سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

4.7
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
راهنمای خوش‌گذرانی در ایروان!
31 تیر 1397 12:00
0

برای یک گردش دور ایروان در ۴۸ ساعت آماده هستید؟ پیش از شروع سفرنامه ارمنستان بهتر است کمی با تاریخ و نمای کلی شهر آشنا شویم. ایروان را می‌توان از آن دسته شهرهای آسیایی دانست که معماری اروپایی دارند. شهری با بلوارهای بزرگ و خیابان‌های وسیع که شما را به یاد پاریس و وین می‌اندازد. با گسترش زندگی شهری در ایروان زیبا، زندگی رنگ و بویی تازه گرفته است و می‌توانید در جای جای شهر جاذبه‌های توریستی و زیبایی را ببینید که برای افراد اهل جستجو و اکتشاف بسیار مناسب است. ایروان را به نام «شهر صورتی» نیز می‌شناسند. در قلب شهر می‌توانید ساختمان‌های دولتی که از سنگ‌های آتشفشانی صورتی رنگ ساخته شده‌اند را ببینید و از نمای پانورمای شهر بر فراز «هزارپله» لذت ببرید. در حالی که از نمای زیبای شهر آرام ایروان لذت می‌برید می‌توانید در دور دست‌ها تپه‌های مشهور واردانت (verdant) را ببینید که سالیان سال شاهد جنگ‌های بسیاری در این سرزمین باستانی بوده‌اند. سایه‌های کوه استوار آرارات که سال‌ها مانند سدی محکم دربرابر جنگ‌ها ایستاده و از ارامنه دفاع کرده و شاهد مرگ هزاران هزار ارمنی بوده است. واقعه دردناک نسل کشی ارمنی‌ها در سال‌های ۱۹۱۳ تا ۱۹۱۵ که هنوز به عنوان یکی از فاجعه بارترین کشتارهای قرن شناخته می‌شود. ارمنستان بیش از آن که به نظر می‌رسد تاریخی گهربار دارد. از سال ۱۹۳۶ این کشور تحت حکومت شوروی بود و در سال ۱۹۹۱ با فروپاشی شوروی توانست استقلال خود را به دست بیاورد. امروزه ایروان با سرعت مناسبی به سمت پیشرفت و توسعه می‌رود. به کمک تکنولوژی و افزایش جذب مهاجران ثروتمند و سرمایه گذاری خارجی این کشور توانست شور و اشتیاق جدیدی را پدید آورد که باعث غرور، پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر این کشور شود.

از آنجایی که ارمنستان یکی از کشورهای همسایه شمالی و نزدیک به ایران است شما می‌توانید آخر هفته خوبی را در این شهر زیبا بگذرانید. خواندن سفرنامه ارمنستان و سفرهای کوتاه به این کشور می‌تواند شما را برای زندگی یا گذراندن تعطیلات خود در این شهر زیبا ترغیب کند. شما به راحتی از طریق سفر زمینی یا هوایی می‌توانید به این شهر زیبا سفر کنید. در این مطلب راهنمای مفیدی از گردش دور ایروان در ۴۸ ساعت برای شما آماده کرده‌ایم.

صبح روز اول سفر در ایروان

گردش دور ایروان در ۴۸ ساعت را از میدان آزادی شروع می‌کنیم. جایی که معمار معروف السکاندر تامانیان (Alexander Tamanyan) در سال ۱۹۲۰ تصمیم به ساخت ایروان بر خرابه‌های شهر قدیمی و نوسازی شهر با طرح‌های جدید گرفت. هرچند در ابتدا این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما باعث شد ساخت و ساز اولیه ایروان امروزی آغاز شود. میدان آزادی جایی که امروزه مرکز شهر ایروان شناخته می‌شود.

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

میدان آزادی که به زیبایی در محاصره ساختمان‌های اداری و دولتی صورتی رنگ قرار گرفته است و عصرها و روزهای سرد زمستان وعده‌گاه عاشقان است. در بعد از ظهرهایی که هوا سرد نیست و در فصل تابستان تعداد زیادی از افراد برای گردش در این میدان و تماشای آب نماهای زیبای آن می‌آیند. حتی تعداد زیادی به رقص تانگو و شادی در این میدان مشغول می‌شوند و می‌توانید صدای آهنگ محلی ارمنی آهنگساز معروف به نام «Khachaturian» را از جای جای این میدان بشنوید.

در سال‌هایی که ارمنستان جزو شوروی بود، در میدان آزادی مجسمه رهبر شوروی «لنین» قرار داشت و بعد از استقلال ارمنستان این مجسمه به حیاط موزه تاریخ ارمنستان منتقل شد.

در ادامه سفر به دور ایروان در ۴۸ ساعت، باید حتما از زیبایی‌های موزه تاریخ ارمنستان هم دیدن کنید. جایی که قدیمی‌ترین کفش تاریخ با قدمت ۵۵۰۰ سال در آن قرار دارد. در این موزه می‌توانید آثار تاریخی و ارزشمندی از تمدن‌های باستانی مانند گلدان‌های عتیقه، ارابه‌های چوبی، مدل برنزی از منظومه شمسی و غیره را ببینید.

بعد از ظهر روز اول سفر در ایروان

برای گذراندن اولین بعد از ظهر در گردش به دور ایروان در ۴۸ ساعت، می‌توانید به خانه اپرا بروید. خانه اپرا ساختمان بسیار زیبایی است که در شمال میدان آزادی واقع شده است و یکی دیگر از طراحی‌های تامانیان است. می‌توانید در خیابان تامانیان قدم بزنید. خیابانی که معمار معروف تامانیان طراحی کرد و تا سال ۲۰۰۷ به دلیل مسائل مالی به بهره‌برداری نرسید و بعد از تزریق پول توسط سرمایه گذاران ثروتمند خارجی این خیابان زیبا افتتاح شد. خیابانی سنگ فرش شده، زیبا و لوکس که مرکز برندهای لوکس و مطرح دنیا است و می‌توانید تجربه یک خرید لوکس و عالی را در این خیابان زیبا داشته باشید.

در ادامه خیابان تامانیان می‌توانید رستوران «Tsirani» را پیدا کنید و از خود مانند یک پادشاه پذیرایی کنید. در این رستوران انواع غذاهای محلی و خوشمزه ارمنی مانند پنیر کره‌ای محلی یا نان‌های گرم و خوشمزه‌ای که تازه از تنور در آمده‌اند را با خوراک دنده نوش جان کنید یا از گوشت گریل شده، سالاد و ماهی قزل آلای کباب شده لذت ببرید. به شما توصیه می‌کنیم که شکم گردی در گردش به دور ایروان در ۴۸ ساعت را اصلا فراموش نکنید و شانس خوردن غذاهای خوشمزه‌ای مانند دلمه ارمنی را با نوشیدنی‌های تازه و خوشمزه از دست ندهید.

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

اوایل شب روز اول سفر در ایروان

 

اگر از طرفداران کافه گردی هستید ایروان مناسب‌ترین گزینه برای شما است، بهتر است در اوایل شب به خیابان کاساد (Cascade) بروید  و سری به کافه‌های زیبای و سنتی این محله بزنید یا از قهوه و نوشیدنی محلی ارمنی به نام سورج (soorj) بنوشید. در اغلب ماه‌های گرم در این کافه‌ها گروه‌های موسیقی به هنرنمایی می‌پردازند و می‌توانید با مردم خوش برخورد و خونگرم ارمنی همراه شوید و برقصید. در آخرین جمعه هر ماه مردم محلی به توریست‌های چپ-پا کمک می‌کنند تا رقص محلی آن‌ها را به نام کارین (Karin) یاد بگیرند و اوقات خوشی را در کنار هم داشته باشند. اگر قصد گردش به دور ایروان در ۴۸ ساعت دارید سر زدن به خیابان کاسکاد را فراموش نکنید.

کاسکاد خود آبشاری پله پله و سفید رنگ است و بیشتر به نام «هزارپله» آن را می‌شناسند. این آبشار زیبا بخش مرکزی شهر را به بخش مسکونی متصل می‌کند. در داخل این آبشار زیبا هم مرکز هنر ایروان به نام « Cafesjia» قرار دارد و آثار افراد مشهوری مانند مارک چاگال (Marc Chagall) در آن به معرض نمایش قرار داده می‌شود.

باغچه‌های زیبای اطراف آبشار به نوبه خود تماشایی هستند و با مجسمه‌های مدرن زیبایی آراسته شده‌اند. جالب است بدانید تعداد پله‌هایی که برای رسیدن به بالای آبشار باید طی کنید ۵۷۲ پله است و اغلب توریست‌ها بعد از گذراندن این ۵۷۲ پله و رسیدن به بالای آبشار تازه متوجه می‌شوند که پله برقی نیز برای رسیدن به بالای آبشار وجود داشته است.

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

شب‌های ایروان

در شب می‌توانید از کلاب‌های زیبای روسی و کافه‌های ایرلندی دیدن کنید یا اگر دوست دارید شب آرامی را در ایروان بگذارنید می‌توانید مسیر میدان آزادی به خانه اپرا را پیاده قدم بزنید یا از کافه‌هایی که در شب باز هستند استفاده کنید. ایروان از جمله امن ترین شهرها برای توریست‌ها است و مردم آن بسیار خونگرم و خوشرو هستند.

صبح روز دوم

برای روزم دوم از گردش به دور ایروان در ۴۸ ساعت بهتر است صبح خیلی زود بیدار شوید و به دیدن پارک‌های زیبای ایروان بروید و در سایه درختان گیلاس و زردآلو نفسی تازه کنید و پیش از آن که خیابان‌ها شلوغ شوند خود را از طریق بلوار ماشتوتز (Mashtots) و خیابان سارمن (Sarmen) به ردیف کتاب فروشی‌های زیبای ایروان برسانید و ساعاتی را به گردش در این کتابفروشی‌ها با قفسه‌های طلایی و زیبا بگذرانید. تنها با کمی پیاده روی می‌توانید به خانه‌های زیبایی برسید که از پشت آن‌ها تنها مسجد فعال شهر پیدا است. این مسجد که به زیبایی هر چه تمام‌تر کاشی کاری شده است در قرن ۱۸ میلادی در شهر ساخته شده و تنها مسجد ایروان است که به آن «مسجد آبی» می‌گویند. این مسجد دارای باغی است که سبک معماری اسلامی آراسته شده است و درون مسجد به رنگ سفید آراسته شده است.

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

ناهار در ایروان

در ادامه گشت و گذار دور ایروان در ۴۸ ساعت ، می‌توانید به خیابان تیران (Teyran) سر بزنید و از غذاهای ارزان و خوشمزه محلی ارمنی لذت ببرید. یک مورد مشترک در همه منوها وجود دارد و آن غذایی به نام «zhingyalov hats» است که در واقع لقمه‌ای از نان و سبزی‌های تازه است. این غذا را با تن (tan) یک نوشیدنی که از ماست تهیه می‌شود نوش جان کنید. می‌توانید خوشمزه‌ترین غذاهای این خیابان را در رستورانی به نام «Tun Lahmajo» نوش جان کنید که به زیبایی با فرش آراسته شده است و در کنار غذای خود از موسیقی زنده یا نوای محلی که از گرامافون پخش می‌شود لذت ببرید.

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

سفر به ارمنستان: دور ایروان در ۴۸ ساعت

اوایل بعدازظهر

برای درک تاریخ عمیق و زیبای ارمنستان باید از محدوده شهر کمی دور شوید و گردش به دور ایروان در ۴۸ ساعت را به اطراف شهر نیز گسترش دهید. تاکسی بگیرید و به دیدن یادواره کشتار ارامنه و موزه قومیت ارمنستان بروید و رو به، رودخانه « Hrazdan» بنشینید. جایی که در خلال فروپاشی امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول بیش از یک میلیون ارمنی قتل عام شدند و از آن به عنوان نسل کشی ارامنه یاد می‌شود.

شاید این گردش شما را کمی غمگین کرده باشد. می‌توانید برای تغییر حال و هوایتان از شرکت‌های گردشگری متعددی که در ایروان وجود دارد تورهای مختلف بخرید و به بازدید از تنگه « Hrazdan» بروید.

در انتهای بعد از ظهر

تاکسی دیگری بگیرید و از او بخواهید شما را به اولین مینی بوس ( به زبان ارمنی marshrutka) برساند و از آن جا به روستای آرینج (Arinj) بروید و از مردم محلی آدرس خانه لوون (Levon) را بخواهید. خانه لوون یک خانه تفریحی زیرزمینی است. داستان ساخت این خانه از این قرار است که، همسر مالک خانه به نام توسیا (Tosya) از همسرش لوون خواست تا انباری برای نگهداری سیب زمینی درست کند و ۲۳ سال بعد لوون، زمین زیر این انبار را تبدیل به مجموعه‌ای تو در تو کرد که امروزه تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری ایروان شده است. جالب است بدانید لوون تنها با استفاده از ابزار دستی این تونل‌ها را ساخته است. لوون در سال ۲۰۰۸ فوت کرد و اکنون همسرش توسیا مسئولیت تورگردانی این هزارتو را بر عهده دارد.

 

گردش آخر در ایروان

برای تمام کردن گردش به دور ایروان در ۴۸ ساعت می‌توانید شب خوشی را در کافه‌های دلنشین و زیبای ارمنستان بگذرانید. از غذاهای خوشمزه و دلچسب ارمنی لذت ببرید یا سوشی مکزیکی را امتحان کنید. می‌توانید از نوشیدنی زردآلوی خوشمزه و مشهور شهر میل کنید و شب فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید. ایروان از آن دسته شهرهایی است که تا صبح بیدار است.

راهنمایی‌های دیگری که برای تکمیل گردش به دور ایروان در ۴۸ ساعت برای شما داریم این است که می‌توانید از سیستم حمل و نقل عمومی برای جابه جایی بین فرودگاه بین المللی « Zvartnots» و هتل یا محل اقامت خود استفاده کنید. بهترین وسیله نقلیه برای رسیدن به مرکز شهر استفاده از تاکسی است. برای این که تاکسی‌ها از شما پول اضافی نگیرند، می‌توانید به صورت آنلاین تاکسی را رزرو کنید و مقصد خود را به آن‌ها اعلام کنید. حتی در صورت امکان می توانید از پذیرش هتل که رزرو کرده‌اید، بخواهید تا برای شما ترنسفر فرودگاهی در نظر بگیرد تا جابه جایی آسان‌تری داشته باشید. شرکت‌های هواپیمایی زیادی پرواز مستقیم به ایروان دارند مانند ایرفرانس، لوفتهانزا و غیره، در ایران هم پرواز ماهان به صورت مستقیم از تهران همه روزه پروازهایی را به مقصد ایروان انجام می‌دهد و شرکت آسمان به صورت یک روز در میان به مقصد ایروان پرواز دارد. پروازهای شرکت‌های خارجی اغلب همگی یک توقف دارند.


منبع: lonelyplanet