جاهای دیدنی رم؛ بهترین و مهمترین جاذبه های رم

4.4
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جاذبه های گردشگری رم، پایتخت ایتالیا
20 شهریور 1402 08:00
0

جاهای دیدنی رم آن‌قدر فراوان و متنوع هستند که شما حتماً باید پیش از سفرتان به این شهر، لیستی از بهترین‌های این جاذبه‌ها را گلچین کنید تا به‌محض رسیدن، گشت‌وگذارتان را شروع و از زمانتان بهترین استفاده را کنید. شهر باستانی رم مملو از کاخ‌ها، بناهای تاریخی، میدان‌های وسیع، موزه‌های غنی، کلیساهای باشکوه، قلعه‌های مجلل و کوچه‌پس‌کوچه‌های چشم‌نواز است.

در این مطلب از لست‌سکند سعی کرده‌ایم تا در هر دسته‌بندی تعدادی از بهترین و محبوب‌ترین دیدنی های رم را بگنجانیم و با آوردن قیمت و ساعت بازدید و آدرسشان روی نقشه، کار شما را برای برنامه‌ریزی سفر راحت‌تر کنیم. معمولاً در تور ایتالیا، بسیاری از این مکان های دیدنی رم را در برنامه‌های بازدید می‌گنجانند؛ اما اگر دوست داشتید خودتان با سلیقه‌ای که دارید این برنامه‌ریزی را انجام دهید، معرفی این جاهای دیدنی به شما کمک بزرگی می‌کند.

بهترین جاهای دیدنی رم کجا هستند؟

کاخ دوریا پامفیلی، کاخ موزه کولونا، فواره تروی، کولوسئوم، موزه بورگزه، موزه دموس آئورا، محله تراستور، معبد پانتئون، قلعه سنت آنجلو، حمام‌های کاراکالا، کلیسای سانتا ماریا ماگیوره، کلیسای سن کلمنته، محله تراستور و میدان نوونا تعدادی از بهترین جاهای دیدنی رم هستند. این جاذبه های رم را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داده‌ایم تا با تفکیکی که بینشان صورت می‌گیرد، برای بازدیدهایتان بتوانید راحت‌تر برنامه‌ریزی کنید.

کاخ‌ها و عمارت‌های تاریخی رم

در رم، کاخ‌ها و عمارت‌های بسیاری از سال‌ها و قرن‌های گذشته وجود دارد که بازدید از حداقل یکی از آن‌ها کاری است که حتماً باید انجام دهید. برخی از این کاخ‌ها و عمارت‌ها به خانواده‌هایی اشرافی تعلق داشته و دارند و همچنان هم در آن زندگی می‌کنند؛ اما برخی از کاخ‌های دیگر در رم، خانه و اقامتگاه خانواده‌های سلطنتی و پادشاهان بوده‌اند. معماری و شکوه این بناها به‌تنهایی دیدنی و ستودنی است، ولی علاوه‌بر خود ساختمان‌ها، گالری‌ها و آثار ارزشمندی هم در آن‌ها وجود دارند که ارزش بازدیدشان را برای گردشگران بیشتر می‌کند.

کاخ دوریا پامفیلی (Palazzo Doria Pamphilj)

این کاخ یکی از کاخ‌های متعلق به قرن شانزدهم است و در ابتدا محل زنگی خانواده‌ای با همین نام، یعنی دوریا پامفیلی بوده است. همچنان هم در برخی از اتاق‌های این کاخ، نوادگانی از این خانواده زندگی می‌کنند. کاخ دوریا پامفیلی، بیش از ۱۰ فضای مختلف دارد که در بسیاری از این فضاها می‌توانید آثار هنری متفاوتی را مشاهده کنید. بسیاری از آثار این موزه و گالری مربوط به قرن ۱۵ تا ۱۸ و برای مجموعه‌ای خصوصی هستند.

خیلی از گردشگران، کاخ دوریا پامفیلی را نمی‌شناسند و برای همین اینجا هنوز از تعداد زیاد گردشگران اشباع نشده است. به همین دلیل هم بازدید از این کاخ در فضایی نسبتاً خلوت‌تر انجام می‌شود و لذت بیشتری دارد. توجه داشته باشید که این کاخ در سومین چهارشنبه هر ماه و اول ژانویه و بیست‌وپنجم دسامبر تعطیل است. گفتنی است که ساعت بازدید در بیست‌وچهارم دسامبر از 10 صبح تا 4:30 بعدازظهر است. نکته دیگر اینکه اگر بلیطتان را آنلاین بخرید، باید کمی هزینه بیشتر بپردازید.

