سفرنامه مالت "موزه ای به وسعت یک کشور"

اینجا بهشتی‌ست که از شش جزیره‌ی بی‌نظیر ساخته شده است! +تصاویر
11 خرداد 1398 09:00

اونایی که عاشق سفرند می تونند درک کنند که با دیدن تصویروفیلمی زیبا ازطبیعتی ناب وسحرانگیز احساس سفری محتمل  و قریب الوقوع به آدم دست میده و باشور و شوقی وصف ناپذیر همچو دیدار معشوق راهی دیار ندیده میشوی .

و این احساس با دیدن ابتدای فیلم "کناردریا" By the sea با بازی  برادپیت و آنجلینا جولی درمن فوران کرد وبا جستجویی درسایتهای سینمایی معلوم شد که این طبیعت زیبا و بکر در جزیره گوزو  GOZO کشوری بنام مالتا MALTA  در وسط دریای مدیترانه قرار دارد.

تصویراینترنتی1:نمایی ازشهروالتا پایتخت مالتا(اثرثبت شده میراث جهانی یونسکو)

تصویر 2:نمایی ازاین فیلم ولوکیشن آن

البته خودفیلمBy the sea   تعریفی نداشت وفقط بازی درخشان برادپیت وصحنه های طبیعت مالت نقطه قوت فیلم به شمارمی رود.

با دیدن چندکلیپ یوتیوپی ومقالات مرتبط با مالت در ویکی عزم خودرا جزم کردم تاقبل اتمام ویزای شینگن مولتی خودم وهمسرم که یکسال پیش ازآلمان گرفته بودم سفری به یادماندی به این جزایرزیبا و وسوسه انگیزداشته باشم .

الیته این جزایربا سواحل باشکوه خوددرتابستان مقصدی ارزان برای توریستها باهرنوع سلیقه ای می باشند. ودرفصول دیگربا تاریخچه غنی وآثارباستانی وسایتهای فیلم برداری فیلمهای مشهوری همچون تروا“Troy”  و فیلم ملوان زبل بابازی رابین ویلیامز (دهکده ای فوق زیبا برای این کار در یکی ازسواحل سنگی مالت ساخته شده که درحال حاضربه عنوان سایت توریستی بنام poppye village که توضیحات آن درادامه خواهدآمد.) میعادگاه عاشقان طبیعت وتاریخ می باشند.

کشورمالت شامل شش جزیره(سه تا مسکونی وسه تا کوچک وغیرمسکونی) با 316 کیلومتر مربع (185 امین کشور)و 450 هزارنفرجمعیت (174 امین کشور) و درعین حال مالت کمترین جمعیت درمیان کشورهای اروپایی راداراست .مردم بومی این کشور از نژاد سامی و نزدیک به اعراب بوده و زبان مالتایی میکسی است از زبانهای عربی وا نگلیسی و فرانسوی و ایتالیایی و...چراکه درطول تاریخ چندهزارساله این سرزمین اقوام زیادی ازجمله یونانیها, رومی ها,ترکها, فرانسویها و انگلیسها ,...براین جزایرتسلط یافته اند.

تصویر3:نقشه مالت و جزایر آن

وحال برویم سراصل مطلب.

چالش اصلی برای من در این سفر رانندگی بود چرا که رانندگی از سمت چپ مدل انگلیسی برای اولین بار تجربه می کردم و برای این تجربه جدید شوق فراوانی داشتم البته قبلا درتایلند و هند هم که رانندگی ازسمت چپ می باشد بخاطر معابرشلوغ و باریک جرات کرایه ماشین را نکرده بودم ولی اینجا که جزیره ای است با شهرهای کوچک ومتعدد ونزدیک بهم بهترین وسیله کرایه ماشین شخصی باشد. بنابراین ازطریق نمایندگی یوروپ کار"Europecar” " درایران که بدون نیاز به کارت اعتباری بین المللی امکان کرایه ماشین دراکثر کشورها را در اختیار می گذارد. یک فوردفیستا برای 8 روز به مبلغ کلی 180 یورو اجاره کردم و مبلغ ریالی آن راپرداخت کردم. البته من در کشورهای دیگر هم اجاره ماشین با یوروپ کار را تجربه کرده بودم و نهایت رضایت از عملکرد نمایندگی ایران و خود شرکت فرانسوی یوروپ کار را داشتم.

کرایه خودرو در مسافرت چالشی است که می تواند لذت مسافرت را دو چندان کرده و با انتخاب هتل های خارج شهر که معمولا کیفیت بالاتر و هزینه کمتر دارند، جبران هزینه اجاره خودرو را داد. و صدالبته در وقت صرفه جویی کرده و بسیاری از دیدنیها دور از دسترس مسافران تور را سر فرصت دید.

تصویر4:فوردفیستا

وباخرید اینترنتی پرواز رفت وبرگشت ترکیش ایرویز که بهترین قیمت و کمترین زمان پروازی تا مالت را داشت نوبت به انتخاب هتل میرسد. برای انتخاب هتل درسایتهای booking,tripadvisor تمام امکانات هتلها ونظرات مسافران قبلی را می توانید ببینید و با دید باز در سایتهای ایرانی با کارتهای شتاب ایران نسبت به رزرو هتل اقدام فرمایید. هتل انتخابی من با در نظرگرفتن تمام شرایط هتل be چهارستاره (شبی 65 یورو برای دو نفر) درخلیج کوچک و سرزنده St George’s Bay  که دارای پارکینگ اختصاصی بوده و در طبقات فوقانی یک پاساژ سه طبقه رو به ساحل قرارداشت. اتاقهای رو به دریا و دارای بالکن در هتل های ساحلی کمی گرانتر از اتاقهای معمولی است که بعضی مواقع این اختلاف می ارزد.

درمسافرتهای خارج از کشور که خودتان برنامه ریزی می کنید بیمه مسافرتی فراموش نشود. بیمه مسافرتی براحتی از بعضی سایتهای آژانس ها و یا سایتهای فروش تخصصی بیمه مانند بیمیتو قابل خریداری است. بیمه مسافرتی فرد بزرگسال برای کشورهای اروپایی باسقف بیمه ای سی هزاریورو برای 15 روزحدود شصت هزارتومان می باشد.

شروع سفرشب 19 بهمن 97:

پروازترکیش ساعت سه صبح بوقت تهران بود. بنابراین ازساعت 11 شب باتاکسی اینترنتی خود را به فرودگاه امام رفتیم  و پس از گرفتن کارت پرواز و پرداخت خروجی و ممهور کردن پاسپورت به مهر خروج و استراحتی مختصر در سالن انتظار فرودگاه, سوارهواپیمایی ترکیش شدیم. هواپیمای بویینگ نو و شیک با پذیرایی عالی و مونیتورهای جلو صندلی با امکانات صوتی و تصویری کامل که ما ایرانیان با دیدن ترکیش و امارات ایرو...بایستی غبطه «ایران ایر»سالیان دور را بخوریم.

با پروازی 3ونیم ساعته تا استانبول و دو ساعت ترانزیت درفرودگاه آتاتورک استانبول (که با وای فای رایگان توانستم نقشه افلاین گوگل مپ مالتا را دانلود کنم و در رانندگی نیازی به سیم کارت نداشته باشم و با نقشه افلاین( البته بدون داشتن جزییات ترافیکی ) براحتی مسیریابی کنم) .(به علت تحریم نقشه های افلاین گوگل مپ ازداخل ایران قابل دانلودنیست.) و در ادامه پرواز دو و نیم ساعته وارد تنها فرودگاه مالتا شدیم .فرودگاهی کوچک ولی شیک وترتمیز.

ساعت رسمی مالتا بمانند بسیاری کشورهای اروپایی +1 GMT می باشد. یعنی دو و نیم ساعت عقبتر از ساعت ایران. بنابراین باتوجه به شش ساعت برای دو پرواز و دو ساعت ترانزیت و شروع از ساعت سه صبح ما ساعت 11 بوقت تهران یعنی 8:30 بوقت محلی رسیدیم و باتحویل گرفتن بارهایمان و زدن مهر ورودی شینگن درپاسپورتهایمان واردسالن اصلی فرودگاه که دفاتر اجاره خودرو در آن بود شدیم و کمی معطلی تشریفات تحویل خودرو انجام شد ومتصدی یوروپکار نقشه ای که محل پارک خوردو را داشت تحویل مان داد.

برای تحویل خودرو بایستی ووچر صادره ازطرف شرکت ایرانی وگواهینامه بین المللی و اصل گواهینامه ایرانی خود را همراه داشته باشید. شما نیازی به کارت اعتباری بین المللی نداشته و این در ووچر شما ذکرشده است. معمولا متصدیان اصرار بر جایگزینی مدل بالاتر و یا افزودن اپشنهای اضافی و یا بیمه کاملترمی کنند که همگی اینها در فاکتور نهایی منظور خواهدشد و بهتر است در برگه تحویل خودرو در زیر امضای خود بنویسید:

NO EXTRA OPTION-NO EXTRA INSURANCE

هنگام تحویل خودرو بهتراست با دوربین موبایل از بدنه خوردو کامل فیلم برداری کنیم و از وجود زاپاس و وسایل مورد نیاز مطمئن شویم.

بالاخره چالش اصلی که رانندگی ازسمت راست برای اولین بار بود، شروع شد و بخصوص ساعات اولیه رانندگی باید شش دانگ حواس برای وارد نشدن در لاین مخالف، گردش در میادین؛تعویض دنده با دست چپ؛ جای برعکس اهرم چراغها و شیشه پاک کن و مسیر نگاه به آینه پشت جمع می بود.

روزاول : هتل و خلیج اسپینولا

با طی مسیری نیم ساعته از فرودگاه تا هتل و یافتن پارکینگ هتل در کوچه پشتی و یافتن پذیرش هتل ما بین فروشگاههای مجتمع تجاری و تحویل گرفتن اتاقی بسیارتمیز و شیک بابالکنی روبه ساحل وکمی استراحت برای کشف اطراف هتل به قدم زنی پرداختیم.باتوجه به اینکه بطری های نیم لیتری آب بخصوص در رستورانها و مراکز توریستی یک الی دوریورو فروخته می شوند، شما میتوانید با خرید ظرف های 5 لیتری آب معدنی به قیمت 5/1 یوروبرای استفاده در کتریهای برقی هتلها و آب مصرفی درهزینه صرفه جویی کنید.

سواحل و خلیج های نزدیک به هم با مناظر دیدنی با امنیت کامل. با دقایقی قدم زدن به خلیج بندری spinola bay رسیدیم با قایق های تفریحی فراوان وزیبا وانسانهایی که برای بهره مندی از تابش آفتاب در هوای عالی بیست درجه در فصل زمستان به اینجا امده بودند و جالب اینکه هر کسی سرش تو کار خودش بود. احساس آرامشی وصف ناپذیر، بدون هیچ دغدغه ذهنی که نیاز هر انسان شهرنشین امروزی بوده و پناه بردن به طبیعت نماد بارز آن می باشد.

در مورد غذا چون بنده و خانمم معمولا رژیم هستیم و اصولا درمسافرت سعی می کنیم از غذاهای خیابانی و محلی استفاده کرده و تمایل زیادی به هزینه کردن در رستورانهای گرون نداریم. البته در اکثر کشورهای اروپایی رستورانهای دونرکباب ترکی(3یا4یورو) با قیمت مناسب و پیتزاهای آماده درکاهش هزینه ها میتواند مثمرثمرباشد.

تصویر  5:نمایی ازخلیج سنت پل ازبالکن هتل

روزدوم :شهرتاریخی والتا

پایتخت تاریخی مالتا، والتا نام دارد (اثرثبت شده یونسکو) که بصورت شبه جزیره ای کوچک ولی زیبا که دفاتر اداری و دولتی را در خود جای داده است. بعلاوه آثار تاریخی فراوان ازجمله کلیسای بسیارزیبای سنت جان (ورودی 10 یورونفری ), کاخ گراندمستر, کوچه های سنگفرش با پرچمهای افراشته با صلیب مالتی, باغهای باراکا, مناظردیدنی ازبندر((grand harbor و جالبتر از همه تعدادی توپ جنگی قدیمی که هر روز طی مراسمی درساعات 12و4 یکی طی مراسمی البته با گلوله مشقی شلیک می شود که ازساعاتی قبل جمعیتی درUPPER Barrakka Garden جمع می شوند تا شاهد این مراسم باشند.((saluting battery ومی توان بامبلغ سه یورو ازموزه جنگ درزیرزمین همین باغ واقع شده و درجنگ جهانی دوم هم استفاده می شده دیدن کرد.

درضمن شهروالتا ازمقاصداصلی کشتی های کروزتوریستی است که دربندر والتا لنگر انداخته بودند و فرصتی یکروزه به مسافران جهت گردش در شهر والتا می دادند.

تصویر7: saluting battery و توپهای جنگی والتا

روزسوم: یکشنیه بازار و سه شهر

طبق روال مسافرت بیداری صبح زود, ورزش صبحگاهی در ساحل شنی وا جرای فرمهای فرح بخش تای چی و صبحانه کامل البته برپایه میوه جات صبح راشروع می کنیم .معمولا در اکثر شهرها اروپایی روزهای مختلف هفته بازارهای خیابانی برپامیشود.این بازارها برای آشنایی بافرهنگ مردم ؛ غذاهای محلی , رسم و رسوم و صدالبته خرید عتیقه جات فوق العاده است. باجستجوی اینترنتی بازاربیرگو (Birgu flee market) را در گوگل مپ انتخاب کرده و با ماشین براه افتادیم. مارکت جالبی بودکه ازساعت 6 صبح شروع شده بود وحوالی ساعت 12 فروشنده ها شروع به جمع کردن وسایل خود کردند.و البته همسر بنده در این دوساعت توانست قطعاتی انتیک ولی ارزان خریداری نماید.دراین نوع مارکتهای خیابانی شبیه جمعه بازار از شیرمرغ تاجون آدمیزاد پیدامیشه از دگمه وصندلی شکسته تا عتیقه جات باارزش .

شهربیرگو یکی از شهرهای سه شهر می باشدکه شامل Birgu(vittoriosa),cospicua,senglea بوده و این سه شهر کنار هم در مقابل بندر والتا قرار دارند و ناپلئون بناپارت در بازدیدی که دویست سال پیش از والتا داشته چون اسامی این سه شهر را سخت دیده از واژه سه شهر(Three cities) استفاده کرده است.(به نقل از راهنمای محلی دروالتا)

مابقی روز صرف گشتن در این سه شهر و دیدار از مناطق دیدنی وکلیساها وموزه ها و خیابانهای زیبا و سنگفرش سپری شد.البته بطورتصادفی ساعت چهار در جاده ساحلی شهر سنگلیا که دقیقا روبروی توپهای جنگی بود توقف کردیم وتوانستیم غرش توپ رو در سمت دیگر خلیج نیز ببینیم.

