چرا کاهش مصرف گوشت برای حفظ محیط زیست ضروری است؟

4.7
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آیا کاهش مصرف گوشت، ارتباطی با حفظ محیط زیست دارد؟
01 آذر 1398 11:00
0

کشورهایی که مقدار زیادی گوشت مصرف می‌کنند، خسارت‌های قابل‌توجهی را به کره زمین وارد می‌کنند و وقت آن رسیده است که با مسئولیت‌پذیری و تغییر عادت‌های غذایی به فکر محیط‌زیست زندگی خود و نسل‌های آینده بیفتند. درواقع جهان باید میزان گوشت مصرفی خود را کاهش دهد، چراکه با افزایش جمعیت کره زمین تأمین گوشت به‌عنوان ماده غذایی اصلی چنین جمعیتی بسیار سخت خواهد بود. احتمالاً نیاز است میزان استفاده از گیاهان را در رژیم غذایی خود افزایش دهیم.

چرا کاهش مصرف گوشت برای حفظ محیط زیست ضروری است؟!

وقتی با دقت بیشتری به تأثیرات زیست‌محیطی حوزه تأمین مواد غذایی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که مهم‌ترین بخش تخریب را تأمین گوشت و لبنیات تشکیل می‌دهد. حدود %14.5 تا %18 انتشار گازهای گلخانه‌ای تولیدی انسان توسط این بخش منتشر می‌شود. در بخش کشاورزی نیز، دام حدود 83% مزارع را استفاده می‌کند و 60% گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کند بااین‌حال تنها 19% کالری مواد غذایی و 37% پروتئین موردنیاز بدن را تأمین می‌کند. شاید بتوان با این اعداد و ارقام نوعی نتیجه‌گیری هزینه فایده اقتصادی را نیز انجام داد و به این نتیجه رسید که مصرف گوشت از مزیت اقتصادی زیادی برخوردار نیست.

استدلال‌های کاهش مصرف گوشت

چرا کاهش مصرف گوشت برای حفظ محیط زیست ضروری است؟!

سال 2018 دانشمندان اعلام کردند که با بررسی‌های گستره به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش مصرف گوشت و لبنیات یکی از بهترین روش‌های کاهش تأثیرات مخرب زیست‌محیطی روی کره زمین است. همچنین در سال 2019 گروهی 37 نفره از دانشمندان رژیم غذایی انعطاف‌پذیری را ایجاد کردند که بر پایه ‌یک سیستم غذایی پایدار بناشده است. طبق برآورد‌ها حدوداً باید 50% مصرف گوشت قرمز کاهش یابد.

چرا کاهش مصرف گوشت برای حفظ محیط زیست ضروری است؟!

کاهش میزان مصرف گوشت در رژیم‌های غذایی به میزان چشمگیری انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز کاهش می‌دهد و همچنین به جلوگیری از نابودی گونه‌های جانوری، جلوگیری از گسترش مزارع کشاورزی و حفظ آب کمک می‌کند. همچنین علاوه بر استدلال‌های زیست‌محیطی بحث رفتار اخلاقی با حیوانات نیز مطرح است، بخصوص که درد و رنج حیوانات در صنعت دامداری تا حدود زیادی مستند شده است.

چرا کاهش مصرف گوشت برای حفظ محیط زیست ضروری است؟!

هرساله فقط در انگلستان 2.6 میلیون رأس گاو، 10 میلیون خوک، 14.5 میلیون گوسفند و بره، 80 میلیون ماهی و 950 میلیون پرنده برای مصرف انسان ذبح می‌شود. البته با پیشرفت صنعت گوشت مصنوعی، به‌نوعی دام‌پروری تا حدودی در حال تزلزل است. شاید در آینده نسل بشر به صنعت دام‌پروری به‌صورت یک فعالیت وحشتناک، بدوی و شرم‌آور نگاه کند و قضاوت‌هایی دور از انتظار نسبت به این صنعت پررونق داشته باشد.

چرا کاهش مصرف گوشت برای حفظ محیط زیست ضروری است؟!

 سرانجامِ این بحث‌ها حرکت به‌سوی یک رژیم غذایی انعطاف‌پذیر است که با کاهش مصرف گوشت همراه است و منجر به کاهش بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی فعلی می‌شود، ازجمله این بیماری‌ها می‌توان به سکته قلبی، سکته مغزی و انواع مختلفی از سرطان‌ها اشاره کرد. این بیماری‌ها در حال حاضر جزء بزرگ‌ترین قاتلان بشر در کشورهای توسعه‌یافته محسوب می‌شوند.

بیشترین‌ مسئولیت متوجه چه کشورهایی است؟

چرا کاهش مصرف گوشت برای حفظ محیط زیست ضروری است؟!

در گزارشی که توسط 107 دانشمند از کشورهای مختلف جهان در سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی تهیه‌شده است، مصرف زیاد گوشت و لبنیات کشورهای غربی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی گرم شدن زمین بیان‌شده است. البته این گزارش‌ها درنهایت به مردم نمی‌گویند که از مصرف گوشت خودداری کنند، بلکه میگویند که در غرب بیش‌ازحد معمول گوشت مصرف می‌شود و باید این رژیم غذایی تعدیل شود و به رژیمی انعطاف‌پذیر تبدیل شود.

چرا کاهش مصرف گوشت برای حفظ محیط زیست ضروری است؟!

مسئولیت کاهش جهانی مصرف گوشت بر عهده کشورهای ثروتمند است چراکه آن‌ها به‌طور متوسط نسبت به سایر نقاط جهان به میزان بسیار بیشتری گوشت مصرف می‌کنند و برای کشورهای با سطح درآمد کمتر، گوشت هنوز کالایی لوکس محسوب می‌شود.

رتبه‌بندی کشورهایی که بیشترین میزان گوشت را مصرف می‌کنند

داده‌های زیر از سایت OurWorldinDara.org استخراج‌شده است. در این داده‌ها میانگین مصرف روزانه گوشت به ازای هر نفر برای 10 کشور با بیشترین میزان مصرف گوشت در جهان نشان داده‌شده است.

چرا کاهش مصرف گوشت برای حفظ محیط زیست ضروری است؟!

منبع: atlasandboots.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی