و از ایشون خریدیم،

ما برای روز دوم سفرمون تور  پارک آبی رامایانا رو خریدیدیم به قیمت 1300 بات بدون بوفه که البته خوب شد بیخودی پول به بوفه ندادیم چون گرسنمون نشد و یکم هم آذوقه با خودمون برده بودیم،در ضمن قیمت بلیط در داخل سایت پارک آبی 1190 بات بود ولی همش دودل بودم که چجوری بخرم اشتباهی عمل نکنم و با نحوه پرداخت پول مشکل داشتم ترجیح دادم باز از لیدر بخرم... که البته یه تور تایلندی به ما 1200 قیمت داده بود ولی بابت این تفاوت کم ترجیح دادیم از علی خرید کنیم که هم به قول خودشون بیمه داشتن و هم مطمئن بودیم از طرف حسابمون،

و برای روز سوم هم زیپ لاین یا تور جنگل و گرفتیم به قیمت 1500 که بیرون تورهای تایلندی 2000 بات به بالا بود.

بعد از توضیحات لیدر تصمیم گرفتیم پیاده به سمت خیابان WALKING STREET  که خیابان معروفی هستش و فقط شبا باز میشه و ورود ماشین بعد از غروب افتاب بهش ممنوعه بریم، و به نظر من این خیابان به هیچ عنوان خانوادگی نیست و اصلا سعی نکنید اگر دختر یا پسر جوان و یا کودک دارید به این خیابان برید چون صحنه های جالبی و نخواهید دید.

یک خیابان دیگه هم که شبیه به واکینگ استریت بود در سویی 7 (البته مطمئن نیستم) بود که ما به طور اتفاقی از اونجا رد شدیم و کم از واکینگ استریت نمی آورد بلکه بدتر هم بود.

بعد از کمی قدم زدن در اونجا با یک توک توک به قیمت 20 بات به هتل برگشتیم و به دلیل خستگی زیاد خوابیدیم .

•  آشنایی با بعضی میوه های تایلندی:

من فقط تونستم بعضی از این میوه هارو مزه کنم، و حسم نسبت بهشونو براتون مینویسم، به نظرم حتما امتحان کنید، در ضمن هندوانه شون از هندوانه ما بی مزه تره،

• آشنایی با بعضی غذاهای تایلندی:

روز دوم سفر:

صبحانه هتل از ساعت 8 صبح بود تا 10 صبح و ما برای استفاده از صبحانه ساعت 9 صبح بیدار شدیم و بعد از خوردن صبحانه که فقط تخم مرغ و سیب زمینی و چایی آن قابل خوردن بود به اتاق رفتیم و آماده شدیم که ترنسفر پارک  آبی قرار بود ساعت 11:10 دقیقه دنبال ما بیاد، ولی متاسفانه لیدر تماس گرفت که ترنسفر ساعت 12:30 میاد ودر نهایت ساعت 13 دنبال ما  اومد و ما ساعت 14 به پارک  آبی رسیدیم و فقط تا ساعت 18 فرصت بازی داشتیم که این یکم مارو دلخور کرد، ولی خوشبختانه با تمام عجله و بدو بدو به تمام بازی های پارک آبی رسیدیم و بعضا بعضی هارو دو سه بار رفتیم ولی خیلی خسته شدیم .

در راه این پارک آبی می تونید اون کوه بودا که با لیزر روش هک شده و دریاچه نقره ای که کنارش هست و ببنید چون دقیقا از کنارش رد میشید. به نظرم اگر اهلش هستید حتما به این پارک آبی یه سر بزنید که بهترین قسمت سفرتون میشه و برای ما عالی بود واقعا پر از هیجان و لذت بود.

این پارک آبی دوربین هایی و داره که از شما وقتی داخل وسایل استفاده می کنید عکس میگیره و با دستبندتون فعال میشه و در نهایت می تونید رایگان برای خودتون ایمیل کنید، که البته زمان ما این دوربین ها خراب بود.

