محققان با یک دوربین پر قدرت یک اژدها در مریخ دیده ‌اند!

3.6
از 33 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
محققان با یک دوربین پر قدرت یک اژدها را در مریخ دیده‌اند! +تصاویر
14 اردیبهشت 1399 07:00
4

از سال ۲۰۰۶ دانشگاه آریزونا (‏تجربه علوم تصویربرداری با وضوح بالا)‏ در حال بررسی سطح مریخ بوده‌اند. مدت زمان زیادی را در تنگه‌ای به نام ملاس چیما (Melas Chasma) که در قسمت عظیم والل مارینریس (Valles Marineris) در این سیاره هست، سپری کرده‌اند. تصویری که از کف دره گرفته شده، منظره‌‌ای آشنا را به ذهن می‌آورد. تقریبا مثل این است که یک اژدها بر روی مریخ فرود آمده است.

mars-melas-chasma-1.jpg

این تصویر در ۱۶۰ مایلی (۲۵۸ کیلومتری) بالاتر از بخش جنوب غربی ملاس چیما، در سال ۲۰۰۷ گرفته شده و مقداری سنگ در دیواره و کف دره را نیز نشان می‌دهد. این نمای فوق العاده دقیق از سطح مریخ تنها به دلیل قابلیت‌های قدرتمند هیرایز (HiRISE) بدست آمده است. این دوربین به عنوان قدرتمند‌ترین دوربینی که تاکنون به سیاره‌ی دیگر فرستاده شده، در کنار پنج ابزار دیگر در مدار شناسایی مریخ قرار گرفته است.

هیرایز قادر به تصویربرداری تا ۱۱.۸ اینچ (۳۰ سانتی‌متر) در هر پیکسل است که این باعث می‌شود خروجی دوربین تصویری با رزولوشن بسیار بالا باشد. در طول زمان حضور هیرایز در مریخ، این دوربین در حدود ۲.۴٪ از این سیاره عکس گرفت و به بخش ملاس چیما توجه ویژه‌ای داشته است. در بخش عریض دره مارینریس شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان می‌دهد اینجا زمانی دریاچه بوده است.

اما ما در این عکس «اژدها» چه چیزی را می‌بینیم؟ دکتر ویتز (Weitz) یکی از بازرسان و محققین فیلم‌های دوربین هیرایز و دانشمند ارشد موسسه علوم سیاره‌ای آنچه را ما در کف دره مشاهده می‌کنیم را اینگونه توصیف می‌کند: «یک مخزن بلوکی غیر‌معمول که از بلوک‌های روشن در یک ماتریس تیره‌تر تشکیل شده است.»

این بلوک‌های از نظر اندازه با هم متفاوت هستند اما به طور عمده ۳۲۸ فوت تا ۱۹۴۰ فوت (۱۰۰ الی ۵۰۰ متر) قطر دارند. ویتز معتقد است که شکل بلوک‌ها نشان می‌دهد که تغییراتی در آن‌ها بر اثر حرکت یا انحراف سنگ‌ها بر روی دیواره تنگه ایجاد شده است. حتی در سنگ‌های تیره‌تر علامت امواج باد و طوفان نیز دیده می‌شود که با توجه به باد‌ها و طوفان‌هایی که در مریخ روی می‌دهد، جای تعجب ندارد.

کار هیرایز منجر به کشفیات باورنکردنی در مورد محیط مریخ شده و برای درک شکل زمین‌های آتش‌فشانی، کانال‌ها و دره‌ها و همچنین دریاچه‌ها و اقیانوس‌های سابق بسیار مفید بوده است. اگر می‌خواهید در این کار مشارکت داشته باشید، به هیرایز کمک کنید که تصمیم بگیرد در ماموریت عکاسی بعدی از کجا عکس بگیرد. برای این‌ کار در HiWish ثبت نام‌ کنید. این پروژه به عموم مردم این امکان را می‌دهد تا آنها پیشنهاداتی در مورد مکان‌هایی که بر روی مریخ برای عکاسی هست، نظر بدهند.

عکس‌های باورنکردنی که توسط هیرایز از مریخ گرفته‌ شده است. ​

hirise-mars-photos-2.jpg

 hirise-mars-photos-3.jpg

hirise-mars-photos-4.jpg

hirise-mars-photos-5.jpg

hirise-mars-photos-6.jpg

 

منبع: mymodernmet 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی