باورش سخت است که این بناهای مدرن و باشکوه، کلیسا باشند!

4
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بناهای مدرن،عجیب و باشکوهی که برای عبادت ساخته شده‌ اند! +تصاویر
18 تیر 1399 10:00
0

مکان‌های مقدس - اعم از مساجد، کنیسه ، معابد، یا کلیساها - باید باشکوه باشند. به‌هرحال، هدف این مکان‌ها نمایش شکوه الهی در زمین است. کلیسای وستمینستر لندن  و مسجد آبی استانبول، که افراد معدودی آن‌ها را به اسم می‌شناسند، نمونه‌ای از سبک خاص معماری چنین سازه‌های معنوی در زمین هستند. اگرچه این بناها باید مورد توجه باشند اما ساختمان‌های مذهبی نیازی به شکوه قرون کهن خود ندارند - حتی کلیساهای معاصر نیز می‌توانند این‌قدر الهام‌بخش باشند که هم پیروان و هم بی‌دین‌ها را در مسیر خود نگه‌دارند. هفت کلیسا در قرن بیست‌ویک وجود دارد که حتی سنت‌گرایان را به معماری مدرن علاقه‌مند می‌کنند، در این مطلب قصد داریم تا با آن‌ها آشنا شویم پس همراهمان باشید.

 

بوسجس چاپل (Bosjes Chapel), منطقه کیپ غربی، آفریقای جنوبی

کلیساهایی که پذیرای معماری مدرن هستند

ما اغلب به این‌که چگونه یک کلیسا و مناره ناقوس آن را می‌سازند فکر می‌کنیم. مکان‌های مذهبی باید قابل‌ شناسایی باشند، کلیسای بوسجس اثباتی بر این ادعا است که بدون تغییر در پیامی که این مکان‌ها دربر دارند، پیام آن به‌صورت بصری به مخاطبان انتقال داده می‌شود. کلیسای بوسجس با یک سقف سفید برش خورده که به نظر شبیه به یک‌تکه ابر می‌آید و نمای بیرونی آن‌که به‌کلی از شیشه ساخته‌ شده است در یک دره واقع‌ شده و در مرکز فضای اصلی ساخته‌ شده است.

نمای کلی و مسیری طولانی و باریک که به سمت ورودی منتهی می‌شود، توسط آب احاطه ‌شده ‌است و باعث می‌شود که حتی ساختار آن را سورئال‌تر جلوه دهد. به‌ویژه درون ساختمان این کلیسا نیز غیر معمول به نظر می‌رسد و بین دامنه‌های کوه اسلنگ هوک و وایهوک ساخته ‌شده است. کلیسای بوسجس که توسط استودیو استین در لندن طراحی و در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد، از مزمور ۳۶: ۷ الهام گرفته ‌شده که می‌گوید: «خداوندا! چه قدر عشق تو بی‌نظیر است! مردم به سایه‌ی بال‌های تو پناه می‌آورند.»

 

کلیسای سلیگر پاتر روپرت مایر(Church of Seliger Pater Rupert Mayer)، پوینگ، آلمان 

کلیساهایی که پذیرای معماری مدرن هستند

کلیسای پیتر سلیگر روپرت مایر در سال 2018 تکمیل شد، این بنا با زوایای تیز و از مصالح منحصربه‌فرد ساخته‌ شده که به طرز خارق‌العاده‌ای مدرن است، اما اگر از نزدیک به آن نگاه کنید متوجه می‌شوید که عناصر سنتی مانند یک صلیب طلایی و یک خروس در بالای ساختمان نصب‌شده است. کلیسا مستطیل شکل است و به دو عنصر مختلف تقسیم می‌شود، درواقع پایه آن از سنگ‌های خاکستری محلی ساخته ‌شده است و سقف آن کاملاً با کاشی‌های سرامیکی سه‌بعدی پوشانده شده است که نور را به داخل ساختمان منعکس می‌کند.

نمای داخلی منعکس‌کننده فضای بیرون است. تزئینات به‌صورت حداقلی با تخته‌های چوبی ساده انجام ‌شده‌اند. دیوارها با سنگ‌های خاکستری و گچ سفید پوشانده شده است و سقف سفید به‌صورت زاویه‌دار و با چندین پنجره ساخته‌ شده تا نور خورشید به این کلیسای فوق مدرن وارد شود. کلیسای پیتر سلیگر روپرت مایر توسط مکِ معمار طراحی‌ شده است، او جوایز معماری بسیاری دریافت کرده است.

 

کلیسای جامع، نارویک، نروژ

کلیساهایی که پذیرای معماری مدرن هستند

کلیسای جامع نارویک یک سازه مدرن در میان کلیساهای سنتی  نروژ است که ساختار آن بسیار تأثیرگذار و چشمگیر است. این کلیسا درست مانند الهامات قرون‌وسطایی است و از چوب ساخته‌شده است و تا آنجا که می‌توانستند آن را بلند ساخته‌اند. مناره آن نیز به حالت تیز ساخته‌ شده است. اما مکان ساخت این ساختمان است که آن را عجیب‌تر می‌کند؛ این بنا بر روی یک صخره سنگی ساخته ‌شده و دارای چهار رأس تیز است. نمای چوبی بیرونی و همچنین پنجره‌های باریک و بلند آن با دید خیلی کم به‌صورت عمودی چیده شده‌اند تا نمای کلیسا کشیده‌تر به نظر برسد.  در داخل این کلیسا، همه الوارها بسیار ساده هستند، به‌جز یک پنجره رنگی که پشت محراب واقع‌ شده و الگوی زوایای تند آن بسیار قابل‌توجه است. کلیسای جامع یکی از کلیساهای معاصر نروژ است که در سال ۲۰۱۴ توسط ریئولف رامستاد معمار ساخته ‌شده.

 

پائولوسکرک، روتردام، هلند

کلیساهایی که پذیرای معماری مدرن هستند

کار معمار فقید و مشهور ویل آلسوپ، پائولوسکرک خواه از دید درون سازه و خواه از نمای بیرون آن شبیه کلیساهای سنتی نیست. هیچ چشم‌انداز زیبا و هیچ صلیبی در نمای آن وجود ندارد. در عوض، ساختمان کلیسا بنایی چندوجهی و بزرگ است که از اشکال مثلثی ساخته ‌شده، دقیقاً مانند آنچه شما درون یک کالئیدوسکوپ می‌بینید اما بدون رنگ‌های زنده، رنگ کلی ساختمان، یک‌دست قهوه‌ای است. تنها سرنخی که ممکن است شما را متوجه این کند که این مکان کلیسا است، زنگوله‌ای است که سر در ورودی درب ساختمان نصب ‌شده است.

برخی از صندلی‌ها با رنگ قرمز و برخی دیگر با رنگ زرد روشن رنگ ‌شده و یک نقاشی انتزاعی نیز بر روی دیوار نصب‌ شده است. محراب در وسط فضا قرار گرفته و بیضی ‌شکل است و فضای خواندن سرود کلیسا نیز در فضایی مجزا است. پائولوسکرک در سال ۲۰۱۳ بخشی از مجتمع‌های مدرن، مغازه‌ها و یک منطقه مسکونی به نام کالیپسو را ساخته است.

 

میهو چاپل، شهر کوگا، ژاپن

کلیساهایی که پذیرای معماری مدرن هستند

این کلیسای منحصربه‌فرد در محوطه موسسه میهو واقع‌ شده است و بدون شک برجسته‌ترین ساختمان در کل مجموعه است. در داخل ساختمان، سقف، دیوارها، کف و مبلمان به‌طور کامل از چوب ساخته‌ شده‌اند و باعث ایجاد گرما و تفاوت با نمای خارجی صنعتی ساختمان شده است. شکل مخروطی ساختمان و خطوط عمودی ایجاد شده توسط الوار در داخل ساختمان، آن را کشیده‌تر نشان می‌دهد، درحالی‌که پنجره آن به شکل یک برگ، مستقیماً زیر نور خورشید قرار دارد. یک چلچراغ گرد در داخل ساختمان وجود دارد که قطر آن ۴۰ فوت است و بالاتر از نیمکت‌ها، مانند هاله‌ای عظیم معلق است تا نور بیشتری را در داخل ساختمان ایجاد کند. یک ساختمان با طراحی جسورانه که برای دانشجویان هنری منبع الهام است. کلیسای میهو آخرین اثر معماری به‌روز شده است که در سال ۲۰۱۲ ساخته شد.

 

Vålerkirke, Våler، نروژ

کلیساهایی که پذیرای معماری مدرن هستند 

یک مسابقه معماری برای بازسازی این کلیسا که در سال ۱۸۹۰ در این شهر ساخته شده بود و در سال ۲۰۰۹ سوزانده شده بودند، انجام شد. بیش از 230 پیشنهاد از 23 کشور دریافت شد، اما طراحی خیره‌کننده معمار اسپن سورنویک پیروز شد و در سال 2015 کار ساخت کلیسا به پایان رسید. سازه اولیه کلیسا که با نوارهای عمودی چوب کاج آراسته ‌شده بود، تقریباً از حصیر و بوریا تشکیل‌شده بود و در نگاه اول 2 سقف هرمی شکل آن به همراه 28 پنجره نگاه انسان را به‌سوی خود جلب می‌کرد. داخل کلیسا از چوب‌های زنگ پریده درخت غان (بجز کف سالن) پوشیده شده بود و باوجود نورپردازی‌ها مانند چراغ‌های سقفی و ردیف‌های مرتب صندلی‌های تک نفره، نمایی ساده و به دور از تفریط را به وجود آورده بود.

 

کلیسای El Señor de la Misericordia ،منطقه مونتری، مکزیک

کلیساهایی که پذیرای معماری مدرن هستند

سینیور دی میسریکوردیا شامل تمام عناصر یک کلیسای کاتولیک سنتی است: برج ناقوس بلند(۱۴۱ فوت)، یک میدان قبل از ورود به ساختمان، پنجره‌های شیشه‌ای منقوش، محراب کلیسا به رنگ سفید نقاشی شده و آراسته به اشکال زاویه‌دار و دارای لبه‌های نوک‌تیز است ، اما نمای بیرونی کلیسا ساده است. این بنا در محاصره کوه‌ها قرار دارد. روشنایی کلیسا نکته مهم آن است. این ساختمان به‌عنوان نقطه عطف خیره‌کننده شهر مونتری می‌درخشد . در داخل ساختمان، پنجره‌های کوچک اما زیبای شیشه‌ای الگوهای هندسی را به نمایش می‌گذارند و کلیسا و اعتراف گاه آن همگی جزء آثار هنری معاصر به‌حساب می‌آیند.

 

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.