در ضمن به نظر من وسایل هاتونو جوری بردارید که نیازی به گذاشتن داخل صندوق نباشه چون صندوق استاندارد کوچیک که ما برای وسایلمون گرفتی 120 بات قیمت داشت، و اگر چیز با ارزشی همراه خودتون ندارید راحت می تونید با خودتون اینور و اونور ببرید و بزارید یه گوشه چون مطمئن باشید کسی به وسایل شما کاری نداره اصلا و خیالتون راحت باشه.

ما هردو تا پارک آبی پاتایا رو رفتیم و در اخر مقایسه این دوتارو براتون میزارم ولی می تونم بگم تنها ایرانی این پارک ما بودیم و خلوت و خوب بود، چون فک کنم اکثر لیدرها نتورک کارتونو توصیه می کنن در صورتی که این پارک آبی هیجانی تر و بزرگتر و زیباتر بود.

بعد از پارک آبی که ترنسفر ساعت 6 اومد دنبالمون، ساعت 7:30 رسیدیم هتل و خسته و داغون خواب رفتیم و اخر شب حدود ساعتای 10 بیدار شدیم و برای گشت به خیابان های نزدیک هتل رفتیم و یه غذای جالب با نون و تخم مرغ و موز خوردیم که کم بود ولی مزه خوبی داشت به قیمت 50 بات،

در کل شهر پاتایا انگار بر عکس ایران شب ها بیداره و شب ها از قدم زدن تو این شهر  می تونید لذت ببرید.

روز سوم سفر:

امروز هم بعد از خوردن صبحانه منتظر ترنسفر جنگل شدیم که چون یه کار گروهی و همه باهم باید همراه باشیم به موقع اومدن دنبالمون، و گروه ما همه مرد بودن و فقط من زن بودم که خوشبختانه از این بابت اصلا اذیت نشدیم چون هم گروهی های خوبی بودن، تور جنگل برای کسایی مناسب هستش که ترس از ارتفاع ندارند و عاشق هیجان هستند.

قبل از شروع زیپ لاین اگر کسی می خواست ازش عکاسی کنن می تونستن هر 4 نفر 600 بات بدهند که بهشون یه سی دی با عکس هاشون میدادن، و ما دو نفری یه سی دی گرفتیم که عکس های بسیار زیبایی از ما گرفتن  و ارزششو داشت واقعا،

و یه کمد هم رایگان در اختیارتون میزارن که موبایل و الباقی وسایلتونو می تونید اونجا بزارید تا زمان برگشتتون.

قبل از شروع یه آموزش خوب و کامل براتون میزارن و ازتون می خوان که یه بار امتحان کنید همه حالت هارو به صورت آزمایشی تا در حالت حرفه ای دچار مشکل نشید،

اولش که از درخت ها بالا میرید و بعد از یکی دوبار ترستون میریزه و درسته که زیر پاتون خیلی محکم و استوار نیست ولی اگر همیشه ایمنی رو رعایت کنید و هرکاری که میگن لیدرها گوش بدید مشکلی براتون پیش نمیاد ولی ترسیدن یه اتفاق طبیعی مخصوصا که تایلندی های همراهتون عمدا طناب هارو تکون میدن و یا یه صدایی در میارن که بترسین،

حدودا 26 ایستگاه باید برید و به نظرم اگر اضافه وزنتون زیاده این تورو انتخاب نکنید.

بعد گذروندن اخرین ایستگاه به کلبه ای که وسایلتونو گذاشتین برمی گردین و با هندوانه و اب ازتون پذیرایی می کنن، و بعد از 10 دقیقه عکس هاتونو داخل سی دی براتون میارن، و مثل ما منتظر اتوبوس نشینین 20 دقیقه ، برید بیرون سریع چون راننده ای که میبره شمارو بر نمیگرده همونجا منتظر شما میمونه. حدود ساعت 15 ما به هتل رسیدیم و بعد گرفتن یه دوش استراحت کردیم.

حدود ساعت 17 از هتل مجددا بیرون زدیم  و تصمیم گرفتیم به دیدن موزه mini siam  بریم که به معنی شهر کوچک ، و داخلش انواع جاهای دیدنی و معروف دنیارو کوچکشو ساختن مثل برج ایفل ، پیزا و اهرام مصر و کلیسای معروف مسکو و حتی از تخت جمشید ایران که من متوجه نشدم کدوم یکی تخت جمشید، و فقط اینو در سفرنامه های قبلی خونده بودم،

من از دیدن این موزه لذت میبردم و برام خیلی جالب بود، ولی برای همسرم این موزه جذابیت زیادی نداشت و هوا هم چون گرم بود کمی ازار دهنده شده بود برامون، ولی عکس های قشنگی گرفتیم و در نهایت بعد از حدود 1 ساعت از این موزه در اومدیم، بلیط ورودی برای هر نفر 300 بات بود. و من جایی دیدم که تورش نفری 450 بود.

ما از هتل تا یک جایی تو مسیر و پیاده رفتیم که مسیر مستقیم بشه و بتونیم توک توک سوار بشیم و بعد با یک توک توک چون تنها مسافراش ما بودیم و متوجه شد که ما می خوایم بریم مینی سیام، تا مینی سیام رفتیم ولی به اندازه دو مسیر یعنی حدود 40 بات از ما گرفت و در برگشت هم 40 بات دادیم و تا بازار ROYAL GARDEN PLAZA  که بخاطر یک مرکز خرید با قیمت مناسب و یه شهربازی به نام believe it or not  مشهوره یه سر زدیم، بعد از کمی خرید از یه مغازه که همه جنس هاش 60 بات بود و خرتو پرت های کوچیک از لوازم تحریر تا وسایل  ریز آشپزخانه رو داشت به طبقه سوم رفتیم و محیط جالبی داشت که ارزش دیدن داره حتی اگر نخواید از بازی هاش استفاده کنید،

یه قسمت یه سری بازی های کامپیوتری گذاشتن براتون، قسمتی هست شما باید از بین لیزرهای تودر تو رد بشید و به لیزرها برخورد نکنید، سینما چند بعدی داره و یه قسمت که مجسمه های افراد مشهورو درست کردند به حالت خیلی طبیعی که می تونید باهاشون عکس بگیرید و بیرون مجموعه مجسمه مستربین و ارنولد بازیگر فیلم ترمیناتور هست که می تونید مجانی باهاشون عکس بندازید.

جلوتر که برید یه تونل وحشت داره ادم ها با قیافه های خیلی ترسناک بیرون اون وایستادن و خدا می دونه داخلش چه بلایی سرتون میارن و در نهایت یه زامبی بااره برقی دنبالتون می کنه و اگر خوشتون میاد که بترسید واقعا خیلی ترسناکه ، ولی شما اگر دوست داشته باشید می تونید با زامبی های بیرون مجموعه عکس بگیرید و همشون پایه عکس گرفتن هستن، ودر نهایت عکس های ترسیدن و فرارتونو بهتون می فروشن، بلیط های همشون هم بین 500 تا 700 بات متغیر بود.

جلوتر یه قسمت دیگه بود می تونستید مجانی سنجش اعصاب کنید خودتونو و جالب بود به نظرم . داخل پاساژ هم اینترنت رایگان هست و می تونید بعد از وارد کردن شماره پاسپورت مجانی ازش استفاده کنید. بعد از این پاساژ حدود ساعت 11 بود که به هتل برگشتیم و استراحت کردیم برای روز بعد.

روز چهارم سفر:

امروز تصمیم داشتیم به جزیره بریم خودمون و دو تا شرکت شمارو به تنها جزیره پاتایا می برن یک شرکت برای ساحل naban  و در ساعات 7 و 10 و 12و 14 و 15:30 و 17 و 18:30 از پاتایا به نابان و در ساعات 6:30 و 7:30 و 9:30 و12 و 14و 15و 16 و 17 و 18 بر می گردونه به پاتایا

و شرکت بعدی شمارو برای  ساحل tawaen  و در ساعت 8و 9 و 11 و 13 به این ساحل می بره و در ساعت 13 و 14و 15 و 16 و 17 بر می گردونه به پاتایا.