تصویر 8:سه شهرThree cities

روز چهارم: شهر مدینا Mdina

قبل از عزیمت به شهر و یابهتر است بگویم قلعه مدینه درمرکز جزیره سری به شهرموستا (Mosta) زدیم و از مارکت خیابانی انجا هم دیدن کردیم که بیشتر لباس بود وچیز بدرد بخوری پیدا نکردیم .مدینا از زمان استیلای اعراب براین جزیره ساخته شد. با کوچه های باریک وصومعه و کلیسا و موزه بسیار دیدنی است. البته خرابه هایی(Roman villa) از زمان رومیان در دو هزارسال پیش نیز در اطراف این شهر یافت شده است. زیبایی این شهر وصف ناپذیر و انگار در قرون وسطی قدم می زنی .

برای نهار ناپرهیزی کرده و در رستورانی شیک غذای محلی آبگوشت خرگوش سفارش دادیم که عالی بود و به امتحانش می ارزید.

تصویراینترنتی 9:شهرمدینا

تصویر10:کوچه های باریک شهرمدینا بابالکن های سبک اسپانیایی

روزپنجم :غارهای آبی (Blue grotto)ونوارساحلی صخره ای دینگلی(Dingli cliffs) ومعابد

با نیم ساعت رانندگی از هتل به سمت جنوب به سواحل بلو گروتو رسیدیم که مناظر بدیعی برای عکاسی داشت و در ساحل نزدیک آن می توان با 8 یورو سوار قایق شد و گشتی در غارهای آبی انجا زد و رستورانهای رو به دریا محل سرو انواع غذاهای دریایی است.

معابد(Hager Qim, Mnajdra Temples)در نزدیکی بلوگروتو قدمتی هزاران ساله دارند که با ورودیه 10 یورو برای دوستاران مناطق باستانی جالب است.

و بالاخره نوار ساحلی صخره ای دینگلی که ارزش دیدن داشت ولی جاده منتهی به آن در گوگل مپ درست نبود و باعث سردرگمی و گشت و گذار ناخواسته درجاده های روستایی آن اطراف شد.

تصویر 11 :بلوگروتو

تصویر12(اینترنتی): غارهای آبی بلو گروتو

روزششم :جزیره گوزو(GOZO)

برای این روز برنامه ریزی جزیره گوزو رو داشتیم و چون روز طولانی خواهد بود صبح اول وقت راه افتادیم تا به کشتی های خودروبر در ساعات اولیه صبح برسیم .باچهل دقیقه رانندگی (حدود23 کیلومتر)به شمال جزیره واسکله کشتی ها وارد شدیم و با معطلی بیست دقیقه ای با  ماشین وارد کشتی شدیم و پیاده شده و به عرشه کشتی که رستوران و کافه هم داشت رفتیم . حدود نیم ساعت درعرشه بودیم و ازنزدیک جزیره کومینو هم رد شدیم که به تالاب آبی (Blue lagoon) مشهوراست و در فصول گرم با داشتن آبی زلال ایده ال شنا است ولی در این فصل تنها دو نفرساکن داشته و هیچ قایق توریستی به آن سمت حرکت نمی کند.

با رسیدن به اسکله گوزوو پیاده شدیم به سمت (Mgarr ix Xini) حرکت کردیم و بالاخره به لوکیشن فیلم «By the sea» رسیدیم. در این فصل بسیار خلوت ولی فوق العاده زیبا ودل انگیز با آبهایی زلال وشفاف.

در ادامه دیدار از این جزیره از سواحل صخره ای Xlendi و Dwejra Bay  دیدن کردیم و بعد به شهر ویکتوریا مرکز جزیره رفتیم تا هم نهاربخوریم و هم از شهری بسیارکوچک ولی زیبا با قلعه ای برروی تپه(Citadel) با کلیسا وبرج و بارویی مشرف به کل جزیره وزندان قدیمی به همراه موزه دیدن کنیم. در برگشت هزینه رفت وآمد برای کشتی خودروبر که برای ماشین و راننده 15 یورو و مبلغ 5 یورو برای هر مسافر در گیت ورودی پرداخت کرده و راهی جزیره اصلی مالت شدیم. با گذر از چند ساحل و جاده های ساحلی زیبا به هتل برگشتیم. و طبق روال شبهای گذشته در اطراف هتل که محله  paceville  نام داشت گشتی زدیم و البته این منطقه توریستی مرکز شب نشینی وجشن درمالتا می باشد با رستورانهایی که تاپاسی ازصبح سرویس میدهند.

تصویر13:خلیج Mgarr ix Xini

تصویر14:کشتی خودروبر

روزهفتم : popeye village

با حدودنیم ساعت رانندگی به خلیج کوچک Anchor Bay  میرسیم که لوکیشن فیلم ملوان زبل سال 1980 می باشد که امروزه به عنوان دهکده توریستی مورد استفاده قرار می گیرد.صخره کناری دهکده با ویوی چشم نوازاز دهکده و ساحل بهشت عکاسان بود که عکس کارت پستالی بگیرند. ورودی دهکده توریستی 11 یورو بودکه شامل قایق سواری (درصورت مساعدبودن هوا) دوتا عکس وچاپ و نمایشهای  اجرایی در داخل مجموعه بود. داخل ساختمانهای چوبی مجموعه حال وهوای فیلم ملوان زبل و زندگی روستایی حاکم بودو مطمئنا ارزش دیدن راداشت.

تصویر15:دهکده توریستی popeye village

روزهشتم آخرین روز: روستایی ماهیگیری Marsaxlokk

سعی من دربرنامه ریزی ساعات پرواز استفاده حداکثری از تعداد روزهای مسافرت می باشد.دراینجا هم خوشبختانه ساعت ورودمان صبح اول وقت وبرگشت شب بود.بنابراین باهفت شب اقامت درهتل هشت روز کامل امکان گشت وگذار داشتیم که روزهشتم را به روستای ماهیگیری مارسلوک با قایقهای رنگی فوق العاده زیبا اختصاص دادیم . مارسلوک دهکده ای ساحلی با اسکله ای برای قایقهای ماهیگیری است .ساحل رستورانهای متعدد بوده ومعمولا بازارچه ای برای خرید سوغاتی درآنجا برپاست .البته درساعات باقیمانده تا پرواز به استخرطبیعی st.peter’s pool سری زدیم که درتابستان مطمئنا بسیاردیدنی ترخواهدبود.حوضچه ای طبیعی دردل صخره ها که دراین فصل برخورد امواج برصخره ها تماشایی بود.

تصویر16: روستایی ماهیگیری Marsaxlokk

تصویر17: st.peter’s pool

پروازبرگشتمان نیزازطریق استانبول وترکیش ایرویز بود و باکوله باری ازخاطره و تجربه به کشورعزیزمان برگشتیم .

جدول خلاصه هزینه هابرای دونفر:   (جمعا برای دونفر 1485€)

• بلیط ترکیش ایرویز: 650€
  • هتل چهارستاره: €455
  • غذا ونوشیدنی:€120
  • اجاره خودرو وپارکینگ وبنزین: 120€+80€
  • گشت و ورودی ها (کاملا سلیقه ای ): 60€

درمسافرت بعضی مواقع به عللی همچو ترس ، کمبودوقت، هزینه و... فرصت انجام کاری و یا دیدار و گشتی را از دست میدهیم و این حسرت بزرگی را برایمان رقم می زند و بادیدن تصویر و یاشنیدن مطلبی مرتبط به یاد آن می افتیم .درحالی که مواردبسیاری را رفته و دیده ولی مورد علاقه مان نبوده را براحتی فراموش می کنیم .(دراین سفرسوارنشدن به قایقهای بلوگروتو وغارهای آبی )

واین بزرگترین تجربه سفرهایم است که موارد مورد علاقه ام را ازدست ندهم. همچو زندگی که درپایان آن ما فقط حسرت اعمال انجام نداده و یاسفرهای نرفته موردعلاقه مان را می خوریم.