«موزهی لوور سالانه 230 میلیون یورو از دولت فرانسه اعتبار میگیرد و رئیس آن را مستقیما رئیس جمهور انتخاب میکند. این موزه هیچ شیء قاچاقی از ایران در انبارهایش ندارد.»
«جان لوک مارتنیس» که ظهر روز شنبه 21 فروردین با هیات همراه 7 نفرهاش از کاخ گلستان بازدید میکرد، به چند پرسش پاسخ داد.
او در پاسخ به ایسنا، رمز موفقت و شهرت جهانی موزهی «لوور» را سرمایهگذاری زیاد و مناسب دولت فرانسه برای این موزه بیان میکند و میگوید: این موزه نخست یک کاخ بود و شاید یکی از دلایل آن همین باشد، چون ابتدا برای گردشگران و حتی فرانسویها، تاریخ فرانسه را بیان میکرد.
وی مجموعه موزهی لوور را بسیار استثنایی دانست و افزود: این موزه از تمام فرهنگها صحبت میکند و مجموعهای از فرهنگهای مختلف در آن نگهداری میشود، به همین دلیل است که تا کنون در جهان موفق بوده است.
او با تاکید بر اینکه این موزه در ابتدا یک موزهی بسیار سیاسی در فرانسه بوده که تصویر سیاست و فرهنگ دولت فرانسه را نشان میداده اظهار کرد: میبینیم که امروز این موزه بودجهی عظیم و پرسنل بسیار زیادی دارد و حتی «ژاک شیراک» - رئیس جمهور سابق فرانسه - شخصا بر این موزه نظارت داشت.
آمار دقیقی از آثار تاریخی ایرانی نداریم
«مارتنیس» همچنین دربارهی تعداد آثار ایرانی موجود در گنجینهی لوور اظهار کرد: تعداد 550 هزار اثر در کل گنجینه موزه لوور وجود دارد که هزاران اثر آن متعلق به ایران است، اما آمار دقیقی در حال حاضر از این آثار نداریم.
به گفته وی، آثاری که در حال حاضر از ایران در فرانسه وجود دارد، نتیجه همکاریها، کاوشها و حفاریهای قرن نوزدهم از سایتهایی تاریخی مانند «شوش» یا کاخ داریوش است که اکثر آثار ایرانی این موزه از آن محوطه به دست آمدهاند.
رئیس موزه لوور اظهار کرد: براساس توافقی که در قرن 19 بین ایران و فرانسه امضا شد، قرار شد تا برخی از آثار بدست آمده از کاوشهای شوش در ایران بمانند و دولت فرانسه براساس حقی که گرفت، برخی از آثار را به کشور خود ببرد.
ایران درخواستِ بازگشت آثارش را نداده است
«مارتینس» همچنین در ادامه گفت: تا کنون دولت ایران هیچگاه درخواست بازگشت آثار موجود در فرانسه را نداده است، در صورتی که طرف ایرانی درخواست نمایش آثار ایرانی موجود در موزهی لوور را در ایران داشته باشد، این کار را انجام میدهیم.
وی همچنین تاکید کرد: تا جایی که میدانم، هیچ اثر قاچاقی از ایران در موزهی لوور وجود ندارد.
از حملات تروریستی مقابل موزه لوور محافظت میکنیم
«مارتنیس» درباره نقش موزه لوور برای حفاظت از آثار تاریخی در زمان وقوع تهدیدات مخاطرهآمیزی مانند حمله گروههای تندرو به مکانهای تاریخی از جمله لوور با توجه به تجربهای که مدتی پیش در این زمینه بوجود آمد گفت: موزهها ساخته شدهاند تا آثار را از نابودی نجات دهند. موزه لوور و موزه ملی ایران نقش مهمی در این زمینه دارند. علاوه بر حفظ آثار، آموزش علیه نابودی در مقابل کسانی که قصد نابود کردن تاریخ را دارند نیز مسالهی مهمی است که ما به آن توجه داریم.
او تاکید کرد: موزه لوور تمهیداتی برای احتمال بروز چنین اتفاقاتی اندیشیده است. با توجه به کاخ بودن موزهی لوور، حملات تروریستی که در پاریس رخ داد، خوشبختانه بهتر از این موزه مراقبت کرد. همچنین موزهی لوور، از نظارت ارتش فرانسه برخوردار است.
وی همچنین با اشاره به نصب درهای حفاظتی و جست وجوی کامل بازدیدکنندگان و اندیشیدن تمهیدات امنیتی در سطوح بسیار بالا، افزود: امیدواریم بتوانیم از این آثار و گنجینهی ارزشمند آن به خوبی محافظت کنیم.
راهنمای فارسیزبان در موزهی لوور نداریم
«مارتنیس» همچنین در پاسخ به سوالی درباره آموزش زبان فارسی به کارکنان موزهی لوور گفت: ما متاسفانه هیچ راهنمایی که به زبان فارسی مسلط باشد در موزهی لوور نداریم و در حال حاضر راهنمای شنیداری برای بازدیدکنندگان فارسیزبان موزه پخش میکنیم.