  • قیمت بلیط کاخ دوریا پامفیلی: 16 یورو و کودکان زیر 12 سال رایگان

  • ساعت بازدید از کاخ دوریا پامفیلی: دوشنبه تا پنج‌شنبه از 9 صبح تا 7 غروب و جمعه تا یکشنبه از 10 صبح تا 8 شب

موقعیت دقیق کاخ دوریا پامفیلی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-Palazzo-Doria-Pamphilj.jpg
نمایی از کاخ دوریا پامفیلی

کاخ موزه و گالری کولونا (Colonna Museo e Pinacoteca)

کاخ کولونا، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کاخ‌های اختصاصی در رم است. این کاخ یک گالری دارد که از آن به‌عنوان یک گنج پنهان یاد می‌کنند و آثاری که در آن به نمایش گذاشته‌اند، شامل تابلوهای نقاشی، مجسمه‌ها و لوازم خانگی مختلفی است که قدمتشان از قرن ۱۸ تا قرن ۱۹ است. کاخ برای خانواده‌ای با همین نام یعنی کولونا بوده و آن‌ها تا ۸ قرن در آن زندگی می‌کردند. اینجا در برهه‌ای از زمان هم محل زندگی پاپ بوده است.

ظاهر و نمای بیرونی این کاخ شبیه به عمارت‌ها و خانه‌های دوران رنسانس است و حتی شاید نتوانید متوجه وجود این کاخ شوید. بااین‌حال می‌توانید موقعیت دقیق کاخ کولونا را از روی نقشه‌ای که برایتان گذاشته‌ایم، پیدا و از آن بازدید کنید. برای بازدید هم باید به این نکته توجه داشته باشید که فقط صبح شنبه امکان حضور در کاخ را دارید. ورود به این کاخ برای عموم فقط شنبه‌ها امکان‌پذیر است، مگر با تور بروید و رزرو کرده باشید یا اینکه با تورهای رزرو شده خود کاخ، از اینجا بازدید کنید که در این صورت بهتر است از راهنمای انگلیسی‌زبان بهره بگیرید. بازدید از این کاخ برای افراد کمتر از 12 سال، افراد ناتوان و دستیارشان و راهنمایانی که کارت شناسایی دارند و همراه یک گروه هستند، رایگان است.

  • قیمت بلیط کاخ موزه و گالری کولونا: شروع از 15 یورو

  • ساعت بازدید از کاخ موزه و گالری کولونا: شنبه‌ها 9:30 صبح تا 1:15 ظهر

موقعیت دقیق کاخ موزه و گالری کولونا

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-Colonna-Museo-e-Pinacoteca.jpg
نمای داخلی از کاخ کولونا

معروف‌ترین بناهای رم

دو تا از معروف‌ترین بناهای این شهر که از مهم‌ترین جاهای دیدنی رم به حساب می‌آیند، در همین دسته قرار می‌گیرند. اگر آمار بازخوردهای گردشگران این دو جاذبه را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که تقریباً اکثر کسانی که از این بناها دیدن کرده‌اند، حس خوشایندی از این تجربه به دست آورده‌اند و نظرات مثبتی را درباره بازدیدشان نوشته‌اند. معمولاً در تورهای ترکیبی که شامل سفر به چند کشور مختلف است، جاهای دیدنی مهم کشورها را هم در برنامه‌های بازدید قرار می‌دهند. معمولاً تور اروپا همین‌گونه است و آن را طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که مهم‌ترین جاذبه‌های هر کشور را هم ببینند. اگر ایتالیا هم جزو کشورهایی است که در پک سفری شما قرار دارد، حتماً بازدید از جاذبه‌هایی را که در این قسمت معرفی می‌کنیم، در برنامه‌تان قرار داده‌اند. در غیر این صورت باید خودتان دست‌به‌کار شوید.

کولوسئوم (Colosseum)

کولوسئوم یکی از معروف‌ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی رم است که در گوگل، رتبه سوم را در میان پربازخوردترین جاذبه‌ها به خودش اختصاص داده است. این آمفی‌تئاتر، ظرفیتی بیشتر از ۵۰ هزار نفر داشته است و قسمت‌های مختلفی از آن همچنان باقی مانده است. شما می‌توانید بخش‌های زیرزمینی، سکوها و قسمت‌های دیگری از این آمفی‌تئاتر را به‌راحتی ببینید. این بنا جایی برای برگزاری مبارزات مختلف میان گلادیاتورها با یکدیگر یا با حیوانات وحشی بوده و غیر از این، برخی از تئاترها، سیرک، جشن‌ها و مراسم مختلف دیگر هم در اینجا اجرا می‌شده است.

کولوسئوم در سال ۷۲ پس از میلاد مسیح (قرن یکم) ساخته شده و هنوز به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی ایتالیا به حساب می‌آید. عده‌ای معتقدند که تعدادی از استادیوم‌های ورزشی کنونی را از روی این بنا ساخته و همچنان می‌سازند. در کنار این آمفی‌تئاتر، طاق پیروزی کنستانتین هم جای گرفته است که برای قدردانی از امپراتور وقت به‌منظور پیروزی و آوردن صلح و آزادی بوده است. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید با در نظر گرفتن این جاذبه، دو نشان را با یک تیر بزنید و هم از کولوسئوم دیدن کنید و هم از طاق کنستانتین. نکته‌ای که می‌توانید برای جلوگیری از اذیت شدن در برابر گرمای تابستان آن را در نظر بگیرید، استفاده از تورهای شبانه است. در تورهای شبانه کولوسئوم، نورپردازی‌ها هم شکل و شمایل دیگری را از آمفی‌تئاتر به شما نشان می‌دهند.

  • قیمت بلیط کولوسئوم: شروع از 16 یورو

  • ساعت بازدید از کولوسئوم: 9 صبح تا 7:15 غروب

موقعیت دقیق کولوسئوم روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-Colosseum.jpg
نمای خارجی از کولوسئوم

فواره یا چشمه تروی (Fountain Di Trevi)

فواره یا چشمه تروی هم از دیگر جاهای دیدنی رم است که گردشگران زیادی را هرساله به سمت خودش می‌کشاند. اینجا در قرن هجدهم ساخته شده و آثاری که می‌بینید، نمایانگر خدای دریاست. آب این فواره از یک قنات تأمین می‌شود که تاریخچه آن به قرن اول بازمی‌گردد و از آن برای انتقال آب به حمام‌ها استفاده می‌کردند.

یکی از داستان‌ها یا افسانه‌هایی که در ارتباط با این فواره وجود دارد، این است که می‌گویند اگر یک سکه درون آن بیندازید، حتماً بار دیگر به رم بازمی‌گردید. البته در ارتباط با دو بار و سه بار سکه انداختن هم داستان‌هایی هست. با توجه به همین گفته‌ها، خیلی از اوقات ممکن است که تعداد زیادی سکه را داخل حوض ببینید. این سکه‌ها سالی دو بار جمع‌آوری و به کارهای خیر و امور خیریه اختصاص داده می‌شوند.

  • قیمت بلیط فواره تروی: رایگان

  • ساعت بازدید از فواره تروی: 24 ساعته

موقعیت دقیق فواره تروی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-Fountain-Di-Trevi.jpg
نمایی از فواره تروی، از مهم‌ترین جاهای دیدنی رم

پله‌های اسپانیایی (Scalinata di Trinità dei Monti)

پله‌های اسپانیایی، نام خود را از میدان اسپانیا و سفارت اسپانیا گرفته‌اند که در نزدیکی آن قرار دارند. این 135 پله در قسمت پایینی یک کلیسای فرانسوی قرار دارند و هزینه ساختن آن‌ها را فرانسوی‌ها داده‌اند. موقعیت قرارگیری پله‌های اسپانیایی به‌گونه‌ای است که می‌توانید در اطراف آن از کلیساهای مختلف، کاخ‌ها و میادین بازدید کنید و نمایی از شهر رم را از بالای پله‌ها مشاهده کنید. برای اینکه بازدید جذاب‌تری را از پله‌ها تجربه کنید، باید بدانید که در ماه می (حوالی ماه اردیبهشت)، این پله‌ها را با قرار دادن گل‌هایی روی آن تزیین و این قسمت از شهر را تماشایی‌تر می‌کنند.

  • قیمت بلیط پله‌های اسپانیایی: رایگان

  • ساعت بازدید از پله‌های اسپانیایی: 24 ساعته

موقعیت دقیق پله‌های اسپانیایی روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-spagna-steps.jpg
پله‌های اسپانیایی، از دیدنی های رم

موزه‌های رم

موزه‌های رم، سیر تاریخی این شهر و اتفاقات مختلفی را که در آن افتاده به نمایش گذاشته‌اند. از آثار گوناگون گرفته تا ساختمان‌هایی که برخی از این موزه‌ها دارند، همگی گویای قدمت و تاریخ غنی شهر رم هستند که اطلاعات شما را بسیار بیشتر می‌کنند.

موزه و گالری بورگزه (Museo e Galleria Borghese)

بورگزه، در واقع مجموعه‌ای متشکل از چند جاذبه و عمارت است. در اینجا یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های رم قرار گرفته که چند بنای مختلف هم در آن هستند. شما می‌توانید در موزه و گالری بورگزه، شاهد یک مجموعه خصوصی باشید که شامل مجسمه، نقاشی و آثار هنری دیگر از قرن 15 تا 18 است. در این موزه، می‌توانید آثاری از هنرمندان مختلفی مثل داوینچی را ببینید.

باغ بورگزه محل خوبی برای فرار از شلوغی و ترافیک خیابان‌های رم است. همچنین اگر با کودکانتان به این موزه می‌روید، نگران سرگرمی آن‌ها نباشید. در باغ همین موزه، فضایی برای بازی کردن کودکان وجود دارد و آن‌ها را سرگرم می‌کند. گفتنی است که فرم و ساختار باغ هم به‌صورت انگلیسی است. برای بازدید از این کاخ، افراد کمتر از 18 سال نیازی به پرداخت هزینه بلیط ندارند. همچنین اعضای ایکوم (ICOM) هم لازم نیست بلیط تهیه کنند و با نشان دادن کارت عضویت می‌توانند وارد کاخ شوند. این مجموعه در روزهای بیست‌وپنجم دسامبر و اول ژانویه تعطیل است.

  • قیمت بلیط موزه و گالری بورگزه: شروع از 13 یورو

  • ساعت بازدید از موزه و گالری بورگزه: سه‌شنبه تا یکشنبه 9 صبح تا 7 غروب

موقعیت دقیق موزه و گالری بورگزه روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-Basilica-di-San-Clemente-al-Laterano-borghese.jpg
برخی از قسمت‌های موزه بورگزه

موزه باستان‌شناسی دموس آئورا (Domus Aurea)

در رم، خانه‌ای عظیم وجود داشته که به دستور یکی از فرمانروایان ظالم رم ساخته شده است. خانه طلایی، یکی از نام‌های اینجا است. خانه طلایی در سال 64 پس از میلاد، در یک آتش‌سوزی 6 روزه می‌سوزد که طی آن آتش‌سوزی، سه‌چهارم شهر از بین می‌رود. نِرو، حاکم آن زمان دستور ساخت کاخ را می‌دهد که هیچ‌وقت هم کامل نمی‌شود و جانشینان نِرو بقایای کاخ را دفن می‌کنند تا آثاری از آن فرمانروا باقی نماند.

از سال 2014 امکان بازدید از این حفاری‌ها و بقایای کاخ فراهم شده است. در این کاخ، اتاق‌هایی وجود داشته که با یک نوع سنگ مرمر نادر ساخته شده بودند و با استفاده از طلا و سنگ، تزییناتشان را کامل کرده بودند. با استفاده از واقعیت مجازی، برخی از قسمت‌های این کاخ بازسازی شده‌اند و می‌توانید به این ترتیب شکل و ظاهر ابتدایی کاخ را مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنیم که حتی در گرم‌ترین فصل سال هم که از این حفاری‌ها بازدید می‌کنید، لباس گرم همراهتان ببرید، چراکه برخی از قسمت‌های زیرزمین سرد هستند. برای رفتن به این موزه، افراد کمتر از 6 سال نیازی به تهیه بلیط ندارند و اعضای ایکوم هم با ارائه مدرک شناسایی می‌توانند رایگان از موزه بازدید کنند.

برای بازدید از این موزه، دو نرخ وجود دارد. اگر می‌خواهید با جمعیت کمتری روبه‌رو شوید، پیشنهاد می‌کنیم که بلیط روزهای گران‌تر را تهیه کنید. درصورتی‌که هزینه‌هایتان را مدیریت کنید، می‌توانید در بعضی از قسمت‌های سفرتان مثل اینجا، بیشتر و راحت‌تر پول خرج کنید. برای مثال اگر با تور اقساطی سفر کنید، چون نیاز نیست کل مبلغ تور را همان ابتدای کار بپردازید، می‌توانید در حین سفر راحت‌تر خرج کنید.

