اقدام برای ویزای شنگن: مستقل یا از طریق آژانس؟

4.4
از 10 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راهنمای جامع و کاربردی دریافت ویزای شنگن 2019
20 آذر 1398 10:00
16

پیش‌نوشت: این راهنما توسط یکی از کاربران سایت و باتوجه به تجربه شخصی ایشان و از زبان خودشان نوشته شده است.

یکی از مهمترین تصمیماتی که باید پیش از اخذ ویزای شنگن بگیریم این است که مستقل اقدام کنیم یا از طریق آژانس های مسافرتی؟ در ادامه سعی میکنم اطلاعات خود را با توجه به ویزای شنگنی که از سفارت ایتالیا به صورت مستقل در خرداد 98 اقدام و دریافت کردم و نیز ویزای شنگنی که از سفارت فرانسه و از طریق آژانس در مهر ماه 98 دریافت کردم، ارائه دهم.

تاکید میکنم اگر مدارکتان کامل نباشد هیچ آژانسی نمیتواند برایتان معجزه وار ویزای شینگن بگیرد. لذا فریب تبلیغات را نخورید. اگر هم مدارک تان کامل باشد می توانید هم بصورت مستقل و هم از طریق آژانس اقدام فرمایید. که این امر بستگی به شرایط تان دارد.

وقتی کارتان را به آژانس میسپارید هزینه بیشتری می پردازید که البته منطقی است. نیز باید بتوانید تضمین بانکی ارائه کنید. برخی آژانس ها ممکن است با این شرط برای ویزای شما اقدام کنند که از آنها تور مسافرتی اروپا بخرید. لذا از این بابت هزینه بیشتری متحمل میشوید.

وقتی خودتان برای ویزا اقدام میکنید، باید به روندهای فعلی صدور ویزای هر سفارت خانه دقت داشته باشید. باید اطلاعات کاملی کسب کنید (از کسانی که اخیرا ویزا گرفته اند و نیز از طریق جستجو در سایت هایی مانند لست سکند) و به نظر من باید مسلط به زبان انگلیسی باشید. باید مدارک تان را خود تکمیل کنید. البته تا میزان زیادی در هزینه های صرفه جویی کرده اید. میتوانید به جای هتل از هاستل استفاده کنید، می توانید از  پرواز خارجی باب میلتان استفاده کنید. میتوانید حتی بلیط هایتان را از سایت skyscanner و ارزان تر بگیرید. می توانید سفرتان را برنامه ریزی و مدیریت کنید اما یادتان باشد شما هرگز تجربه یک آژانس را در اخذ ویزای شینگن ندارید. 

اقدام برای ویزای شینگن بصورت مستقل و فردی:

اگر زبانتان خوب است می توانید به این گزینه فکر کنید. اکثر آژانس های مسافرتی از شما تضمین بانکی میگیرند و لذا اگر شرایط خوبی دارید لازم نیست سراغ آژانس ها بروید و تضمین بانکی ارائه کنید. شرایط خوب یعنی: داشتن حساب بانکی با کارکرد خوب، داشتن مانده حساب خوب، سابقه سفرهای خارجی، داشتن کار ثابت و نیز داشتن سند ملکی. اگر همه شرایط فوق را داشته باشید میتوانید قید آژانس های مسافرتی را بزنید و خودتان برای اخذ ویزا اقدام کنید (این موارد را در قسمت آخر مقاله مفصلا مرور میکنم).

برای شروع لازم است به وب سایت های کارگزار سفارت در ایران مراجعه کنید. درحال حاضر تقریبا تمام کشورهای اروپایی در حال حاضر از طریق کارگزاران یا همان بخش خصوصی مدارک شما را گردآوری میکنند. ابتدا لیستی از مدارک کشور مقصد را تهیه کنید. سپس برای گرفتن وقت از طریق سایت اقدام فرمایید. برای تهیه بلیط و هتل و بیمه می توانید به آژانس ها مراجعه کنید. مدارک خود را با دقت و به صورت رسمی ترجمه کنید و سپس وقت بگیرید چون گاهی ترجمه مدارک بیشتر از انچه تصور میکنید زمان میبرد. از تجربیات دیگران در اینترنت استفاده کنید.

اگر بار اولتان است که برای ویزای شینگن اقدام کنید بهتر است از کشورهای کم سختگیر شروع کنید مانند ایتالیا. اگر زمان کافی برای مطالعه و کسب اطلاعات ندارید بهتر است خودتان برای ویزا اقدام نکنید چون بدون داشتن اطلاعات کافی نمیتوانید پرونده کاملی ارائه دهید.

اقدام فردی من برای دریافت ویزای ایتالیا در خرداد 1398 بسیار ساده بود. زمان سفر در پیک سفر بود و لذا از این لحاظ مشکلی نداشتم. مدارک را ترجمه کردم و سپس از طریق وب سایت وقت گرفتم. این ویزا دومین ویزای شینگن من در 5 سال اخیر محسوب میشد. نیز کثیرالسفر محسوب شده و سابقه یک سفر به کانادا نیز داشتم. ابتدا وب سایت سفارت ایتالیا را خواندم: قسمت روادید:

توضیحات سفارت ایتالیا درباره روادید

این مهمترین نکته ای بود که دیدم: "سفارت ایتالیا تنها زمانی می تواند روادید متحدالشکل کوتاه مدت (برای اقامت حداکثر 90 روزدر یک بازه زمانی 180 روزه) را جهت سفر به حوزه شنگن صادر نماید که تنها مقصد یا مقصد اصلی سفر، کشور ایتالیا باشد. سایر کشورهای عضو پیمان شنگن این اختیار را دارند که در مبادی مرزی کشورشان از ورود مسافرانی که بدون در نظر گرفتن دستورالعمل فوق، روادید شنگن اخذ نموده اند، ممانعت به عمل آورند".

از آنجایی که من قصد سفر به کشور دیگری را نداشتم، نگرانی نداشتم. شما اگر به چند کشور اروپایی قصد سفر دارید، به این نکته توجه داشته باشید. بدین معنا که: تعداد روزهایی که در کشورهای دیگر به جز کشور ورودتان میمانید، نباید بیشتر از روزهایی باشد که در کشور ورودتان هستید.

 سپس به وب سایت https://www.ckgsir.com/ برای تعیین وقت و دانستن مدارک، مراجعه کردم. مرحله به مرحله پیش رفتم و دیدم برای زمانی که من میخواستم وقت آزاد وجود ندارد. لذا با پرداخت هزینه بیشتر، وقت VIP گرفتم (125 یورو به جای 85 یورو). و در عوض در همان روزی که میخواستم به من زمان انگشت نگاری اختصاص داده شد (تقریبا 1 هفته بعد از روزی که درخواست وقت دادم). شما از طریق سیستم می توانید زمان های آزاد یا پر یا زمان های تعطیلی کارگزار سفارت -هم روز هم ساعت- را ببینید. به نظرم کار با سیستم وقت گیری ایتالیا تجربه خوبی بود. اجازه انتخاب روز و ساعت انگشت نگاری هم یعنی احترام به مخاطب.

مهمترین مدرکی که این بار به سفارت ایتالیا ارائه میدادم، دعوت نامه ای از طرف رییس انجمنی بود که مسئول برگزاری کنفرانسی بود که باید در آن مقاله ام را ارائه میکردم. بدین منظور فرم دعوت نامه و مدارک شناسایی مربوط به دعوت کننده را نیز به همراه داشتم. سه روز مانده به وقت انگشت نگاری ام، مدارک بانکی را آماده کردم. اگر اسم تان قبلا در سیستم بانکی بصورت لاتین ثبت نشده باید زودتر برای اینکار اقدام کنید. ثبت اسم ممکن است تا 72 ساعت زمان ببرد. نیز بانک ها قوانین خاص خودشان را دارند. برخی مانند بانک شهر در تمام شعب اقدام به صدور نامه های لاتین مینمایند. و برخی دیگر مانند بانک ملت فقط در شعب ارزی منتخب. نیز عکس پرسنلی جدیدی در سایز خواسته شده گرفتم. بلیط رفت و برگشت و هتل را از طریق یکی از آژانس ها خریداری کردم. بلیط را بصورت صوری تهیه کردم (هزینه کمی به آژانس بابت صدور بلیط پرداختم) اما هتل 4 ستاره ای را با کمک آژانس انتخاب کرده و بصورت واقعی مبلغی بابت رزرواسیون پرداختم (به یورو). که البته مبلغی را بعدا بابت کنسل کردن رزرو متضرر شدم. بعدا این هتل را به هتلی بسیار ارزان تر تغییر دادم. بیمه نامه را نیز با مبلغ مناسبی با پوشش 30 هزار یورویی خریدم (بیمه سامان و حدود 80 تومان دادم). البته این کار را بعد از تحویل مدارکم به سفارت انجام دادم متاسفانه چون پیش از آن فرصت خرید بیمه نامه با پیدا نکردم. بیمه را از همان مجتمع گالریا و از کارگزار بیمه خریدم.

نیز شخصا در یک صفحه هدفم از سفر و برنامه ریزی سفرم را به زبان انگلیسی نوشتم. سعی کردم طول مدت سفرم بیشتر از 10 روز نباشد و به خوبی اشتیاق خود به حضور در ایتالیا را نشان دهم. روز انگشت نگاری با خود یورو کافی به همراه بردم و از همه مدارکم کپی رنگی تهیه کرده بودم.

یادتان باشد یورو درست به اندازه خواسته شده با خود ببرید. زودتر از زمان تعیین شده تلاش کردم در مجتمع گالریا باشم. رسیدن به آنجا برای کسانی که در تهران ساکن نیستند شاید کمی سخت باشد. لذا این مساله را مد نظر قرار داده و زودتر عازم شوید.

کارکنان کارگزار سفارت برخورد خوبی داشتند. در آن ساعت (حدود 4 بعدازظهر) تقریبا خلوت بود و انگشت نگاری من سریعا انجام گرفت. بعد از تحویل مدارک (تحویل بیمه نامه در فردای روز انگشت نگاری) خود را برای تماس از طرف سفارت آماده کردم. در وبسایت ها اطلاعاتی در مورد شهرهای ایتالیا بدست آوردم. نام و آدرس هتل خود را با دقت حفظ کردم. نیز درباره شرایط آب و هوایی و سیاسی زمان سفرم به ایتالیا سرچ کردم. نیز در مورد کنفرانس و شخصی که مرا دعوت کرده بود (رییس کنفرانس) اطلاعات کافی بدست آوردم. تقریبا در همان روزی که پیامک دریافت مدارک توسط سفارت ایتالیا برایم ارسال شد و ایمیل مربوطه به دستم رسید، با من تماس گرفته شد. سوالات بیشتر در مورد اطلاعات شخصی و دلیل سفر و نیز فرد دعوت کننده بود. در کمتر از دو هفته ایمیل و پیامک آماده بودن نتیجه را دریافت کردم و از آنجا که قبلا درخواست داده بودم پاسپورتم را ارسال کنند (با پرداخت هزینه)، 3 روز پس از اعلام نتیجه پاسپورت را از طریق پست دریافت کردم.

تصویر ایمیل تایید وقت انگشت نگاری کارگزار سفارت ایتالیا که از طریق وبسایت گرفتم

vaghte italy.jpg

تصویر ایمیل تایید دریافت مدارکم توسط سفارت ایتالیا

received by embassy.jpg

تصویر ایمیل آماده شدن نتیجه درخواست ویزا

result.jpg

تصویر ایمیل آماده بودن پاسپورت و ویزا برای باز پس گرفتن از کارگزار سفارت ایتالیا

visa pickup.jpg

 

بعد از آن تجربه اخذ وقت از سفارت فرانسه را داشتم که بعدا وقت را لغو کرده و از طریق آژانس اقدام نمودم.

تعیین وقت سفارت فرانسه کمی با سفارت ایتالیا متفاوت بود. ابتدا به سایت https://www.vfsglobal.com/France/Iran/farsi/index.html مراجعه کردم. و اطلاعات را با دقت خواندم و لیستی از مدارک درخواستی تهیه نمودم. پس از اینکه مطمئن شدم همه مدارک را دارم برای تعیین وقت اقدام کردم و اطلاعات را در وب سایت پر نمودم. سپس ایمیلی دریافت کردم که در آن تقاضا شده بود اطلاعاتم را برای تعیین وقت، مجدد در ایمیل بنویسم و ارسال کنم. این کار را انجام دادم و 48 ساعت بعد تایید وقت انگشت نگاری آمد. در یک فایل پیوست تاریخ و ساعت انگشت نگاری قید شده بود که برای 15 روز بعد بود. نیز هزینه ها با دقت در همان فایل پیوست آمده بود. من هیچ اختیاری در انتخاب روز و ساعت انگشت نگاری نداشتم و به نظرم خیلی جالب نبود. من رویه سفارت ایتالیا را بیشتر می پسندیدم.

تصویر ایمیلی که بعد از ثبت نام در سایت کارگزار سفارت فرانسه برای تکمیل اطلاعات آمد

vaght france.jpg

 

تصویر ایمیلی که بیان نموده وقت انگشت نگاری تا دو روز بعد به اطلاع من میرسد

2 days france.jpg

تصویر ایمیلی که حاوی زمان انگشت نگاری برای ویزای فرانسه است

france vaght confirm.jpg

 

تصویر فایل پیوست ایمیل مبتنی بر تعیین زمان انگشت نگاری 

france visa vaght confirm.jpg

 

 

اقدام برای ویزای شینگن از طریق آژانس ها:

اگر بار اولی است که برای ویزای شینگن اقدام میکنید، اگر زمان کافی برای مطالعه و جمع آوری اطلاعات ندارید یا اگر اصلا به زبان انگلیسی مسلط نیستید، بهتر است اقدام برای اخذ ویزا را به دست آژانس های مسافرتی بسپارید.

نکته جالبی که لازم است بدانید این است که برخی از آژانس های مسافرتی خود را کارگزار برخی سفارتخانه های کشورهای اروپایی در ایران معرفی میکنند و تعداد زیادی آژانس هایی که کارگزار نیستند (یعنی ارتباط مستقیمی با سفارت ندارند) تنها به عنوان واسط عمل میکنند. اینطور فرض کنیم که این آژانس های مسافرتی کارگزار، رابطه مستقیم کاری با سفارت خانه ها دارند و خب معتبرتر و با تجربه تر اند. لذا اگر میخواهید از طریق آژانس اقدام بفرمایید ابتدا آژانس های کارگزار را پیدا کنید (معمولا در تهران یا شهرهای بزرگ اند) و با توجه به نرخشان آنها را انتخاب کنید. اگر در تهران ساکن نیستید مشکلی نخواهید داشت و از طریق پست با این آژانس ها در ارتباط خواهید بود و بعدا برای انگشت نگاری تان به تهران خواهید رفت. هر آژانس ممکن است بعد از صدور ویزایتان از شما طلب تضمین بانکی کند که بین 100 میلیون تومان تا 500 میلیون تومان به ازای هر نفر خواهد بود. این تضمین برگشت شما به کشور است. نیز آژانس ها به شما کمک میکنند تا مدارکتان را تکمیل کنید و برایتان وقت انگشت نگاری میگیرند.

آژانس های کارگزار دو مدل تور دارند و معمولا برای ویزایتان اقدام نمیکنند مگر اینکه از آنها تور خریداری کنید. نوع اول تورهای آنها همان بسته های پیشنهادی است که در تبلیغات میبینید. این تورهای از قبل برنامه ریزی شده اند و شما در واقع بلیط و هتل و گشت شهری را برای تاریخی که به شما پیشنهاد می کنند میخرید. هتل ها معمولا از پیش تعیین شده و غیرقابل تغییر است. نیز نرخ ثابت و برنامه مشخصی برای سفر وجود دارد (مثلا تور مهرماه اروپا: 3شب پاریس 3 شب بارسلونا-رفت 10 مهر برگشت 17 مهر).

اگر به هر دلیلی در تاریخ مشخص شده نگنجید یا شهرهای پیشنهادی را نپسندید باید تور ویژه شما بسته شود بدین معنا که با هزینه ای کمی بیشتر، با تاریخ انتخابی خودتان، شهر های مورد درخواست تان را مشخص میکنید و آژانس برای شما بلیط و هتل را خریداری میکند. نیز ممکن است خود آژانس با توجه به مدارک تان به شما پیشنهاد کشور ورود را دهد. هتل هایی که معمولا در تورها وجود دارند 4 ستاره به بالا هستند و خب مطمئنا گرانقیمت. نیز قدرت انتخاب زیادی ندارید و آژانس ممکن است به شما تعداد محدودی هتل را برای انتخاب پیشنهاد کند.

خاطرتان باشد اگر مدارک تان کافی و کامل نباشد هیچ آژانسی نمیتواند برای صدور ویزا به شما کمک کند. لذا فریب تبلیغات را نخورید و یک ریجکتی به پرونده خود اضافه نکنید. در واقع اقدام از طریق آژانس بدان معنا نیست که بر روی مدارک ناکافی خود، سرپوش گذاشت. اتفاقا آژانس های معتبر بسیار سختگیر اند.

من برای ویزای فرانسه در مهرماه 98 از طریق آژانس مسافرتی ایوار در تهران اقدام کردم. از لحاظ تعیین زمان انگشت نگاری تفاوتی با اقدام انفرادی نداشت. در زمان حضور برای انگشت نگاری همه مدارک ام به همراه یورو مورد درخواست برای هزینه ویزا، در پوشه ای به من تحویل داده شد. نیز از لحاظ زمان اعلام نتیجه (معمولا دو هفته) تفاوتی با اقدام انفرادی نداشت. این آژانس مانند همه آژانس ها بر روی مدارک موثق بسیار تاکید میکرد و اصل هر مدرک را نیز به همراه ترجمه از من تحویل گرفت. شما اگر بصورت فردی اقدام کنید اصل مدرک خود را به رویت دارالترجمه میرسانید و از آن به بعد فقط ترجمه مدارک را تحویل میدهید. 

در اقدام از طریق آژانس از طرفی بابت جمع آوری و ترجمه و تکمیل مدارک نگرانی نداشتم. اما از طرف دیگر هزینه هتل بیشتری باید پرداخت میکردم. اما از همه مهمتر مجبور بودم تضمین بانکی ارائه کنم. اما همه اینها برای اطمینان از این بود که ویزای فرانسه را با شانس بیشتری دریافت خواهم کرد. نیز کلیه مدارک کاری و شخصی مانند جوازهای کاری و شناسنامه تا پایان سفر و بازگشت به کشور نزد آژانس باقی ماند. لذا اگر برای نخستین بار است که برای شینگن اقدام میفرمایید، توصیه میکنم از طریق آژانس های کارگزار سفارت کشورهای اروپایی اقدام فرمایید. هرچند هزینه بیشتری میپردازید اما در عوض خود را از احتمال ریجکت شدن ویزا تا حدود زیادی نجات داده اید.

آژانس های غیرکارگزار یا واسط معمولا دو کار انجام میدهند: یا به عنوان واسط عمل میکنند و تورهای آژانس های کارگزار را می فروشند، مدارک شما را میگیرند و در صورت در آمدن ویزا از شما تضمین بانکی نیز میگیرند. که خیلی خوب است.

یا فقط برایتان وقت سفارت میگیرند و در تکمیل مدارک کمکتان می کنند و نیز در تهیه بلیط و هتل به شما اطلاعات لازم میدهند و در نهایت برایتان بلیط و هتل میخرند. و نکته اینجاست که طلب تضمین بانکی هم ندارند. به نظر من از این طیف باید کمی ترسید. اینها در واقع همان کاری را میکنند که اگر کمی زبانتان بهتر بود یا وقت بیشتر برای جستجوی اینترنتی داشتید، خودتان میکردید. لذا پیش از اعتماد به آژانس ها با دقت درباره آنها تحقیق کنید.

اما اگر هنوز شرایط دریافت ویزای شینگن را ندارید اما آرزوی دیدن شهرهای اروپایی را در سر دارید، مطالب زیر می تواند به برنامه ریزی شما جهت دریافت ویزای شینگن کمک نماید. 

برنامه ریزی برای اخذ ویزای شینگن:

اگر قصد دارید ویزای شینگن (چه بصورت مستقل و چه از طریق آژانس) بگیرید (یعنی از یکی از کشورهای حوزه شینگن ویزای ورود دریافت کنید) اطلاعات زیر کمک می کند بتوانید برای اخذ ویزای شینگن برنامه ریزی کنید. یادتان باشد شما باید وابستگی کاری، وابستگی مالی، وابستگی عاطفی خود را به ایران اثبات کنید. نیز باید سابقه سفری خوبی نشان دهید. همه این امور نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است. در ادامه درباره این موارد صحبت میکنیم.

  • اول از همه باید خاطرمان باشد که گرفتن ویزای شینگن برای بسیاری از ما ایرانیان کار ساده ای نیست. این امر علاوه بر اینکه برنامه ریزی میطلبد، تابع قوانین نوشته و نانوشته بسیاری است. پس لطفا به حساب اینکه دوست مجرد 27 ساله تان در عرض دو هفته با یک حساب ده میلیونی ویزای شینگن گرفت، با این مساله ساده برخورد نکنید.
  • مساله مهم دیگری که باید به آن توجه کنید همسرتان است. شما و همسرتان هر کدام دو پرونده مجزا محسوب میشوید لذا تمام مواردی که گفته می شود هم برای شما و هم برای همسرتان است. لازم است بدانید هر کدام از موارد را که نمیتوانید محقق سازید باید از طریق سایر موارد جبران سازید.
  • داشتن کار ثابت مهمترین مساله است. برای اثبات این مساله باید مدرک داشته باشید. اگر کارگر یا کارمند محسوب میشوید باید مستندات کاری شامل: بیمه تامین اجتماعی، قرارداد کاری و فیش حقوقی داشته باشید. اگر کارفرما محسوب میشوید باید جواز کاری مانند جواز کسب، پروانه طبابت یا پروانه وکالت و ... داشته باشید. هر چقدر سابقه بیمه ای شما یا سابقه جواز کاری شما بیشتر باشد احتمال اخذ ویزا بیشتر است. اگر کارمند دولت باشید کارتان راحت است. پس داشتن کار ثابت طبق تعاریف فوق حتی از داشتن حساب بانکی پر پول هم مهمتر است. داشتن کارت مباشرت تا آنجا که دیدم ارزش چندانی ندارد. پروانه های کاری نظام مهندسی به شرطی که در کنار آن شرکتی ثبت کرده اید و در همان موضوع مشغول بکار هستید، قابل قبول است.
  • دانشجو: اگر دانشجو هستید نیاز است گواهی اشتغال به تحصیل لاتین خود را ارائه دهید. در این شرایط اگر سن زیادی ندارید داشتن گردش حساب بالا و موجودی زیاد لزومی ندارد. نیز اگر دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری هستید و برای شرکت در کنفرانس یا دوره اموزشی کوتاه مدت به اروپا سفر میکنید، لازم مدارک مربوطه و بویژه دعوت نامه تهیه کنید. لازم است این دوره آموزشی و کنفرانس معتبر باشد.
  • برای اثبات وابستگی مالی خود باید سند ملکی ارائه دهید. من ندیدم ارزش ملک و نوع آن تفاوت خاصی داشته باشد هرچند که معمولا ارزش آن در ترجمه قید شده و البته از ارزش فعلی ملک بسیار پایین تر است. خاطرتان باشد همسرتان نیز بهتر است سند ملکی بنام خود داشته باشند. داشتن سند ملکی هرچند بسیار مهم است اما اگر موجود نیست، ناامید نشوید و بیشتر روی حساب بانکی خود کار کنید.
  • مساله مهم بعدی حساب بانکی است. حساب بانکی خود شامل دو مقوله کاملا جداست: اول تمکن یا موجودی حساب و دوم گردش حساب. در مورد موجودی حساب: عرف این است که نشان دهید به اندازه مدت زمان سفر خود (برخی می گویند تا 6 ماه) هزینه کافی برای خرج کردن دارید. اما خب نکته نانوشته و کنکوری ماجرا این است که هر چه بیشتر بهتر! لذا با توجه به تعداد روزهایی که در سفر هستید این هزینه متغیر است. نیز نوسانات ارزی بر آن تاثیر دارد. اما شما برای یک سفر 7 روزه به ایتالیا تقریبا 1000 یورو هزینه خواهید داشت. هزینه خوراک و رفت و آمد و سفرهای بین شهری. هزینه های قطار بین شهری یا هواپیما تقریبا حدود 70 تا 100 یورو می باشد. بصورت عرفی اما معمولا موجودی حساب نباید کمتر از 100 میلیون تومان باشد. اما به نظر من: هر چه بیشتر بهتر. حتی اگر لازم است برنامه ریزی کرده و این مبلغ را قرض بگیرید. قسمتی از این پول را میتوانید یک دفعه وارد حسابتان کنید ولی قسمتی از آن را مدتی در حسابتان نگه دارید. بانک ها در نامه موجودی حساب که باید به لاتین دریافت کنید معمولا تاریخ افتتاح حسابتان را قید میکنند و مبلغی که به عنوان مانده در حسابتان دارید.

در مورد گردش حساب: معمولا گردش حساب 3 ماهه کافی است. پس باید برنامه ریزی نمایید که در یک بازه سه ماهه ورودی و خروجی مالی مطلوبی (هم از نظر مبلغ و هم از نظر تعداد کارکرد) داشته باشید. مطلوب یعنی وقتی مبالغ را به یورو تبدیل میکنید خیلی عجیب نباشد که با حقوق ماهانه ناچیز (مثلا ماهی 300 یورو) قرار است به اروپا روید. لذا با حسابتان بیشتر کار کنید و مبالغ کارکرد آن را بالا ببرید.

  • سابقه سفر مساله مهم دیگر است: لازم است قبل از درخواست ویزای شینگن حتما چندین سفر خارجی داشته باشید. کشورهایی که معمولا ایرانیان راحت به آنها سفر میکنند بهترین گزینه اند. میتوانید از ترکیه شروع کنید و شهر استانبول. شهر استانبول در مقیاس جهانی تقریبا تمام استاندارد های یک شهر توریستی را دارد: جاذبه های توریستی، جاذبه های تفریحی، طبیعت، دسترسی به آبراه، قیمت مناسب. بعد از آن شاید بد نباشد یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی (با دو شهر ابوظبی و دبی) یا عمان (شهر مسقط) را انتخاب کنید. بعد از آن شاید روسیه انتخاب عاشقان سفر باشد. انتخاب ارزان تر شما میتواند ارمنستان باشد. کمی دورتر میتوانید مالزی را انتخاب کنید یا کمی گران تر سنگاپور را. تایلند هم میتواند جز لیست تان باشد. گرجستان و اخیرا مجارستان و بلغارستان نیز مقاصد مهم گردشگری ایرانیان اند. برای بازرگانان نیز چین میتواند گزینه خوبی باشد.

در هر صورت مهم است که حداقل چندین مهر ورود و خروج از چند کشور مختلف دنیا در پاسپورت تان خورده باشد و بعد برای اخذ ویزای شینگن اقدام فرمایید. نکته اینجاست که میخواهید افسر سفارت را متقاعد کنید که اولا شما یک گردشگر واقعی هستید و سفر رفتن را دوست دارید و دوم اینکه هزینه های سفرهای خارجی را دارید و داشتید و سوم اینکه هربار به موقع از کشور مقصد خارج شده و به کشور خودتان بازگشته اید.

  • رویا پردازی کنید: به نظر من این مهمترین قسمت ماجراست. ممکن است در حال حاضر هزینه سفر به اروپا را نداشته باشید اما خب انگیزه و اشتیاق سفر که دارید. لذا برای اینکه برنامه هایتان به حقیقت بپیوندد باید رویاپردازی کنید اما بصورت هدفمند. سایت های مختلف مربوط به سفر را بخوانید. با چند آژانس مطرح تماس بگیرید و نرخ های تورهایشان را بپرسید. از سایت هایی مانند علی بابا یا Skyscanner بلیط های تهران به مقاصد مهم گردشگری اروپا را جستجو کنید. هر روز یک ساعت وقت بگذارید و سفرنامه های افراد مختلف به اروپا را بخوانید. علاقه شخصی خود را پیدا کنید تا بتوانید مقصد مطلوب خود را بیابید. به شهرهای شلوغ علاقه دارید؟ شهرهای تاریخی را می پسندید؟ به دنبال خرید در مجتمع های پر زرق و برقید؟ یا دوست دارید از طبیعت اروپا لذت ببرید؟ شهرهای ارزان تر را میپسندید یا هزینه خیلی برای شما اهمیت ندارید؟ مقصد خود را که پیدا کردید شروع کنید به پیدا کردن هشتک های مرتبط با آن در اینستاگرام و عکس های مختلفی از آن را ببینید. حتی میتوانید با یکی دو نفر از اهالی آن شهرها در اینستاگرام ارتباط برقرار کنید. با علاقه و انرژی فراوان مقصد اروپایی خود را دنبال کنید و مطمئن باشید در آینده ای نه چندان دور، همان مناظری را که در عکس دنبال کرده اید، روبروی خود خواهید دید.
  • زبان انگلیسی بخوانید: مقصد شما هر کشوری که باشد، تمام علائم در فرودگاه و خیابان ها و هتل به زبان انگلیسی نیز نوشته شده است. نیز میتوانید با زبان انگلیسی خواسته های خود را مطرح سازید. برای استفاده از googlemap یا صحبت با مهماندار هواپیما و یا پذیرش هتل نیز باید انگلیسی بلد باشید. لذا همین الان شروع کنید به یادگیری زبان انگلیسی. نیز دیدن فیلم های آموزشی را فراموش نکنید. ندانستن زبان انگلیسی بدین معنا نیست که نمیتوانید سفر اروپا بروید، بلکه میتوان اینطور بیان کرد که وقتی تا حدودی به زبان انگلیسی مسلط اید، از سفر خود لذت بیشتری میبرید.

 

مهشید قریب پور
مهشید قریب پور