جشن هایی که به مناسبت آغاز تابستان در سراسر جهان برگزار می شوند

5
از 1 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
در نقاط مختلف دنیا شروع تابستان را چگونه جشن می‌گیرند؟ +تصاویر
12 تیر 1398 10:00
0

جشن فرا رسیدن تابستان، برای بسیاری افراد از سراسر دنیا، موضوع مهم و بسیار بزرگی است و با برگزاری جشنواره‌هایی جذاب، به مناسبت طولانی‌ترین روز سال، همراه است. به خصوص در مناطق شمالی‌ترِ کره زمین، روشنایی بی وقفه روز، همواره دلیلی برای جشن و پایکوبی است. امسال هم، مطابق هر سال، در کشورهای واقع در نیمکره شمالی، جشن‌های ویژه تابستان، تقریبا از ۲۱ ژوئن آغاز شده است. از کانادا گرفته تا اسپانیا و فنلاند، این شما و این ۹ جشن آئینی و حماسی تابستان، که در جای جایِ دنیا جشن گرفته می‌شود.

  • استون هنج، انگلستان (Stonehenge, England)

استون هنج، انگلستان (Stonehenge, England)

بعضی از باور نکردنی ترین عکس‌هایی که همه ما از استون هنج دیده‌ایم، خورشید را در افق نشان می‌دهد که بر فراز این سنگ‌های عجیب و غریب می‌تابد. این پدیده، یکی از خاص‌ترین اتفاقات شروع تابستان است؛ زمانی که مردم از سراسر دنیا، در قالب یک برنامه ۴ روزه از ۱۸ تا ۲۱ ژوئن (۲۹ خرداد تا ۱ تیر) برای تماشای طلوع خورشید، در این مکان جمع می‌شوند. در این برنامه که پر از موسیقی است، بساط انواع کمپینگ و چادر زدن در مناطق اطراف، یوگا و تجربیات معنویِ مربوط به تماشای طلوع آفتابِ استون هنج، برقرار است. در این روزهای جشن، خورشید ساعت ۴:۵۱ طلوع می‌کند و این یعنی که باید صبح خیلی زود از خواب بیدار شوید.

 

  • اتاوا، کانادا (Ottawa, Canada)

اتاوا، کانادا (Ottawa, Canada)

فرارسیدن تابستان، در تاریخ ۲۱ ژوئن، تنها تعطیلات کانادایی‌ها نیست. این تاریخ، با روز ملی بومی‌گرایی مصادف شده است؛ روزی که فرهنگ مردمان بومی کشور را ترویج می‌دهد. در این سری جشن‌ها، که در فضای باز برگزار می‌شوند، موسیقی، هنر و غذاهای متیس (افرادی از نژاد ترکیبیِ آمریکایی- سرخپوست و اروپایی- آمریکایی) و اینوت (افراد بومی شمال کانادا و بخش‌هایی از گرین‌لند و آلاسکا) و اجتماعاتی از اقوام اولیه ساکن در این منطقه، به طور کامل در معرض نمایش و معاشرت قرار دارند. مکان این جشن‌ها، که از ۲۰ تا ۲۳ ژوئن (۳۱  تا ۳ تیر) برگزار می‌شود، پارک وینسنت ماسائی است و فستیوال هنر بومیِ آغاز تابستان هم با ترتیب دادن کارگاه‌های آموزش زبان، بازی‌های سنتی، داستان‌گویی و رقابت‌های هنری، سعی می‌کند شرکت کنندگان را در ساعات پایانی روز، سر حال و شاد نگه دارد. البته به خاطر اینکه این روز، طولانی‌ترین روز سال است، هوا تا ساعت ۹ شب همچنان روشن است.

 

  • مِنورکا، اسپانیا (Menorca, Spain)

مِنورکا، اسپانیا (Menorca, Spain)

جشن فرارسیدن تابستان در این سرزمین اسپانیایی، ریشه‌ای دوگانه دارد: تاریخ مسیحیت و تاربخ قبطی. در سنت قبطی، کوتاه‌ترین شب سال، با نام "پرستش آتش" شناخته می‌شود، چرا که آتش، به عنوان یک عنصر پاک‌ کننده شناخته می‌شود. در تاریخ مسیحیت هم، پس از تولد سنت جانِ تعمید دهنده در ۲۴ ژوئن، شاه کلوویس، این فرصت را غنیمت دانست و در قرن پنجم، این روز را رسما به روز سنت جان نامگذاری کرد. این ترکیب از عناصر فرهنگ قبطی و مسیحیت، به شکل گیری یک جشنواره مدرن سالانه منتهی شده است، که از ۲۰ تا ۲۴ ژوئن (۳۱ تا خرداد تا ۴ تیر) برگزار می‌شود. شرکت کنندگان این جشن، سوار بر اسب، از خیابان‌ها می‌گذرند و سنت‌های قبطی را با برپایی آتش و انواع آتش بازی‌ها، زنده نگه می‌دارند.

 

  • بارسلونا، اسپانیا (Barcelona, Spain)

بارسلونا، اسپانیا (Barcelona, Spain)

جایی در سرزمین اصلی اسپانیا و نزدیکی‌های منورکا، شهر بارسلونا هم در جشن حلول فصل تابستان و روز سَنت خوآن (که در منطقه کاتالان، به نام سنت جان شناخته می‌شود) می‌درخشد. در روزهای منتهی به این روز خاص، فروشندگان لوازم آتش بازی، دکه‌هایی را در سراسر شهر و حتی حاشیه بزرگراه‌های منتهی به شهر برپا می‌کنند و همه می‌توانند انواع ترقه و... را خریداری کنند. در شب ۲۳ ژوئن، که به Nit de Sant Joan یا Nit de Foc، شب آتش معروف است، در سراسر شهر، حدود ۵۰ آتش بزرگ روشن می‌شود. محلی‌ها پس از چند ساعت آتش بازی، ساعات پایانی را در ساحلِ دریا جشن می‌گیرند. آنها همچنین بعضی از ترقه‌ها را از پنجره آپارتمان‌ها به بیرون پرتاب می‌کنند یا در حالی که بچه‌ها در خیابان مشغول هستند، روی پشت بام‌ها آتش بازی می‌کنند. به هر طرف که نگاه کنید، چیزی جز شلوغیِ روشن، رنگارنگ و پر انرژی نمی‌بینید.

 

  • استکهلم، سوئد (Stockholm, Sweden)

استکهلم، سوئد (Stockholm, Sweden)

برخلاف بسیاری از جاهای دنیا که جشن فرارسیدن تابستان، در قالب تعطیلات جانبی و بدون توجه و اهمیت در بُعد اجتماعی آن برگزار می‌شود، جشن تابستان، برای سوئدی‌ها موضوع بسیار مهمی به حساب می‌آید. Midsummer، بعد از جشن کریسمس، مهم‌ترین جشن و پر طرفدارترین تعطیلات کشور است. Midsummer Night روشن‌ترین شب سال است و سوئدی‌ها معتقدند که این شب جادویی، بهترین زمان برای گفتن از آینده زندگی مردمان است. مردم سوئد، در جشن طولانی و یک هفته‌ای شروع تابستان، تاج گل می‌سازند و دور ستون‌هایی که با گل تزئین شده، پایکوبی می‌کنند، شاه ماهی و سیب زمینی می‌خورند و آواز می‌خوانند.

 

  • هلسینکی، فنلاند (Helsinki, Finland)

هلسینکی، فنلاند (Helsinki, Finland)

جشن شروع تابستان در فنلاند، احتمالا بزرگ‌ترین جشن و مهمانی سال است. بسیار از فنلاندی‌ها، یک هفته تمام کار را تعطیل می‌کنند، تا Juhannus را جشن بگیرند، که در واقع همان Midsummer یا روز سَنت جان است که در اسپانیا هم جشن گرفته می شود. در اوایل سال‌های ۱۳۰۰ میلادی، کلیسای کاتولیک، سنت جان و یوکو (Ukko: خدای آسمان‌ها و تندر در فرهنگ فنلاند) را با نگاهی به آئین‌های موجود در فرهنگ اقوام قبطی، یکی کرد. درست مثل اسپانیا، آتش، بخش مهمی از خوش گذرانی‌های این روز است و برپا کردن آن در این کشورِ پر از دریاچه، مرسوم و رایج است. کارهای عجیبی مثل شنا کردن از یک محل آتش تا محل بعدی هم جزو تفریحات شرکت کننده‌هاست. در این سرزمین‌های شمالی، که خورشید زیاد در افق پایین نمی‌رود، جشن و پایکوبی، زمانی به پایان می‌رسد که خود مردم خسته شوند و آن را تمام کنند. خوشبختانه در هلسینکی، مجبور به شنا کردن نیستید، چرا که بزرگ‌ترین آتش، در جزیره Seurasaari برپا می‌شود، که می‌توان از طریق یک پل با مسیر پیاده رو، به آنجا رسید.