  • قیمت بلیط موزه دموس آئورا: دوشنبه تا پنجشنبه 18 یورو و جمعه تا یکشنبه 23 یورو

  • ساعت بازدید از موزه دموس آئورا: 9 صبح تا 5 عصر

موقعیت دقیق موزه باستان‌شناسی دموس آئورا روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-domus-aurea.jpg
نمایی از موزه دموس آئورا

موزه کاپیتولین (Musei Capitolini)

این موزه در قسمت بالایی تپه کاپیتولین قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین میدان‌های رم هم با همین نام در این قسمت شهر قرار دارد که توسط میکل آنژ طراحی شده بوده است. موزه کاپیتولین به‌خاطر مجسمه‌های کلاسیکی که دارد، بسیار برجسته است و باید بگوییم که بیشتر آثار این موزه مربوط به دوران رنسانس و قرون وسطی هستند. موزه در قرن پانزدهم تأسیس شد و مجموعه آثار آن در ابتدا به مجموعه‌ای متشکل از مجسمه‌های باستانی از سراسر جهان اختصاص داده شده بود. پیش از رفتن به این موزه توجه کنید که در تاریخ‌های یکم ژانویه، یکم می و بیست‌وپنجم دسامبر موزه تعطیل است.

  • قیمت بلیط موزه کاپیتولین: شروع از 14 یورو

  • ساعت بازدید از موزه کاپیتولین: 9:30 صبح تا 7:30 عصر

موزه کاپیتولین روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-musei-capitolini.jpg
بنای موزه کاپیتولین، از جاذبه های گردشگری رم

کلیساها و عبادتگاه‌های رم

اگر پیش از سفر به رم کمی تحقیق کنید و از کسانی که در گذشته تجربه بازدید از این شهر را داشته‌اند، پرس‌وجو کنید، متوجه می‌شوید که یکی از توصیه‌های جدی برای سفر به رم، بازدید از کلیساها و عبادتگاه‌های این شهر است. در ادامه، تعدادی از معروف‌ترین کلیساها و عبادتگاه‌های این شهر را که جزو بهترین جاهای دیدنی رم محسوب می‌شوند، به شما معرفی می‌کنیم تا در سفرتان بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

کلیسای سانتا ماریا ماگیوره (Basilica Papale di Santa Maria Maggiore)

ارزش این کلیسا را نمی‌توانیم با عدد و رقم مشخص کنیم. در اینجا می‌توانید تزیینات مختلفی را ببینید که با استفاده از قدیمی‌ترین موزاییک‌ها در رم کار شده‌اند. اگر هم به کف زمین نگاه کنید، متوجه می‌شوید که سطح آن را با سنگ‌های رنگی مزین کرده‌اند. در برخی از منابع گفته‌اند که در محراب این کلیسای قرن پنجم، تکه‌چوب‌هایی از تخت حضرت عیسی وجود دارد. این کلیسا، یکی از 4 کلیسایی است که برای پاپ استفاده می‌شود.

از تزیینات که بگذریم، باید اشاره کنیم که کلیسا 3 راهرو به طول 86 متر دارد که با 40 ستون مرمری و 4 ستون گرانیتی از یکدیگر متمایز شده‌اند. در این کلیسا، دو پاپ هم دفن هستند و افزون بر تمامی موارد باید به این نکته هم اشاره کنیم که سانتا ماریا ماگیوره از مهم‌ترین زیارتگاه‌ها به شمار می‌‎آید.

  • قیمت بلیط سانتا ماریا ماگیوره: رایگان

  • ساعت بازدید از سانتا ماریا ماگیوره: 7 صبح تا 7 غروب

موقعیت دقیق کلیسای سانتا ماریا ماگیوره روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-Basilica-Papale-di-Santa-Maria-Maggiore.jpg
کلیسای سانتا ماریا ماگیوره از مکان های دیدنی رم

کلیسای سن جیووانی لاترانو (Basilica di San Giovanni in Laterano)

از نظر فنی، کلیسای سن جیووانی لاترانو مهم‌ترین کلیسای رم است و یکی دیگر از 4 کلیسای پاپ محسوب می‌شود. با اینکه ظاهر این کلیسا بارها اصلاح و مرمت شده، اما همچنان اصالت خودش را حفظ کرده است. سن جیووانی لاترانو نمایی متمایز از سایر کلیساهای دیگر دارد و تزیینات درونی آن شامل نقاشی، ستون‌ها و موزاییک‌های مختلف است و سقفی چوبی دارد که متعلق به قرن شانزدهم است.

  • قیمت بلیط کلیسای سن جیووانی لاترانو: رایگان

  • ساعت بازدید از کلیسای سن جیووانی لاترانو: 7 صبح تا 6:30 عصر

موقعیت دقیق کلیسای سن جیووانی لاترانو روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-Basilica-di-San-Giovanni-in-Laterano.jpg
کلیسای سن جیووانی لاترانو، از دیدنی های رم

کلیسای سن کلمنته لاترانو (Basilica di San Clemente al Laterano)

این کلیسا، تنها یک کلیسا نیست و مربوط به 3 ساختمان مختلف می‌شود. شما با ورود به کلیسای سن کلمنته، وارد بنایی متعلق به قرن 12 می‌شوید که خود این بنا روی کلیسایی متعلق به قرن 4 احداث شده است. حفاری‌های این کلیسای قرن چهارم هم نشان‌دهنده پایه‌های عبادتگاهی است که آن را متعلق به قرن یکم می‌دانند. به این ترتیب، می‌توانید با مشاهده هر قسمت از این کلیسا، در زمان سفر کنید و گذشته ایتالیا و رم را ببینید.

  • قیمت بلیط کلیسای سن کلمنته لاترانو: 10 یورو

  • ساعت بازدید از کلیسای سن کلمنته لاترانو: 10 صبح تا 12 ظهر و 3 ظهر تا 5 عصر، یکشنبه 12 ظهر تا 5 عصر

موقعیت دقیق کلیسای سن کلمنته لاترانو روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-Basilica-di-San-Clemente-al-Laterano.jpg
نمای داخلی از کلیسای سن کلمنته لاترانو

محوطه های تاریخی رم

محوطه‌های تاریخی رم، نمایی ترکیبی از معماری ابنیه باستانی، نحوه و سبک زندگی مردمان این شهر را در گذشته به شما می‌دهند. به این ترتیب با قدم گذاشتن در این محوطه‌ها می‌توانید خودتان را در گذشته غوطه‌ور کنید و بخشی از تاریخ شوید!

حمام‌های کاراکالا (Terme di Caracalla)

این مجموعه، دومین حمام عمومی بزرگ در رم است که ساخت آن در زمان امپراتوری کاراکالا انجام شده است و دوره تاریخی‌اش به قرن سوم بازمی‌گردد. این حمام عمومی، یک مجموعه ورزشی کامل بوده و شامل بخش‌های مختلف دیگری مثل استخر شنا، حمام‌های سرد و گرم، اتاق اجتماعات، باغ‌ها، کتابخانه و فروشگاه می‌شده و حتی در اینجا امکانات ژیمناستیک هم وجود داشته است.

عظمت و بزرگی این حمام‌های تاریخی و در کل این مجموعه به‌گونه‌ای بوده که حدود 1500 نفر می‌توانستند هم‌زمان از امکاناتش استفاده کنند. طبقات و دیوارها با مرمر و موزاییک و تابلوهای دیواری کامل شده بودند و تزییناتشان به این شکل بوده است. اینجا برای حدود 300 سال استفاده می‌شده تا اینکه با آمدن زلزله و غارت‌هایی که می‌کنند، تنها ویرانه‌هایی از این حمام‌ها بر جای می‌ماند. ساعت اتمام بازدید از این مجموعه بسته به فصل متغیر است و بین 4:30 بعدازظهر تا 7:15 غروب است.

  • قیمت بلیط حمام های کاراکالا: شروع از 11 یورو

  • ساعت بازدید از حمام های کاراکالا: از 9 صبح تا 4:30 بعدازظهر یا 7:15 غروب

موقعیت دقیق حمام‌های کاراکالا روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-Terme-di-Caracalla.jpg
بخشی از آثار بازمانده حمام‌های کاراکالا

تپه پالاتین (Palatine Hill)

تپه پالاتین یکی از 7 تپه باستانی در رم است که شواهدی از اولین استقرار رمی‌ها در آن وجود دارد. در اینجا می‌توانید حفاری‌های مختلفی را ببینید و متوجه این شوید که تپه پالاتین در ابتدا محلی برای اسکان امپراتوری‌ها و طبقه اشراف در رم بوده است. در بخش‌هایی از این محوطه تاریخی، می‌توانید معابد مختلف، آلاچیق‌ها، طاق‌ها و سالن‌هایی را ببینید که در دوره‌های تاریخی مختلفی ساخته شده‌اند. برای دیدن تپه پالاتین، می‌توانید یک بلیط 18 یورویی تهیه کنید که با این بلیط امکان بازدید از کولوسئوم و رم فورم را هم خواهید داشت. توجه کنید که ساعت بازدید بسته به فصل متغیر است.

  • قیمت بلیط تپه پالاتین: 18 یورو

  • ساعت بازدید از تپه پالاتین: از 9 صبح تا 4:30 بعدازظهر یا 7:15 غروب

موقعیت دقیق تپه پالاتین روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-palatin-hill.jpg
نمایی از تپه پالاتین، یکی از جاذبه های رم

آرامگاه‌ها و مقبره‌های رم

در این قسمت، آرامگاه‌ها و مقبره‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که اکثرشان جایگاه ابدی بسیاری از پادشاهان، هنرمندان و اشخاص بزرگ هستند. جدای از این، با حضور در این فضاها، می‌توانید شاهد هنرهایی مثل موزاییک‌کاری‌ها و تزیینات داخلی و خارجی گوناگون باشید و از دیدنشان لذت ببرید.

پانتئون (Pantheon)

پانتئون از بهترین بناهای باستانی رم است که همچنان به‌خوبی حفظ شده و قدمتی حدوداً 2 هزار ساله دارد. برای این بنا، کاربری مشخص و واضحی را عنوان نکرده‌اند؛ اما طبق اطلاعات برخی از منابع، اینجا در ابتدا معبد بوده و بعد هم به‌عنوان کلیسا از آن استفاده می‌کردند. معماری این بنا در طول سال‌های مختلف، دستخوش تغییراتی بوده؛ اما همچنان اینجا بزرگ‌ترین گنبد سیمانی را در جهان دارد. درحال‌حاضر، تعدادی از پادشاهان و هنرمندان در اینجا دفن هستند. قیمت بلیط اینجا برای افراد کمتر 18 سال رایگان است و برای کسانی که بین 18 تا 25 سال سن دارند، حدوداً 2 یورو است.

  • قیمت بلیط پانتئون: 5 یورو

  • ساعت بازدید از پانتئون: 9 صبح تا 7 غروب

موقعیت دقیق پانتئون روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-pantheon.jpg
نمایی از پانتئون، یکی از جاهای دیدنی رم

قلعه سنت آنجلو (Castel Sant'Angelo)

در قرن دوم، قلعه سنت آنجلو برای زندگی کردن امپراتور هادریان و خانواده‌اش ساخته شده است. به مرور زمان، اینجا به محلی برای سکونت پاپ‌ها بدل می‌شود و همچنین جزوی از دفاعیات رم به حساب می‌آید که از آن برای جلوگیری از حمله‌ها بهره می‌گرفتند. در برخی از منابع تاریخی از وجود یک تونل مخفی صحبت می‌کنند که واتیکان را به قلعه متصل می‌کرده که این خود بسیار جالب‌توجه است. برای رسیدن به این قلعه که زمانی بلندترین ساختمان رم بوده، باید از پل سنت آنجلو عبور کنید که دو طرف آن مجسمه‌های مختلفی هستند. به یاد داشته باشید که بازدید از این موزه در یکشنبه اول هر ماه رایگان است.

  • قیمت بلیط قلعه سنت آنجلو: 19.5 یورو

  • ساعت بازدید از قلعه سنت آنجلو: 9 صبح تا 7:30 غروب و دوشنبه‌ها تعطیل

موقعیت دقیق قلعه سنت آنجلو روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-castel.jpg
نمایی از قلعه سنت آنجلو

آرامگاه ویتوریو امانوئل دوم (Monumento nazionale a Vittorio Emanuele II)

این آرامگاه متعلق به ویتوریو امانوئل دوم است که از آن به‌عنوان اولین پادشاه ایتالیای متحدشده یاد می‌شود. یکی از حقایق عجیبی که در ارتباط با این بنا وجود دارد، آن است که خیلی از ایتالیایی‌ها از این ساختمان خوششان نمی‌آید و آن را به یک کیک عروسی یا یک ماشین تایپ بزرگ تشبیه می‌کنند. به هر ترتیب، یکی از نمادهای ایتالیا، همین ساختمان است. با رفتن به تراس آرامگاه ویتوریو امانوئل دوم، می‌توانید نمایی 360 درجه از شهر رم را داشته باشید.

  • قیمت بلیط آرامگاه ویتوریو امانوئل دوم: 12 یورو

  • ساعت بازدید از آرامگاه ویتوریو امانوئل دوم: 9:30 صبح تا 7:30 غروب

موقعیت دقیق آرامگاه ویتوریو امانوئل دوم روی نقشه

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-Monumento-nazionale-a-Vittorio-Emanuele-II.jpg
آرامگاه ویتوریو امانوئل دوم، از مکان های دیدنی رم

فضاهای شهری رم

شهر رم و کوچه‌ها و خیابان‌هایش به‌گونه‌ای هستند که انگار در حال قدم زدن در یک موزه روباز هستید و آثار متفاوتی را در این موزه مشاهده می‌کنید که سلیقه‌های مختلفی را در بر می‌گیرند. در بخش فضاهای شهری رم، تعدادی از محله‌ها و قسمت‌های شهری را به شما معرفی می‌کنیم که یا تاریخی پشت آن‌ها پنهان شده یا از نظر گردشگری و دسترسی بسیار مناسب هستند.

