فلورانس کجاست؟ راهنمای کامل سفر به فلورانس ایتالیا

5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چطور به فلورانس سفر کنیم؟
29 مرداد 1402 08:00
0

فرقی نمی‌کند که برای اولین بار سفر به فلورانس را تجربه می‌کنید یا چندبار پا به این شهر گذاشته‌اید، در‌هر‌صورت با مطالعه راهنمای سفر به فلورانس می‌توانید برنامه‌ای بهتر برای سفرتان بچینید. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، قرار است از صفرتاصد سفر به فلورانس را با جزئیات تمام شرح دهیم تا دغدغه‌های قبل سفرتان رفع شود و یک دیدگاه جامع از سفر به فلورانس در ذهنتان شکل بگیرد و در انتهای مطلب، چند نکته مهم می‌گوییم که در سفر به زادگاه رنسانس ایتالیا، به کارتان خواهد آمد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
فلورانس را بیشتر بشناسیمفلورانس کجاست؟تاریخ فلورانسجاذبه‌های فلورانسبهترین زمان سفر به فلورانسسفر به فلورانس در بهارسفر به فلورانس در تابستانسفر به فلورانس در پاییزسفر به فلورانس در زمستاناخذ ویزا برای سفر به فلورانسرزرو هتل و اقامتگاه در فلورانساقامت در اطراف میدان دومو (Duomo)اقامت در منطقه اوفیتزی (Uffizi)اقامت در منطقه سانتا ماریا نولا و سان لورنزو (Santa Maria Novella and San Lorenzo)اقامت در منطقه سانتا کروچه (Santa Croce)نحوه سفر به فلورانسنحوه رفت‌وآمد در فلورانسرفت‌وآمد با اتوبوس در فلورانسرفت‌وآمد با تراموا در فلورانسرفت‌وآمد با تاکسی در فلورانسرفت‌وآمد با دوچرخه در فلورانساجاره ماشین در فلورانسدر فلورانس چه بخوریم؟خرید در فلورانسنکاتی که قبل از سفر به فلورانس باید بدانیدبین موزه و فستیوال یکی را انتخاب کنیدبه کلیسا احترام بگذاریداز پرسه‌زنی شبانه در محله‌های خلوت بپرهیزیدفقط از مراکز رسمی بلیط بخریدسفر به فلورانس با تور ایتالیا

فلورانس را بیشتر بشناسیم

قبل‌از شروع راهنمای سفر به فلورانس، بد نیست بررسی کنیم که فلورانس کجاست و چرا این شهر هر سال بین 10 تا 16 میلیون گردشگر دارد. شاید اصلی‌ترین انگیزه گردشگران برای سفر به این شهر، غرق شدن در دنیای هنر، تاریخ، فرهنگ و از همه مهم‌تر، معماری باشد. فلورانس خانه بسیاری از نقاشی‌های معروف جهان است، پیچیده‌ترین سازه‌های تاریخی جهان را درخود جای داده و در دوره‌های مختلف تاریخ اروپا و ایتالیا تأثیرگذار بوده است. در ادامه، هر کدام از این ویژگی‌های فلورانس را موشکافانه بررسی می‌کنیم.

فلورانس.jpg
نمایی از فلورانس

فلورانس کجاست؟

فلورانس یکی از مهم‌ترین شهرهای ایتالیای مرکزی است. این شهر در منطقه توسکانی ایتالیا واقع شده است و مهم‌ترین بخش این منطقه محسوب می‌شود. جالب است بدانید که شهر فلورانس از نظر موقعیت جغرافیایی، تقریباً بین سه شهر توریستی رم، ونیز و میلان قرار گرفته است و از هر سه آن‌ها، بین 270 تا 330 کیلومتر فاصله دارد. در فلورانس، برای رسیدن به نزدیک‌ترین ساحل باید حدود 100 کیلومتر جابه‌جا شوید؛ بنابراین سفر به فلورانس به اندازه خرید تور ونیز، برای تماشای مناظر دریا مناسب نیست. اما اگر دنبال گشت‌وگذار در ارتفاعات و جنگل هستید، فلورانس گزینه خوبی است، زیرا شمال این شهر به ارتفاعات سرسبز مرکز ایتالیا دسترسی دارد.

فلورانس در نقشه.jpg
موقعیت فلورانس در نقشه ایتالیا

تاریخ فلورانس

فلورانس پیشینه‌ای 2 هزار ساله دارد. حدود 59 سال پیش‌از میلاد مسیح، این شهر در روم باستان به‌عنوان «فلورنتیا» شناخته می‌شد که به معنای سرزمین پر از گل بود. به‌دلیل آنکه از این دوره آثار مختلفی در فلورانس باقی ماند. این شهر برای کسانی که به تماشای آثار باستانی امپراتوری روم علاقه دارند، گزینه مناسبی است. شهر فلورانس در قرون وسطی به محلی برای مبادلات تجاری مشهور بود و به‌موجب این شهرت، به یکی از ثروتمندترین مناطق دوره خودش تبدیل شد. اما همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، فلورانس بیش از هر دوره دیگری به رنسانس پرگوهرش شهرت دارد.

برای بسیاری از هنرمندان، فلورانس یعنی گهواره رنسانس. در قرن پانزدهم میلادی، دودمان مدیچی «Medici» وارد فلورانس شدند و با توسعه بانکداری و سرمایه‌گذاری در این شهر، بستری مناسب برای رشد معماری و هنر را فراهم کردند. لورنزو مدیچی، کسی بود که در دوران اوج‌گیری هنر رنسانس، حمایت درخور توجهی از هنر داشت. لورنزو کاخ خودش را به یک گالری هنری تبدیل کرد و هنرمندان بسیاری را در شهر فلورانس جمع کرد که از بین آن‌ها می‌توانیم به میکل‌آنژ نابغه اشاره کنیم.

تاریخ فلوارنس.jpg
یک تصویر قدیمی از شهر فلورانس

جاذبه‌های فلورانس

هرچند خرید تور رم بهترین فرصت برای کندوکاو در تاریخ ایتالیا است، اما جاذبه‌های فلورانس هم از شهرهای رم و ونیز چیزی کم ندارند. کلیسای سانتاماریادل‌فیوره که به‌عنوان کلیسای جامع فلورانس شناخته می‌شود، مهم‌ترین جای دیدنی و نماد شهر فلورانس است. به‌جز این جاذبه، می‌توانیم به جاهایی مثل آکادمیا گالری، کلیسای سانتا کروچه، پل پونته وکیو، آرامگاه خاندان مدیچی و موزه گالیله اشاره کنیم. همان‌طور که از نام این جاهای دیدنی ایتالیا پیداست، از نظر تنوع موضوع و دوره تاریخ در سطح خوبی قرار دارند و تقریباً با هر سلیقه هنری و تاریخی سازگارند. قبل از بازدید از این جاهای دیدنی ایتالیا، توجه داشته باشید که هر گردشگری که سفر به فلورانس را تجربه می‌کند، از تمام وقتش برای بازدید از این جاذبه‌ها استفاده می‌کند و این به آن معناست که احتمالاً شاهد صف‌های طولانی بازدید در این اماکن خواهید بود. بنابراین، اگر می‌خواهید در زمانتان صرفه‌جویی کنید، پیشنهاد این راهنمای سفر به فلورانس برای شما این است که تا جای ممکن بلیط‌هایتان را از قبل رزرو کنید.

duomo-hotels.jpg
جاذبه‌های فلورانس

بهترین زمان سفر به فلورانس

اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به فلورانس را در خلاصه‌ترین حالت ممکن بگوییم، باید به فصل بهار اشاره کنیم. اما جدا از روزهای تابستان، فصل بهار و ماه‌های شهریور و مهر فلورانس هم طرف‌داران خودشان را دارند. واضح است که انتظارات گردشگران از یک سفر اید‌ئال متفاوت است و حتی ممکن است یک گردشگر با هدف شرکت در یک فستیوال، پا به فلورانس بگذارد. به همین دلیل، در این قسمت از راهنمای سفر به فلورانس تصمیم گرفتیم که ویژگی‌های هر فصل از این مقصد جذاب را با جزئیات شرح دهیم.

سفر به فلورانس در بهار

بهار، بهترین زمان برای بازدید از جاذبه‌هایی مثل باغ بوبولی، باغ باردینی و باغ ایریس است؛ چراکه در این فصل، سراسر این جاذبه‌ها پوشیده از گل‌های رنگارنگ هستند. دمای مطلوب هوا در بهار فلورانس، بهترین فرصت را برای پیاده‌روی در سطح شهر، فراهم می‌کند. در این فصل جشنواره‌‌هایی مثل جشنواره ژلاتو، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و گل‌وگیاه برگزار می‌شوند که هرکدامشان طراوت خاصی به شهر فلورانس می‌بخشند.

باغ بوبولی در بهار.jpg
بهار فلورانس در باغ بوبولی

سفر به فلورانس در تابستان

همان‌طور که اشاره کردیم، تابستان پربازدیدترین فصل در فلورانس است و جمعیت زیادی از گردشگران خارجی از تعطیلات این فصل برای سفر استفاده می‌کنند و راهی ایتالیا می‌شوند. دمای هوای فلورانس در تابستان حداقل 17 و حداکثر 30 درجه سلسیوس است؛ البته این بیشینه و کمینه میانگینی از سال‌های اخیر است و بسته به شرایط آب‌وهوایی مختلف، ممکن است تغییر کند. بیشتر فستیوال‌هایی که در تابستان فلورانس برگزار می‌شوند، حول محور موسیقی و جشن می‌چرخند.

تابستان.jpg
تابستان فلورانس

سفر به فلورانس در پاییز

ماه‌های سپتامبر و اکتبر گرمای کمتر و بارش بیشتری دارند و با رسیدن فصل زیتون و انگور، گردشگران زیادی پا به روستاهای منطقه توسکانی می‌گذارند تا از فستیوال‌های آشپزی و کاهش قیمت غذا در ایتالیا بهره‌مند شوند. در این فصل، علاقه‌مندان تئاتر و سینما از فستیوال‌های کم‌نظیر هنری بی‌بهره نخواهند ماند و فیلم‌ها و نمایش‌های مختلفی از سینمای فرانسه، قاره آفریقا و هند را تماشا خواهند کرد. جدا از تمام این‌ها، پاییز فلورانس، یک مزیت بسیار مهم دیگری هم دارد و آن‌ هم خلوتی‌اش است. در این فصل می‌توانید در نهایت سکوت و آرامش جاذبه‌های گردشگری، غرق در آثار هنری گالری‌ها و موزه‌های فلورانس شوید.

پاییز.jpg
پاییز فلورانس

سفر به فلورانس در زمستان

زمستان فلورانس عاری از برف و سرمای شدید است و حتی اگر برفی هم در کار باشد، بسیار سبک خواهد بود و بعد‌از کمی بارش، زود آب می‌شود. اما هیچ‌کدام از این‌ها دلیل نمی‌شود که برای سفر در فصل سرما آماده نباشید؛ چراکه در سال‌های اخیر، هوای زمستان فلورانس کمی غافل‌گیرکننده شده است. دمای فلورانس در فصل سرما عموماً بین 3 تا 11 درجه سلسیوس نوسان دارد. مسافرانی که عاشق حال‌وهوای کریسمس هستند، اتفاق نظر دارند که فلورانس یکی از بهترین مقاصد تور اروپا برای کریسمس است.

فلورانس در زمستان.jpg
زمستان فلورانس

اخذ ویزا برای سفر به فلورانس

برای سفر به فلورانس یا هر شهر دیگری از ایتالیا، باید مدارک اخذ ویزای شینگن را آماده کنید. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید ویزای شینگن حداکثر 90 روز اعتبار دارد و با گرفتن آن، می‌توانید به تمام شهرهای حوزه شینگن سفر کنید. ازآنجایی‌که اخذ ویزای شینگن روند اداری خودش را دارد، پیشنهاد ما این است که حداقل از یک یا دو ماه قبل از سفرتان، کارهای اخذ ویزا را شروع کنید و از سفارت برای انجام امور وقت بگیرید و فرم‌های مربوط را پر کنید. یکی از مزایای مهم سفر با تور میلان یا هر شهر دیگری به ایتالیا، انجام کارهای اخذ ویزا توسط آژانس مسافرتی است و فقط زحمت جمع‌آوری مدارک برای شما می‌ماند. مدارکی که برای ویزای شینگن باید به سفارت ارائه دهید، به شرح زیر است:

  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • سند ملکی
  • بیمه مسافرتی
  • مدارک رزرو سفر
  • کاورلتر (نامه‌ای که در آن دلیل سفر و مکان اقامتتان و برنامه سفرتان را توضیح می‌دهید)
  • تمکن مالی (هر نفر بین پانصد میلیون تا یک میلیارد تومان)
  • مدارک مربوط به وضعیت اشتغال یا تحصیل
ویزا.jpg
ویزای فلورانس

رزرو هتل و اقامتگاه در فلورانس

یکی از قسمت‌های مهم سفر به ایتالیا که بر تمام جوانب سفرتان تأثیر مستقیم دارد، انتخاب یک اقامتگاه مناسب است. فرقی نمی‌کند دنبال یک اقامتگاه تاریخی، هتل لوکس، ویلا، آپارتمان یا حتی خانه روستایی باشید، در‌هر‌صورت شهر فلورانس برای شما بهترین گزینه‌ها را دارد. جدا از قیمت هتل و تأثیرش بر هزینه های سفر به فلورانس، موقعیت اقامتگاهی که انتخاب می‌کنید هم یک عامل بسیار مهم و مؤثر در شرایط سفرتان است و به‌دلیل آنکه در نقاط مختلف فلوارنس انواع اقامتگاه وجود دارند، انتخاب منطقه رزرو هتل یکی از مسائل بحث‌برانگیز است. ازاین‌رو در این قسمت از راهنمای سفر به فلورانس، اقامت در انواع محله‌های فلورانس را بررسی می‌کنیم.

اقامت در اطراف میدان دومو (Duomo)

اقامت در اطراف میدان دومو به این معناست که آسان‌ترین دسترسی را به نقاط مختلف شهر داشته باشید و بتوانید در کمتر از 10 دقیقه، خودتان را به ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی برسانید. ازآنجایی‌که هیچ گردشگری از سر زدن به این میدان و تماشای کلیسای سانتاماریادل‌فیوره غافل نمی‌ماند، در هر نقطه‌ای از آن یک رستوران، کافه یا هتل معروف را خواهید دید. هتل روکو فورته ساوی «Rocco Forte Savoy Hotel» یکی از اقامتگاه‌های 5 ستاره و لوکس در این منطقه است که نمایی زیبا از شهر دارد.

درصورتی‌که دنبال یک هتل ارزان‌تر و 4 ستاره در این منطقه می‌گردید، هتل اسپادای فلورانس «Hotel Spadai» بهترین گزینه برای شما است. این هتل، یکی از بهترین هتل‌های شهر برای سفر خانوادگی به فلورانس است. مسافرانی که قصد دارند هزینه های سفر به فلورانس را به حداقل برسانند هم می‌توانند در هتل پرسئو «Hotel Perseo» اقامت کنند. علاوه‌بر این اقامتگاه‌ها، هتل‌ آپارتمان‌های کوچک و بزرگ زیادی در این محدوده قرار دارند.

دومو.jpg
چشم‌انداز اطراف محله دومو در فلورانس

اقامت در منطقه اوفیتزی (Uffizi)

این منطقه در قلب بخش تاریخی شهر فلورانس واقع شده است و پر است از هتل و رستوران‌های لاکچری. اگر قرار است سفر دو نفره به فلورانس داشته باشید، بد نیست اشاره کنیم که این منطقه یکی از رمانتیک‌ترین بخش‌های شهر است. البته فراموش نکنیم اقامتگاه‌های اوفیتزی معمولاً قیمت بالایی دارند و بهتر است از چند ماه قبل‌تر برای رزرو اتاق‌هایتان اقدام کنید. پیشنهاد این راهنمای سفر به فلورانس به کسانی که دنبال یک اقامتگاه لوکس در اوفیتزی هستند، هتل پورتریت فیرنز «Portrait Firenze» است؛ این هتل 5 ستاره نمایی ابدی و کم‌نظیر از شهر فلورانس دارد.

ضمن اینکه مسافرانی که به‌همراه خانوادشان به اوفیتزی می‌روند می‌توانند در هتل سان فیرنز سوییتس «San Firenze Suites» اقامت داشته باشند. این هتل با گالری اوفیتزی فقط 260 متر فاصله دارد. آن دسته از مسافرانی هم که می‌خواهند هزینه های سفر به فلورانس را به حداقل برسانند، می‌توانند در هتل دل کورسو «Hotel del Corso» اوفیتزی اقامت داشته باشند. این هتل 3 ستاره از نظر موقعیت و نمای بالکن‌هایش با هتل‌های 5 ستاره این منطقه فرق چندانی ندارد.

اوفتیزی.jpg
چشم‌انداز محله اوفیتزی در فلورانس

اقامت در منطقه سانتا ماریا نولا و سان لورنزو (Santa Maria Novella and San Lorenzo)

سانتا ماریا نولا و سان لورنزو دو منطقه به‌هم‌پیوسته در مرکز فلورانس هستند که در شمال رود آرنو قرار گرفته‌اند. ازآنجایی‌که این مناطق در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن فلورانس واقع شده‌اند، برای کسانی که قصد دارند با قطار به این شهر سفر کنند، بهترین گزینه برای اقامت هستند. این ناحیه از شهر، هتل‌های قدیمی مختلفی دارد و در کل برای رزرو‌های لحظه‌آخری گزینه‌های زیادی پیش‌ روی شما قرار می‌دهد که یکی از بهترینشان هتل معروف گراندن هتل مینروا «Grand Hotel Minerva» است. این هتل حدود دو قرن قدمت دارد و استخرش نمایی 360 درجه‌ای از شهر به نمایش می‌گذارد.

سانتا ماریا نولا.jpg
یکی از هتل‌های منطقه سانتا ماریا نولا در فلورانس

اقامت در منطقه سانتا کروچه (Santa Croce)

با شنیدن نام سانتا کروچه، قبل از هرچیز به یاد کلیسای آن می‌افتیم که یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ایتالیا است و مقبره گالیله در آن قرار دارد. هتل ریلز سانتا کروچه «Relais Santa Croce» هم یک هتل تاریخی در این منطقه است که به‌دلیل لوکس بودنش از اقامتگاه‌های گران این منطقه به شمار می‌رود. در جنوب این منطقه و درست بالاتر از رود آرنو هم یک هتل مناسب برای سفرهای خانوادگی است که هتل پلازا لوکچسی «Plaza Hotel Lucchesi» نام دارد.

نحوه سفر به فلورانس

در بخش ابتدایی راهنمای سفر به فلورانس گفتیم فلورانس کجاست و به کدام شهرها نزدیک است. مسافران فلورانس معمولاً یکی از شهرهای اطرافش را به‌عنوان مقصد اولیه پرواز انتخاب می‌کنند و بعد‌از آن، از طریق جاده و راه‌آهن، خود را به این شهر می‌رسانند. یکی از بهترین راه‌ها برای سفر به فلورانس، پرواز مستقیم تهران به میلان است که حدود 5 تا 6 ساعت طول می‌کشد و پس‌از رسیدن به میلان، با یک سفر سه ساعته می‌توانید خودتان را به فلورانس برسانید. به‌جز میلان، شهرهای ونیز و رم هم می‌توانند مقصد اولیه سفرتان به فلورانس باشند. اما باید توجه داشته باشید که این شهرها ممکن است بسته به شرایط مختلف، پرواز مستقیم نداشته باشند.

یکی دیگر از راه‌های سفر به فلورانس که می‌توانیم آن را به یک ماجراجویی تمام‌عیار تشبیه کنیم، سفر زمینی به این شهر است. برای انجام این سفر، بیش از 50 ساعت رانندگی (بدون احتساب زمان استراحت) در پیش خواهید داشت و باید از کشورهای ترکیه، بلغارستان، صربستان، بوسنی و هرزگوین و اسلوونی بگذرید و از کنار ونیز رد شوید و خود را به فلورانس برسانید. بنابراین این سفر را می‌توانیم به‌عنوان یک جهانگردی به خودرو شخصی معرفی کنیم.

Florencefromplanewindow_-b239a8fafff6428c98e5ccb91286597e.jpg
سفر هوایی به فلورانس

نحوه رفت‌وآمد در فلورانس

فلورانس چند وسیله نقلیه عمومی مختلف و چند وسیله نقلیه خصوصی دارد که با توجه به تعداد هم‌سفران و شرایطی که دارید می‌توانید بهترین گزینه را از بینشان انتخاب کنید. قبل‌از اینکه انواع روش رفت‌وآمد در فلورانس را معرفی کنیم باید به  این نکته اشاره کنیم که فرقی نمی‌کند با چه بودجه‌ای به فلورانس سفر می‌کنید یا در چه سن‌وسالی هستید یا چقدر عجله دارید، در‌هر‌صورت یک روش مناسب برای گشت‌وگذار در فلورانس خواهید یافت.

رفت‌وآمد با اتوبوس در فلورانس

فلورانس مترو ندارد و بیشتر سیستم حمل‌ونقل عمومی آن با اتوبوس انجام می‌شود. اتوبوس‌های فلورانس به نام اوتولاینی «Autolinee» شناخته می‌شود و نسبت به تراموا نقشه گسترده‌تری دارد. ضمن اینکه در مرکز فلورانس چند خط برای عبورومرور مینی‌بوس‌ طراحی شده است که به بسیاری از جاذبه‌های تاریخی شهر دسترسی دارد. بلیط اتوبوس فلورانس حدود 1.5 یورو است؛ اگر قرار است چند روز مهمان فلورانس باشید پیشنهاد می‌کنیم از بلیط‌های یک روزه یا چند روزه اتوبوس استفاده کنید تا از هزینه های سفر به فلورانس کاسته شود. تهیه بلیط اتوبوس فلورانس هم از دستگاه‌ها امکان‌پذیر است و هم از بعضی فروشگاه‌ها و دکه‌های روزنامه‌فروشی.

قبل‌از اینکه از اتوبوس‌های فلورانس استفاده کنید، باید بدانید که این وسایل نقلیه را به دو نوع قدیمی و جدید می‌بینید. اتوبوس‌های قدیمی فلورانس دو در دارند که معمولاً مسافران از در جلویی برای ورود و از در عقبی برای خروج استفاده می‌کنند. ضمن اینکه اتوبوس‌های جدید سه در دارند که در جلو و عقب اتوبوس برای ورود و در میانه اتوبوس برای خروج است.

ataf-1.jpg
اتوبوس‌های جدید فلورانس

رفت‌وآمد با تراموا در فلورانس

اولین خط تراموای فلورانس در سال 2010 راه‌اندازی شد که جنوب غربی را به شمال غربی شهر وصل می‌کرد. حدود 10 سال بعد‌از آن، یک خط دیگر هم به سرویس تراموای فلورانس اضافه شد که ایستگاه قطار «SMN» را به فرودگاه شهر می‌رساند. اگر هزینه های سفر به فلورانس برایتان مهم است باید اشاره کنیم که استفاده از دومین خط تراموای فلورانس، ارزان‌ترین روش برای رفت‌وآمد فرودگاه و مرکز این شهر است. قیمت بلیط تراموای فلورانس هم 1.5 یورو است. در آخر باید اشاره کنیم که تراموای فلورانس هر روز از ساعت 4:30 صبح تا 12 شب مشغول‌به‌کار است.

تراموا.jpg
تراموای فلورانس

رفت‌وآمد با تاکسی در فلورانس

برخلاف بسیاری از شهرهای اروپا، در فلورانس معمولاً نمی‌توانید در خیابان تاکسی بگیرید و بهتر است به ایستگاه‌های مشخص تاکسی بروید یا با تلفن همراهتان ماشین درخواست کنید. پایانه‌های تاکسی در کنار جاذبه‌های گردشگری فلورانس به‌سادگی یافت می‌شوند. قیمت تاکسی در فلورانس به مسافتی که طی می‌کنید و ساعتی که تاکسی می‌گیرید بستگی دارد. مثلاً قیمت استارت تاکسی در طول روز 4 یورو است و بابت هر کیلومتر پیمایش 1.25 یورو به این مبلغ اضافه می‌شود اما در ساعات شب، این قیمت یک‌سوم گران‌تر می‌شود.

از‌آنجایی‌که قیمت تاکسی در فلورانس کاملاً معلوم است، نیازی به طی کردن قیمت با راننده تاکسی ندارید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم قبل‌از شروع مسیر از سالم بودن تاکسی‌متر راننده مطمئن شوید یا با نقشه‌های آنلاین مسافت خود را محاسبه کنید. با در نظر گرفتن قیمت تاکسی در فلورانس به این نتیجه می‌رسیم که تاکسی گرفتن در این شهر به هزینه های سفر به فلورانس می‌افزاید و اگر دنبال یک سفر ارزان هستید، بهتر است حمل‌ونقل عمومی را جایگزین تاکسی کنید.

تاکسی در فلورانس.jpg
تاکسی در فلورانس

رفت‌وآمد با دوچرخه در فلورانس

از‌آنجایی‌که فلورانس شهری نسبتاً مسطح است و مثل تهران و شهرهایی که به کوه نزدیک هستند، شیب چندانی در آن دیده نمی‌شود، دوچرخه‌سواری یکی از بهترین روش‌ها برای رفت‌وآمد در سطح این شهر حساب می‌شود. در کنار رود آرنو، مسیر دوچرخه‌سواری وجود دارد و در کل، قوانین راهنمایی‌ورانندگی این شهر به نفع رکاب‌زنندگان است. با دوچرخه‌سواری در فلورانس می‌توانید هم‌زمان، هزینه رفت‌وآمد در این شهر را تا حد زیادی کاهش دهید و در بافت فرهنگی شهر غرق شوید.

دوچرخه.jpg
دوچرخه‌سواری در کنار رود آرنو

اجاره ماشین در فلورانس

اجاره ماشین در فلورانس هم یکی دیگر از روش‌های رفت‌وآمد در این شهر است که مزایا و معایب خودش را دارد. کسانی که هزینه سفر به فلورانس برایشان مهم است، باید بدانند که اجاره خودرو در فلورانس حدود 190 یورو در روز است. البته این قیمت بسته به نوع ماشین و زمان رزرو، ممکن است تغییر کند و برای انجام این کار باید مدارکی مثل گواهی‌نامه بین‌المللی همراهتان باشد و 21 سال داشته باشید.

اگر حدود 4 هم‌سفر دارید و می‌خواهید سری به شهرهای اطراف فلورانس بزنید، اجاره ماشین یکی از گزینه‌های پسندیده است. اما قبل از اجاره ماشین باید توجه داشته باشید که در مناطق بسیاری از فلورانس، جای پارک به سختی پیدا می‌شود. ضمن اینکه در بسیاری از خیابان‌های فلورانس و سایر شهرهای ایتالیا طرح‌های محدودیت عبورومرور مختلفی برای ماشین‌ها وجود دارد و اگر به آن‌ها توجه نکنید ممکن است جریمه شوید.  

تابلو محدوده طرح در فلورانس.jpg
تابلو طرح ترافیک در فلورانس
نقشه محدوده طرح ترافیک در فلورانس.jpg
محدوده طرح ترافیک در فلورانس

در فلورانس چه بخوریم؟

قبل‌از اینکه غذاهای معروف فلورانس را معرفی کنیم، بهتر است به یک نکته مهم درباره غذا خوردن در فلورانس اشاره کنیم. اول اینکه، مردم ایتالیا عموماً کمی دیر سراغ وعده شام می‌روند. مثلاً به احتمال زیاد ساعت 7 شب درِ بسیاری از رستوران‌های ایتالیا را بسته می‌بینید و باید از ساعت 8 شب به بعد شام خود را سفارش دهید و اگر خیلی گرسنه بودید یا با دیر شام خوردن برنامه‌ریزی‌هایتان به هم می‌ریخت، می‌توانید سراغ غذای خیابانی و میان‌وعده‌های محلی این شهر بروید. اگر در طول سفر به فلورانس می‌خواهید چندتا از معروف‌ترین و پرطرف‌دارترین غذاهای این شهر را امتحان کنید، به دنبال موارد زیر بگردید:

  • بیستکا آلا فیورنتینا (Bistecca alla Fiorentina): بیستکا آلا فیورنتینا یک غذای گوشتی و کبابی است که طعم دودی بی‌نظیری دارد. برای پخت این غذا از طعم‌دهنده‌هایی مثل لیمو، پیاز و فلفل استفاده می‌کنند. قیمت این غذا حدود 40 تا 65 یورو است.
  • لوبیا سفید (White beans): محتویات این غذا عبارت است از لوبیا، کلم، گوجه، سیر و انواع ادویه؛ اما در این بین سس مخصوص گوجه‌فرنگی طعمی جالب توجه به این غذای فلورانس می‌بخشد. اگر هزینه‌ای که بابت قیمت غذا در ایتالیا می‌پردازید برایتان مهم است، توجه داشته باشید لوبیا سفید از غذاهای ارزان فلورانس به شمار می‌رود و با صرف حدود 2 یورو می‌توانید آن را تهیه کنید.
  • روبیلیتا (Ribollita): این غذا نوعی سوپ محلی است که شامل انواع سبزیجات و لوبیای محلی می‌شود. این سوپ خوش‌مزه قرمزرنگ است و معمولاً در فصول سرما پخته می‌شود. روبیلیتا با نان تلیت می‌شود و گاه به‌عنوان وعده غذای اصلی میل می‌شود.
  • لامپردوتو(Lampredotto): شهر فلورانس، اولین جایی است که لامپردوتو در آن پخته شده اما در‌حال‌حاضر این غذا در نقاط مختلف ایتالیا یافت می‌شود. این غذا از سیرابی گاو و انواع سبزیجات و ادویه‌ها تهیه می‌شود و می‌توانیم آن‌ را به‌عنوان غذای خیابانی هم معرفی کنیم.
بیستکا.jpg
غذای سنتی بیستکا آلا فیورنتینا

خرید در فلورانس

بعد از گشت‌وگذار در شهر، بازدید از آثار هنری موزه‌ها، امتحان کردن طعم غذای ایتالیایی فلورانس و عکاسی در خیابان‌های شهر احتمالاً آخرین کاری که در سفرتان به سراغش می‌روید خرید است. شاید هم بعضی از توریست‌ها بر‌حسب سلیقه، خرید را در ابتدای فهرست کارهای سفرشان بیاورند. فرقی نمی‌کند که اهل خرید سوغاتی‌های سنتی هستید یا طرف‌دار اجناس لوکس و مدرن؛ در‌هر‌صورت در فلورانس کالای مدنظرتان را به‌سادگی پیدا می‌کنید؛ به شرطی که خیابان‌های پر از فروشگاه فلورانس را بشناسید. در این قسمت از راهنمای سفر به فلورانس، چند خیابان معروف برای خرید در این شهر را معرفی می‌کنیم:

  • خیابان ویا دل کورسو (San Lorenzo Market): خیابان ویا دل کورسو هر محصولی که فکرش را بکنید دارد؛ اما بیش از همه به لباس‌فروشی‌هایش شهرت دارد. این خیابان چند ردیف از بهترین بوتیک‌ها را شامل می‌شود که عموماً با انواع سطح اقتصادی سازگار هستند؛ بنابراین قرار نیست در این خیابان فقط ویترین‌گردی کنید.
  • خیابان ویا سانتو اسپیریتو (Via Santo Spirito): این خیابان در مرکز فلورانس و در امتداد رود آرنو قرار گرفته است و یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های صنایع دستی ایتالیا در فلورانس به شمار می‌رود. حتی اگر قصد خرید هم ندارید از این خیابان دیدن کنید تا با فرهنگ ایتالیا بیشتر آشنا شوید و عکس‌های خاطره‌انگیز ثبت کنید.
  • بازار سان لورنزو (San Lorenzo Market): بازار روباز سان لورنزو، مملو از راسته‌های پر پیچ‌وخم است که در آن می‌توانید انواع محصولات چرمی ایتالیا را پیدا کنید و با قیمت ارزان بخرید؛ البته قبل‌از خرید در این بازار بهتر است کمی درباره محصولات چرمی اصل اطلاعات کسب کنید تا اجناس اصل و نامرغوب را از هم تشخیص دهید. از آن‌جایی‌که هر روز دست‌فروشان و جمعیت زیادی راهی این بازار می‌شوند، بهتر است برای روبه‌رو شدن با یک محیط پر از ازدحام آماده باشید.
  • خیابان ویا دتورنابونی (Via de’ Tornabuoni): ویا دتورنابونی معروف‌ترین خیابان در فلورانس است که پر است از محصولات چرمی و لباس‌های لوکس. اگر به‌جز خرید، قصد کافه‌گردی در فلورانس را هم داشته باشید در خیابان ویا دتورنابونی به‌خوبی از شما پذیرایی می‌شود.
543.jpg
فروشگاه صنایع‌دستی در فلورانس

نکاتی که قبل از سفر به فلورانس باید بدانید

تا اینجای کار از سیر تا پیاز سفر به فلورانس گفتیم اما در‌این‌بین نکته‌هایی هم هستند که اگر از آن‌ها غافل شویم، راهنمای سفر به فلورانس‌مان کامل نمی‌شود. هر‌کدام از شهرهای ایتالیا، از‌نظر غنای جاذبه‌های گردشگری و ساختار شهری ویژگی‌های خود را دارند که با مطالعه سفرنامه‌های مربوط به هرکدام از آن‌ها با بیشتر این خصوصیات آشنا می‌شوید؛ فلورانس هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه، قرار است درباره نکاتی بدانیم که برگرفته از تجربه مسافران پیشین فلورانس است.

بین موزه و فستیوال یکی را انتخاب کنید

در قسمت بهترین زمان سفر به فلورانس از ویژگی‌های این شهر گفتیم. فلورانس هر ماه جذابیت تازه‌ای برای گردشگران دارد. اگر شیفته دنیای هنر هستید، احتمالاً زمان زیادی برای موشکافی و تماشای آثار هنری فلورانس بخواهید و زمستان بهترین فرصت برای لذت‌ بردن از موزه‌های خلوت فلورانس باشد. اما اگر دنبال فستیوال‌های این شهر باشید فصل گرما را برای سفر به فلورانس انتخاب کنید.

صف موزه.jpg
صف موزه در فلورانس

به کلیسا احترام بگذارید

در هر گوشه‌وکناری از فلورانس یک کلیسای قدیمی و جدید دیده می‌شود. اگر قرار است از یک کلیسا بازدید کنید باید تا‌حدامکان به پوشش خود دقت کنید و از لباس‌هایی استفاده کنید که شانه‌های شما را می‌پوشانند. اگر هم قرار نیست از داخل یک کلیسا دیدن کنید، باید بدانید که غذا خوردن و نشستن بر پله‌های ورودی کلیسا ممکن است بی‌احترامی تلقی شود.

احترام به کلیسا.jpg
آب‌پاشی پله‌های کلیسا برای ممانعت از نشستن افراد بر آن

از پرسه‌زنی شبانه در محله‌های خلوت بپرهیزید

گرچه فلورانس شهر نسبتاً امنی است و نسبت به شهرهای بزرگ ایتالیا آمار جرم و جنایت کمتری دارد با‌این‌حال بهتر است از گشت‌وگذار شبانه در نواحی خلوت شب بپرهیزید. البته نباید فراموش کنیم که بعضی از خیابان‌های فلورانس مثل سانتا اسپریتو و سان فردیانو زندگی شبانه فعالی دارند و در تمام ساعات روز امن هستند، اما مناطقی مثل سانتا ماریا نوولا جای مناسبی برای شب‌گردی نیستند.

36645427593_5545fee0c3_b.jpg
محله‌های خلوت فلورانس

فقط از مراکز رسمی بلیط بخرید

شلوغی و صف‌های طولانی موزه‌ها و گالری‌ها در فلورانس امری کاملاً بدیهی است و هر گردشگری برای ذخیره زمان، دلش می‌خواهد از ایستادن در صف بپرهیزد. معمولاً جلوی بسیاری از جاذبه‌های فلورانس افرادی را می‌بینید که تبلیغ بلیط‌های بدون صف را می‌کنند. در این راهنمای سفر به فلورانس اکیداً پیشنهاد می‌کنیم از خرید این بلیط‌ها بپرهیزید؛ چراکه بعضی از آن‌ها تقلبی هستند و حتی اگر معتبر باشند قیمت بالایی دارند.

michelangelo-david-florence-4 (2).jpg
بلیط گالری‌های فلورانس

سفر به فلورانس با تور ایتالیا

بیشتر کسانی که راهنمای سفر به فلورانس را مطالعه می‌کنند، دنبال پیدا کردن روشی برای رزرو بهتر هتل، سفر راحت‌تر و برنامه‌ریزی بهتر سفرشان هستند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تجربه یک سفر ساده به فلورانس و حتی کاهش هزینه‌های سفر به فلورانس، خرید تور ایتالیا است. با انجام این کار، دیگر دغدغه رزرو هتل و پرواز را نخواهید داشت، ضمن اینکه بسیاری از امور اخذ ویزای توریستی ایتالیا هم برایتان انجام می‌شود. با مراجعه به صفحه تور ایتالیا در سایت لست‌سکند، می‌توانید انواع‌و‌اقسام تورها را ببینید، مقایسه کنید و بخرید.

سخن آخر

در این راهنمای سفر، سعی‌مان بر این بود که تمام مراحل سفر به فلورانس را موشکافی کنیم و هر نکته‌ای که دانستش لازم است را ذکر کنیم. اگر سفرتان به ایتالیا شامل سایر شهرهای این کشور هم می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مطلب راهنمای سفر به ایتالیا بیندازید تا یک دید جامع از سفرتان داشته باشید. درصورتی‌که تجربه سفر به فلورانس را داشته‌اید، می‌توانید دانسته‌هایتان را با سایر کاربران لست‌سکند به اشتراک بگذارید.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.