گورهای 4500 ساله ی باورنکردنی، در هرم جیزه پیدا شده اند

4.6
از 24 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
گورهایی که 4500 سال عمر دارند و در منطقه‌ای مرموز پیدا شده‌اند! +تصاویر
19 خرداد 1398 12:00
0

یک منطقه باستانی مصری که تحت عملیات حفاری قرار دارد و باستان شناسان آن را متعلق به حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌دانند، به تازگی و در جنوب شرقی هرم مشهور جیزه کشف شده است که شامل مقبره مقامات عالی رتبه مصری است.

مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی می‌گوید که یافته‌ها، شامل یگ گور آهکی از سلسله پنجم مصر است؛ سلسله‌ای که حکومت آن از قرن بیست و پنجم تا بیست و چهارم قبل از میلاد ادامه داشت.

بنابر اعلام موسسه باستان شناسی ایالات متحده آمریکا، این گور، حاوی بقایای دو مرد است: Behnui-Ka، یک کاهن و قاضی، که تقریبا به سه پادشاه خدمت کرده بود و Nwi Who ، کسی که به عنوان یکی از فرماندهان اصلی و ناظر امور سکونت‌گاه‌های جدید بود. نام Behnui-Ka قبلا هرگز در این منطقه به گوش کسی نخورده بود.

گورهای 4500 ساله باورنکردنی که در هرم جیزه پیدا شده است

هرم بزرگ جیزه

در میان مصنوعات موجود در داخل قبر، یک مجسمه آهکی وجود دارد که یکی از این دو مرد را به همراه همسر و پسرش نشان می‌دهد. تابوت سنگ آهکی آن دو، دست نخورده و سالم پیدا شده بود، به این معنی که بقایای آنها به طور کامل، داخل تابوت است، اما هنوز درباره تایید یا رد این مطلب، هیچ اظهار نظر رسمی نشده است.

حقیقت این است که این دو مقام رسمی، که به شدت در کار ساخت و ساز اهرام فعال بوده‌اند، نزد مقامات مصری از وجهه خاصی برخوردار بودند. دکتر زاهی هواس، وزیر سابق امور باستانی، در بخشی از بیانیه‌ای که در رابطه با گورستان سازندگان اهرام ارائه شده می‌گوید: "می‌خواهیم به دنیا نشان بدهیم که اهرام مصر، توسط برده‌ها ساخته نشده‌اند، بلکه سازندگان هرم‌ها، قبرهای خودشان را در اینجا می‌ساخته‌اند، تا به پادشاهشان نزدیک باشند (اشاره به این موضوع که گفته می‌شود اهرام توسط برده‌هایی ساخته شده که وقتی در حین کار جان می‌دادند، همانجا و در بین دیوارها دفن می‌شدند)."

کشف‌های ارزشمند دیگری هم از سلسله پنجم صورت گرفته است؛ مثلا در آوریلِ ۲۰۱۹، قبرِ یکی از مقامات ارشد، در نزدیکی جنوب قاهره پیدا شد. گور او شامل کنده کاری‌هایی به رنگ‌های روشن، از جمله یک سبز زنده و درخشان بود.

متون نوشتاری زیادی برای بررسی و فهمیدن چیزهای بیشتری درباره سلسله پنجم پادشاهان مصر، وجود ندارد و اکثر اطلاعات موجود، از طریق شرح وقایعی به دست آمده است که به صورت سنگ نوشته، حکاکی شده بوده است و متخصصان توانسته‌اند از دل آنها اطلاعاتی را به دست بیاورند.

گورهای 4500 ساله باورنکردنی که در هرم جیزه پیدا شده است

این تصویر که در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۸ و در شهر متروکه ای با نام سقاره در 30 کیلومتری جنوب پایتخت مصر، یعنی قاهره گرفته شده، یک نمای کلی از مقبره ای را نشان می‌دهد، که به تازگی کشف شده است و به کاهنی به نام Wahtye تعلق دارد؛ کسی که در خلال حکمرانی سلسله پنجم پادشاهان مصر (بین ۲۵۰۰ تا ۲۳۰۰ قبل از میلاد مسیح)، در دربار پادشاهی به نام Neferirkare  خدمت می‌کرد.

سلسله پنجم،‌ اغلب همراه با سلسله‌های ۳ تا ۶ دسته بندی می‌شد؛ سلسله هایی که بین سال‌های ۲۶۵۰ تا ۲۱۵۰ قبل از میلاد را پوشش می‌دادند و به نام "پادشاهی قدیم" شناخته می‌شوند. اهرام مصر، در همین دوره ساخته شده‌اند و در حقیقت، نام دیگر این دوره، "عصر سازندگان اهرام" است.

مورخی به نام مارشال وَن د میروپ، جایی درباره‌ی دوره‌ی پادشاهی قدیم، گفته است: "این حجم ساخت و ساز، که در این دوره صورت گرفته، احتمالا در سراسر تاریخ جهان بی نظیر است."

گورهای 4500 ساله باورنکردنی که در هرم جیزه پیدا شده است

مجموعه هرم‌های جیزه

از میان ۲۰ پادشاهی که در این دوره آمدند و رفتند، اکثریت آنها تمرکز خود را بر روی ساخت مقبره‌هایی سلطنتی و مجلل برای خودشان قرار دادند و به همین خاطر، منابع عظیمی را از سراسر کشور، به این موضوع اختصاص دادند.

نکته جالب اینکه، گورستانی که در حوالی جیزه کشف شده است، در اواخر این دوره، یعنی اوایل قرن هفتم قبل از میلاد، مجددا مورد استفاده قرار گرفته بوده است. به گفته وزیری، در بیانیه رسمی کشف این گورستان که این است: «در اواخر این دوره بود که از چوب‌های رنگ شده برای تزئین تابوت‌های انسان نما (تابوت‌هایی به شکل اندام انسان) استفاده می‌شد و در کشفیات این منطقه هم این نکته به چشم می‌خورد.» در تاریخ مصر، استفاده مجدد از گورستان یک موضوع رایج و عادی است.

گورهای 4500 ساله باورنکردنی که در هرم جیزه پیدا شده است

هرم بزرگ جیزه، که بر روی یک کارت پستال قرن نوزدهمی، تصویر شده است.

هرم جیزه، به عنوان آخرین نمونه برجسته بازمانده از عجایب هفت گانه دنیای باستان، اسرار بسیاری در خود دارد. هیچ کس به طور دقیق، از زمان ساخت آن مطمئن نیست. اخیرا گروهی از دانشمندان، ادعا کردند که هرم بزرگ، قادر است انرژی الکترو مغناطیس را در عمیق‌ترین تالارهای خود متمرکز کند.

متخصصان معتقدند که ساخت هرم جیزه، حدود ۲۰ سال به طول انجامیده است، اما هیچ کس نمی‌تواند درباره ملات به کار رفته، یا فن‌آوری حاکم بر طراحی و ساخت آنها، توضیح دقیقی بدهد.

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.