ما با یه توک توک به اسکله پاتایا رفتیم و در اونجا با نفری 30 بات به ساحل tawaen با یه کشتی که عکسشو براتون میزارم رفتیم، و اگر اهل دریازدگی هستید تدابیر لازم رو بیندیشید چون بالا پایین زیاد میشید و خیلی کشتی های مدرنی نیستند. حدودا 45 دقیقه در راه بودیم.

وقتی به ساحل رسیدیم پر بود از افرادی که تورهای پاراسل و غواصی و جت اسکی و به قیمت های مختلف می فروختند ولی چون تجربه ی این وسایل رو در کشور خودمون در سواحل کیش داشتم تمایلی به انتخاب این تورها نداشتم و هم اگر اتفاق خطر افرینی برامون می افتاد عواقبش خیلی بیشتر از لذتش بود برامون.

برای رفتن به ساحل samae  که ساحلی اروپایی و شیک تر از ساحل tawaen  هست می تونید از موتور سیکلت هایی که شمارو به اونجا می برن استفاده  کنید که به صرفه تر هستش و از مسیر جنگلی و زیبایی می گذره.

بعد از حدود چند ساعت قدم زدن در ساحل و گرفتن عکس مجددا از همین ساحل به پاتایا برگشتیم، و در واکینگ استریت در همون رستوران پارسیان یه جوجه بدون استخوان و یه چلو قیمه با سیب زمینی خوردیم که همسرم می گفت خورشت خیلی خوب نبوده، ولی جوجه اش خوشمزه بود. جوجه 170 بات و چلو قیمه 160 بات و یه ماست و خیار 60 بات و دوغ هم نفری 40 بات بود.

روز پنجم سفر:

امروز با لیدر برای تور رایگان هماهنگ کردیم، و قرار بود مارو به چند جای مختلف که ورودی های رایگان داره ببرند، که البته برای گذر وقت در ساعتی از روز که کاری نبود انجام بدیم خوب بود،

حدود ساعت 9 صبح دنبال ما اومدن و ابتدا مارو به فروشگاه جواهر بردن، البته این نکته رو بگم که صاحبان این فروشگاه به لیدرهایی که توریست هارو میبرن و از اون ها خرید می کنن پورسانت میدن و ماشین ون رو خود فروشگاه در اختیار لیدر ها میزاره، ولی در کل دیدن این فروشگاه خالی ار لطف نیست، محیط جالبی داشت ولی اجازه عکاسی نداشتیم و من فقط تونستم از قسمت اول که عکس پادشاهان و با سنگ های گرانبها درست کردند عکس بگیرم،

ابتدا شمارو به اتاق میبرن و براتون به زبان فارسی یه فیلم پخش می کنن که توضیحی از کل مجموعه و طلا ها و جواهراتی که اینجا درست میشه، سپس یک لیدر تایلندی با زبان فارسی شمارو همراهی می کنه و مجموعه ای از مجسمه های اژدها و ببر واسب و ... میبینید که تماما از طلا ساخته شده اند که شگفت آوره، و بعد از اون تابلوهای نقاشی رو میبینید که باسنگ های گرانبها ساخته شده.

بعد از دیدن این ها وارد فروشگاه جواهرات خواهید شد که مسلما هر نوع طلا با هر ویژگی بخواهید به شما داده خواهد شد، در ضمن لیدرمون می گفت اگر شما چند سال بعد طلاتونو به اینجا بیارید و بخواید عوض کنید به همون قیمت قبل ازتون بر میدارن و یه طلای جدید به شما میدن.

بعد از این قسمت به قسمت چرم سازی میرین که تماما چرم ها با پوست سوسمار درست شده که خیلی غیر انسانی بود به نظرم ، و بعد از اون به قسمت عطر ها و کرم ها و صابون ها میرید و در انتها می تونید به صورت رایگان چایی  و نوشیدنی میل کنید.

بعد از این فروشگاه ماشین عوض شد و یه خانوم تایلندی با زبان شیرین فارسی با ما همراه شد و مارو به big Buddha  که محل عبادت براشون محسوب میشد بردن و به نظرم جالب بود اشنایی با نحوه عبادتشون و محیط قشنگی داشت برای عکاسی و به خصوص view زیبایی داشت به یه قسمت شهر.

بعد از این قسمت مارو به فروشگاه جنسینگ بردن که پر بود از محصولات گیاهی برای پوست صورت و داخل بدن، که لیدرتون خودش براتون همشو توضیح میده و در نهایت که وارد فروشگاه میشید می تونید همرو تست کنیدو اگر باب سلیقتون بود خرید کنید.

و در نهایت شما رو به مزرعه زنبورها میبرن که اول یکی دوتا لانه زنبور بهتون نشون میدن وبا نحوه زنبورداری آن ها اشنا میشین و سپس به یه اتاق میرین که براتون انواع محصولات زنبور عسل و با تست بهتون نشون میدن و ازتون می خوان هرکدوم از این محصول ها رو که می خواین از فروشگاه تهیه کنید.

در نهایت بعد از این قسمت به هتل بر می گردید. ما شب رو در مراکز خرید central festival ,royal garden گذروندیم که هردو از دو خیابان second road, beach road  ورودی دارند، در ضمن نزدیک هتل ما یه bigC هم بود که از این فروشگاه ها در سطح شهر چندتایی هست و قیمتاش مناسب تره و لوازم الکترونیکی زیاد بود داخلش اگر بهشو علاقه دارید.

در ضمن ما امشب برای دو روز ایندمون برنامه می خواستیم بریزیم که دوباره یه پارک آبی بریم و یه باغ Nong noch  که باز هم از چندتا تور تایلندی قیمت گرفتم و در نهایت چون قیمت های لیدر علی بهتر بود مجددا بهشون زنگ زدم و قرار گذاشتیم داخل هتل و تورهارو ازشون خریدم، در ضمن ما این دفعه با پول ایران بات خریدیم و حس می کنم با قیمت روز افزون دلار و یورو هرچقدر کمتر خرج می کردیم بهتر بود،

هم لیدرمون با حواله از طریق اینترنت با قیمت هر بات 250 تومن بهمون بات داد، و هم یه مغازه لباس فروشی که اتفاقی وقتی یک کوچه بعد از رستوران پارسیان به سمت second road  می رفتیم دیدیمشون و ایشون هم پول نقد رو 270 بات برمیداشتن و اگر حواله می کردید 250 تومان. در نهایت ما تور network carton به قیمت 1200 بات خریدیم همراه با بوفه  و تور nong noch  رو به 700 بات .

روز ششم:

امروز صبح آماده رفتن به پارک آبی network carton  بودیم که خداروشکر راس ساعت 10:30 اومدن دنبالمون و بعد حدود 40 دقیقه به مقصد رسیدیم، باکس های این مجموعه 380 بات قیمت داشت و به نظرم اصلا نمی ارزه که شما وسایلتونو اونجا بزارید، و ما وسایلمون داخل یک کیف بود که همه جا با خودمون میبردیم و اگر یک گوشه میزاشتیم و میرفتیم و برمی گشتیم مشکلی پیش نمی اومد و کسی برشون نمیداشت ولی باز هم وسایل با ارزشتونو نبرید با خودتون بهتره.

لیدرمون به ما گفته بود که این پارک آبی هم از اون دوربین هایی که داره از شما عکس می گیره و بعد می تونید برای خودتون بفرستید ولی متاسفانه اصلا نداشت همچین دوربین هایی. بازی های مختلف این پارک آبی و سوار شدیم و لذت بردیم و موقع ناهار هم اگر خواستید دنبال جایی که ناهار رایگان بهتون میدن بگردید از تایلندی کلمه بوفه و سوال کنید و بهتون اشاره می کنند که کجاست، انصافا ناهارش اصلا خوب نبود و باب مزاج ما نبود فقط سیب زمینی هاش خیلی خوشمزه بود.

در نهایت تا ساعت 6 از تمام وقتمون استفاده کردیم و تمام وسایل و چندین بار سوار شدیم و شنا کردیم و لذت بردیم. در ضمن در این پارک آبی ها چیزی که مشاهده کردم این بود اجباری در مایو پوشیدن نبود و می تونید با هر لباسی در  آب شنا کنید و لذت ببرید. بعد از پارک آبی که هتل که برگشتیم کاملا له و داغون بودیم و بعد گرفتن دوش تا روز بعد بکوب خوابیدیم.

فرق پارک آبی Ramayana , network catron؟

خب من در کل پارک آبی رامایانا و بهتر میدونم و خوشحالم که علی رغم اصرار لیدرمون این پارک آبی و تجربه کردم، چون هم محیط بزرگتر و جذاب تری از نتورک کارتون داشت و هم بازی هاش ترسناک تر و هیجانی تر بودن.

در کل اگر کودک همراهتون هست و خیلی نمی خواید به خودتون هیجان وارد کنید و می ترسید نتورک کارتون رو انتخاب کنید، ولی نتورک کارتون یه قسمت که داشت که موج میداد بهتون که یکم باحال تر از قسمت موجی رامایانا بود ولی با این حال نتونست نظر منو نسبت به رامایانا عوض کنه.

در ضمن اگر  دوربین های رامایانا درست بود مزیت فوق العاده ای نسبت به نتورک کارتون بود. داخل رامایا نا هم یه عکاس هستش که از شما عکس می گیره و می تونید در نهایت عکستونو ازشون بخرید اگر دلتون بخواد که هر عکس 300 بات قیمتشه.

روز هفتم:

امروز ساعت 8:30 تور nong noch دنبال ما می اومد و حدود ساعتا 7:30 از خواب بیدار شدیم و بعد از خوردن صبحانه خیلی به موقع یه توک توک اومد دنبالمون و مارو تا یه خیابونی برد که منتظر اتوبوس های nong noch شدیم.

بعد از سوار شدن به اتوبوس متوجه شدیم هر مسافری از یه کشوره و لیدر تایلندی که توضیحات مختصری به زبان انگلیسی با لهجه تایلندی به ما داد که البته متوجه می شدیم که چی میگه.

حدود ساعتای 10 صبح به  مقصد رسیدیم که شوی اول اونجا که رقص با اهنگ های محلی بود ساعت 10:30 دقیقه شروع میشد و به پیشنهاد لیدر برای دور زدن داخل باغ یه ماشین های مخصوصی که برای دور زدن داخل باغ بود و کرایه کردیم و به قیمت نفری 120 بات و فضاهای زیبای اونجارو دیدیم و یه قسمت که شبیه پارک ژوراسیک بود و پر بود از مجسمه های انواع دانیاسورها، در نهایت ساعت 10:30 به تماشای شوی نیم ساعته رفتیم و بلافاصله بعد از اون شوی فیل ها بود که جالب تر بود و هرکسی می خواست می تونست با فیل ها عکس بندازه،ساعت 11:30 شو تموم شد ، در ضمن جایگاه شما در این دو شو در vip هست و براحتی می تونید ببیند.

بعد تموم شدن این شو من با ببر این قسمت و فیل ها عکس انداختم که هرکدام 100 بات قیمت داشت.

و برای فیل سواری هم نفری 400 بات بود.

و چون وقت داشتیم تا ساعت 12:25 یک گشتی در داخل باغ گل اون زدیم ولی گرمای هوا ازاردهنده بود و بدتر از همه اینکه دوربین موبایل من به دلیل گرمای زیاد بالا نمی اومد و من فقط با سلفی گوشیم تونستم عکس بگیرم.

اول که وارد میشید از بین یه نمایشگاه ماشین رد میشید که به نظرم بایستید و در اخر که می خواین برگردین عکس بگیرید باهشون، ماشین های جالبی بودن و زیبا.

در نهایت لیدر تایلندی اونجا به خیلی ها پیشنهاد میداد که اگر می خوان کنار بازار شناور پیادشون کنه و براشون بلیط بگیره، ولی ما چون هوا خیلی گرم و همسرم اذیت میشد پیاده نشدیم.

عصر و با لیدر تماس گرفتیم که فردا هماهنگی های صورت بگیره و برای برگشتن به بانکوک اقدام کنن که گفتن فردا باید قبل 12 اتاق و تحویل بدید و اتوبوس ساعت 15 میاد دنبالمون.

شب رو به واکینگ استریت و خیابان های اطراف رفتیم و گشت اخرمونو هم در این شهر زدیم.

روز هشتم:

امروز از صبح که بیدار شدیم وسایل هامونو جمع می کردیم، و در نهایت ساعت 11 اتاق و تحویل دادیم، و خوشبختانه چون با یک زوج مثل خودمون آشنا شده بودیم تا ساعت 3 به اتاق اون ها رفتیم و وقتمونو در کنار هم گذروندیم.

راس ساعت اتوبوس دنبالمون اومد و حدود ساعت 6 به بانکوک رسیدیم، اولش همش فک می کردیم که خیلی زود رسیدیم ولی ایرانی ها گیتی که ساعت 19:30 باز میشد از همون زمان که رسیدن جلوی گیت منتظر واستادن که ماهم مجبور شدیم وایستیم که خیلی مدت طولانی سرپا بودیم، و درنهایت بعد check IN به طبقه بالا رفته و وارد قسمت free shop شدیم و اصلا انتظار جنس های ارزونو نداشته باشید، من فقط چون دنبال نماد تایلند بودم یه فیل زیبا که عکسشو براتون میزارم خریدم به مبلغ 200 بات.

و در نهایت ساعت 10 شب سوار هواپیما شدیم و ساعت 22:35 پرواز کرد و بعد از خوردن دو وعده حدود ساعت 2 صبح به وقت ایران به فرودگاه امام خمینی رسیدیم و تا چمدون هامونو گرفتیم و سوار ماشین شدیم حدود ساعت 3:30 از فرودگاه در اومدیم.

در ضمن اگر می خواید ماشینتونو تا زمان برگشت در فرودگاه پارک کنید، در قسمت سرپوشیده شبی 25000 تومان و قسمت سرباز شبی 13000 تومان هست.

امیدوارم این سفرنامه راهگشا براتون و اگر سوالی هم داشتید من در خدمتتون هستم چون تازه برگشتم و حضور ذهن دارم در مورد بعضی قسمت ها.

مکان های دیدنی که ما نرفتیم:

• MIMOSA دهکده فرانسوی ها که یه موزه سه بعدی داره و یه الکازار شوی کوچک

5f867676c0f54ce6402aab7b5ac1bd34.JPG988ce775-06bd-8741-d180-523fc3f64a81.jpg

• ALKAZAR SHOW که ورودیش نفری 800 بات بود و یه شوی محلی که خانم های اهنگ های محلی چند کشور و حتی ایران و با رقص اجرا می کنن ، که دقیقا روبروی هتل ما بود و حواستون باشه اگر بلیطش رو خریدید فاصلتونو باهاش چک کنید و بیخودی ترنسفر نگیرید چون داخل شهر.
  • TIFFANI SHOW که مشابه الکازار شو ولی گرون تر از اون
  • Sanctuary of trust یا معبد حقیقت که تماما از چوب ساخته شده و در کنار یه دریاچه قرار دارد،  و از ساعت 8 صبح بازه تا ساعت 18 ، و فیل هم میتونید اونجا سوار بشید.

• باغ وحش پاتایا که انواع حیوانات وحشی و اهلی و می تونید اونجا ببینید

نکته: اگر اقامات در بانکوک هم برای خودتون انتخاب کردید در بانکوک پارک آبی به همراه شهربازی هست و به نظرم عکس های قشنگی هم داشت که به امتحانش می ارزه، و باغ وحش بانکوک هم محیط جالب تری داره

هتل ROCK STAR که در دو سه خیابون بالاتر از هتل ما به سمت واکینگ استریت بود شنبه شب ها کف پارتی داره که ما خسته بودیم و نشد بریم، و ورودیش نفری 300 بات هست و فقط شنبه هاست.

به پایان آمدیم دفتر    حگایت همچنان باقی ست.....