 

  • ریکیاویک، ایسلند (Reykjavik, Iceland)

ریکیاویک، ایسلند (Reykjavik, Iceland)

ایسلندی‌ها به اندازه سوئدی‌ها و فنلاندی‌ها، برای جشن شروع تابستان، سر و دست نمی‌شکنند، اما در این ایام، از ۹۶ ساعت نور خورشید متوالی بهره‌مند می‌شوند. در ریکیاویک، خورشید در نیمه شب غروب و در ساعت ۳ صبح، دوباره طلوع می‌کند، و تا سه روز همانجا می‌ماند، در واقع، در این سه روز هیچ زمانی در تاریکی سپری نمی‌شود. درست مثل ماهیت تغییر فصل، تحولات پر رمز و راز ریکیاویک، شامل ۳ روز جشن و پایکوبیِ بی وقفه است، که از ۲۱ تا ۲۴ ژوئن (۱ تا ۴ تیر) ادامه دارد. اهالی موسیقی، از سرتاسر جهان، برای این اتفاق به ایسلند می‌آیند؛ از افراد بین المللی و مشهوری مثل مارتین گَریکس و ریتا اورا گرفته، تا هنرمندان محلی ایسلند. از وقتی که جشن تابستان ایسلند، با جشنواره‌های مختلف موسیقی همراه شده، تمام بلیط‌ها همان ابتدا به فروش می‌روند. کسانی که دوست دارند جشن آرام‌تری برای شروع تابستان را تجربه کنند، چشم اندازهای زیبای این کشور، از ساحل Reynisfjara Black Sand تا مناطق حوالی Ring Road گزینه‌های خوبی هستند.

 

  • تایرول، اتریش (Tyrol, Austria)

تایرول، اتریش (Tyrol, Austria)

منطقه آلپاین در تایرولِ اتریش، در زمان حلول فصل تابستان به نواهای کهن سنت‌های کوهستان گوش می‌سپرد؛ سنت‌هایی که پر از آتش‌بازی و روشن کردن شمع به وقت غروب خورشید در ساعت ۹ شب هستند. حتی اگر دوست ندارید که در این آتش‌بازی عظیم، حضور فیزیکی داشته باشید، تماشای کوهستان های شعله‌ور، حین رانندگی در جاده‌های مارپیچ آلپاین، بسیار زیبا و دیدنی است. پیشینه این سنت، به قرون وسطی و زمانی می‌رسد که اتریشی‌ها عادت داشتند Midsummer را از طریق ادای احترام به پیشینیان خود جشن بگیرند؛ اجدادی که زمین را از طریق آتش، می‌پرستیدند. امروزه مردم از سراسر اتریش برای روشن کردن آتش، دسته دسته، به سمت تایرول سرازیر می‌شوند.

 

  • نیویورک، ایالات متحده آمریکا (New York City, USA)

نیویورک، ایالات متحده آمریکا (New York City, USA)

اگر جشن گرفتنِ طولانی‌ترین روز سال، با کج و کوله کردن بدن و قرار گرفتن در یک حالت نامناسب و ناراحت، شبیه علاقه مندی‌های شما نیست و فنجان چای آرامش بخشِ خودتان را بیشتر دوست دارید، احتمالا جشن آغاز تابستانِ نیویورک، به درد شما نمی‌خورد. اما برای بعضی‌ها، این چیزها جالب است. جشن تابستان در منهتن، با هزاران نفری که در ساعت ۷ صبح، برای انجام یوگای دسته جمعی در میدان تایمز گرد هم می‌آیند، خود را نشان می‌دهد؛ مراسمی که تا موقع غروب خورشید هم ادامه می‌یابد. در وب‌سایتی که به منظور هماهنگی برنامه‌های جشن فعالیت می‌کند، آمده که: "با شرکت در یکی از کلاس‌های تمام روزه‌ای که برگزار می‌شود، به بخشی از این جشن جهانی در طولانی‌ترین روز سالِ نیمکره شمالی بپیوندید." شاید پدیده Manhattanhenge، به اندازه آنچه در استون هنج برگزار می‌شود، چشمگیر نباشد، اما تماشای طلوع و غروب خورشید، از میان آسمان خراش‌ها، تصویری به یاد ماندنی در ذهن باقی می‌گذارد.

منبع: matadornetwork.com