او ادامه داد: هرچه بازدیدکنندگان ایرانی بیشتر به موزهی لوور بیایند، ما نیز میتوانیم زبان فارسی را به راهنمایان خود آموزش دهیم به صورتی که آمادگی کار پیدا کنند.
/
وی امکانِ دادن این آموزش را براساس تعداد بازدیدکنندگان فارسی زبان از موزه لوور دانست و گفت: به عنوان مثال در گذشته برای لهستانیهایی که به موزه لوور میآمدند، این بروشور به زبان لهستانی یا راهنمای لهستانیزبان داشتیم، اما در طول چند سال گذشته با توجه به کاهش تعداد بازدید کنندگان لهستانی این امکان لغو شده است.
رئیس موزهی لوور همچنین درباره امکان ایجاد یک بخش به صورت کامل در موزه لوور جدای از بخش هنر شرقی گفت: ما مجموعههایی را براساس زمان ارائه میدهیم، در بخش باستان شرق ایران نیز گنجانده شده است، اما امکان اینکه بخشی را به طور کامل به ایران اختصاص دهیم، نداریم.
اگر 300 هزار ایرانی به لوور بیایند، خودتان آنها را راهنمائی کنید
«مارتنیس» همچنین دربارهی وجود آماری از تعداد گردشگران ایرانی در موزه لوور گفت: در حال حاضر اطلاعاتی از میزان تعداد بازدیدکنندگان از موزهی لوور نداریم. هرچند در روزهای خاصی نظرسنجیهایی بین بازدیدکنندگان پخش میشود که ملیت آنها آنها پرسیده میشود. از سوی دیگر با توجه به اینترنتی بودن، هنگام تهیه بلیت برای ورود به این موزه، اطلاع یافتن از ملیت گردشگران ضروری است.
او در ادامه به شوخی، خطاب به «محمدحسن طالبیان»، معاونت میراث فرهنگی ایران، گفت: روزی که 300 هزار گردشگر ایرانی به موزه لوور بیایند، خودتان موظف به راهنمایی کردن آنها در موزه هستید.
مارتنیس همچنین دربارهی امکان ایجاد بخشی مختص به ایران در موزهی لوور، جدای از بخش «هنرهای شرقی»، اظهار کرد: جایی مختص ایران نداریم. تالارهایی متعلق به قبل از اسلام و بعد از اسلام و حتی بخشهایی از دپارتمان هنرهای اسلامی داریم، اما قرار نیست بخش دیگری را با عنوان «ایران» در موزهی لوور اضافه کنیم.
میتوانیم آثار لوور را به ایران بیاوریم
او همچنین درباره اتفاقاتی که قرار است در ایران در طول دو روز سفرش انجام شود گفت: این حضور یک همکاری دو جانبه است. در این همکاری، کارشناسان فرانسوی میتوانند به ایران میآیند و بالعکس. همچنین آثار موزههای دو کشور میتوانند به کشور دیگر برده شوند. ما میتوانیم تبادل اطلاعات کنیم و آثار لوور را به ایران بیاوریم. ما تازه اول راه هستیم.
همکاری ما به همکاری دولتها برمیگردد
او در پاسخ به پرسش دیگری که میزان همکاریها چه میزان منوط به دورهی مدیریت کنونی موزهی لوور است، اظهار کرد: این اتفاق مسلما از دولتها جدا نیست، لوور یک موزه دولتی است، ما برای هر فعالیتی نیاز به مجوز داریم.
فرانسه آثار تاریخیاش را قرض نمیدهد
رئیس موزه لوور همچنین در پاسخ به این سوال که نحوه انتخاب مدیر برای این موزه و شاخصه انتخاب مدیریت در لوور بیان کرد: موزه لوور یک موزه دولتی و به گونهای خودمختار است و مستقل رفتار میکند. رئیس آن نیز توسط رئیس جمهور و در جلسات هیات وزیران انتخاب میشود و بودجهای جداگانه دارد.
او اظهار کرد : این موزه سالانه 230 میلیون یورو اعتبار دارد و حدود دو هزار و 300 نفر پرسنل آن هستند. ما دولتی هستیم و قانون دولتی را احترام میگذاریم.
«مارتینس» همچنین دربارهی دادن آثار تاریخی موزهی لوور به بخش خصوصی گفت: این از جمله اتفاقاتی است که نمیتوان در فرانسه انجام داد. نمیتوانیم آثار تاریخی خود را به فروش برسانیم یا به بخشهای خصوصی بدهیم. هرچند در آمریکا این کار را انجام میدهند، اما ما نمیتوانیم آثار را قرض دهیم.
برای ارتقای موزهداری در ایران آمدهام
او در ادامه دربارهی تغییرات و تحولات و مناسبات فرهنگی بین دو کشور پس از برجام اظهار کرد: من یک شخص فرهنگی هستم و نباید دربارهی سیاست صحبت کنم. من به ایران آمدهام تا موزههای ایران را ارزشگذاری کنم و برنامهای برای ارتقای سطح موزهداری در کشور داشته باشیم.
منبع:ایسنا