محله تراستور (Trastevere)

یکی از محله‌های قدیمی در رم، محله تراستور است که می‌توانید خودتان را چند ساعتی در کوچه‌ها و پس‌کوچه‌هایش محو کنید و شاهد خانه‌هایی قدیمی و بعضاً از قرون وسطی باشید که در کوچه‌هایی باریک جا خوش کرده‌اند. در این محله می‌توانید زندگی شبانه ایتالیایی‌ها را هم در کافه‌ها و رستوران‌ها ببینید و شما هم جزوی از آن شوید. در این محله می‌توانید رستوران‌هایی بیابید که غذاهای ایتالیایی درست می‌کنند و به نسبت رستوران‌هایی که در قسمت‌های عمومی‌تر و محبوب‌تر شهر هستند، خلوت‌ترند. پیش از رفتن به رستوران پیشنهاد می‌کنیم که قیمت غذا در ایتالیا را بررسی کنید تا از حدود هزینه‌ها مطلع شوید. در این محله قدیمی، دو کلیسای بسیار زیبا هم وجود دارند که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-trastevere.jpg
تراستور، از مناطق دیدنی رم

میدان‌های مهم رم (Piazzas in Rome)

میدان‌های مهم بسیاری در رم وجود دارند که بعضی از آن‌ها در گذشته کاربردهایی غیر از یک میدان معمولی داشته‌اند. استفاده از آن‌ها به‌عنوان یک استادیوم یا محلی برای خوشامدگویی به کسانی که تازه به این شهر وارد می‌شدند، نمونه‌ای از کاربردهای این میدان‌ها بوده است. دو تا از مهم‌ترین میادین شهر رم را که امروزه به‌عنوان جاهای دیدنی رم معرفی می‌شوند، در ادامه آورده‌ایم.

  • میدان ناوونا (Piazza Navona): اینجا یکی از برجسته‌ترین میدان‌های شهر است که یکی از اهداف ساختنش، استفاده به‌عنوان استادیوم ورزشی بوده است. به‌مرور، اطراف این نقطه از شهر گسترش و توسعه پیدا می‌کند. درحال‌حاضر هم می‌توانید کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری را در میدان ناوونا مشاهده کنید و اجراهای خیابانی هنرمندان را ببینید.
  • میدان دل پوپولو (Piazza del Popolo): میدانی بزرگ و باقی‌مانده از قرن نوزدهم است. یکی از اهداف اصلی طراحی این قسمت، خوشامدگویی به گردشگرانی بوده که از سمت شمال وارد رم می‌شدند. در این میدان دو کلیسای دیدنی، یک دروازه ورودی و تپه‌ای بلند وجود دارد که بخشی از جاهای دیدنی رم هستند.
Lastsecond.ir-best-tourist-attractions-of-rome-Piazza-del-Popolo.jpg
نمایی از میدان دل پوپولو، یکی از جاذبه های گردشگری رم

سفر به رم با تور

در سایت لست‌سکند، شما می‌توانید تورهای متنوع و فراوانی را برای سفر به رم پیدا کنید و با توجه به زمان و هزینه‌ای که می‌خواهید صرف کنید، بهترین تور رم را برای خود پیدا کنید. یکی دیگر از امکاناتی که می‌توانید توسط آن جست‌وجویتان را در میان تورها دقیق‌تر کنید، مشخص کردن مدت سفر است. با اعمال این فیلتر از کنار صفحه تورها می‌توانید طول مدت سفرتان را هم مشخص کنید. به این ترتیب سفر شما کاملاً متناسب با سلیقه‌تان می‌شود. اگر هم نتوانستید از میان تورهای پرتعداد ایتالیا، گزینه‌ای مناسب را پیدا کنید، می‌توانید با استفاده از سفرساز لست‌سکند شرایط تور درخواستی‌تان را ثبت کنید تا ما مشابه‌ترین برنامه سفر را برای شما پیدا کنیم.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم بهترین جاهای دیدنی رم را به شما معرفی کنیم تا در سفرتان به این شهر، سردرگم نشوید و با توجه به سلیقه‌ای که دارید؛ بهترین جاذبه‌ها را برای بازدید انتخاب کنید. از کلیساها و کاخ‌ها گرفته تا محوطه‌های باستانی و کوچه‌ها و خیابان‌های رم، تنوع برای بازدید گردشگران بسیار است. در کل، ایتالیا کشوری است که شهرهای گردشگری جذابی دارد و اگر از بازدید رم خوشتان آمد، می‌توانید برنامه دیگری برای سفر با تور ونیز را برای خودتان ترتیب دهید و از جاذبه‌ها و دیدنی‌های این شهر هم تجربه کسب کنید.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!