سفرنامه قطر: بیست وچهار ساعت در دوحه

شیرجه در دل سیاه‌ترین ثروت دنیا! + تصاویر

سفرنامه قطر: بیست وچهار ساعت در دوحه

با سلام به دوستان و همراهان لست سکند

گزارشی که خواهید خواند شرح اقامت یک شبانه روزه ام در شهر دوحه پایتخت قطر میباشد. اول قصد نوشتنش را نداشتم ولی بعدا که دیدم در سایت لست سکند سفرنامه ای برای دوحه منتشر نشده است فکر کردم شاید نوشتنش خالی از صرفه نباشد وبه کار مسافران اتفاقی یا حتی هدفمند قطر بیاید.

ما برای سفر به قطر برنامه ازپیش تعیین شده ای نداشتیم وحضورمان در قطر به علت تاخیر هواپیمایی قطرایرلاین رخ داد که اواخر تیرماه 1397 ازشیراز به مقصد بلگراد میرفت. پرواز ساعت 5 صبح بود ولی به علت مشکلی که برای درب مخزن بار هواپیما رخ داد، با یکساعت تاخیر از شیراز حرکت کردیم. فاصله بین دو پروازشیرازبه دوحه و دوحه به بلگراد هم یکساعت بود و همین باعث شد وقتی به فرودگاه حمد دوحه برسیم دقیقا تایم پرواز دوممان باشد.به مهماندارها هم اطلاع دادیم و گفتند بروی جلو هواپیما که زودتر تخلیه شوید ولی درب هواپیما به دلایلی تا نیم ساعت باز نشد. معمولا اگر هواپیمای دوم هنوز پرواز نکرده باشد یک نفر از پرسنل ایرلاین به استقبال مسافران تاخیردار میاید تا آنها را بدون گذراندن از صفهای طولانی ازگیتها رد کند وبه درب هواپیمای دوم برساند. ما هم به محض رسیدن به سالن فرودگاه، یکی از پرسنل ایرلاین را دیدیم که با تابلو بلگراد ایستاده و خوشحال شدیم ولی ایشان اطلاع داد پروازمان را ازدست داده ایم وباید تا پرواز بعدی صبر کنیم. پرواز بعدی به مقصد بلگراد فردای همان روز بود و24 ساعت فاصله داشت. از آنجاییکه مقصر تاخیر خود ایرلاین بود، اطلاع دادند که با هزینه خودشان، برایمان ویزا وهتل خواهند گرفت تا این زمان واسط را در شهر دوحه بگذرانیم. نماینده ایرلاین بعد ازجمع شدن همه، ما را به باجه مخصوص برد وپاسپورتها را تحویل دادیم.

ازدست دادن پرواز برای ما که سفر تفریحی به صربستان داشتیم چندان آزاردهنده نبود (گرچه مجبورشدیم یکی دوتا از اماکنی که قصد بازدیدش در بلگراد را داشتیم از برنامه حذف کنیم) ولی برای چند نفری که به دلایل دیگری مثل شرکت در همایش یاجلسه کاری به بلگراد میرفتند حسابی دردسر درست کرد. متاسفانه قطر ایرویز هم فقط هزینه اقامت 24 ساعته در دوحه را پذیرفت و برای مشکلاتی که برای این افراد رخ داده بود، چاره ای نداشت.(به مسافران یک شماره ایمیل دادند که شکایت خودرا مستقیما با سازمان قطر ایرویز درمیان بگذارند). هزینه یک شب هتل صربستان ما هم سوخت شد و باجه هواپیمایی قطر در فرودگاه هم این هزینه را به عهده نگرفت و گفتند ایمیل بزنید به ایرلاین و پیگیری کنید که بی خیالش شدیم.

به جز مورد خاص ما که شرکت هواپیمایی ملزم به تامین هتل برای اقامت مسافرانش است، در محوطه ترانزیت فرودگاه، اتاق ها و لانژ هایی برای استراحت مسافرانی که فاصله پروازی طولانی دارند قرارداده شده است. لانژها ورودیه دارند یا فقط به کلاسهای پروازی خاصی تعلق میگیرند ولی اتاقهای سکوت مجانی وعمومی هستند. بطورکلی در ساخت فرودگاه حمد آنقدر به راحتی مسافران اهمیت داده شده که اقامت اجباری در آنجا نه تنها ناخوشایند نیست بلکه گشتن در این فرودگاه ، یک سرگرمی جالب است. باوجودیکه چهار بار در این فرودگاه بوده ام، هنوز هم فرصت نشده همه جا را ببینم. فرودگاه از پنج راهرو متقاطع A تا E تشکیل شده و وسعتش به حدی است که برای رسیدن به یک سری از گیتها باید از شاتل (قطار) درون فرودگاه استفاده کرد. الحمد بخاطر FREE SHOP بزرگ ورستورانهای متنوعش شبیه یک مرکز خرید است. اتاق اورژانس پزشکی ، زمین بازی کودکان، کامپیوتر عمومی، هتل ساعتی، باشگاه ورزشی واستخرو حتی حمام دراین فرودگاه برای راحتی مسافران ساخته شده است که شرایط استفاده شان را از اطلاعات فرودگاه میتوانید بپرسید (اکثرا ورودیه دارند). مهمترین معایب این فرودگاه، عدم پوشش اینترنت دربعضی محوطه ها و سرد بودن بیش از حد سالن ترانزیتش است وگرنه تابحال مورد منفی دیگری درآن ندیده ام.

عکس1 سالن ترانزیت (ازاینترنت)

عکس2 شاتل درون سالن فرودگاه (ازاینترنت)

عکس3 نقشه کلی سالن ترانزیت بین الملل

عکس4 نقشه سالن free shop4.jpg

عکس5 جدول راهنمای فرودگاه

فرودگاه یک اپلیکیشن مخصوص به خود دارد که میتوانید برای اطلاع از امکانات فرودگاه به آن مراجعه کنید.اپلیکیشن را میتوان از آدرس زیر دانلود کرد:

dohahamadairport.com

از پارسال در فرودگاه حمد باجه های تورشهری بنام DOHA CITY TOURS قرارداده اند که در صورتیکه فاصله بین دو پروازتان بیش از 8 ساعت باشد، با دریافت 40 ریال قطر شما را به یک تور سه ساعته در شهر میبرند. ما تصمیم داشتیم در برگشت از بلگراد از این امکان استفاده کنیم و گشتی هم در دوحه بزنیم که توفیق اجباری اقامت بیست وچهار ساعته نصیبمان شد و در همان ابتدای سفر، پایتخت قطر را هم دیدیم.

عکس6 باجه خرید تور(ازاینترنت)

مرکز اطلاعات ونقشه فرودگاه در کنار مجسمه خرس زرد لامپی معروفش موجود است. این خرس زرد از آثار هنری یک هنرمند سوییسی بنام "اورس فیشر" است وبرخلاف باور عموم، ازجنس برنز است نه ازجنس خز وپارچه .حدود 20 تن وزن دارد و قبلا درخیابانی در نیویورک نصب بوده وبعد ازساخت فرودگاه توسط یکی از شاهزادگان قطری خریداری شده وبه اینجا منتقل شده. دو نمونه مشابه کوچکترهم دارد که دردست کلکسیونرهای خصوصی است.

نیم ساعت بعد ازتحویل پاسپورتها، کارت پرواز بعدی، ویزای قطر و ووچر هتل به ما تحویل داده شد. دراین میان فرصت شد تا با همسفرها آشنا شویم و گفتگو کنیم. همچنین از اینترنت مجانی فرودگاه (که با شماره بلیط هواپیما فعال میشود) استفاده کردیم وبه هتلمان در صربستان اطلاع دادیم که یک شب دیرتر میاییم.

درنهایت بیست نفر مسافر بلگراد را بین سه هتل در نقاط مختلف شهر تقسیم کردند. از خوش شانسی هتل پنج ستاره مناسبی به ما افتاده بود. بقیه بین دو هتل چهار ستاره تقسیم شدند. گرچه طول اقامتمان آنقدر کم بود که نمی توانستیم از امکانات هتل مثل استخر وباشگاه استفاده کنیم. بعد از رد شدن از مرز رفتیم که بارهایمان را تحویل بگیریم. نماینده ایرلاین قطری اعلام کرد که با توجه به اینکه بارها ازشیراز بسته بندی شده وبه همان صورت برای پرواز فردا در انبار فرودگاه باقی مانده، ممکن است دو سه ساعتی برای گرفتنشان معطل شویم و باید چند فرم پرکنیم و... و توصیه کرد اگر وسیله ضروری برای آنروز لازم نداریم بهتر است ازخیرش بگذریم. همه هم قبول کردند. درسالن خروجی فرودگاه، نماینده هر کدام از هتلها با پلاکارد حاضر بود و وقتی همه جمع شدیم جدایمان کردند و با مینی بوس به سمت هتلها روانه کردند.

کمتراز نیم ساعت از فرودگاه تا هتل در راه بودیم.درمسیر دیدیم که ساختمان سازی بسیار در قطر رواج دارد خصوصا بخاطر اینکه این شهر میزبان جام جهانی 2022 است، همه دست به دست هم داده اند و به سرعت کار پیشرفت و نوسازی و بزرگ سازی شهر را پیش میبرند. در جاهایی از شهر هم نماد جام جهانی را ساخته ونصب کرده اند. گرچه هنوز تا به پای دبی برسند خیلی راه مانده است و از لحاظ جذب توریست و اماکن دیدنی این شبه جزیره هنوز در مقابل امارات چیزی برای ارائه ندارند.

از سده ۱۹ میلادی قطر توسط خاندان آل ثانی اداره می‌شود و عکس ولیعهدشان که کار مدرن سازی قطر را شروع کرده است در همه جای شهر به چشم میخورد و مورد احترام وحمایت مردم است.

هتل ما Mövenpick Hotel West Bay Doha نام داشت و در منطقه جدید ومدرن شهر قرار داشت واطرافش پر بود ازآسمان خراشهای نوسازبا معماری ویژه.

عکس 7 تا10 آسمانخراشهای اطراف هتل

در هنگام CHECK-IN در هتل همراه با کلید اتاقها، رمز وای-فای را دادند و به هرنفر سه ژتون غذا که برای سه وعده صبحانه و ناهار وشام آنروز از رستوران هتل استفاده کنیم. همچنین اعلام شد فردا ساعت4 صبح در لابی باشیم برای حرکت به سمت فرودگاه.

تا اتاقها آماده بشود، صبحانه خوردیم که طبق روال هتلهای 5 ستاره بین المللی از تنوع بالایی برخورداربود و حداقل 40 نوع صبحانه گرم وسرد داشت. روی برگه ووچر هتل نوشته بود که به اندازه 250 ریال قطر میتوانیم از رستوران استفاده کنیم و روی ژتون هایمان هم سقفشان نوشته شده بود ولی بعدا که دررستوران هتل ژتون را ازما گرفتند، محدودیتی اعلام نکردند وهمه سرویسها قابل استفاده بودند. خوشبختانه اتاقهایی که به ما داده بودند دلباز و بزرگ بود با منظره رو به دریا.

عکس11 اتاق هتل

عکس12 نمای پنجره اتاق

با اینکه شب قبل نخوابیده بودیم وخسته بودیم گفتیم حیف است از این فرصت استفاده نکنیم و شهر را نبینیم. دوش گرفتیم و سرحال شدیم و به لابی رفتیم تا از میز راهنمای سفرکه دراکثر هتلهای 5 ستاره موجود هستند،  کمک بخواهیم. چون سفر ما غیر مترقبه بود و درباره دیدنی های دوحه هیچ تحقیقی نکرده بودیم وبرنامه ای نداشتیم که کجا برویم وچه ببینیم. راهنمایی کردند که بهتر است برای بعدازظهر که هوا خنک تر است، تور سه ساعته گشت شهری برداریم که با ماشین چند منطقه دیدنی قطر را ببینیم. شامل بازار سنتی، موزه هنراسلامی، اسکله لنجهای قدیم، دهکده فرهنگی کتارا (valley of cultures) و منطقه مروارید قطر. (روی نقشه زیر آنها را مشخص کرده ام). هزینه تور60 دلاربود.

عکس13 نقشه کلی دوحه

عکس 14 آژانسهای گردشگری دوحه

قبول کردیم و تصمیم گرفتیم الان برویم به یک مرکز خرید و وسایل مورد نیاز یک شب اقامت را بخریم چون نه هیچ لباس یدکی ونه هیچ وسیله آرایشی بهداشتی با خودمان داشتیم وهمه در چمدان درفرودگاه بودند. بزرگترین مرکز خرید قطر VILLAGGIO MALL نام دارد که به سبک ایتالیایی وشبیه به ونیز ایتالیا ساخته شده با رودخانه ای مصنوعی دروسط مرکز خرید. در نقشه جای این مرکز خرید  را مشخص کرده ام ولی از هتل ما خیلی فاصله داشت و وقتش را نداشتیم.

عکس 15مرکزخرید ویلاجیو (ازاینترنت)

روی نقشه city center رادیدیم که تا هتلمان 10 دقیقه پیاده فاصله داشت ورفتیم همانجا. در فاصله ربع ساعته از هتل تا سیتی سنتر ذوب شدیم از گرما. تازه ساعت را نگاه کردیم دیدیم دقیقا دراوج حرارت روز راه افتاده ایم در خیابانها. به علت گرما وشرجی عابرپیاده در خیابانها نبود.در سیتی سنتر بالاخره باد خنکی به ما خورد وجان گرفتیم. دوساعتی در آنجا چرخیدیم و مایحتاجمان را خریدیم و برگشتیم به هتل. خریدها را هم به دلار پرداختیم و نیازی به چنج پول نبود.

عکس 16 سیتی سنتر دوحه (ازاینترنت)

عکس 17 سیتی سنتر دوحه (ازاینترنت)

عکس 18 سیتی سنتر دوحه

عکس19 سیتی سنتر دوحه

در این مرکز خرید که به سختی چند عرب دیدیم. همه هندی وپاکستانی بودند. درهتلمان هم همینطور. قطر هم مثل دبی، تمام کارهای خدماتی اش را بر عهده کارگران هند و پاکستان و فیلیپین نهاده و در تمام شهر کمتر کسی میبینید که قطری اصیل باشد. در سال ۲۰۱۷ جمعیت قطر ۲٫۶ میلیون نفر بوده‌است، ۳۱۳٬۰۰۰ شهروند قطر و ۲٫۳ میلیون اتباع خارجی. به دلیل حضور زیاد کارگران مهاجر مرد، تنها حدود یک‌چهارم جمعیت این کشور را زنان تشکیل می‌دهند.(ازویکی پدیا)

درهتل ناهار خوردیم و استراحت کردیم تا ساعت شروع تور. ساعت 6 با ماشین در اختیار وراننده هندی مان حرکت کردیم به سمت بازار سنتی قطر یا souq waqif. درراه راننده با شوق وذوق از قدمت بازار سنتی میگفت که بیش از50 سال عمر دارد وقدیمی ترین نقطه قطر است وما نمیدانستیم در جواب ، بخندیم یا گریه کنیم آن هم وقتی از شهری بیایی با آثاری به قدمت 2500 سال که دچار بی توجهی و کم لطفی است و هرروزه خانه های صد ودویست ساله اش طعمه چنگال بولدوزرها میشوند تا بجایش مراکزخرید نوساز ساخته شود.

بازار سنتی قطر با معماری مغربی اش از راهروهای تودر تو و مارپیچ تشکیل شده و با سنگ و گچ ساخته شده است و با بازاهای سنتی ما که طاقهای ضربی دارند و با آجرساخته شده متفاوت است.این بازار ارزش نیم روز گشت وگذاررا دارد. دارای فروشگاههای ادویه، پارچه، قهوه، لباس سنتی، ظرف وظروف،عتیقه فروشی، لوازم منزل، سوغاتی فروشی و حتی پرنده فروشی است و در میدانچه هایش قهوه خانه و سفره خانه هایی با تخت و مخده و قلیان به سبک خاورمیانه موجود است. درکنار بازار یک هتل سنتی به همان سبک وسیاق معماری بازار هم دیدم که زیرچشم کردم اگر دوباره گذرم به دوحه افتاد، در اینجا اقامت کنم.

عکس 21تا23 بازارسنتی قطر

یکساعتی در بازار چرخیدیم و عکاسی کردیم و به سمت منطقه بعدی رفتیم. فرصت نشد تا بنشینیم و لم داده بر مخده ها به موسیقی عربی گوش کنیم و قهوه عربی بنوشیم.

یک چیزی که زیبایی اینجا را در نظرمان کمرنگ کرد عکس العمل مردم وفروشنده ها بود وقتی ملیتمان را میفهمیدند. درابتدا خوش برخورد بودند چون فکر میکردند از فلسطین یا سوریه یا ترکیه هستیم ولی وقتی میشنیدند ایرانی هستیم، چهره درهم میکشیدند و لبخندشان جمع میشد و روبرمیگرداندند. برایم سوال بود چرا با ایرانی ها این رفتار را دارند زیرا ایران و قطر روابط خصمانه ای نداشته اند.

قطر دارای ذخایر بزرگ گاز طبیعی مشترک با ایران است و ذخیره گازش، برای ۲۰۰ سال آینده کافی است. ثروتمندترین کشور جهان است و بالاترین شاخص توسعه انسانی بین کشورهای جهان عرب و بالاترین درامد سرانه را در جهان دارد.

سالهاست مردمان زیادی از جنوب ایران در قطر مشغول کار و زندگی هستند و قطری ها هم تا پیش ازیکهو ثروتمند شدن از فروش گاز طبیعی، تابستانهایشان را درشیراز میگذراندند و هنوز هم برای جراحی های پزشکی بیمارستانهای شیراز را انتخاب میکنند. همچنین در سال گذشته که قطر دچار تحریمهای همه جانبه از سمت کشورهای عربی منطقه شده و هرگونه مبادلات اقتصادی وتجاری با ایشان ممنوع شده و حتی مسیرهای پروازی شان را هم بسته اند، ایران در کنار قطر باقی مانده و با افزایش صادرات وبازکردن آسمانش و تامین نیازهایشان نگذاشته تحت فشار باقی بمانند. حتی راننده مان هم وقتی فهمید ایرانی هستیم کلی از کمکهای ایران متشکر بود و گفت حمایت ایران وترکیه از قطر باعث شده تحت فشارتحریم نباشند و خللی در زندگی وبرنامه هایشان برای پیشرفت وارد نشود. بهرحال عکس العمل چند نفری که در بازار دیدیم غیرمنتظره بود.

در مسیر راننده مان که فهمید من به دیدن موزه ملی علاقه مندم، یک چرخی هم در اطراف موزه زد و فرصت داد چند تا عکس بگیرم. چون ساخت موزه هنوز تمام نشده ، فقط باید به تماشای نمای بیرونی اکتفا میکردم.

عکس24 موزه ملی قطر

عکس25 نمای هوایی موزه ملی قطر (ازاینترنت)

این موزه ملی قطر که بنام "گل صحرا" هم شناخته میشود از سال 2016 درحال ساخت است وقرار است اوایل 2019 افتتاح شود. طراحش یک معمار سرشناس فرانسوی بنام "ژان نوول" است که تابحال جوایز بین المللی زیادی در زمینه معماری کسب کرده و ساختمانهایی مثل برج دوحه، موزه لوور ابوظبی، برج گلوریس بارسلوناو فیلارمونی پاریس را در کارنامه اش دارد.

بعداز نگاهی به موزه ملی به سمت موزه هنرهای اسلامی رفتیم. موزه هنرهای اسلامی دوحه یک ساختمان 5 طبقه است که در دماغه ساحلی قطر قرار گرفته و دید بسیار زیبایی به دریا ومناظر مقابل دارد. توسط یک معمار معروف چینی بنام  "ایم پی" طراحی شده و علاوه بر سالنهای نمایش اشیاء عتیقه دارای کافه ورستوران و سالن اجتماعات و سوغاتی فروشی هم هست. این معمار آثار معروف دیگری مثل هرم شیشه ای موزه لوور وبرج بانک چین درهنگ کنگ، مرکز تحقیقات علمی ماکائو را هم طراحی کرده است.

عکسهای26تا30 موزه هنرهای اسلامی قطر

طبیعتا همه اشیاء موجود در موزه ازکشورهای اسلامی جمع آوری شده اند که وزن ایران و عراق و ترکیه ومصر ازهمه بیشتربود. طراحی موزه بسیار جالب توجه وعلمی و حساب شده بود. فضای بسیار بزرگی به هرکدام از اشیاء اختصاص داده شده بود و با نورپردازی مناسب ارزش و زیبایی آثار هنری چهارده قرن هنر اسلامی را به خوبی نمایش داده بودند. برخلاف خیلی از موزه های کشور ما همین طور فله ای اشیاء را در یک جعبه شیشه ای نریخته اند. کلکسیونهای متعددی از اشیاء مشابه جمع آوری کرده بودند که جالب بود. در هرسالن یک نگهبان-راهنمای دشداشه پوش با بیسیم ایستاده بود و خیلی جدی به هر بیننده ای که به شیشه ها دست میزد تذکر میداد.

(از اینکه اعراب هنوز به لباسهای سنتی شان وفادارند خوشم میاید. دراماکن و مراسم رسمی با افتخار لباس سنتی شان را میپوشند برخلاف ما که سالهاست احترام به لباس سنتی را کنار گذاشته ایم ولباس رسمی مان حتی در مراسم وجشن های ایرانی هم کت وشلوار شده است).

موزه ورودیه نداشت و عکاسی بدون فلاش آزاد بود. در یکی از همین سالنها، یکی از نگهبانها، وقتی دید مشغول خواندن متنی از روی یکی از آثار هستیم، به سراغمان آمد و پرسید کجایی هستیم. وقتی گفتیم ایرانی، گل از گلش شکفت و دستمان را گرفت و برد بالای سر اثری از ایران وخواهش کرد متن را بخوانیم وبرایش ترجمه کنیم. گفت عاشق این اثر است و همیشه مشتاق دانستن اینکه چه برروی آن نوشته ولی هرگز کسی را نیافته که بتواند برایش ترجمه کند. شعرعرفانی را که به خط زیبای نستعلیق بود و با تذهیب بسیار هنرمندانه از هفتصد سال پیش، خواندیم وترجمه کردیم به انگلیسی و کلی خوشحال شد. واقعا افتخار کردیم که خط وزبان وفرهنگ کشورمان آنقدر قدمت دارد و مانا بوده است که هنوز میتوانیم آثار گذشتگان فرهیخته مان را بخوانیم و درک کنیم. این احساس افتخار یک بار دیگر هم در ترکیه به من دست داد وقتی که داشتم شعر روی سقف یکی از کاخهای عثمانی را میخواندم که راهنمای ترک آمد سمتم و ابراز خوشحالی کرد برای ما که هنوز به خط نیاکانمان پایداریم وابراز تاسف برای خودشان که نمی توانستند حتی متون صدسال پیش خود را بخواند.

موزه هنرهای اسلامی دوحه برای من که عاشق موزه گردی وچرخ زدن در میان شاهکارهای هنری گذشتگان هستم، بسیار جذاب بود و ارزش این را داشت که یک روز را با حوصله و بی عجله در آن بگردم و لذت ببرم. متاسفانه طبق برنامه توریکساعت بیشتر زمان نداشتیم. اگر دوباره گذرم به دوحه بیفتد قطعا برای این موزه وقت زیادی میگذارم.

در همان بیرون موزه اسکله لنجهای چوبی و قدیمی دوحه قرار دارد که میتوان بازدید کوتاهی هم از آنها داشت. به نظر میرسید در دوحه لنجهای سنتی دیگر کاربرد چندانی بجز جذب گردشگر و توریست نداشته باشد و خیلی ازآنها را میشد برای یک تور چند ساعته یا چند روزه کرایه کرد. بسیاری از لنجهایی که در قطر هستند درایران ساخته شده اند وخوشبختانه در جنوب ایران هنوز صنعت لنج سازی تا حدی زنده است. باشد که قدر بدانیم.

عکس31 لنجهای قدیمی دوحه

عکس 32نمای کلی برجهای قطراز کنار اسکله لنجها

بعداز موزه از جاده ساحلی راه طولانی به سمت دهکده فرهنگی کاتارا رفتیم که متشکل بود از ساحل و پلاژهایی برای شنا و آفتاب گرفتن (که در این فصل ازسال خلوت بود) و تعدادی ساختمان نوساز بادگیردار شبیه یزد خودمان و مراکز فرهنگی و هنری و مسجد وآمفی تاتر تازه ساخته شده با اشکال جالب و معماری ویژه که با نورپردازی مزین شده بودند. فستیوالهای هنری و مذهبی و فرهنگی دوحه در این منطقه برگزار میشود یا قرار است که برگزار شود. اکثرا هنوز کامل نشده بود یا بسته بودند.

عکس 33و34 دهکده فرهنگی کاتارا در شب

چون غروب بود ونور مناسب نبود نتوانستم خوب عکس بگیرم. اینهاراازاینترنت برداشتم:

عکس 35 تا37 دهکده فرهنگی کاتارا

زمان کمی در اینجا گذراندیم و رفتیم به سمت "QATAR PEARL" که ساحل مصنوعی وسیعی است باخیابانها و برجهای نوساز وخانه های مجلل که تلاش دارد شبیه منطقه "نخل دبی" شود البته از لحاظ ابعاد کوچکتر از DUBAI PALM است. قبل از کشف نفت قطر عمدتاً به خاطر شکارمرواریدهای صادراتی اش معروف بوده به همین دلیل اسم این منطقه مروارید قطر نامگذاری شده است. منطقه خلوتی بود با کافه ها ورستورانهای نیمه تعطیل که در هوای این فصل قطر چندان مشتری نداشتند. مناسب شب نشینی و گردش شبانه است چونکه درشب هواخنک تر است و رطوبت کمتر و نور ساختمانهای شهر هم منظره زیبایی ایجاد میکند. قایقها و یاختهای نو وشیکی در اینجا لنگر انداخته اند که متعلق به اهالی است و برای گردش و تفریح استفاده میشود. سعی کرده اند همزمان با مدرن سازی معماری سنتی شان را هم حفظ کنند که جای تشویق دارد. نماهای ساختمانها شبیه به هم و با گرته برداری از معماری مغربی و تا حدی هم معماری مناطق کویری وجنوب ایران بود.

عکس38 نمای کلی منطقه مروارید قطر(ازاینترنت)

عکس39 مروارید قطر درشب

یکساعت را هم در اینجا گذراندیم و برگشتیم هتل. صددلاری به راننده دادیم که دلار خرد نداشت پس دهد. رفتیم سراغ هتل. درهتلها حتما قبل از تبدیل ارز شرایط را بپرسید. معمولا نرخشان پایین تر از صرافی است و قانون دارند که باقیمانده را به واحد پول رسمی کشور بپردازند نه به ارز بین المللی. متصدی هتل نپذیرفت دلارمان را خرد کند. گفت طبق قوانین بانکی قطر فقط صد دلاریهای چاپ 5 سال اخیر را میپذیرند و بقیه برایشان اعتبار ندارد.یورو دادیم که باقیمانده صد یورویی را هم میخواست به ریال قطر بدهد که برای ما که فقط چند ساعت دیگر در قطر بودیم وخرجی نداشتیم نمی ارزید. مجبورشدیم برویم صرافی سیتی سنتر و یورو را چنج کنیم وهزینه تور را بپردازیم.

بعد از بازگشت به هتل کارخاص دیگری نداشتیم جز شام و خواب تا فردا صبح که ساعت3:30 با WAKE-UP CALL بیدارمان کردند تا برای رفتن به فرودگاه آماده شویم. سرساعت 4 هم مینی بوس هتل آمدو بردمان به فرودگاه. چون چمدان همراهمان نداشتیم وکارت پرواز از دیروز صادر شده بود و در دستمان بود،  سریع مراحل را رد کردیم و سوار بر هواپیما شدیم و قطر را ترک کردیم.

پایان

امیدوارم این نوشته بتواند به حد ضرورت اطلاعات به خوانندگان بدهد که درسفر خود به قطر استفاده نمایند.