تصاویری 2000 ساله که زندگی انسان ها را به تصویر می کشد!

4.8
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آلبومی عجیب که زندگی 2000 ساله‌ ی انسان ها را به تصویر می کشد! +تصاویر
21 اردیبهشت 1399 10:00
0

در یکی از جاده‌های ایالتی یوتا سنگ یادبودی پوشیده از سنگ نگاره های بومی آمریکا وجود دارد. این صخره به صخره روزنامه مشهور شده است و اکنون یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های سنگ نگاره است و دسترسی به نسبت راحتی نیز از جاده کناری خود دارد. این سنگ حدود 20 متر مربع مساحت دارد و قدمتی در حدود 2000 سال دارد. همراه ما در لست سکند باشید تا بیشتر با این سنگ نگاره که با هنر صخره‌ای ایجاد شده است آشنا شویم.

01.jpg

این صخره به دلیل اینکه صدها تصویر را در کنار هم با هنر راک (هنر صخره) در خود جای داده است به صخره روزنامه مشهور شده است و به نوعی داستان‌هایی را به تصویر کشیده است.

اما این تصاویر چه هستند و چرا مهم هستند؟

02.jpg

​​​​​​​​این شکل خاص از هنر راک نباید با شیوه‌ای که بر روی صخره‌ها تصاویری هک شده است و به نوعی نقاشی محسوب می‌شوند اشتباه گرفته شود. البته معنای دقیق این سنگ نوشته‌ها را نمی‌توان رمزگشایی کرد، چرا که صخره‌ها روایت‌های متعددی (طی زمان‌های گوناگون) را در خود جای داده‌اند، ولی نقشه‌های ساده و سرنخ‌هایی از فرهنگ مردم منطقه را به خوبی نشان می‌دهند. مثلا در صخره روزنامه یوتا 650 تصویر از گوزن، بوفالو، بز کوهی و سوارکارانی بر اسب به چشم می‌خورد.

03.jpg

رنگ‌آمیزی این نقشه‌ها می‌تواند مشکل باشد، اما از آنجا که سنگ‌نوشته‌ها به وارنیش صحرایی تبدیل شده‌اند، تا حدودی قابل شناسایی شده‌اند. ​وارنیش صحرایی یک رسوب تیره منگنز - آهن است که به خاطر بارندگی و باکتری‌ها بر روی سطح سنگ تشکیل می‌شود.

04.jpg

روزنامه صخره‌ای، جاذبه‌ای است که هر علاقه مند تاریخ و فرهنگ آمریکا باید از آن دیدن کند، جالب اینجاست که بازدید کاملا آزاد است. البته نمونه‌هایی نیز در یک سایت باستان شناسی جنگل ملی آریزونا وجود دارد که در صخره‌های آنجا پراکنده شده است.

05.jpg

06.jpg

07.jpg

منبع :​ mymodernmet.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی