راهنمای سفر به قطر؛ راه های سفر، هزینه ها و شرایط ویزا

5
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
راهنمای سفر به شیخ نشین جنوب خلیج فارس
15 شهریور 1402 08:00
0

قطر را پیش از برگزاری جام جهانی، بیشتر مردم به خط‌هوایی مشهورش و شاید ثروتمند بودن شیخ‌هایش به‌واسطه خرید تیم‌های مطرح فوتبال می‌شناختند؛ اما بعد از جام جهانی کمی قصه عوض شد! حالا قطر نه‌فقط یک کشور نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس، بلکه یک مقصد خوب برای گردشگرانی است که به دنبال تجربه‌های نو هستند. به همین دلیل ما هم در این مطلب به سراغ راهنمای سفر به قطر رفته‌ایم تا زیروبم قطر و گردش در آن را پیدا کنیم.

قطر کجاست؟

قطر کشور کوچکی در جنوب خلیج فارس است. این همسایه ما که کمتر از 12 هزار کیلومتر وسعت دارد، امروز به‌عنوان یکی از 5 کشور ثروتمند جهان شناخته می‌شود و همین مسئله هم بر جذابیت‌های آن افزوده است. شاید بد نباشد بدانید که این کشور، تنها با عربستان سعودی مرز خاکی مشترک دارد و جمعیتش حتی به 3 میلیون نفر هم نمی‌رسد. پایتخت قطر شهر دوحه است که در شرقی‌ترین بخش این کشور قرار گرفته و امروز به دلیل مدرن و لوکس بودن، موردتوجه بسیاری از مردم جهان است.

qater.png
موقعیت قطر روی نقشه 

تاریخ و فرهنگ مردم قطر

اگر قرار است در راهنمای سفر به قطر بیشتر پی ببریم که این کشور دقیقاً کجاست، باید از تاریخ و فرهنگ آن هم بگوییم. قطر برای مدت‌های طولانی بخشی از خاک ایران و سپس عثمانی بوده و زندگی ساکنانش هم با صید مروارید می‌گذشت. البته همه این‌ها قبل از این بود که به وجود میدان‌های وسیع نفتی در خلیج فارس پی ببرند. طبعاً پس از کشف میدان‌های نفتی در این منطقه، زندگی همه ساکنانش برای همیشه تغییر کرد.

اما از فرهنگ مردم قطر غافل نشویم! قطر یک شیخ‌نشین عرب است و طبیعتاً نشانه‌هایی از فرهنگ اصیل عربی را از بدو ورود و در جای‌جای این کشور می‌توانید ببینید. زبان رسمی در کشور قطر هم عربی است؛ هرچند که به‌واسطه حضور مهاجران و شرکت‌های بین‌المللی، استفاده از زبان انگلیسی در این منطقه رایج است و احتمالاً شما به‌عنوان مسافر مشکل زیادی برای ارتباط‌گرفتن با قطری‌ها نخواهید داشت.

دین هم یکی از چیزهایی است که تأثیر عمیقی بر فرهنگ قطر گذاشته است. دین رسمی این کشور اسلام است و باتوجه‌به رعایت بسیاری از قوانین اسلامی در شهرهای قطر می‌توانید تأثیر دین بر زندگی مردم را در آن ببینید؛ از پوشش آن‌ها گرفته تا مسئله محرمیت یا ممنوعیت فروش نوشیدنی‌های الکلی و ارائه غذاهای حلال در رستوران‌ها.

15.jpg
بخشی از تفریحات سنتی قطر

چرا قطر ارزش دیدن دارد؟ 

قطر به‌عنوان یک کشور عربی، هم فرهنگ و تمدن خود را به خوبی حفظ کرده است و هم با استفاده از درآمد بسیارش، این کشور را به سرزمینی مدرن و مرفه تبدیل کرده است. پس اگر دوست دارید آداب و سنن عربی را ببینید و بودجه مناسبی برای سفر کنار گذاشته‌اید، قطر یک انتخاب جذاب و خاص برای شماست. می‌توانید در هتل‌هایی با امکانات خوب و مراکز خرید لوکس قدم بزنید و شاید هم آرزوی نوشیدن یک فنجان قهوه عربی در سواحل خلیج فارس را از این طریق برآورده کنید.

1660402926_ShJdQ6_Qatar_100_hours_.jpg
مروارید قطر، از جاهای دیدنی این کشور

آب‌وهوا و بهترین زمان سفر به قطر

قطر فاصله چندان زیادی با خط استوا ندارد و همین هم باعث گرم‌تر شدن هوای آن می‌شود؛ اما به‌طورکلی در بیشتر مواقع، این کشور هوای گرم و خشک بیابانی را تجربه می‌کند و تابستان‌های بلندی دارد. به‌طوری‌که ممکن است شما در تابستان‌ها دمای نزدیک به 50 درجه را هم احساس کنید. هوای گرم قطر اغلب از اردیبهشت تا مهرماه را در بر می‌گیرد و زمستان‌های آن که خنک و قابل‌تحمل هستند، از آبان تا فروردین را شامل می‌شود. البته کمتر پیش می‌آید که در این کشور شما نگران سرد شدن هوا باشید و حتی در فصول سرد، میانگین دمایی بین 20 تا 28 درجه را احساس خواهید کرد. با این تفاسیر، میانه پاییز تا انتهای زمستان زمان خوبی برای دیدن و گشت‌وگذار در قطر است.

sunrise-in-doha-qatar-SLQ7RWC-e1600942376244.jpg
قطر در فصل تابستان 

راه های سفر به قطر

متداول‌ترین روش سفر به قطر، سفر با هواپیماست. البته درباره این پرواز نباید تصور کنید که به‌دلیل نزدیکی به ایران قرار است هزینه سفر شما کاهش پیدا کند. همان‌طور که از ابتدای راهنمای سفر به قطر گفتیم، این کشور مقصد لوکسی است. درصورتی‌که انتخاب شما پرواز به دوحه باشد، هزینه زیادی به نسبت دیگر کشورهای همسایه می‌پردازید؛ با وجود اینکه مسیر فقط 2 ساعت است.

ازآنجایی‌که ما با قطر مرز مشترک آبی داریم، راه دیگری هم برای سفر وجود دارد و آن هم سفر به قطر با کشتی است! البته این شکل سفر همیشه انجام نمی‌شود و شما اگر قصد سفر دریایی به دوحه را دارید، حتماً باید از پایانه‌های بوشهر و کیش درباره چگونه صورت گرفتن و همین‌طور هزینه سفر به قطر با کشتی اطلاعات کسب کنید؛ چراکه در برخی از مواقع سفر از کیش به قطر امکان‌پذیر می‌شود.

Hamad-Interior-01-1900.jpg
فرودگاه بین‌المللی حمد، بهترین فرودگاه جهان در سال 2021 

مدارک و شرایط سفر به قطر

سفر به قطر نیازمند مدارک عجیب‌وغریبی نیست و اگر قصد سفر به این کشور را دارید، نباید چندان نگران انجام کارهای اداری شوید. بهتر است در این بخش از راهنمای سفر به قطر به چند سؤال رایج پاسخ دهیم؛ اول از همه اینکه آیا سفر به قطر ویزا می‌خواهد؟ در پاسخ باید گفت بله، شما برای سفر به قطر نیاز به ویزا دارید؛ اما نحوه گرفتن ویزای قطر چندان سخت نیست. پیش از هر چیز باید از اعتبار داشتن گذرنامه‌تان برای حداقل 6 ماه آینده اطمینان داشته باشید. در قدم بعدی برای دریافت گذرنامه توریستی اقدام کنید، این گذرنامه 30 روز اعتبار دارد و قیمت ویزا قطر 200 ریال قطر است که از طرف دولت آن کشور دریافت می‌شود.

برای صدور ویزای قطر، داشتن بیمه سلامتی که از طرف وزارت بهداشت این کشور تأیید شده و همین‌طور بلیط بازگشت، ضروری است. درنهایت باید ثابت کنید که به‌اندازه 5 هزار ریال قطر تمکن مالی دارید تا دراسرع‌وقت ویزای شما صادر شود.

working-visa-qatar (2).jpg
ویزای قطر برای گردشگران 

چطور در قطر بگردیم؟

تا اینجای راهنمای سفر به قطر از رسیدن به این کشور گفتیم؛ اما این تنها شروع سفر است! گشتن در قطر و دیدن جاذبه‌هایش، بخش مهم‌تری است که حتماً باید به آن بپردازیم. بیشتر جاهای دیدنی قطر و همین‌طور تفریحات و مراکز خرید، در دوحه متمرکز شده‌اند و شما می‌توانید تمام روزتان را در موزه‌های شگفت‌انگیز این شهر یا جاهای دیدنی دیگری از جمله پارک‌های آبی یا پاساژها و محله‌های مدرنش بگذرانید. پس بهتر است از همین حالا به فکر حمل‌ونقلتان در این شهر باشید. در وهله اول باید گفت که قطر به‌عنوان یک کشور مدرن، صاحب سیستم حمل‌ونقل مدرنی هم هست و شما انتخاب‌های گوناگونی خواهید داشت و نیازی به نگرانی نیست؛ اما مترو، اتوبوس، تراموا و تاکسی از گزینه‌هایی است که شما می‌توانید به‌وسیله آن‌ها در شهر تردد کنید.

day_to_day_travel_intro_Metro-2_0.jpg
متروی لوکس دوحه

برای دیدن قطر چقدر زمان نیاز است؟

قطر دیدنی‌های زیادی دارد؛ اما معمولا به‌عنوان یک مقصد مناسب برای خرید یا خوش‌گذرانی مطرح نمی‌شود. پس بیشتر زمان شما در طول سفر، صرف دیدن جاذبه‌هایش خواهد شد. از طرف دیگر، دوحه به‌عنوان پایتخت و صاحب بیشتر این جاذبه‌ها، شهر بزرگی نیست و شاید بد نباشد که در کل بگوییم قطر کشور بزرگی نیست؛ بنابراین قرار نیست گشت‌وگذار در آن، زمان زیادی از شما بگیرد. ظرف 3 تا 5 روز به‌سادگی می‌توانید تعداد زیادی از این جاذبه‌ها را ببینید و حتی به سراغ بیابان‌گردی بروید یا از جاذبه‌های خارج شهر و همین‌طور برخی از شهرهای اطراف هم دیدن کنید.

Musuem-Islamic-Architecture-Unsplash.jpg
نمای دوحه از موزه هنرهای اسلامی 

در قطر کجا اقامت کنیم؟

حضور شرکت‌های بزرگ هتل‌سازی در قطر، این مقصد را به‌ جای جذابی تبدیل کرده است. البته این موضوع در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس چندان عجیب نیست و می‌توانید در دبی هم نمونه‌ای از آن را ببینید. در قطر و به‌ویژه دوحه، نه‌فقط هتل‌های زنجیره‌ای 5 ستاره، بلکه انواع دیگر اقامتگاه‌ها هم در دسترس شماست. می‌توانید سری به بوتیک‌هتل‌ها بزنید یا حتی اگر به دنبال کاهش قیمت سفر به قطر هستید، در این کشور هاستل پیدا کنید و در طول سفرتان در آن اقامت داشته باشید.

230310134807-raffles-fairmont-doha-qatar-card.jpg
هتل رافلز دوحه، از هتل‌های خاص قطر

استفاده از اینترنت و خط تلفن در قطر

در همه سفرهای خارجی، یکی از دغدغه‌های مسافران چگونگی برقراری تماس و استفاده از اینترنت در آن مقصد است. البته بد نیست این موضوع را هم مد نظر قرار دهید که این روزها اغلب هتل‌ها و اقامتگاه‌ها اینترنت وای‌فای در اختیار شما قرار می‌دهند و در بیشتر مواقع می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌های مختلف، تماس صوتی یا تصویری برقرار کنید.

اگر داشتن اینترنت همراه در طول سفر برایتان اهمیت دارد، می‌توانید از طریق خرید سیم‌کارت اعتباری، اینترنت همراهتان را فعال کنید. این سیم‌کارت‌ها اغلب در فرودگاه به‌سادگی به فروش می‌رسند و کافی است تصمیم بگیرید تا از بین چند شرکت ارائه‌دهنده خدمات خط همراه، یکی را انتخاب کنید.

service_around_clock_large-scaled.jpeg
باجه‌های خدمات تلفن همراه در فرودگاه قطر

 در قطر چه غذایی بخوریم؟

گفتیم که قطر جای خوبی برای دیدن فرهنگ ناب عربی است. ازآنجایی‌که یکی از جالب‌ترین نمودهای فرهنگی را می‌توان در غذاهای محلی هر جایی دید، بهتر است برای آشنایی بهتر با اعراب، حتماً به سراغ غذاهای محلی عربی بروید. البته شاید به‌طور دقیق و مشخص نتوانیم غذای قطری در این راهنمای سفر به شما معرفی کنیم؛ اما بد نیست بدانید که بیشتر غذاهای رایج عربی از جمله مضروبه، شاورما، هریس، سالونا، مجبوس، سمبوسه و کنافه در این کشور طبخ می‌شوند.

اگر هم دوست دارید در طول سفر حتماً سراغی از فست‌فودهای مشهور و زنجیره‌ای بگیرید، نگران نباشید. بسیاری از آن‌ها در قطر شعبه دارند. از مک‌دونالد و کی‌اف‌سی گرفته تا برگر کینگ و دومینو و حتی کافی‌شاپ استارباکس در این کشور شعبه دارند و کافی است اراده کنید تا به یکی از آن‌ها بروید.

Qatar,_Dukhan_(1),_McDonalds.jfif
یکی از شعبه های مک‌دونالد در قطر

خرید در قطر چطور است؟

مراکز خرید قطر، لوکس و پر از امکانات است و احتمالاً شما از قدم‌زدن در آن‌ها خسته نخواهید شد. در این مراکز می‌توانید از برندهای مشهور و مختلف خرید کنید؛ اما اگر به دنبال خرید به‌صرفه‌تری هستید و می‌خواهید بدانید چه چیزی در قطر ارزان‌تر است، باید گفت که طلا و جواهرات در این کشور قیمت نسبتاً خوبی دارند و شما می‌توانید تجربه یک خرید به‌صرفه را در قطر داشته باشید. این مسئله در مورد سوغات قطر هم صدق می‌کند. بهترین سوغاتی که می‌شود از این کشور به همراه آورد، مروارید و جواهرات است. البته اگر محدودیت مالی نداشته باشید.

Chapman_Taylor_Mall_of_Qatar_retailtainment.jpg
مال آف قطر، از محبوب‌ترین مراکز خرید دوحه

کارهای ممنوعه در قطر

قطر یک کشور اسلامی است و به سنت‌ها و اعتقادات احترام خاصی می‌گذارد. بنابراین پیش از سفر باید حواستان به برخی نکات باشد؛ برای مثال، همراه داشتن کتاب‌های مذهبی غیراسلامی در قطر ممنوع است و شما نباید انجیل و تورات با خود به آنجا ببرید. درضمن هرگونه استفاده یا همراه داشتن مشروبات الکلی و سیگارهای الکترونیکی و محصولات مشابه قلیان هم مجاز نیست!

در این کشور، قوانین مربوط به پوشش هم وجود دارد. خانم‌ها باید از پوشیدن دامن کوتاه و شلوارک خودداری کنند و شانه‌های خود را بپوشانند و هم مردان و هم زنان در هنگام مراجعه به برخی از مکان‌ها، اجازه پوشیدن تاپ یا شلوارک را ندارند.

41195.jpg
ممنوعه‌ها در سفر به قطر

هزینه سفر به قطر

قطر بدون شک یکی از گران‌ترین کشورهای خاورمیانه است. برای درک بهتر این موضوع، بد نیست بدانید که از نظر هزینه‌ای، دوحه تنها دو درصد ارزان‌تر از دبی است و قطعاً شما در مال‌های عظیم و رستوران‌های متنوع این شهر قرار نیست تجربه یک سفر ارزان‌قیمت را داشته باشید. به‌طور میانگین، اگر بخواهیم به هزینه سفر به قطر نگاهی بیندازیم، می‌توانیم بگوییم که روزانه برای گردش و خوراک باید حدود 630 ریال قطر در نظر بگیرید.

4M75ZU4AL5LAXJ5WFMYU3VBDVM.jpg
ریال، واحد پول قطر

چند نکته درباره سفر به قطر

سفر به قطر بی‌شک می‌تواند یک تجربه تازه و عالی برای کسانی باشد که دوست دارند کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس را بهتر بشناسند؛ اما به‌ خاطر سپردن برخی نکات می‌تواند کمک زیادی به شما در طول سفر کند. برخی از این نکات را در ادامه آورده‌ایم:

  • قطر کشور امنی است و برای کسانی که می‌خواهند به‌تنهایی سفر کنند و به‌ویژه خانم‌ها، می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

  • قوانین پوشش را در این کشور جدی بگیرید؛ مخصوصاً اگر قرار است در طول سفر، سری به روستاها یا شهرهای کوچک‌تر با فرهنگ سنتی‌تر بزنید.

  • می‌توانید برای گردش در شهر و موزه‌های قطر، از تورهای شهرگردی استفاده کنید.

  • از میان جاذبه‌های متعدد این کشور، موزه‌ها را فراموش نکنید و حتماً دیدن موزه هنر اسلامی قطر را در برنامه‌تان قرار دهید.

  • اگر به‌صورت انفرادی به این کشور سفر می‌کنید، باید حتماً پیش از سفر محل اقامتتان مشخص باشد و برگه رزرو داشته باشید. (در سفر با تور، این کار معمولاً به عهده برگزارکنندگان تور است و از طرف آن‌ها انجام می‌شود.)

  • اهمیت نمازجمعه در قطر را حتماً در نظر بگیرید! جمعه صبح‌ها دوحه شبیه به شهر ارواح خواهد شد و معمولاً کسب‌وکارها پیش از ظهر کارشان را آغاز نمی‌کنند.

08.jpg
برگزاری نمازجمعه در قطر

چطور تور قطر را بخریم؟

حالا در آخرین بخش از راهنمای سفر به قطر، باید به این سؤال پاسخ دهیم که چطور تور قطر را تهیه کنیم؟ در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی، به دلیل اهمیت و حساسیت این مسابقات، آژانس‌های زیادی اقدام به برگزاری تور قطر می‌کردند؛ اما حالا که دیگر تب‌وتاب جام جهانی خوابیده، تعداد این آژانس‌ها زیاد نیستند و پیدا کردن یک برنامه تور جذاب و آژانس حرفه‌ای برای برگزار کردن این تور هم ساده نیست؛ اما شما می‌توانید به سراغ صفحه تور قطر لست‌سکند بروید و تورهای متنوع با قیمت‌های مختلف را ببینید و موردی را که برای شما مناسب‌تر است انتخاب کنید.

سخن آخر

کشورهای حاشیه خلیج فارس همیشه می‌توانند برای ما ایرانی‌ها یک گزینه جذاب برای سفر باشند. نزدیکی فرهنگی که به لحاظ دین و سنت با هم داریم یک طرف و امکانات مدرن و خاص این کشورهای ثروتمند در سمت دیگر، آن‌ها را برای ما به مقصدی جالب تبدیل می‌کند. نام بسیاری از شهرها و کشورها را پیش‌از این زیاد شنیده‌ایم، اما دوحه و به‌طور کلی قطر، شاید مقصد تازه‌تری برای ما باشد و جای بیشتری برای کشف داشته باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه سفر به قطر را داشته‌اید، با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.