کشف یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان در عمق زمینی در اتیوپی!

4.6
از 16 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
قدیمی‌ترین کلیسای جهان را در اعماق زمین کشف کردند! +تصاویر
08 دی 1398 07:00
3

به‌تازگی کلیسایی در اتیوپی کشف‌ شده است که شاید بتواند نظریات تاریخی گسترش دین مسیحیت را تغییر دهد. بر اساس این اکتشاف که در شمال اتیوپی اتفاق افتاده است، احتمال داده می‌شود که اتیوپی یکی از نخستین مکان‌هایی است که در آنجا این دین گسترش پیدا کرده است. درواقع این کشف می‌تواند اهمیت بسیار زیادی از نظر تاریخی داشته باشد، زیرا ابعاد جدیدی از فرهنگ این منطقه را برای مورخان روشن می‌کند. با ما در لست سکند همراه باشید تا ببینیم ماجرای این کلیسای آفریقایی از چه قرار است!

کشف یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان در اتیوپی!

گروهی از باستان شناسان بین‌المللی اخیراً کلیسایی را کشف کرده‌اند که تصور می‌شود قدیمی‌ترین کلیسای جنوب صحرای آفریقا است. این بنا در شمال اتیوپی واقع‌ شده است. جایی که کلیسای قدیمی قرار گرفته است، پایتخت امپراتوری اکسومیت (Aksumite empire) بوده است، این امپراتوری قدمتی نزدیک به 2000 سال دارد. امپراتوری اکسومیت در بخش شرقی آفریقا گسترش یافت و حتی بخش‌هایی از غرب عربستان را نیز توانست به تصرف خود درآورد.

کشف یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان در اتیوپی!

طبق آزمایش‌های کربنی که در این منطقه و بر روی کلیسا انجام‌ شده است، مشخص شد که بنای آن در حدود قرن چهارم میلادی احداث‌ شده است. این زمان تقریباً مصادف با زمانی است که امپراتوری روم مسیحیت را قانونی اعلام کرد. فاصله امپراتوری اکسومیت با امپراتوری روم حدود 5000 کیلومتر بوده است. امپراتوری اکسومیت تا قرن هشتم و نهم میلادی بر این منطقه حکمرانی کرده است.

کشف یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان در اتیوپی!

بنای این کلیسا تقریباً بزرگ است و از ابعادی با 20 متر طول و 12 متر عرض ساخته‌ شده است. این بنا شبیه به سبک باسیلیکای روم باستان است. همچنین از جمله آثار باستانی که در داخل سازه کشف‌ شده‌اند می‌توان به صلیب، پیکره حیوانات و تمبر که احتمالاً برای تجارت استفاده می‌شده است، اشاره کرد.

کشف یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان در اتیوپی!

در کل مواردی که کشف‌ شده است بیانگری ترکیبی از اعتقادات مسیحی و پیش از مسیحیان است که نشان می‌دهد کلیسا برای اوایل گسترش دین مسیحیت در این منطقه بوده است. البته کلیساهای مشهور دیگری نیز در اتیوپی وجود دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کلیساهای سنگی لالی بلا اشاره کرد که یکی از مقدس‌ترین مکان‌های کشور اتیوپی را شکل داده‌اند. این کلیساها در زیر زمین ساخته‌ شده‌اند و در پایین چاله‌هایی مربعی با عمق 40 تا 50 متر قرار گرفته‌اند.

کشف یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان در اتیوپی!

در رابطه با کلیساهای شهر لالی بلا نیز دو نظریه وجود دارد، یکی اینکه توسط حاکم این شهر ساخته‌ شده‌اند و نظریه دوم این است که کلیساهای شهر لالی بلا را گروهی از فرشتگان ساخته‌اند. گرچه شواهدی برای اثبات این نظریات وجود ندارد ولی احتمالاً این ادعا که اتیوپی یکی از قدیمی‌ترین کشورهایی است که دین مسیحیت در آن رواج پیدا کرده است، خیلی دور از ذهن نیست! در نهایت به نظر می‌رسد کشف‌های تاریخی در هر زمانی امکان دارد مستحکم‌ترین نظریات تاریخی را نقض کنند و نظریه‌ای جدید را بوجود آورند، که این خود بر جذابیت تاریخ و نظریات آن می‌افزاید.

 

منبع: thevintagenews.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی