قبل از اینکه ترکیه را ترک کنید، به این جاذبه ها سر بزنید

4.6
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
پیش از ترک ترکیه، این دیدنی‌های کمتر شناخته شده را به هیچ وجه از دست ندهید! +تصاویر
16 خرداد 1398 10:00
5

ترکیه، بیشتر به خاطر جاهای دیدنی فوق محبوبش، مثل ایا صوفیه شناخته می‌شود. علاوه بر این، مکان‌ها و مناطق بسیاری هم هستند که به اندازه سایر جاها شناخته شده نیستند. از شهرهای باستانی پنهان گرفته تا جاذبه‌های موجود در دل طبیعت، در اینجا مناطقی را به عنوان پیشنهاد انتخاب کرده‌ایم که تا وقتی در ترکیه هستید، باید آنها را ببینید.

 

  • آفرودیسیاس (Aphrodisias)

آفرودیسیاس، یک شهر باستانی و کوچک یونانی است، منطقه‌ای که در سال ۲۰۱۷ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد و می‌توان گفت که تقریبا برای اکثر گردشگران، ناشناخته است. نام آن، از نامِ آفرودیت، الهه عشق گرفته شده و در نزدیکی روستای گِیره (Geyre) واقع شده است.

آفرودیسیاس (Aphrodisias)

 

  • شیرینجه (Şirince)

به فاصله حدود 1 ساعت از ازمیر، روستای کوچک شیرینجه قرار دارد؛ مکانی خیره کننده با خانه‌های سنگی قدیمی که با چشم انداز طبیعی آن، بسیار هماهنگ است. این روستا که سابقا سکونتگاه یونانیان بوده است، خیابان‌های سنگفرش، درهای چوبی تزئین شده و طبیعتی شگفت انگیز دارد.

شیرینجه (Şirince)

 

  • حسن‌کِیف (Hasankeyf)

شهر تاریخی حسن‌کِیف، به زودی و به خاطر پروژه در دست احداث سدسازی، در زیر آب محو خواهد شد، به همین دلیل جزو مناطقی است که تا هنوز به طور کامل ناپدید نشده است، دیدنِ آن واجب است. غارهای باستانی، پل و مساجد تاریخیِ آن، حقیقتا استثنائی هستند.

حسن‌کِیف (Hasankeyf)

 

  • دریاچه ایردیر (Lake Eğirdir)

دریاچه ایردیر، مقصدی در فاصله ۵۰۰ کیلومتریِ امتداد سنت پالِ معروف است، جایی که برای خلوت های تابستانی، عالی و بی عیب و نقص است؛ جایی که تنها همراه و همسفر شما، کوه‌هایی هستند که به آب‌ها مُشرف هستند. یادتان باشد که تا وقتی در این منطقه هستید، حتما از ویرانه‌های یونانی - رومیِ Sagalassos و Antioch دیدن کنید.

دریاچه ایردیر (Lake Eğirdir)

 

  • آنی (Ani)

بقایای شهر باستانیِ آنی، که به طور کامل توسط دره‌ای خیره کننده با شکاف‌های عمیق و تپه‌هایی بلند، محصور شده است، یکی از فوق‌العاده‌ترین کشفیات تاریخ است. این شهر، که در ابتدا پایتخت پیشرفته و پر رونق قلمرو Bagratid Armenian بوده، با کلیساهای بزرگ مخروبه و قلعه‌هایش، همچنان به مسخ کردن گردشگرانی که محو زیبایی‌های آن شده‌اند، ادامه می‌دهد.

آنی (Ani)

 

  • دریاچه وان (Lake Van)

دریاچه وان یکی دیگر از مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده‌ای است که ضمن برخورداری از زیباییِ طبیعی بی نظیر، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه است که قسمت اعظم شهرت خود را به خاطر جزیره آکدامار به دست آورده است؛ جایی که کلیسای جامع صلیب مقدس (متعلق به قرن دهم هجری) هنوز هم در آن پابرجاست و از آنجا به این دریاچه نمک معدنی چشم دوخته است.

دریاچه وان (Lake Van)

 

  • ترمِسوس (Termessos)

ترمسوس، یکی از مناطق باستانی ترکیه است که به بهترین شکل ممکن حفظ شده است، به همان اندازه که با آمفی تئاتر بزرگش، افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به همان اندازه هم با چشم‌انداز رشته کوه‌هایش چشم‌ها را خیره می کند، علت اصلی این موضوع هم این است که این منطقه ارتفاعی بیش از ۱۰۰۰ متر دارد.

ترمِسوس (Termessos)

 

  • اُلیمپوس (Olympos)

درباره الیمپوس، حرف‌های بسیاری می‌توان زد، مهم‌تر از همه اینکه در انتهای یک ساحل زیبا قرار گرفته و توسط کوه‌هایی پوشیده از درختان کاج، احاطه شده است. می‌توانید پس از یک استراحت کاملِ یک روزه در ساحل، ماجراجویی به سمت این شهر باستانی را آغاز کنید و نگاهی به ویرانه‌های تاریخی Lycian بیندازید.

 turkey_olympos.jpg

 

  • قصر اسحاق پاشا (Ishak Pasha Palace)

قصر اسحاق پاشا، یک منطقه خیره کننده دیگر در دل ناکجا آباد، که به نظر می‌رسد سال‌های سال است که گستره‌ای است خالی از سکنه. بنایی که در خلال سال‌های ۱۶۸۵ و ۱۷۸۴ ساخته شده و سازه آن، مثالی بسیار نادر از ساختارِ قصرهای ترکی است.

قصر اسحاق پاشا (Ishak Pasha Palace)

 

  • کیزکالِسی (قصر دوشیزه) (Kızkalesi)

کیزکالسی، که در یک جزیره کوچک، در ساحل استان مرسین واقع شده، منطقه و چشم اندازی بسیار زیباست که به باور عموم، در دوران امپراطوری بیزانس ساخته شده است. بعدها در زمان سلطه ارامنه Cilician به شکل وسیعی بازسازی شده و نهایتا در سال ۱۴۷۱، به تصرف عثمانی‌ها درآمده است.

کیزکالِسی (قصر دوشیزه) (Kızkalesi)

 

  • بالیک‌لیگول (Balıklıgöl)، اُرفا

این دریاچه کوچک که پر از ماهی کپور است، یک نقطه‌ی مقدس به حساب می‌آید، هم به این دلیل که خودش بسیار زیباست و هم به خاطر وجود بنای زیبا و تاثیرگذار مسجد خلیل الرحمن، که درست در کنار ‌آن قرار گرفته است. افسانه‌ای وجود دارد که می‌گوید اینجا همان جایی است که قرار بود حضرت ابراهیم اعدام شود و به دریاچه‌ای پر از ماهی تبدیل شده است.

بالیک‌لیگول (Balıklıgöl)، اُرفا

 

  • روستای Kaleüçağız

اصالت مقبره‌های باستانی که در نزدیکی روستای Kaleüçağız قرار دارند، هنوز هم ناشناخته است، اما باور عموم بر این است که این مقبره‌ها متعلق به قرن چهارم پیش از میلاد هستند. این مکان ویرانه و مرده، تابوت‌های سنگی و آهکی و قبرهای سنگی، منطقه‌ای واقعی هستند که اکثریت آنها توسط جریان آب، کشف شده‌اند.

روستای Kaleüçağız

 

  • شهر زیرزمینی اوزکوناک (Özkonak)

اگر کاپادوکیا به خاطر شهرهای زیرزمینی‌اش معروف است، شهر زیر زمینیِ اوزکوناک، ویژگی هایی دارد که آن را به طور کامل از کاپادوکیا متمایز می‌کند. این منطقه، که توسط یک کشاورز و در سال ۱۹۷۲ کشف شده است، به سیستم ارتباطی خاصی مجهز است که به ساکنان اجازه می‌دهد با طبقات بالا یا پایینی خود صحبت کنند.

شهر زیرزمینی اوزکوناک (Özkonak)

 

  • خانه مریم مقدس

گفته می‌شود که خرابه‌های بازسازی شده این خانه تاریخی در نزدیکی روستای سلطانیه، همان جایی است که مریم باکره، آخرین سال‌های عمرش را سپری کرد. یک صومعه کوچک هم در این منطقه ساخته شده که بازدیدکنندگان در صورت تمایل برای انجام مراسم مذهبی و دعا، از آن استفاده می‌کنند، ضمنا هر سال در تاریخ پانزدهم آگوست (روز جشن تولد آسمانی مریم مقدس)، روحانیان کاتولیک، ارتدوکس و مسلمان در این منطقه دور هم جمع می‌شوند.

خانه مریم مقدس

 

  • خانه تروتسکی، بویوک‌آدا (Büyükada)

دیدار از جزایر پرنسس استانبول، مثل یک پیشنهاد جذاب برای گریز از شهر است و پناه بردن به جایی مثل شهر بویوک‌آدا که مناظر به شدت منحصر به فرد و زیبایی دارد. در سال ۱۹۲۹ ، لئون تروتسکی، انقلابی مارکسیست، به مدت ۴ سال در خانه‌ای در بویوک‌آدا زندگی کرد و مشغول نوشتن کتاب زندگی ‌نامه خودش و تاریخ انقلاب روسیه شد. خانه او این روزها به قیمت ۴ میلیون دلار برای فروش گذاشته شده است.

خانه تروتسکی، بویوک‌آدا (Büyükada)

 

شما تا به حال سفری به ترکیه داشته‌اید؟ چه جاذبه‌ های منحصربفرد و کمتر شناخته شده‌ی دیگر آن را می‌شناسید که به دیگران معرفی کنید؟ البته اگر نام بردن از آن‌ها را مساوی با از دست رفتن خلوت و دنج بودنشان ندانید!

منبع: theculturetrip.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.